08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Precis, när min fick hasenleden söndersparkad så sa veterinären att inom 2-3 månader är man igång för fullt om allt går som det ska.

skickar stora styrkekramar till er!

KL

så, nu har de ringt från kliniken för första uppdateringen.
Han är inte sämre iallafall utan gick något bättre och ingen feber. Men hon (veterinären) poängterade att det är för tidigt att säga något om hur det kommer gå. Han får bredspektrumantibiotika och vi bestämde att de ska ge honom Probade för magens skull då han är rätt känslig i magen och antibiotika inte är så snällt mot magen (Probade får han hemma och håller sig då bra). Hon ska försöka ringa imorgon igen och händer inget utan han är stabil så ska vi höras på fredag. Och såklart, blir han sämre så ringer de direkt.

Men fy vilken otur! Håller tummarna at det fortsätter se bra ut och att han läker snabbt!

Ci har börjat komma igång så smått efter vintervila, växtvärk och fixade tänder. Longerat lite och tömkört. Idag fick han även springa lös lite i ridhuset och det var uppskattat. Filmade lite med mobilen så bjuder på 2 små filmsnuttar:

http://youtu.be/AlAxiiuNT_Y

http://youtu.be/dZW54IHp7c0

Och ett kort på min lilla goding. :)

424534_10150528761937887_746887886_9005060_304933862_n.jpg

tredje dagen var den mest känsliga efter spolning tyckte jag mig märka, för hon blev ju spolad två gånger och det var på den 3e dagen hon fick feber efter spolning och blev spolad igen.... På min hade dom klantat sig, när dom öppnade igen så hittade de en massa hårstrån så inte konstigt att det inte gick första gången.....

Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra!!!!!!

*knapplån*

Jag satt och tittade på dressyrpogrammen som finns och såg att det fanns ett som hette "Dressyrprogram för fyråriga hästar 2008". När används det? Används det alls? Jag såg att det är med i någon proposition till en vanlig tävling, men om man ska kvala till championatet så gör man väl det genom att rida efter en domares anvisningar och inte genom att rida ett program? Och i Flyinge rider de väl inte heller något program? Någon som vet?

Jag har för mig att det tillkom som ett finalprogram till ngn av 4-års"proven" på Flyinge, och att det rekommenderades som kvalprogram för Breeders mm.

Sedan vet jag faktiskt inte varför det inte används. Det är ett riktigt bra program för en ung häst alt. oerfarna ryttare, men jag misstänker att klubbarna inte tror att tillräckligt många ryttare är intresserande.
Själv har jag pushat för det, när jag är ute och dömer, som ett utmärkt program för klubbtävlingar med ridskoleryttare.

@mooi
So far so good! Fortsätter att hålla tummarna!

KL

Nyaste uppdateringen är ganska positiv han är ohalt idag -iofs på smärtstillande, men igår haltade han trots det.
Äter och magen är ok än så länge. Om inget ändras får han komma hem om en vecka och fortsätta på antibiotika.
Dyrt blir detta men bara han blir bra så är vi nöjda.

Troooor det kommer gå vägen eftersom han kom till klinik fort.

Skönt att det verkar gå åt rätt håll. Man blir ju så orolig när det händer värre saker, man vet ju hur ömtåliga de är...

*kl*

Idag red jag jac igen, ut på samma tur som sist typ. Han var pigg och glad, hoppade själv uppför en liten kant och över en liten stock, han var nog tvungen att bevisa att han minsann också kan :cool: Sedan galopperade vi i vänster galopp också idag, över fältet, han tyckte det var jätteroligt. På hemvägen var han så pigg att bara jag satt till gjorde han passage & piaff-liknande rörelser, han har väldigt häftiga bakben må jag säga. Kanske kan bli en svårklasshäst av den fula ankungen om man spelar sina kort rätt ;)

Usch vad tråkigt :( håller tummarna att han blir helt återställd!
Vad är det med unghästar och deras haser?! Vet hur många som helst som skadat sig just där :/

Vad skönt att det ser ljust ut trots allt! Vi fortsätter hålla tummarna!

Själv är jag SÅ stolt över min "lilla" häst idag. Red första gången efter 2 månaders vila och han skötte sig riktigt bra!

Bjuder på en filmsnutt. Är 2:a gången jag travar på honom i ridhuset och det är första ridturen efter 2 månaders vintervila. Jag ser extremt TJOCK ut (jobbar på det...), men har både fleecetröja och säkerhetsväst under jackan så det gör ju inte saken bättre. Vingligt och dant är det men det blir nog bättre med tiden. Lite bättre bjudning än innan vilan tycker jag, men skulle nog kunna få fram honom ännu bättre.

http://youtu.be/JQIA-q_2mK4

Finns mycket att jobba på för både häst och ryttare, men det tar vi efter hand. :) Är nog gladast för att han är så himla cool och tycker det är så kul!

Minnas första hopp med ryttare.. Vi får knappast några stilpoäng, men jag kan bjuda på en bild i alla fall :)

KL

Skalman är hemma! De ringde imorse och sa att han fick åka hem. Så nu är han hämtad och installerad i "killhuset" (han och kompisen har ett eget hus med två stora uteboxar).
Eftervården blir nu Hippotrim i 3 dagar, Metacam i 7 + vila i ca 1 mån och hålla utkik efter svullnad och feber, får han det så ska vi höra av oss.
Det står boxvila (eller sjukhage) i 2v, sedan liten hage i 2 till -men vi har inga sjukhagar (tänk storlek box) så han kommer få gå i en av de mindre rasthagarna under vilan. Ren boxvila känns inte som ett alternativ, utan vi tror det blir lugnare att han får gå ute i liten hage samtidigt med de andra och ev gå in lite tidigare för att inte springa vid intaget.
Släppte honom en kort stund i en rasthage förut för att se hur vild han egentligen var, och han tog ett varv i galopp + nån bock, sen rullade han sig och kom och snackade vid grinden
Skönt att ha honom hemma!

47390_1328539444.jpg

Skalman_ar_hemma.jpg

Har inte varit inne på ett tag och höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg bilderna och läste vad som hänt. Fy, vilken mardröm. Men vad skönt att han är bättre och hemma igen! :love: Håller alla tummar att han blir helt återställd!

Har börjat sätta igång min Lille efter vintervilan igen. Och det verkar som den lilla gnistan har börjat komma nu. Bjudningen var avsevärt bättre idag och vi red övergångar och avslutade med att börja flytta undan skänkeln, vilket gick finfint! Det finns nog hopp för oss ändå! ;):D

img_1697_188234148.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka