08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

kl.

Idag red jag ut med medisen min på en liten tur, skritt och trav. Två väldigt pigga och glada hästar kan jag säga!

Blev även något förvånad idag både jag och medis då Sakura visade en helt ny gångart också :eek:

Vi travade lite på en raksträcka och kände sedan att hon sprang väldigt mysko men väldigt behagligt och min kompis sa då precis det låter precis som tölt (hon är van islandsryttare). Och hon kollade ner och sa det, Malin hon töltar!

Och det kändes verkligen, är själv en ganska van isisryttare och Pillan (mamman) hennes släkte har visat en del tölt och likaså Pillan i början när jag hade henne. Hade även ett kommando på tölt då!

Men att Sakura skulle visa tölt trodde jag aldrig!
Men jag lovar det var det och det var lite kul men ändå väldigt konstigt.

:)

För övrigt är jag in ibland och läser vad ni skrivit även om jag själv inte skriver så ofta nu!

Vad roligt och väldigt överraskande att hon töltade, :) Är det något som kan "försämra" eller röras ihop med övriga gångarter eller är det bara positivt att hon har en extra gångart? :)

*kl*

Nu har Tabbe bus livstidslicens! Får se om vi får användning av den någon gång i framtiden bara ;P

Jag tror att OM hon visar den fler ggr så kan det mycket väl röras ihop iaf med ev traven.

Jag menar, vart fasen kom tölten ifrån???? :confused:
Ok, Pillan har det i blodet men Pillan har inte visat tölten på flera år däremot har hon tagit in passen istället och det är mycket sämre. Fick bort den jäkla gångarten men den är tillbaka efter lite misskötsel hos fd fodervärd!

Vi jobbar på det, den kommer när hon blir uppspelt och inte riktigt vill det en annan vill.

Sakura har 3 jätte fina gångarter, skritt, trav och galopp. Aldrig haft problem med dessa.
Idag kände jag direkt att något inte gick rätt till, för det första försvann traven och sen satt man betydligt bättre och man hörde ett annat ljud än travandet.

Så jag vet inte, är det halkan som lockat fram det?? Ingen aning, Sakura har stått en liten tid nu så hon var ganska pigg också.

Skulle hon visa det mer, ingen aning men fortsätter hon så lär man vara snabb och avta det eftersom hon antagligen kommer ta den vid trav? Ääh jag vet inte.

Men tar hon den efter några travsteg så lär man sakta av för jag vill INTE få henne och tro att man ska tölta när jag ber om trav!

Vad härligt att du inskaffat ett sådant!
Jag har inte gjort det och jag gör det nog inte heller :/ Har tänkt mycket på det där men nej.. Jag är inte den som tävlar
så Sakura kommer inte komma ut på tävlingsbanor om ingen annan vill så lika bra och skita i det

*KL

På julaftons morgon fick min storasyster en ridtur i paketet. Här är hon på min gamla och lillprinsen Nelwin till höger. Han fick träffa kossor för första ggn denna rundan och han brydde sig inte ett smack! Och en lite bus galopp fick till även denna gången! :) Duktig pojke!:love:

Så god jul och gott nytt på er!!!
32832440.jpg

Vilken fin bild :D

Trist att även ni är utan snö, man kan inte tro att det är vinter direkt :(

Travare kan ta till tölt, pass när dom är spända eller stressade. Skulle rida på framåt om jag vore du så hon hittar takten igen.

KL

Idag har vi tagit premiären efter att ha vilat i en månad (shit vad tiden går). Han skötte sig super och vilan verkar ha gjort honom gott. I skritten var han väldigt mjuk i munnen och hela nacken, i traven var han liiite ostadig och visste inte riktigt vart han skulle lägga sig men jag brydde mig inte om det utan red på istället och det blev bättre då. Tog lite vänstergalopp bara för att känna på den (den har varit svårast) och han fattade fel i första fattningen men rättade sig lätt och tog rätt sedan.
Var lite seg i början men när han kommit igång blev han riktigt pigg och framåt så jag fick försöka dämpa honom lite så att han inte skulle springa ifrån sig själv och ja -han kändes riktigt fin.
Nu åker jag till Skåne imorgon och är borta tills på söndag så han får ett par dagars vila till innan vi drar igång nästa vecka (ville bara känna på honom idag innan jag åker).

Premiarturen_efter_en_manads_vintervila_gjord_gick_jattebra_vilan_har_gjort_honom_gott.jpg

Ja precis, Pillan ex ägare berättade om att många i hennes släkte har tölt i sig.
Passen kom tror jag efter den hemska olyckan någon gång.

Sen försvann den som sagt och kom tillbaka, ja nyss någon gång nu när hon börjat komma i form igen.. Det blir när hon blir exalterad eller vad man ska säga. Tex när vi galopperat så vill hon mer än gärna göra det ännu mer, så efter en galopp och man då vill trava så vill hon gärna något helt annat och då blir det passen för hon vill en sak och ryttaren en annan.

Sakura är väldigt stadig och fin i alla gångarterna faktiskt men jag skulle tro att tölten kom fram för ev halt underlag? Hon är barfota bak fortfarande så det kan säkert vara något sådant :)

Kanske därför hon kommit lite ur?
Jag får rida framåt som vanligt och se :)
Trist med det underlag vi har stup i ett, inte alls kul!

För övrigt så har hovis fixat nya fötterna idag på alla hästarna. Min medis fick ta det mötet idag eftersom jag ligger hemma med något magvirus..

kl

Det är så roligt att läsa om alla era hästar, jag hänger lite här o läser varje dag även om jag inte skriver så mkt. :)

Blir lite avis på alla er som har barmark.. Här är det ren blankis överallt, jag har bara skott Fina fram vilket innebär att hon glider omkring som bambi om jag försöker mig på att rida ute. Förra veckan hade vi lite snö och jag hann rida nga gånger ute plus att vi åkte till ridhus en dag. Hände mycket bara på dom dagarna och hon börjar kännas riktig fin, så nu hoppas jag att det kommer lite ny snö så att jag kan fortsätta ha henne igång.....

Tycker då att det kan vara bättre att sko bak, inte kul om hästen måste spänna sig hela tiden för att det är halt. Det vet man själv att man blir spänd både här & där. :)

Har en kallblodstravare som har mycket passgång, har gjort det i hagen sen han var 1 år. Och tar till det när han blir spänd eller tjurig vid arbete under ryttare eller framför vagn.

Dåligt underlag ja men rider ej vid sådana eller
alls då. Sakura har aldrig blivit skodd bak eftersom
det funkar fint.
Såklart kan det komma lite man får ta sig över
men aldrig något farligt eller längre sträckor :)

Hittills har vägarna varit bra och rida på,
isigt utanför hagen men annars håller vi oss
ifrån det vid ridning :)
Denna vägen vi trava på var lite isig för först
gången men helt klart ridbar på sidorna, hon kändes inte
direkt spänd/stel heller under ridturen enligt
mig bara pigg och glad.

Kan vara vad som helst som locka fram det.
Det märks om det visas igen.

Ang mammahäst, som sagt när hon blir
tänder till så kommer passen in ibland oftast
med fler hästar omkring.
Dock aldrig för att vara grinig, antagligen
stressar hon upp sig och blir för ivrig enligt
tränaren.

kl.

Gott nytt år på er alla!! :bump:

Hoppas ni alla får en underbar kväll med vänner/släkt!

Gott Nytt År!

Jag har haft en jättefin ridtur på Jobelle idag, vi red en sväng och hoppade först en stock på kanske 60 cm och sedan längre fram på turen hoppade vi över en avsågad bit av ett täd som var som en stor 'tallrik' så det blev ett smalhinder, sedan hade det trillat ett risigt träd över stigen som vi också tog oss över, och avslutade turen med ett hopp över ett dike ut på ett fält. Superduktig häst har jag som inte tittade på något utan bara hoppade så fint så :love:
Lite mer kondis nu så ska vi börja hoppträna sedan nästa år ;)

Gott nytt år!
Är inte in så ofta längre men kikar in ibland, finns lite att läsa ikapp nu.
Måste tala om hur duktig liten, snart räknad som 4-åring, vad tiden går...
Hon har vilat nu i december och har även behövt skaffa ny sadel. Så idag provade vi en och valde att promenera i skogen först och sedan hoppa upp hemma igen och hon bara går som hon var äldre så fort ryttare kommer upp :) Hon är helt underbar mitt lilla hjärta!!!

Gott nytt år alla! Tänk, nu har vi inga treåringar längre! Är det snart dags för den här tråden att flytta till "Ridning" kanske? ;)

Vad har nu alla för mål under 2012 med sina nyblivna 4-åringar? :banana:

Jobelle ska komma igång med hoppträning nu så vi kan rida några pay and jumper under våren och kanske startFT eller något sådant, iaf träna terräng. Jag har inga pressande mål att vi ska upp på någon speciell kvalnivå direkt. Men vi ska ut och tävla iaf :)

Jac ska bli färdiginriden och börja sin utbildning, gärna kunna gå stadigt i alla gångarter innan sommaren.

Stora målet för iår är fyraårschampionatet med Calle :) får se hur det går :p

Gott Nytt År allihopa!!!

Här har ju alla stora planer stagnerat - men vi har ju inte gett upp helt. :)
Jag har avslutat mitt gamla jobb och skal börja på ett nytt idag (pirrar i magen!!!) så ihop med julbestyren så har jag inte riktigt hunnit med Nalle, men förhoppningsvis skall det bli bättre nu.
Har varit ute och tömkört i mellandagarna en sen efm i blåst och skymning, och var mäkta stolt över att grabben inte lät sig bekommas. Fast han tyckte väl att det var så roligt att något hände att han inte hade tid att busa. ;) Faktum är att det gick så pass bra att jag funderar på att lägga lite pengar i alla fall på en Anders Eriksson kurs till våren.

Skall i vilket fall försöka träna mycket över cavaletter för att stärka balansen och bakmusklerna hos honom - sedan får vi se. Hoppet är ju, som bekant, det sista som dör.

Målet med Joline är att hon ska få ett friskt föl, hoppas sto, och att fodervärden fortsätter ta bra hand om henne och sen får jag tillbaks henne i februari eller liknanden 2013.

Om gud förbjude allt skulle gå åt helvete med fölet så ska hon visas på Kvalitéen annars går hon den 2013.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka