08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

När min herre skulle skos första gången fick han alla på en gång. Vi gjorde så att vi verkade runt om, sen passade hovis ut alla skor och lade dem vid varje fot. Sen slog hovis i två sömmar ganska löst i ena hoven, gick vidare till nästa och gjorde samma sak, gick till tredje osv. Första sömmarna satte hon löst, bara så att skon satt kvar där fem skulle. Sen gick hon ett varv till och tog två sömmar till samt slog i de första ordentligt. Så höll vi på tills det var klart och grabben stod som ett ljus!
Sen har jag vant alla mina små vid att det bankar under fötterna. Brukar göra det så gott som varje gång jag kratsar, bara dunkar med hovkratsen ett par gånger, löst i början såklart, i kanterna där sömmen ska sitta. Det blir en vana, i början kan de rycka till lite men sen har de inte brytt sig.
Ettåringen har följt samma mall och hade inga som helst problem med honom när han i somras var tvungen att få skor fram. :)

Lycka till!!

Jag tränade med att banka lite på hovarna innan så det gick väldigt bra att sko fram när vi började göra det. Jac krånglade lite med att försöka sätta ner hoven i början men det övergick till mer småryckande för att sedan bli bättre och bättre för varje skoning. Jobelle har skött sig hela tiden.

Sist skodde vi även bak och jag tränade innan det på att lyfta upp hovarna och hålla kvar lite längre än vid kratsning och bankade även på hela hoven med hovkratsen flera gånger. De hade varit jättesnälla att sko bak, inga problem. Nästa gång blir gång 2 bak, får se om det går bra då med :p Då blir det snösulor och broddat också, fast bara 2 i bak, 4 i fram.

Hej allesammans!
Jag hoppas inte på att de ser ut såhär nästa gång. så ska börja "banka" med hammare på hovoarna på honom varje dag så han vänjer sig sakta men säkert... Eller har ni några andra bra tips?

Banka på hovarna själv är bra. Sedan gav jag Ceasar kraftfoder i hink första gången han skulle skos bak (han är så matsugen så då får man göra nästan vad som helst med honom!). Reagerar hästen mkt på själva ljudet så kan man ju döva dem.
Att byta hov ofta (först verka alla, sedan rikta alla skor och sedan slå på) kan också vara bra.

Ceasar är rätt snäll att sko men han blir fruktansvärt less. Jag har en fantastiskt bra hovslagare men han tar lång tid på sig så nu har jag börjat att försöka motionera Ceasar på något sätt före skoningen så han blir av med lite energi.

Oj Tack alla för att ni svarat! Va skönt att höra att era hästar är så snälla och lugna vis skoning, jag vill oxå ju!

Jag har slagit med kratsen i hoven och de har han itne reagerat på utan det var som sakt de två sista starkaste slagensom han flippade på! Knas är även lite "ljudrädd" eller hur man ska förklara det. Han är helt enkelt skeptisk till när de låter konstigt. jag ska även på hovs inrådan bakna lite hårdare i utkansten så ja får de där ljudet. Jag bävrar inför bakskoningen om ja säger så! Men de ska gå min häst ska också bli lugn.

Min hovslagare va fantastik lugn inga slag han höjde rösten när knas bara spratalde till och höll på att dra med hela stallet men inga slag som sakt. Vi försökte även slå i skon med två sömmar bara för att den skulle sitta och få vila lite. men han han ibland att ta sin hov innan sömmen var i och de resluterade i X antal utdragna sömmar pga av böjd söm.

Detta är emot min "hästfostran" då ja tycker att de ska lära sig och de ska få tid och allt de där. Men ja funderar på att nästa gång ge han en lugnande "pasta" har bara hört talas om denna men blir han lugn och inte så uppblåst så kanske han fattar att de inte är något farlit. så kanske man kan minska ner på de eftersom de går bra. låter detta som katastråf? Ja vill inte bli skadad och inte heller skada knas eller hovslagaren. Jag vill inte ge honom någon obehaglig upplevelse me att sko heller. Självkart ska han motioneras nästa gång innan. Det blev aldrig av igår eftersom han markerar lite på ena knät som han fått en spark på.

Låter lite som min! Ibland är det som att :devil: far i henne, hon ska bara inte ge sig. Jag har verkligen fått träna på mitt humör, jag har ganska kort stubin och innan jag lärde mig att det bara gjorde saken värre...

Nu har jag som strategi att hålla mig lugn (så länge jag kan i alla fall:o) och envist upprepa vad det är jag vill. Tills hon gör det. Bara en sån sak som att stå stilla vid borstningen, jag håller hårt på att hon ska stå där jag ställt henne, hon får inte buffas och knuffas och hon ska villigt flytta sig på kommando. Många pip och svansviftningar har det blivit när vi har hållit på ibland!

Till i år har hon lugnat sig lite, så jag börjar ha hopp om min häst, faktiskt. När jag tänker efter på senaste ridturen så skötte hon sig rätt bra, det var ju bara andra gången jag red henne efter betet, och dessutom kanske tredje eller fjärde gången vi var ute i naturen.

Mina tankar om bitchiga hästar....

*kl*

Håll tummarna för mig imorgon nu för då ska vi till veterinären. Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt och att det kommer gå över snabbt.

Skönt att det inte bara e min häst som e sån. Hade jag inte haft Tara (som e rena motsattsen till Madicken) så hade jag för länge sedan tvivlat på vad jag hade gett mig in på. Samt att man får väl bara hålla tummarna att dom bra stunderna snart överväger dom dåliga. Och inte som det e nu när det e feler dåliga:cry:

Olina: Håller tummarna hårt.

KL
E så glad. Fick min analys idag. Och det enda jag behöver ge extra e fosfor. Ingen kraft här:banana: Båda har lite överskott på Mj och mera på proteinet. Men, men har man ett krästet fullblod som tycker att kraft e past, så får man ta att det e lite överskott. Och heller proteinet än MJ.

kl

Och trotsperioden fortsätter....
Skulle ut på en "avkopplande" promenad igår kväll, först var det samma visa med tränsningen som förra gången, men med hjälp av en morot gick bettet in...
Sen ut, första biten gick lugnt, det började skymma lite, så kom det en bil och han spände upp sig... Är INTE rädd för bilar i vanliga fall men vi har ju inte varit ute i mörker förut i år alls så.... Var sen spänd och tittig hela vägen tills vi svängde hemåt igen, då slappnade han av en liten stund och gick snällt på slakt grimskaft. Tills det kom en bil igen. Gick in på en liten avtagsväg så vi skulle vara ur vägen och han bara hoppade runt och fjantade sig...
Att promenera i skymning/mörker är helt klart något vi måste öva på :angel:.

Werze - "skönt" att hör att ja inte är ensam, det här med att stå still och väntar ut har vi kämpat med hela sommaren och han är superduktig på det. Ja kan ställa han i stallgågen och han står som ett ljus och väntar på att ja ska hämta saker eller bli klar. Lika så om vi är ute och går eller liknand så går han snällt utan att dra eller buffa eller sticka. Men som sakt helt klart en liten marodör vid skoning.

Aliil - Självklart överväger alla bra stunder denna dåliga. Eftersom vi hitils (peppar peppar) bara haft bra stunder. Det finns inget som ja dirket kan klaga på hos knas förutom att han är lite för nyficken på sina hagkopisar som inte alltid gillar när någon snorunge snuffsar upp i rumpan på dem. Så den ända dålig studen som är just nu är själva skoningen.

KL. Igår så tog ja upp alla fötter och bankade med kratsen ganska "hårt", börjar lätt för att öka takten sedan. Tog "störtsa problemfoten" sist och bankade bara lite lätt för ljudet skull. han försökte lägga sig ner och hoppade runt lite. Ja höll men tappade en gång så då gick ja på han igen och bara höll foten för att markera att de INTE va okej att han tog sig friheten. När han va någorlunda fokus så bankade ja lite lätt på båda sidorna för att sedan släppa ner foten och berömma.

Tyckte alla tassar gick helt okej bra, förutom sista då men ja tanken på hur skoningen va så kanske ja inte ska ha för höga krav. ja har u två månader på mig att "banka".

Har inget nytt att uppdatera, men två bilder kan ni få.. Ska försöka fixa fram ridbilder så småningom men vi ska se om nån hinner följa med o fota

*kl*

Håll tummarna för mig imorgon nu för då ska vi till veterinären. Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt och att det kommer gå över snabbt.

Hur gick det?

*kl*

Min pålla vilar tills torsdag, då får vi hjälp med ridningen! Ska försöka komma ihåg bilder, det har blivit dåligt med det för min del!

Underbara höstbilder på vacker häst :love:

Kl

Lennart börjar funka bra i ridningen, styrningen och hjälperna sitter där de ska nu, vilket släppt under senaste 2 månaderna. Okomplicerad att rida på bana såväl som i skog och mark. Han är arbetsvillig och dyker ner i grimman, och tar positivt emot sadel och träns, så roligt att arbeta med en arbetsvillig, nyfiken och motiverad häst!

Har varit lite tramsig i munnen varför vet fick komma ut och göra en tandkoll men utöver lite tandbyte lite överallt så ser det bra ut, inga vargtänder.
Vi kör barfota ett tag till ( några år till?) då han inte går mer än några pass i veckan och marken är givmild så här års.

Instämmer med föregående talare!
Du tar helt fantastiska bilder. :love: :love: Det skadar förstås inte att "modellen" är vacker som en dag desutom.

Säg till när du är i Göteborgs-trakten - så får du komma och ta "proffs-bilder" på Nalle! ;) :D

Svarar alla.

Det gick väl sådär :confused:.

Hon är inte halt på rakt spår och haltar inte heller när man böjer högt. Allt kändes även bra när hon undersökte henne rektalt. MEN på böjt spår finns det något ojämt inte så att hon haltar men hon rör sig inte helt helt jämt, men det är jätte jätte lite. Hon är inte heller öm när man klämmer på ryggen.

Så nu tyckte hon att jag skulle sätta igång henne på rakt spår dvs rida ute i skogen och inte alls nöta på bana och sen höra av mig om ca 3 veckor när hon är igångsatt. Är det fortfarande något som inte stämmer eller jag upplever att något känns konstigt under igångsättningen så ska jag få en remiss till Ulltuna och scinta henne...

Men helt klart är att hon fått en smäll eller något annat har hänt på henne och jag vet inte vad.

Tack allihopa vad gulliga ni är :)

KL:

Ridningen för oss går nog också sakta men säkert frammåt, hon trivs bäst i terrängen.. ut i skog och mark där är hon på topp..
Sitter och försöker fundera ut när bästa tidpunkten att skicka henne på tillridning skulle vara, och vart man skulle skicka henne??

Ja ridsuget ökar jag "baknar på" för att vänja vill säga att de går bättre men ja vet inte Vi får se. Tänkte bidra med några höstbilder på oss!

1-189-113_172632031.jpg

1-189-158_172632657.jpg

1-189-268k_172633958.jpg

Vad kul att han är så lugn! Hoppas bara halvbrorsan Orvar sköter sig lika bra den dagen det är dags! ;):D

Shit, va fin :D

I morgon ska Lovis få flytta hem till mammas gård, så hon får gå i en lite större hage med hagkompis fram tills vi kan skicka iväg henne på tillridning. Känns så tråkigt att inte få träna & rida henne på ett bra tag, men det är väl bara att vänta med det. Så får man bara hoppas att det löser sig när vi väl skickar iväg henne, för då får jag tillbaka min lilla Lovis, så som jag vill ha henne! Jag gillar inte rodeo stilen och vill inte uppleva det igen! :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka