08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Vilken fining!

Passar på att låna knappen också :)
Har inte skrivit på ett tag, men min Lillen (e. Highcruiser-Master) har lite vintervila nu. Ställde av honom strax innan jul då han kändes trött. Så nu går han bara och skrotar i hagen och har det skönt, men snart får han komma igång igen så vi kan börja träna! Bilden är från november och tagen av bergander :)
hasthelg-2-24.jpg

Härliga vinterbilder, Aliah! Jag vil ha fuxen med den ljusa manen!!! :love:
"Vackre Svarten" tål ju att titta på också, för all del. :d

Jag har inga "actionbilder" (för de sprang bara idag när jag hade stoppat ner kameran. :mad: ) men jag kan bidra med lite ögonblicksbilder.

Vi fick 10cm snö igår. Så här såg det ut vid lunchdags igår ef.m.

154849.jpg

Lite skillnad mot idag!
140201.jpg

KL

Jag har visst en hopphäst?! :eek:
Jag och en i stallet bestämde oss för att löshoppa våra idag, hon har en 09:a så får börja öva inför treårstestet och jag tyckte att det kunde vara kul att se vad Calle tyckte om detta (och skoj med lite omväxling).
Gick bra med 09:an, han förstod snabbt vad det handlade om och enda missödet var när han tyckte det var lite väl kul och bockade sig rakt in i sargen :crazy: :eek:
Och Calle tyckte det var skitkul och blev riktigt taggad -tom taktade fram (händer inte annars :p). Honom behövdes ingen piskförare till utan jag släppte i ena änden och han satte iväg i räserfart, hoppade och parkerade sig vid den som stod med havrehinken -sen taktade han sig upp till startänden igen och gjorde om samma igen. Sista gångerna ledde jag inte ens in honom innanför repen utan han sprang dit själv. Vi stoppade på 1m med honom och tekniken hade väl inte fått hoppryttare att svimma men han tyckte att det var KUL :D
Ska nog ge mig på att skutta uppsuttet någon dag för han verkade ju gilla det.

Senast ändrad av en moderator:

Var och hälsade på Pilke hos beridaren nu i helgen. Han har varit där två veckor nu, var sutten på 6-7 ggr när han for dit, nu har hon ridit 3 ggr utan ledare och nu funkar uppsittning m.m. utan medhjälpare. Själv i ridhuset är han också utan problem!
Han är hyfsat cool fast ryttaren "lever om" lite i sadeln också... Tycker jag är viktigt att en häst klarar. Att den inte flippar för att man hamnar lite snett eller så.

Filmen är från slutet av passet.
Är medveten om att sadeln inte sitter 100, men det är den bästa vi hittat. Den ligger stilla i alla fall och verkar inte störa hästen.
http://www.youtube.com/watch?v=Phq-DEw7MFA

Nästa ridpass skulle de prova galoppen för första gången!

Men vad HÄRLIG han är! :love: Tjejsn såg typ ut som en fis i rymden för honom! :D

Aysha: Jag är SÅ avis på din unge! Min 10a e Highcruiser skulle ju för det första varit en HON, och för det andra ha varit brun med bläs och två vita bakfötter! Men ut kom en röd hingstunge med fyra vita fötter å stjärn... :cool: :D Din ser superfin ut! :d

Det är så kul att följa er alla även fast jag inte har min älskade plutt kvar. Underbart att följa era framsteg!

Haha, vilken osis du har ;) Det låter ju jättefint med fyra vita fötter och stjärn! :laugh: Tack, han är allt lite fin, trots att han har kroknäsa ;) Ska bli kul att komma igång och träna och rida "ordentligt" snart. Jag är peppad att se vad som blir av honom! :D

Jag har inte varit inne här på länge och orkar inte läsa ikapp :o Varför har du inte din kvar?

Mm! :cool: Jag som hela tiden önskade mig STOföl fick tre hingstar i rad, brun - fux - svartbrun... Konjack (08an) hade ju perfekt färg men det där femte benet hade ju kunnat vara någon annans... :grin:

Jag sålde honom i somras till en superduktig tjej. Han har det kanonbra hos henne, men såklart saknar jag honom jättemycket... Han är bara ca två timmar ifrån mig så jag kan åka och hälsa på honom när jag vill! Dessutom hör de av sig så fort de ska iväg och träna eller så så att jag har möjlighet att komma och pussa på honom! :D

*kl*

Idag red jag först ut en sväng med Jac ihop med hans mamma (&min mamma) och det gick bra, blev bara skritt o trav eftersom det är lite halt och han inte riktigt verkade örstå när jag tänkte sätta av i galopp så det fick vara. Skitunderlag här med is överallt..
Det får bli mer galoppträning i ridhuset istället.

Sedan åkte jag till ridhuset med Jobelle som skötte sig fint. Det var flera andra hästar som red runt och hon brydde sig inte nämnvärt om dem utan gick bra att rida med möten och allt. Det är mer än vad hennes något äldre och mer rutinerade mor fixar för tillfället :grin:

*kl*

Åå idag är Tabbe bus dyyr! <3 Red ett dressyrpass i ridhuset och oj vad trevlig han var! Har aldrig direkt ställt honom och inte jobbat på volt heller riktigt men idag var jag både på volt och ställde honom och försökte använda sitsen för att styra honom och han förstod direkt, gick jätte trevligt och blev verkligen lång och låg, lyssnade även kanon på avsakningarna som tidigare varit lite halv sega. Satt även ner i galoppen en kort stund idag vilket också gick kanon bra! Är så stolt över honom =)
Nästa vecka på onsdag ska vi förhoppningsvis träna för en dressyrtränare, blir första träningen för mig och Tabbe :)

Haha, killar som är så härliga ;) Härligt att han är så nära ändå och att du kan följa deras utveckling! :)

KL

Här är det lite segt just nu. Calle har dragit en sko och jag såg idag att han var oren när han travade lös i ridhuset. Hoven är hel och fin men ja -han ömmar iallafall. Men hovis kommer imorgon så då hoppas jag att han slutar ömma nästan direkt skorna är på plats igen.
Annars är han pigg och glad :p

Jag håller alla tummar o tår!

Red Jac igår, han var faktiskt inte alls fin. Dock gick det jättebra att fatta galopp i båda varv, konstigt nog eftersom skritten bestod av tillstånd av total stilltje där han bara vägrade gå. Får hoppas det bara var något tillfälligt och att han går bättre nästa pass.

Jobelle har hostat lite så hon får en 14 dagars vila nu innan 'säsongen' drar igång. Jag hade tänkt börja träna henne men eftersom hon blev förkyld får hon ta vilan nu och så börjar vi sen efter det.

Bildbevis på galopp med Jac:
402989_10150624529575948_789510947_10892006_580554546_n.jpg

Håller tummarna även jag :)

Delvis kl.

Jag har en liten fundering, är det någon som vet något om denna dressyrsadel som nu finns på Hööks.
T8an är jag syftar på, jag gillade den och ett stort plus för koppjärn... Har sagt att jag inte riktigt vill köpa en bomsadel ännu eftersom hon växer ur varenda man köpt eller inte alls passat.

Men denna blev jag kär i men jag vet inte riktigt vad den passar för sorts rygg, kan den passa en rak rygg?
För det har väl min tös? :o

32852998.jpg

KL

här kommer två ridbilder på älskade häst. :love:

Första ridpasset efter vintervilan. Och han skötte sig så väl.

430348_10150511392319506_749409505_8999003_1306860652_n.jpg

Tysk vet att han får godis efter lyckat pass. Mutor är våran grej.

420704_10150511215004506_749409505_8998136_1800761846_n.jpg

Klappar duger också.

Dock måste hans matte tänka på att byggkängor och thermobyxor är dålig klädsel för känd bockkung.:bump:

Även här hålles tummarna!

*kl

Idag fick jag sära på mina två (Lillen går tillsammans med ett sto, 6 år). De kom lite väl nära varandra när jag släppte ut, so to speak. Så nära som i att Lillen brummade, klättrade upp och stod på bakbenen bakom fröken, vilket hon tyckte var jättemysigt. Nej! tjoade jag och viftade med armarna så gott det gick i dunparkasen (Michelin-look alike). Sen fick Lillen gå i hagen bredvid. Äckelpottor. :o:devil:
img_1662_185885568.jpg

*kl*

Tack för all tumhållning! Ceasar skötte sig utmärkt men bestämde sig på hemvägen för att inte gå på släpet (till min stora förvåning, han har ju varit klockren så nu blir det träning!!!) så det tog nog 10 min innan han tog sitt förnuft till fånga.

Jag hoppas verkligen, verkligen, verkligen att detta ska hjälpa- vet tyckte faktiskt att han var lite bättre när vi longerade före.
Jag hade velat få honom ultraljudad rektalt också men det ville inte vetrinären.

Nu ska han vila en vecka, sedan skrittas 2 veckor till och då bör jag ha märkt någon slags förändring och förhoppningsvis börja sätta igång honom lite mer rejält.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka