08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Jag löste livstidslicens till min förra året. Vi debuterade ju redan då och det kändes lika bra att ha det gjort. :)

KL*

Här har vi vilat några veckor nu (sen sista veckan i oktober). Gjorde en hältutredning i början av november då jag tyckte hon var lite ofräsch och seg när hon rörde sig i hagen, men hon var så fin så!
Tror att hon var inne i en växfas.

Just nu är jag själv sjuk, men så fort jag är på benen igen så ska hon börja skrittas och skrittas ett par månader.
Sen är målet att vi ska starta den första uppsuttna tävlingen i mars. :banana:

Längtar galet mycket till våren!

Nu känner jag mig helt blåst. Ceasar har redan hästlicens, innebär det att den är på livstid då?

*kl*

Löser inte nån licens till mina nu, tror inte jag kommer ha dem kvar så länge att det lönar sig ;)

Har också kommit en bit med inoppningen nu, har varit med på 4 hoppträningar! Han har blivit så duktig så, hoppar serier och linjer och studsar som han aldrig gjort annat :love:

Men det är till att hålla i sig ordentligt, han gör ju inga halvdana språng inte :angel:

Fina bilder på allas pållar

KL: Äntligen har vi fått lite snö hit till Finland också. Minna fick hovarna verkade i tisdags. Det gick helt okej men hon såg inte direkt överlycklig ut. Hon har ganska mycket attityd för tillfället, vet inte riktigt varför ??
Vi har testat på att hoppa första gången uppsuttet också. Hon hoppade bra när hon väl förstod vad vi ville att hon skulle göra.
På Lucia ska vi delta i vårat första Luciatåg, det ska bli spännande

*KL*
Jag har en nordsvensk brukshäst; Rappe, som är född 2008 och valack.
När jag köpte honom i början av sommaren var han helt "grön" i princip (visad för bedömning ett år innan så han var ju ledd, tömkörd 2 ggr hösten som 2-åring, verkad osv men i övrigt inte jobbad med).
Nu är han inriden i alla gångarter men galoppfattningarna har vi bara nosat på i princip. Rider på ridbana och i skogen/vägar, tränar longreining, tömkörning och lite lösarbete i corallen eller på ridbanan.
Vi har börjat med lite förvänd öppna men är en bit kvar innan det sitter. Nu börjar han tänka lite i form. Han är riden ca 20-25 gånger medräknat första gången jag satt på honom mm.

Han ska få massage på onsdag, sen har jag tänkt att han ska få vintervila ca 1,5 månad. Februari ska han sättas igång, mars-april ska han iväg på inkörning hos Gunnar Bärlund (nedanför Örebro), i två månader.
Han kommer köras in "i skogen" och för diverse redskap, och så får vi se om det hinns med att sätta för framför vagn och så också.
298139_10150296482004635_589739634_8049021_1692319510_n.jpg

Bilden är från premieringen i september.
Han är e: Rapid och var 160 cm vid premieringen.. Själv är jag ungefär en tvärhand hög :rofl: (156-157 cm)

Jättefin :d

Gillar verkligen nordsvenskar de är oftast så himla trevliga att jobba med.

En liten fråga om hans pappa är det Rapid som är svart, tror ägaren kan heta Malin ,men är ej helt säker.

Om det är den så har jag träffat honom var fin vad jag kommer ihåg. :)

Riktig snygging, tycker jag. :love:
Jo men Nordsvenskar är härliga hästar. Mycket energi brukar det vara. Kul att det går så bra för er.

Hi-hi, du är ungefär samma "stor"lek som jag då!

@mooi
Tjusiga bilder på Calle också! :love:

Älskar Nordsvenskar, har en hemma på gården som är helt toppen: Mycket energi och krut i den grabben :)

Kl: Molin, kul med bilder på pållan, hon e så fin :)

Bonusbild på nordsvensken

163708_493051183678_828168678_5868478_7525757_n.jpg

jag o Minna kommunicerar

215864_1937916170656_1324930025_2310938_7244772_n.jpg

Åhh vad roligt med terrängbana :).

*kl*

Hur ska man göra med en häst som vill stå på bakbenen ibland? Red min lilla i både lördags och söndags och på lördagen så funkade allt jättebra, lite överskottenergi men ändå väldigt duktig och igår när jag skrittade från stallet så ville hon inte gå förbi en vedtrave som vi gått förbi tusen gånger och ställer sig på bakbenen 2 gånger.... Det var bara att klamra sig fast....:crazy:

Så hur ska man få bort det? Om jag går på henne för mycket när jag sitter på är jag rädd att hon ställer sig ännu högre...

Åååh vilken fräsig bild du fått på sötnosen!

Sådana där bilder hade varit kul och ha, fått en del roliga bilder förra vintern, nu hr vi iof nyss fått våran snö och hm det regnar emellanåt här hemma också så man vet aldrig om vi får behålla den :p

Men jag hoppas man kan lyckas få någon riktigt busbild iaf :D

Funderar på att ta ut en skicklig fotograf som får komma och fota, får ta fram spö och få igång brudarna lite så kanske han lyckas bättre än jag själv :)

Tack så mycket!
Hon är verkligen snygg och se på min kicka :o :love:
Jag klagar inte över hennes steg heller! Hon har fan bättre steg än araben :p

*kl*

Nu kommer en av mina ständigt förekommande puckofrågor, men vad är en livstidslicens? Är det om man vill tävla på hästen oavsett gren? Och vad kostar den?

Fina alla era bebisar är här inne, och vad långt ni kommit med dom! :)

Med Tabbe går det faktiskt ganska bra nu, han är faktiskt piggare numera så funderar på om havren gjort lite verkan ;P Tyvärr så håller vi nästan enbart till i ridhus då vi har bra "utridningsmöjligheter" men dom förstörs av en stor väg man måste gå en bit på, har inte trotsat den än efter sommarvilan..
Har börjat prata lite smått med min dressyr tränare och tänkte att jag skulle träna nåt pass för henne snart, blir bara nåt kort pass men bara så vi får lite hjälp på vägen så jag inte rider honom fel. Just nu går han max 3 ggr i veckan och det är blandat med tömkörning/ridning! Ska försöka fixa lite bilder på honom snart! =)

Så roligt det ser ut!

En dum fråga från någon som aldrig någonsin befunnit sig på en terrängbana med egen häst, visst har ni gräsbrodd på?

Jag köpte en 08:a för ett tag sedan och tänkte det kunde vara kul att följa den här tråden. Jag har helt ärligt inte hunnit läsa igenom hela än för ni skriver så mycket, så jag hoppar in såhär lite mitt i. Hur ligger ni till med era treåringar? Har ni gett dem vintervila redan eller väntar ni lite med den? Min häst blev inriden sent i sommras och gick sedan ganska hårt för att vara så ung tills jag köpte honom. Sedan han kom hem till mig har han fått ta det lugnt, men jag har ridit och tömkört några gånger för att lära känna honom och hitta lite knappar, men vi har inte kommit till uppsutten galopp än. Känner att jag vill vara säker på att jag kan svänga och stanna i trav först... Planerar att ge honom vila med början i januari, men det beror ju såklart på hur han känns fram till dess. Hur ofta och hur länge jobbar era hästar nu och vad kan de? Det känns som att vi ligger lite efter, men samtidigt tycker jag inte att det gör så mycket, det är ju ett helt år kvar tills de ska vara klara för att kunna gå fyraårschampionat. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?