08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Tack :)
Var i stallet och plockade in honom förut och då var benet jättefint och tempen normal, men både jag och stallägarna håller stenkoll för det är ju inte helt ofarligt än.

Vad skönt att benet ser fint ut! Hoppas verkligen det läker snabbt och utan komplikationer!!!!

Själv är jag nöjd med min "Wille" idag. Ridit ut i sällskap med en kompis för Andra gången (första gången efter vilan). Han skötte sig jättebra! Cool men ändå pigg. Gick bra att både skritta och trava. Gick ganska mycket med honom och han står som ett ljus när jag sitter upp. :)

Så skönt att han fått komma hem! Hoppas allt går åt rätt håll nu.
Håller med dig om att liten hage är bättre än boxvila på en ung häst - brukar vara det lugnaste och säkraste alternativet för alla inblandade.

Nalle är inne i en riktigt tråkig period humörsvis. På nolltid förvandlas han från trevlig kille till baracuda. När jag säger ifrån så blänger han och käftar emot.
Häromkvällen skulle han utmana mig i boxen; började resa sig - och slog huvudet i takstolen. Inte hårt alls, men överraskningen tog skruv. Rätt åt honom och väldigt effektivt. Han lär inte göra om det i brådrasket.
Men det är lite trist att han försöker käka upp mig och är allmänt opålitlig i ett ögonblick, för att i nästa stå hur snällt som helst.
Man får hoppas att det är övergående och blir bättre när vädret tillåter att jag börjar arbeta med honom igen.

Kl.

Verkligen inte kul och läsa vad som händer hos folk lite här och där, jag hoppas iaf allt blir bra :)

Här står det still vilket det gjort länge.

Sakura har stått heltavställd sedan den 18 januari och denna gången går det faktiskt utmärkt! Tidigare har hon blivit riktigt grinig och sådant efter 2v helvila. Men nu går det fortfarande och tänker låta henne vila så pass länge det går :)

I helgen tänkte jag försöka fota hästarna i fråga, vi får se hur det går :)

Jag har också märkt av helt nya "surtendenser" i slutet av vilan. Inte så som du beskriver, men surat när han äter tex och tom vänt baken till vid ett tillfälle. Detta verkar ha försvunnit igen nu när han jobbas några dagar i veckan. Tycker inte han skulle bli så understimulerad då han går på lösdrift med en 2 Ha stor hage, men det räcker tydligen inte. :)

-> Mooi. Även jag hade utebox/sjukhage till Hartwell förra året då han skadade knäet. Första månaden fick han iofs bara stå på box (med lugnande och sällskap) för han fick inte få någon felvridning i sitt knä. Men när det var mer stabilt så fick han komma ut i sjukhage och det var verkligen uppskattat. :) Min erfarenhet är också att många är lugnare ute än inne.

Ja, framför allt vid maten kan min bli grinig och det har hänt att hon vänt rumpan till också.

Men som sagt, nu går det fortfarande ;) Så jag håller tummarna för att det går tills den 18:e minst.
Men det märks på henne att hon "tigger" om att få göra något, möter en vid grinden, stallet är på en och ska ha all uppmärksamhet och så har hon en sådan där valpig blick också så man får ångest över att bara låta henne stå och känner sig lite smått dum.

Men det är första gången sen jag började rida henne som hon kan stå helt av såhär länge så det tänker jag utnyttja :)

KL.

Idag fick jag två väldigt glada unghästar när jag äntligen tog orken till att fixa till utbygget av hagen. Denna lilla del hade jag öppet i somras men sen tog jag bort den för jag skulle slå ner trästolp (innan var det plast).

Så idag fixade jag det, skulle egentligen fixat till resterande stolpar också för att senare byta ut ALL tråd då det är skarvat lite här och där och det sitter dumt. Huvudsaken dom står innanför iaf

Här kommer några bilder iaf!
32871992.jpg

32871990.jpg

32871991.jpg

32871993.jpg

32871994.jpg

32871995.jpg

32871996.jpg

Vet inte vad hon försöker likna här men ja
32871998.jpg

Forts i nästa :o

Som ni ser är det väl bara hon som busar runt förutom på dom första bilderna då var även Sakura med :p

32872000.jpg

32872001.jpg

32872002.jpg

32872003.jpg

32872005.jpg

32871989.jpg

Denna bild är tagen när jag gått halvvägs upp mot stallet, när jag vänder mig om för jag hör någon komma bakom. Då är det söttösa som kommer i full galopp efter mig :love:
32872006.jpg

Ni får en liten film med!
mysakuragirl
[/URL][/IMG]

Tack och bock för oss!

Kl.

Jag blir tokig nu alltså, har kollat på dressyrsadlar i massor även på utländska sidor för att hitta en sadel som kan passa bra för både mig och Sakura.

Jag hade som krav att antingen köpa en bomlösdressyrsadel (lädersadel) eller en som man kan byta koppjärn i. Detta till en början så att man inte behöver byta ut sadeln i vart annat. Ni förstår va?

Sadlar med fast bom jag kikat på är, Globus clic, Globus Crincle samt Venice Gold Medal.

Men det ligger helst längre fram när man fått upp mera muskler osv på henne och när man känner att nu kanske en sadel kan ligga på henne ett bra tag istället för att behöva byta ut den efter en tag.

Jag hittade på H**ks nya T8 sadel, fick höra att den ska ligga ok på rak rygg men efter att ha pratat med H**ks själva så fick jag veta att bommen är som i T6an = lite böjd.

Så snälla kära folk, hjälp mig!
Visst har väl min tös en rak rygg? Och därmed ska jag väl ha en rak bom? :angel:

Hästen framifrån
32842273.jpg

I rörelse
32842280.jpg

32842281.jpg

Stillastående
32852998.jpg

Dom bästa jag kunde hitta på senaste tid...

Har hon platt rygg?

Jag skulle föreslå att testa en Morris & Nolan. Den passar raka ryggar. Det är en prisvärd och skön sadel som du kan hitta på beg.marknaden för från runt 4000 kr. Min sitter som en 'smäck'. Min häst har en rak och ganska platt rygg och en normal manke.

Tänk på att de som har koppjärn i sig förändrar sig när du byter till ett vidare järn. Dvs de passar en rak rygg i början med ett smalare järn, men med ett vidare så lättar de gärna bak och får helt fel passform. Så det är inte alltid ett smart köp.

Tack för ditt tips :)

Alltså jag tror hon har det men igår när jag kikade på henne så ser det ut som att den kanske går uppåt lite längre bak (blir som en liiten lutning neråt) :o Jag vet inte hur jag ska förklara. Men annars är ryggen väldigt platt/rak.

Jag har haft sadlar med koppjärn i förut utan problem faktiskt, en wintec det var först när jag bytte till ett 3:e järn som den vred sig lr något. Så den sålde jag då. Den hade jag till mamma hästen :)

Men jag vet att dom inte behåller standarden också.
Men just dessa från h**ks verkar gå att byta iaf 1 järn i (vet flera som haft dessa sadlar) utan problem. Men jag vet inte.. Fy för sadlar säger jag!

Ja jag vet inte, jag tänker ta ut sadelprovaren för nästa sadel iaf så man kan ju alltid se vad hon har och säga åt det.

Blir nu till våren som jag tänkte inskaffa mig en rejäl och bra dressyrsadel, men lär även hitta en allroundsadel till henne.
Jag har ju kikat in några dressyrsadlar med fast bom, dom jag skrev, har du någon erfarenhet utav dem?
Just globus sadlarna har jag hört gott om iaf, är väldigt kär i clicen haft en sådan hemma en sväng för prov men den var tok för smal.

Ok, så du tycker jag ska köra hårt på en med fast bom direkt?
Isåfall gör jag nog så, får se hur man gör.

Skulle varit bra och haft lite sadlar hemma inför provning av sadel, har annars sadelprovaren sadlar att prova på? :o

Jag slänger in lite bilder från igår ;)
Bildbomb kan det bli som vanligt :o

32874610.jpg

32874617.jpg

32874588.jpg

32874590.jpg

Inte ofta ni får bilder med MIG på men här får ni ;)
32874589.jpg

32874591.jpg

Mer i nästa

Vad fin hon är :) hoppas du hittar en bra sadel åt henne, avskyr själv oxå att leta sadlar, så otroligt jobbigt..

KL: Idag har jag och Minna varit ute på en 10 km lång promenad. Matte var slut i benen när vi kom hem, men Minna kunde ha fortsatt ännu längre. Pust.

Och nu var Lolli igång igen efter 2 månaders vintervila. Som nämnt har hon hela hösten haft 0 framåtbjudning i ridhus... Idag begav vi oss upp dit för första gången för i år. Travade runt ett par varv, och Lolli var pigg. Ingen tendens till att stanna "och vägra gå".

Det låg även ett litet hinder framme...och eftersom hon kändes pigg tänkte jag att jag kunde prova rida över den lite. Först skrittade vi över en bom i skritt. Gick bra. Travade sedan över, eller rättare sagt, Lolli hoppade över ;) Höjde sedan upp så det blev ett litet hinder och oj, så kul hon tyckte det var. :laugh:

Här är ett par stillbilder från filmerna...

namnls_189208353.jpg

2_189208401.jpg

4_189208488.jpg

7_189208653.jpg

9_189208699.jpg

...och så tre korta filmer... (Detta var första "riktiga" gången hon hoppade!)

http://youtu.be/alZngOpjEfw?hd=1

http://youtu.be/EVlf2m4tWXA?hd=1

http://youtu.be/GuCS-82Ynys?hd=1

Vad roligt!

Ett tips bara, när hon stannar sådär och skuttar, då måste hon gå fram. Det är inte så bra att stanna då för då får de som de vill. Jac gör likadant ibland och det är en form av istadighet för att de saknar bjudningen.

Idag red jag Jobelle för första gången sedan hon vilat lite nu en period. Vi red ut en tur och det gick jättebra. Hon hade dock glömt bort hur man fattade vänster galopp och tog glatt höger flera gånger, gjorde dock flera rena byten över till vänster så det var ju tjusigt om än inte riktigt det jag tänkt ;)
Hoppade två små stockar också på hemvägen och hon gjorde det så fint så! Nu ska det bli roligt att komma igång igen.

*kl*

Fina bilder ni lägger in! :)

Tabbe har vinterbona nu och ska stå 1-2 mån. Idag var vi dock hos våran Equiterapeut som konstaterade att han är liite öm i muskelfästena i ryggen, orsakade av hans sadel! Så det blir till att leta ny sadel :/ har en Tekna nu som enligt mig sett ut att ligga bra men kanske vart något smal så jag hade tänkt värma om den. Equiterapeuten sa dock att Tekna är ren skit och bör inte få säljas, har aldrig hört detta om den sadeln innan utan bara hört gott om den, någon som hört detta innan?

Tabbe är tydligen väldigt bred just vid muskelfästena och behöver en sadel med bred kanal, bredare än dom flesta sadlarna typiskt nog :/ så vi får väl se vad jag kan hitta :)

Fina bilder på era hästar!

> Molin: Är så faschinerad över Sakuras färg, kul med så ovanligt! Vad är hon för ras? Har inte så bra koll eftersom jag inte följt tråden från början.

Här hade vi en härlig ridtur i helgen, jag och dottern var ute ihop. Maken var med på backen för säkerhets skull men det gick bra.

Bjuder på en bild från turen:

P1050712.jpg

Länge sen jag skrvit om min lilla bushäst! För er som har glömt bort så är det jag som har Lovis, som slängde av mig och visade sig ha "ryttartvång" ... Jag själv har inte ridit henne sedan dess men har väl planer om att göra det någon gång framöver, när jag känner mig redo!

Hon har dock blivit riden av min mamma, mycket ut på promenad och hon har inte gjort något dumt. Jag ser det som att hon har blivit "inriden" på nytt och hoppas att hon har vant sig vid skänklarna mer nu. Mamma har även börjat att hoppa henne lite, hon hade satt upp ett hinder på 50 cm, men detta är inte högt nog, då hon inte direkt hoppar över utan mer travar över :p Planen är väl att mamma ska ta med henne till ridhuset igen och se hur hon är att rida där.

Känns lite dumt att inte rida sin egna häst. Särskilt när jag har planer om att visa henne på kvalitetsbedömningen i augusti, och man vill ju träna lite inför det. Det är självklart ett tag kvar, men dagarna går fort!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka