08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Okej, då är jag med! Får hoppas att hon slutar med tölten då =)
Jag vet inte om jag kommer tävla heller, har inte gjort det innan men det skulle vara kul, om inte annat kanske nån annan vill det! =)

*kl*

Gott nytt år på er alla!
Red igår på Tabbe för första gången på ca 3-4 veckor och OJ vad han brallade, longerade honom innan och tur var väl det för det var inga dåliga luftsprång! Sen när jag väl hoppade upp var han sitt vanliga, lugna jag! =)
Idag blev det uteritt ihop med en kompis, tredje gången i hans liv som han är ute i skogen och han sköter sig exemplariskt, går först fram överallt med spetsade, nyfikna öron! =)

Målet med Tabbe detta året är att jag ska börja rida för en dressyrtränare så han arbetar i rätt form och även börja hoppa in honom på små hinder, det blir antagligen en lite längre sommarvila sen med! :)

*Kl*

Gott Nytt År till alla fyraåringar, mattar och hussar! :D

Jag har följt tråden genom att läsa inläggen, men varit passiv i att skriva ett tag nu.

Lilla Grå har växt i sin kropp lite bättre. Under hösten började vi hoppa i en unghästgrupp tillsammans med andra 3,5 åringar. Dock har vi fått bakslag med lastningen och måste träna mer nu innan vi vågar ge oss iväg igen.

Under våren har vi (om lastningen fungerar då) möjlighet att rida privat för en B-dressyrtränare varannan vecka till en rimlig prislapp. För tillfället rider jag med där för att hålla mig själv i trim på äldre mer välutbildade hästar.

I vår ska vi vara med på fortsättningen av unghästträningen i terräng. Målet är att kunna starta en "startfälttävlan" under 2012 på hemmabanan :bump:

Idag reds Xzerran ut på sin första riktiga utetur utan att longeras eller promeneras först, vilket gick super! Förstår inte riktigt hur jag kunde få en sådan underbar unghäst i ridningen :) Jag är så extremt stolt över min fina lilla flicka :love:
Mina planer för henne i vår är att försöka få henne helt klar i vagn, funderar att skicka iväg henne om jag hittar någon som kan hjälpa mig (tips önskas gärna om ni vet någon bra) Sen är det mera uteturer som gäller och lättare träning.

Grattis! Det är lika roligt varje gång att läsa hur duktiga våra 08:or har blivit.

Ang. inkörning med vagn:
Eskilstuna - det är väl inte så våldsamt långt ifrån Anders Eriksson?

*kl*

Var ute en sväng på Jobelle igår och det blåste massor. Hon var helt muppig och pigg, pep hela tiden och kastade med nacken. Lyckades ta oss runt en sväng utan mer än en incident då hon fick nåt ryck och kastade sig rätt upp i luften, men jag satt iaf kvar. Där får man väl för att hon varit så snäll :D

Damhästen
390761_10150567442865948_789510947_10706764_1114954289_n.jpg

398570_10150567443040948_789510947_10706765_916901059_n.jpg

384491_10150567441430948_789510947_10706757_1705246436_n.jpg

Tur hon är söt ibland
394556_10150567440920948_789510947_10706754_1846943650_n.jpg

KL

Idag bidrar jag med ett litet filmklipp som underhållning :p
Tredje ridpasset med Calle efter en månads vila -och med en matte i sadeln som är så förkyld att det är löjligt :p

http://youtu.be/e6wEEMiug9E

Hej allesammans!

Nu harja böjat att sätta igång min fina knasboll igen. kollade vädret för hela veckan och de såg ut att var bra förutom lite regn. Men ja de kom snö och de frös på rejält. Men ja hoppas på att ja ska kunna tömköra i morgn. Är så förväntansfull på hur han ska reagera när ja sitter upp igen. Vi ligger ju lite efter i utbildningen då ja har vart med om lite och vintervilan kom tidigare än räknat.

Vartfall, snart kommer transporten hem med och då löser ja manage kort så kan vi åka dit de värsta gångerna.

Till min fråga, Hur gjorde ni när ni tog första galoppen och varför just så? Hur reagerade era små troll på det? Är så himla nyfiken på hur knas kommer göra och tror dock de kommer bli världens glädje studsar men ja vet inte riktig. Längtar i vartfall tills vi är tbx på banan igen och våren kommer!

1-215-069_182659042.jpg

Fetknoppen första longeringen efter vilan

Till min fråga, Hur gjorde ni när ni tog första galoppen och varför just så? Hur reagerade era små troll på det?

Menar du första galoppen efter vilan nu?
Hm, jag bara gjorde som vanligt -rakställde honom på en kort diagonal och fattade galopp (och var lite extra redo ifall det skulle komma ett skutt). Och han brydde sig inte alls.
Om du menade första galoppen överhuvudtaget nånsin så har jag gjort ungefär på samma sätt: Har bra tempo, genar genom ett hörn och gör hästen så rak jag kan, sen lägger jag galoppskänkeln och lättar lite ur sadeln för att göra plats för eventuella luftkonster och för att det ska kännas lätt för hästen

Senast ändrad av en moderator:

nej första första galoppen överlag, kul och läsa hur andra gör och varför ex ute i uppförsbacke med draghjäp eller i ett hörne inhängnat och så orsakerna.

Vi ligger efter pga att ja fick olyckligt nog helt plötsligt göra en hjärnoperation i somras och ja läktiden på den va låååång så innan vintern kom han ja inte göra så mkt med han så beslöt mig att sätta på vila. Vi har travat och sturt runt. ej ridit ut pga en IDIOT till hovslagare (kan inte sko hästen, skirv pm om ni vill veta mer).

Ah, men dåså :)

Ja, alltid kul att höra hur andra gjort för alla hästar funkar ju olika -så då är det bra att ha alternativ att ta till om nåt inte funkar :)

När jag tog min första galopp så var jag ute och red i skogen och red på en väg som sluttar lite lätt uppför och är väl inramad och smackade och sa galopp och la på pisken lite lätt på bogen och för mig gick det super :laugh:.

*kl*
För övrigt går det inte bra för mig, jag tror jag ska skaffa dammråttor istället för de kan inte bli skadade vad jag vet...

Hon fick ju en muskelbristning i september och den har läkt men det är något annat som spökar så vi har varit till vet igen och denna gång blev hon sprutad i ryggen och ska äta antiinflamatoriskt i 10 dagar.... Förmodligen så har hon och hagkompisen lekt lite väl våldsamt och kompisen har stegrat och antagligen träffat henne på ryggen så hon har fått som ett överben där och nu ska hon skrittas för hand i 14 dagar och sen kiropraktor för hon är nämligen lite sned med... Min j**la otur håller i sig... Så jag är riktigt less just nu och vill inte prata om det egentligen och jag låtsas som ingenting....:cry:

Min förra häst som jag hade innan denna blev nämligen skadad en månad efter köp och fick sedan avlivas.... Så ni förstår om jag är less på detta!

Hej på er! Här har Hartwell vilat en månad nu och skulle sättas igång. Har också bestämt mej för att lämna bort honom på 1 månads utbildning bla för att börja galoppera. Bara det att när jag börjar med honom igen så är han inte helt ren. :/ Inte direkt halt, men otaktmässig och markerar något steg då och då, ffa vid tvära svängar. Hoppas givetvis att det är något "lättbotat" och inte den gamla knäskadan som spökar igen. Det ser iofs inte ut som det är vänster fram denna gången. Hoppas det bara beror på växtvärk eller möjligen att han är nyskodd, men har tid på klinik den 16/1 för säkerhetskull. Ganska less efter att bara ha kunnat jobba med honom 3 månader under förra året. :(

*kl*

Jag har lyckats få lämnat min häst på utbildning nu!:bow:

Hon har alltså lyckats behålla alla skor på under vilan (!) och klarat nyårsafton utan blessyrer. Så jag är mer än nöjd. Hon har vilat 4 veckor innan jul, och 1/1 kördes hon till Flyinge. Det var på tiden, för vilan gjorde henne dryg och jobbig. Detta är verkligen en häst som måste aktiveras för att vara hanterbar. Men hon skötte sig hyfsat vid lastningen, ville bara inte gå in första halvtimmen...men hon håller sig lugn och håller inte på med dumheter. Sen var hon hur cool som helst väl på plats.:cool:

Fortsättning följer, få se om jag får hem en tanthäst:D.

Ja det är så himla tråkigt att ha en skadad häst. Jag tror jag arbetade min lika länge som din förra året dvs runt 3 månader och inte ens dessa 3 var sammanhängande.... Blä!

Just nu när det är fruset med knöggel i hagarna (vet inte hur det ser ut hos er men så ser det ut hos oss) kan de få som blåmärken i hovarna, tryckskador som de blir halta av men som går över på 1 vecka ungefär om de får stå lite plant och inte så hårt. Min vuxna häst fick det för något år sedan och nyligen hade en annan häst i stallet problem med det och var ganska rejält halt ett par dagar innan det gav sig. Kan ju kanske vara något sådant.

Idag red jag Jobelle i ridhuset och hon skötte sig lika bra som vanligt så det var nog pga vädret med blåst och allt förra gången när hon fick damp. Hade en bekant med som gav lite tips och fick mig att rida på lite bättre, jag är så himla 'snäll' när jag rider unghäst så jag ställer för låga krav :o

Men jäklar vad mycket bättre det gick, så nu vet jag vad hästen faktiskt orkar med och tror nog jag snart kan anmäla oss till lite träningar för tränare :D

Här är det också knöggel! Eller var igår i vart fall. (Vädret är minst sagt skiftande!) Nalle skrämde mig ordentligt när jag kom för att ta in honom på kvällen. Han var så stel och stapplig bak att han knappt kunde röra sig, och jag blev alldeles kall och trodde att det var ataxin som plötsligt förvärrats ordentligt. :(

När jag väl fått in honom på det betydligt mjukare underlaget i boxen så förbättrades hans rörelseförmåga betydligt, så jag hoppades att det var ren sulömhet av de hårda knagglorna han balanserat på hela dagen. (Måste vara som att gå på legoklossar.)
Idag var han mkt bättre och jag kunde andas ut igen. Men de fick ändå gå i paddocken istället. Slätare och mjukare med sanden - och det var uppskattat! De fick äntligen lite utrymme till att springa på.

Annars händer inte mycket. Vi tömkör när vi hinner, men då jag precis bytt jobb i årsskiftet :bump: så har jag varit lite frånvarande både fysiskt och mentalt.

Tack för filmerna förresten! Va duktiga ni är! :bow:

KL

Ett litet klipp från dagens pass. Fortfarande döförkyld matte som inatt dessutom bara sovit 1,5h. Blev tyvärr ingen galopp i klippet för den enda galopp som min kära pappa fick på film var när Calle blev rädd och for iväg som en giraff och missade helt den bra galoppen

http://youtu.be/edkmog6woSE

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka