Sv: 08rna del 5
Såhär kul har vi det
Fick ett sånt där samtal idag som man
inte vill ha. Lämnade telefonen i bilen medan jag betalade parkeringen utanför tandläkaren och när jag kom tillbaka hade jag ett missat samtal och ett sms från stallägarens dotter att jag skulle ringa omedelbart.
Ringde upp och tydligen hade Calle kommit in halt från hagen, en tjej undersökte benet, började nedifrån och hittade ingen värme och ingen svullnad, men när hon kom upp till hasen höll hon på att spy -en rostig spik i hasleden >< De hoppades på att den bara satt i mjukdelar, och hade ringt veterinären redan. Distriktaren var där innan jag hann ut till stallet och när jag kom dit var spiken ute, tejpad så att man kunde se hur långt in den varit (ca 2cm) och veterinären var på telefon med Skara och sagt att vi kommer in då det kommit ledvätska när hon fick ut spiken = att det inte bara varit i mjukdelarna... Bara att lägga tryckbandage, lasta och åka.
På kliniken tog vi av bandaget och hasen var som en fotboll, fick visa hältan på rakt spår -han haltar men kan röra sig och när han står stilla så står han på tå och vill inte ställa ner benet, sen in och röntga. Inga metalldelar kvar i leden och benet verkar ha klarat sig, men man såg gas (luft?) i leden och alltså har spiken gått in där. Och ledvätskan som kommit ut är grumlig och det är ju inte bra. Leden spolades och han står med fastsydd kanyl för antibiotika och smärtstillande. Fick lämna honom på kliniken och han blir kvar i
minst en vecka för spolning av leden och övervakning så det inte blir några större komplikationer. Om inte spolningen räcker så pratade de om att söva och spola liggande.
Ja inte så jävla roligt för att prata i klartext. Så nu håller jag tummarna för att inte leden förstörs eller något annat händer.