08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

KL och här kommer filmen

http://youtu.be/YYzEmV4ElZE

och ni får med tränarens kommentarer i bakgrunden. Haha, hon är med i passet :p Gillar henne för hon fokuserar mycket på att jag ska göra rätt och inte förvirra hästen, och när nåt är bra så får man höra det också.

Heja! Vad trevligt det såg ut. Jag gillar Calles rörelser; de är lätta och luftiga med lite driv i.

@angelo
Blir det tårta här då??? :d :D
Jag tror vem som helst hade åkt av i den situationen. Skönt att du inte slog dig!

Japp tårta blir det självklart!!! Ska baka nu någon dag när det är lugnt i skolan! Sen ska ni få se på tårta!!:laugh:

Idag vaknade jag och kan inte riktigt sitta på vänster skinka :D Och nacken är fortf öm. Men lika glad för det är jag.........;)

*kl*

Åh vad jag blir ridsugen när jag ser filmer och foton på betydligt mer "färdiga" hästar än min! Här kommer iaf en liten rapport från mej...

Hartwell har vilat hela december, innan dess han vi med att rida skritt och trav i ridhuset och i skogen samt ta ett par tömköringslektioner. Då han skulle igång efter vilan såg han inte helt taktmässig ut. Inte halt men tappade takten något steg då och då vid snävare svängar ffa vid longering. Jag blev givetvis orolig med tanke på hans tidigare skada och bokade snabbt tid på kliniken den 16/1.

Resan dit gick bra han börjar bli van vid transportåkande. Men gissa om jag blev paff när han var blodig om munnen när jag öppnade skötardörren... Visade sig att han lyckars slå loss en tand i underkäken (mjölktand). Tur att vi bokat tid även för tandkoll... Visade sig att han reagerade 1 grad (som värmde ur) på böjprov i båda framknäna. Det syntes inget alls vid longering nu, så antingen är han bättre eller så var han lite öm efter skoning när jag såg det hemma. Veterinären tyckte inte det var något att oroa sig för utan med en exakt likadan reaktion på båda fram efter vila så var det inget belastningsrelaterat utan någon typ av växtvärk. Låter logiskt då han fortfarande är 4-5cm högre i bak... (ca 164cm/169cm)

Tänderna var ok, hade ganska ojämnt bett nu så han inte fällt klart alla utan visa är halvvuxna. Lossnade tre tänder när hon rapsade. Nu får han vila från bett 1-2 veckor ska sen skrittas igång ett par, tre veckor innan jag börjar trava igen. Om 6 veckor ska han kunna jobbas som vanligt igen och då är planen att lämna honom på utbildning. Känner att jag har svårt att få hjälp och det är nästan ett måste för att kunna börja galoppera honom. Sen vore det lite skönt att få hem honom grundriden och "tam" i alla gångarter så kanske jag och dottern (5 år) kan rida ut ihop sen. :)

KL

Vi körde på en alternativ stil idag :p Avtravningen (en bit av den) skedde "no hands" och på vikthjälper. Han gjorde övergångar trav-skritt-trav, volt och snett igenom enbart på vikt och ben.

Min_westernpalle.jpg

Vad duktiga ni är! =)

*kl*

Idag kom första "bakslaget" eller vad man ska kalla det! Tänkte rida ut på Tabbe och jag var själv så tänkte testa själv (ridit ut en gång själv innan, i början på sommaren). Det blåste lite halvt och det började skymma så var inte direkt förvånad att det blev som det blev. Vi kom ca 100 m från gårdsplanen sen försökte han vända gång på gång (första biten är genom en hage och nerför en liten slänt). Red då tillbaka och red en stund i paddocken i skritt och trav innan jag försökte igen, gick inte då heller plus att jag nästan åkte av när han kastade sig för en plastpåse ;P
Sen hoppade jag av och gick framför honom upp och ner för slänten och sen hoppade jag upp igen, efter några försök till gick han ner och när vi gått en bit och han var hyfsat avslappnad vände jag tillbaka upp för slänten och tillbaka till stallet och gav honom mkt beröm! Är dock nöjd ändå att han faktiskt gick ner för slänten efter ett tag, kändes bra i alla fall ;)

Skulle jag gjort på nåt annat sätt tycker ni?

Jag hade nog till att börja med inte ridit ut själv när det börjat skymma och blåser om hästen inte är van vid att gå själv -utan gjort det när förutsättningarna är så bra som möjligt.
När han började vända så hade jag inte gett mig förrän han hade gått en liiiten bit till framåt (hade räckt med ett par meter), sen hade jag vänt och gått hem och nöjt mig med det -så länge det var jag som bestämde att NU vänder vi.
Jag har haft en häst som vägrade gå ner för slänter/kanter om man satt på, hon tyckte det var skitäckligt men gick om man hoppade av (berodde kanske på balansen?) -så det var bra tycker jag att du ledde honom upp och ner för slänten så han fick se att det inte var så äckligt.

Bara att göra om det igen nån annan dag :)

Delvis kl.

Idag tömkörde jag Sakura en sväng, hon var som alltid pigg och glad med öronen spetsade framåt.

Blev ingen lång tur men en del "jobb", jobbade mycket med ptro och stå still, skritt till trav, trav till skritt och detta med ljudkommandon vilket hon lyssnar kanon på.
Tömkörde dock med grimma för hon har en lös tand fram i munnen så hon är lite söt när hon får godis för hon tar den såååååååå försiktigt och sen tuggar hon försiktigt med, tösa!

Hon skötte sig kanon iaf, snart ska jag ställa henne för 1 månads vila men jag kommer nog ta henne ibland för att tex öva lite kommandon/NH hade jag tänkt, om inte det är dumt?

Jag vet att det är jobb, mycket tänkade osv men oftast en kul sak för dom också. Hm, jag vet inte.. Säg gärna vad ni tycker :) Det uppskattar jag!

Det ofta svårt med balansen för unga hästar när de ska gå neråt med ryttare på ryggen. Och om de inte heller riktigt ser underlaget blir det förstås ännu svårare.

Jag hade nog nöjt mig med att leda nedför slänten och sedan rida lite där och därefter nöja mig. Och sedan gett hästen bättre förutsättningar nästa dag (man misslyckas inte bara för att man anpassar sig efter rådande förutsättningar och därför ändrar sin tänkta ridplan!)

JA vill med rida!!! Vädet är sämst, transporten på lagning och inget ridhus i närheten. Så i brist på annat blev d lite fotografering häromdagen. Jag bjuder på oss så länge

1-221-067k_184875413.jpg

1-221-095k_184876927.jpg

1-221-134k_184878889.jpg

Här är vädret också helt kasst och underlaget därefter. Det blir ridhus varje pass nu nästan, går inte att rida ut då det varit fruset och knöligt överallt.

+ Mitrolle:

Okej, Tack så mkt för era svar! Tänkte när jag började rida ut att det borde inte vara något då han gått nerför den slänten flera gånger innan, både med och utan ryttare men då har vi ju inte vart själva, så antar att det var därför. Ska tänka på det ni sagt nästa gång jag rider själv.

Red samma väg idag, alltså ner för slänten men då med sällskap och han tvekade lite i början men när den andra gick före så var det inga problem alls :)

Oj vad längesedan jag skrev i 08 :a tråden. Har en arabkille som jag hoppas kommer hålla ponnymåttet.
Har tyvärr inte hänt så mycket, utan min har mest stått sedan inridningen. Men nu har vi börjat igen, med lite longering och har suttit upp två gånger.

Planerna är att han ska ridas igång nu, och så småningom hoppas in. Rider honom själv tills han är snäll och inte gör några dumheter :p Sedan har jag en tjej som ska få starta honom när han är redo, siktar lite löst på april/maj.

Idag har jag premiärgalopperat på Jac! :D

Gick jättebra, red på en volt och bara fattade galopp och han rullade över så fint, 2 ggr. Sedan blev han trött så andra varvet får vi ta nästa ridtur :p

Arab, då måste du berätta mera, har du några bilder på honom, vad har han för stam?

KL: Kan bjuda på ett litet filmklipp när jag rider Minna i halsring för första gången. Länge sen jag gjort det och första gången för henne så ni får ha lite översende om vi är lite ringrostiga
Det går fortfarande bra med henne och hon är en riktig Pärla att jobba med. Hon bokstavligen älskar att komma ut och få göra nånting så det är alltid lika kul att hitta på nånting med henne.

http://www.youtube.com/watch?v=-k6aov6IQcg

Här kommer en lägesrapport från oss. Jättelänge sen men jag har haft fullt upp med tre hästar, heltidsjobb och två barn.
Min 08:a är e Don Crusador. Reds in våras, fick en muskelskada när han gick omkull i hagen i maj 2011. Vilade till september. Börja om från början, igen. Mycket nerv i min älskling men nu är vi på rätt spår (bara han slutar lägga tungan över bettet, har kollat tänderna så det är bara olater). Igår red jag själv i skritt och trav helt utan ett enda bus. Yey! Det kommer bli ridhäst av honom också.

385552_2951535436253_1497407061_32989126_745972482_n.jpg

381718_2951534836238_1497407061_32989123_1604921254_n.jpg

383703_2951699680359_1497407061_32989314_3615031_n.jpg

407455_2951534236223_1497407061_32989122_1928827628_n.jpg

398045_10150463072574506_749409505_8842234_608385272_n.jpg

398969_10150445593539506_749409505_8758378_2120831947_n.jpg

Han är så fin (och väldigt lik Ceasar faktiskt!:D)!

Idag var vi ute och tömkörde en longpromenad tillsammans med en annan unghäst. Ceasar imponerar i skogen, är lugn och sansad trots att jag nu inte har någon möjlighet att låta honom bli av med överskottsenergi.

Den andra hästen var ytterst lätt i bakdelen (antar att den till viss del reagerar på tömmarna och blir förstås också lite extra på tårna eftersom den är mindre och lätt hamnar lite långt bakom trots att vi gjorde många halter.
Tyvärr så fick den ett fnatt på vägen hem och sparkade bakut så den kom över tömmarna och det blev ordentlig oreda innan det var utrett.

Finns det ngn slags skydd vid tömkörning som omöjliggör att den slår över tömmarna igen? Som jag kan tipsa om?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka