08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

*knapplån*

Nu har vi kommit till ett genombrott tror jag. Helt plötsligt trillade poletten ned och vi kan galoppera! :banana: Målet fram till sista februari var att lära oss det så nu måste vi nog komma på ett nytt mål. :p Nästa mål kanske kan vara att övertyga honom om att sluta växa. Mätte honom till 174 igår. Med skor o broddar iof, men ändå. Jag vill ha en 168 häst...

Min -08 galopperade första gången i helgen.:bump:
Med beridaren då, har honom inte hemma för tillfället. Har varken tiden eller ridhus, vilket krävs för att kunna jobba kontinuerligt.
Målsättningen är att få honom klar till kvalitetsgranskningen inom hans ras, den är 26.4.

Då ska han kunna ridas i unghästform i alla gångarter samt löshoppas 70 cm. Han är aldrig löshoppad tidigare men beridaren har lovat att träna det också med honom medan han är där ;).

Nå, det låter ju lovande i alla fall. Jag fortsätter att hålla tummen i ett par veckor till då. :)

Grattis till alla 08: or som (bokstavligen) fattat galoppen!!!:bump: :bow:

kl

Varit och mätt min arabkille. Gissa om jag blev förvånad att han mättes till C-ponny! 1,38. Hade själv gissat på en sisådär 1,45 nånting

Tyckte det såg ut som det! Är inne på att köpa fälttävlanssadel nu till min gule. Har kollat lite på Globus Ordo Equester... Din såg iaf väldigt skön ut!

Idag galopperade Jac & jag första gången ute på ett fält, han galopperade så fint och lugnt för att det kanske var lite halt. Kändes mycket bättre än förra passet i ridhuset så jag tror han får gå några fler pass utomhus innan han får åka till ridhuset nästa gång, så bjudningen blir lite bättre.

Såhär kul har vi det

97998_1328033511.jpg

63744_1328033658.jpg

Fick ett sånt där samtal idag som man inte vill ha. Lämnade telefonen i bilen medan jag betalade parkeringen utanför tandläkaren och när jag kom tillbaka hade jag ett missat samtal och ett sms från stallägarens dotter att jag skulle ringa omedelbart.
Ringde upp och tydligen hade Calle kommit in halt från hagen, en tjej undersökte benet, började nedifrån och hittade ingen värme och ingen svullnad, men när hon kom upp till hasen höll hon på att spy -en rostig spik i hasleden >< De hoppades på att den bara satt i mjukdelar, och hade ringt veterinären redan. Distriktaren var där innan jag hann ut till stallet och när jag kom dit var spiken ute, tejpad så att man kunde se hur långt in den varit (ca 2cm) och veterinären var på telefon med Skara och sagt att vi kommer in då det kommit ledvätska när hon fick ut spiken = att det inte bara varit i mjukdelarna... Bara att lägga tryckbandage, lasta och åka.
På kliniken tog vi av bandaget och hasen var som en fotboll, fick visa hältan på rakt spår -han haltar men kan röra sig och när han står stilla så står han på tå och vill inte ställa ner benet, sen in och röntga. Inga metalldelar kvar i leden och benet verkar ha klarat sig, men man såg gas (luft?) i leden och alltså har spiken gått in där. Och ledvätskan som kommit ut är grumlig och det är ju inte bra. Leden spolades och han står med fastsydd kanyl för antibiotika och smärtstillande. Fick lämna honom på kliniken och han blir kvar i minst en vecka för spolning av leden och övervakning så det inte blir några större komplikationer. Om inte spolningen räcker så pratade de om att söva och spola liggande.

Ja inte så jävla roligt för att prata i klartext. Så nu håller jag tummarna för att inte leden förstörs eller något annat händer.

Senast ändrad av en moderator:

Fy vilken mardröm! Leder som är så känsliga! :cry:

Låter ju helt märkligt, hur lyckades spiken hamna där? Hoppas verkligen att det blir bra, så onödigt liksom!

Ja precis, man har ju i bakhuvudet att sticksår är illa -och stick i leden (med rostig spik dessutom) garanterat är mindre bra.

Det är skitskumt, hur i helskotta har han kunnat få in en spik i hasen? Dessutom inte rakt från sidan utan bakifrån liksom. Distriktaren hade aldrig sett nåt liknande -hon menade att ja, en pinne hade hon kunnat förstå, om han gått i en hage med träd tex. Men en spik -i en snötäckt hage??? Även de på Skara tyckte detta var jätteskumt.
Ingen aning faktiskt och jag gick själv runt i hagen och letade efter en tappsko häromdagen och såg inget konstigt som typ en bräda eller nåt. Stallägarens man trodde inte ens på henne när hon ringde och berättade -tror inte att han trodde på henne förrän han kom hem från jobbet och boxen var tom.

Vad står hästen på i boxen? Det kan ju ha kommit med det, om hästen lagt sig på den och ingen märkte det när hästen släpptes ut.

Spån och torv. Men tror inte att det kommer inifrån boxen då han gick normalt ut imorse och tror inte att han gjort det med en spik i benet. Distriktaren trodde att den inte suttit så länge när hon kom, kanske en timme -men vad hon baserade det på vet jag inte.

Återkommer imorgon kväll när jag fått rapport från kliniken.

Åh vad tråkigt, min förra häst fick en spark på hasen så leden punkterades. Hon var tvungen att spolas 2 gånger för att det skulle ge med sig så hon fick stå på strömsholm i 2 veckor.... Jag hoppas att det går bra för er och att det räcker med en spolning.

Men fy 17 så trist! Lider med dig, mooi! Minns när Nalles mamma kom in från hagen med en rostig spik i sulan när han var knappt två mpnader. INGET KUL ALLS!!!

Jag håller alla tummar för at det går lika bra för Calle som det gjorde för Nattis. (Fast hon klarade sig från punktering av leder.) Skönt att han kom under vård så snabbt.

Skickar massor av styrkekramar till er båda!

Vad fruktansvärt tråkigt! Hoppas din fina pålle blir bra fort. Jag vet flera hästar som punkterat leder, bla en som sparkade ut benet genom en glasruta och skar upp hela hovleden och fick in massa glassplitter där. Och den hästen blev helt bra och konvalecensen var inte jättelång heller. Håller tummarna för er.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka