08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Mitt mål är att jag på nåt vis ska få mer tid och ork över så jag kan ta tag i ridningen av unghästarna mer... Känns som jag hinner den ena sporadiskt och den andra inte alls just nu.. :(

Vilken vacker häst du har!

Mitt mål för nästa år är att miljöträna lite mer så att jag kan rida både ute och inne och på andra ställen utan att min häst får spel. Sen ska vi åka på några småtävlingar hoppas jag om vi känner oss klara och det största målet är väl fyraårschampionatet till hösten. Drömmålet är såklart att ta sig till finalen i Flyinge, men mål ett är att åtminstonde kunna visa upp en trevlig häst på kvalet. :)

NU har liten blivit... större! ;)

Hade en tjej ute som skulle provrida min gamla häst som hon kanske ska bli med ryttare på. Och ingen anna häst fanns idag att tillgå. Så lille Nelwin fick ställa upp som rid sällskap. :)
Så idag har jag premiär galopperat min lilla guling!! Barbacka i skogen blev det.

Helt fantastisk och underbar var galoppen... Vi bara flög fram! :D Det kommer nog bli en bra jul det här! ;)

Mitt mål är att komma upp på ryggen... Min lille 08:a är lite speciell. Ohanterad eller vanvårdad som unghäst innan han kom till mig och väldigt speciell. Nu ska vi får upp förtroendet för människor helt sen han skickas på inridning. Jag satt upp i höstas och åkte av rätt så rejält. Nu får ett proffs ta hand om det. Han är sen i sin utveckling och behöver vintern på sig och för min del är det absolut ingen stress, jag vill ha en hållbar tränings och tävlingshäst så han kan gott växa klart först.
Idag fotograferade vi :)

_dsc8275-copyx_180363624.jpg

_dsc8307-copyx_180363563.jpg

_dsc8283-copyx_180363677.jpg

Men se, där var ju ni! Kul att se bilder på honom, jag minns när du precis köpt den.

//mooi (MillaJ från dressyr.ifokus)

Men se, där var ju ni! Kul att se bilder på honom, jag minns när du precis köpt den.

//mooi (MillaJ från dressyr.ifokus)

Ja, här är jag! Jag följer i det tysta, både denna tråden och såklart dig och Calle! Ett år har han varit i min ägo nu, herre min ge vad tiden går fort!

Vad kul :) du får uppdatera här hur det går framåt med pållen.

haha, fulsnygg och vildhäst.. Calle går under de mildare: Skalman, Ferdinand och Charles Ingvar :p

Haha, låter lite lagom charmigt.. ;)
Vad är det för häst?

Han är inköpt från början som hingstämne till Sverige från tysklans som 1,5-åring (han skulle nu i efterhand aldrig platsat där tror jag.). Skadade sig som 2-åring, besvärlig stängselskada på ett bakben och kasterarades och såldes billigt vidare - och där var jag! Dessvärre har han nog inte haft en bra start i livet, och är han inte ohanterad så är han vanvårdad. Otroligt skygg individ som flyr för minsta lilla, ja han kan prata om alla hans "problem" länge. Vi har stött på många hinder. Men efter ett års rehabilitering så har han gjort fantastiska framsteg och nu kan han både ha borstas, ha sadel och täcke. En omöjlighet för 1 år sedan. Fortfarande finns det dock många bitar att jobba med.

Fullblodspappa och tyskstammat på mammans sida. Väldigt intressant möderne i tyskland som lämnat mycket bra. Pappa gick svår dressyr, hoppning och fälttävlan.

Min grabb rör sig väldigt bra för att vara fullblodsgener, mycket bra påskjut bak och tre bra gångarterna. Tänkt som dressyrhäst, men hoppar även trevligt.

Jag tror han kommer blir bra med tid och tålamod. Han är i grund och botten en väldigt snäll häst!

Vad kul :) du får uppdatera här hur det går framåt med pållen.

haha, fulsnygg och vildhäst.. Calle går under de mildare: Skalman, Ferdinand och Charles Ingvar :p

Haha! Calle verkar vara en superhäst! Inridning är tänkt till våren när vintern är på väg till sitt slut, en eller två månader hos proffs och förhoppningsvis ska jag kunna rida under sommaren och hösten sen innan vintervila 2012/2013 ;) Eftersom han är så speciell väljer jag att ta det lugnt och får förhoppningsvis en lovande häst för framtiden :love:

Han är helskön, jag hoppas bara på att han inte ska bli för stor -så som han är nu är helt lagom. Sen ska vi leta fram den lilla extra gnistan som jag är helt säker på finns därinne bakom alla kork-ekar och mat-och-sovklockor ;)

Du gör nog helt rätt i att inte pusha honom när han är så känslig, det slår bara tillbaka, och är nog en bra idé med att skicka iväg honom

Han är helskön, jag hoppas bara på att han inte ska bli för stor -så som han är nu är helt lagom. Sen ska vi leta fram den lilla extra gnistan som jag är helt säker på finns därinne bakom alla kork-ekar och mat-och-sovklockor ;)

Du gör nog helt rätt i att inte pusha honom när han är så känslig, det slår bara tillbaka, och är nog en bra idé med att skicka iväg honom

Låter som tryggheten själv. Snälla o okomplicerade hästar kommer man långt med! ut och galoppera i skogen ;) Gnistan kommer oftast med mer muskler:)

Haha, och jag hoppas att inte min blir för liten ... Han får gärna växa mer, men det tror jag han gör. Han är så outvecklad fortfarande som 3,5-åring. Ja, jag reder inte ur honom själv. Jag älskar känsliga hästar, men det gäller att kunna stopp och sväng knappar först. Blir spännande se hur han blir under ryttare, han var väldigt reslig och förvånadsvärt mycket häst trots sin smala karaktär nerifrån backen och han hade en otrolig skritt, vilka steg och undertramp - de få sekunderna jag satt på honom! Jag ser fram emot våren!

Ja han är rätt säker, men snabb i fötterna när han väl blir rädd. Vi har inte så mycket skogsvägar tyvärr men vi har varit ute och "rullat" en del på grusvägarna i höst och det gillar han. Har märkt på honom att han blivit piggare ju mer styrka han fått och dessutom ännu lite piggare när vi fick koll på magen på honom.

Calle är runt 170cm nu och rätt reslig så jag är nöjd med storleken nu eftersom jag själv är 169 och inte har så vansinnigt långa ben ;) Gillar också känsliga hästar och brukar ibland vara lite kamikazepilot åt andra men man ska inte vara dum, utan det att kunna inse att det är bättre att få hjälp med starten är bättre. Vi har ju en till 08:a E: First Wish i stallet men den är inte lika stabil som Calle, skitfin verkligen (både från marken och att rida) men det pågår mer mellan öronen om man säger så.

*kl*

Imorron blir det uteritt på Tabbe bus men sen blir det nog vintervila för hans del, minst nån månad för jag tycker att det ser ut som rumpan börjar dra iväg över höjden igen, jag som tycker att han är lagom hög nu! =)

Han har dessutom fått tillbaka samma hudinfektion han hade förra hösten så han är numera helrakad för att huden ska få luft. Funderar på om han inte riktigt fixar pälssättningen eller nåt :/ Ska ringa och höra med vet. någon dag och se om man kan förebygga detta på nåt sätt!

Har även beställt livstidslicens som jag precis betalat in så nu ska dom bara föra över pengarna så har han licens =)

God Jul!

Igår red jag Jobelle i ridhuset, travade även bommar för första gången vilket hon gjorde bra. Nu måste jag se till att rida ut så hon får upp kondisen igen.

Idag longerade jag Jac en stund före jag satt upp i ridhuset och han skötte sig fint med mig på. Däremot en hel del bus och bock på linan :p

Rappe var 160 cm i höstas på premieringen. Jag hoppas att han har slutat växa på höjden nu, för 160 cm nordsvensk bruks är mkt häst, speciellt när man själv är 156 cm "lång" och storlek Small.. :p

Idag red jag & Jobelle ut ihop med min mamma på Jobelles mormor och vi hoppade ett par stockar och red i alla gångarter längs grusvägarna och hon skötte sig super. Mycket piggare än hon varit förut vid uteritter, det tar sig :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka