07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Intressant att läsa hur tillvaron ser ut för olika människor i den här tråden :)

Jag jobbar 90 % mellan 7-16 månd - torsd och så en helt i månaden. Är gift och har två barn 6 och 3 år gamla.

Jag rider för det mesta när det är mörkt men på helgerna kan man få till en (eller två..) uteritter i dagsljus. Min häst är inte helt trafiksäker så jag vill inte rida någon längre runda i mörker med henne. Däremot kan jag ta en avslutande galopp på grusvägen efter ett pass på ridbanan så blir det i alla fall lite omväxling för henne.

Kan åka till ridhus men tycker det är lite bökigt att mecka med transport/lastning så jag brukar rida hemma så länge inte banan frusit till, efter det får det bli ridhus.

*kl

Tack för alla svar om hur er häst-vardag ser ut :)

Men Undret - hur orkar du med?! :crazy: Jag blir utbränd av att bara läsa allt du har utanför stallet, och dessutom med två hästar. Herregud, där ligger jag i lä ;)

Att ha en bit att rida till ridhuset måste ju egentligen vara det ultimata, om man har tid. Dock kan jag vara tacksam för ridhus på gården de perioder min häst är bökig att rida ut, det skulle ta en evinnerlig tid för mig annars att ta mig dit inkl träna.

Ultimat för mig är att rida 2 pass på banan varje vecka, och 4 dagar ut varav en är ett skrittrunda. Sedan har hon en hel vilodag per vecka, om hon inte går i liten grushage, då får hon skritta vid hand den dagen eller uppsuttet om det känns lämpligt.

Kl

Har varit ute och hälsat på hos Elle i dag. Fick beskrivningen att hon hade varit som ett popcorn när hon släpptes ut i morse. Hon fick gå ut på ridbanan med en mkt stabil äldre herre som hon gått med tidigare. Han hade bara tittat på henne när hon brallade runt. Kanske fick hon ur sig de värsta. Hemma i våra hagar är de så lerigt att hon inte rör sig så mkt, och släppa henne i ridhuset eller på banan hemma vet jag inte hur de hade gått?? Stallägaren hade inte uppskattat de är jag rätt säker på. I dag skulle hon tömköras under EM, efter att jag åkt hem. Hoppas på att de gick bra. Själv fick jag rida 2 snälla hästar i morse. Den första var vi ute och galopperade med. Den andra blev de en tur på i ridhuset. Kommer ha träningsvärk i morgon.:angel:

I mina ögon en tråkig och helt onödig kommentar... det är det som gör att man inte vill skriva ngt här på sidan utan enbart läser forumet. :(

Oj det vsr verkligen inte min mening att den meningen skulle gw en sådan effekt. Förstår inte riktigt varför heller? Jag rider för min egen skull, för att jag älskar det. Jag är inte världsbäst på ngtvis och gör säkert, liksom alla andra, massor av fel. Jag tar åt mig massor av tips och övningar från buke när jag rider. Lägger förhållandevis ofta ut bilder på mig när jag rider ich då bilder sim inte symboliserar perfektion; utan bara mig och nån av mina ponnier. Och aet faktum att det inte är perfekt och att andra inte heller tycker det gör mig inget. För jag rider för min skull och inte för att andra ska säga ooo och aaa.

Varför gör det att du inte vill skriva och visa bilder?

*kl*

Mitt hopp att kunna rida på banan i veckan föll i takt med temperaturen. Nu skrittar vi igen. Suck.

KL
Jag har ju mina hästar (när dom och jag är friska) i samma område fast i andra änden än var Charlotte1975 har, jag slipper gå i närheten av trafikerad väg för att komma till den anlagda ridvägen, den börjar utanför min stalldörr i princip. Vi har sedan otaliga stigar i skogen + en grusväg som jag upptäckte häromdagen (med min snälla gammelhäst), den är hur lång och rak som helst och nästan ingen trafik, perfekt för intervallträning - den dan som jag kan rida sånt.

Min -07 har ju varit avställd pga min sjukdom nu i evigheters evighet och nu ser jag ljuset i tunneln. Då har skutteriskruttan lyckats att skada sig - hon ska till Ultuna på måndag. Ljuset i tunneln är inte att jag är frisk, tyvärr, men jag kanske har en superb lösning för henne !

Senast ändrad:

Jag vet ju att du står på Ekerö, men i vilket stall? Just nu är vi dock längst ut på Färingsö.
Vad har hänt med hästen?

Jag har mina på Rastaborg. Pålla slet av sig en sko för en månad sen och blev tvärhalt. Benet svullnade upp nästan lymfangitaktigt. Inget sår hittades. Ingenting. Sedan blev hon bättre och tillslut så var hon helt okej. Då frös marken och hon kanske vrickade till sig på knögglet och nu är hon tjock i kotan igen och halt. Så det blir Ultuna och hätutredning. Förhoppningsvis är det något simpelt.

Om din står längst ut på Färingsö kan jag gissa att hon är hos en av två duktiga systrar !
Skönt att ha henne såpass nära att du lätt kan hälsa på och följa utvecklingen.

Fast den tiden hade jag också när jag pluggade, det blir helt annorlunda med jobb tyvärr.
Min häst går som sagt ute på helgerna och ibland i veckan om jag får sällskap. Ridhuset 2 x/vecka, ibland 3.
Nu har jag tex haft hög feber 2 dagar i rad och inte ridit, i måndags joggade jag lätt i ridhuset eftersom det spöregnade och blåste, i tisdags hoppträning.
Med 2 vilodagar kommer jag inte sätta mig att rida ut i mörkret imorgon utan det blir troligtvis ridhuset och sen ut lör-sön.
Hon går sällan långa jobbpass utöver 1 träning i veckan utan ca 20-30 min.

Nu är min häst visserligen lite efter både i utbildning och enligt tandläkaren även i växten (han trodde hon kommer dra iväg en bit till) pga sjukdom och det här med tävling la jag ner för i år när hon blev dålig i juni. Så hon får gå lite lugnt nu i höst, få 3-4 veckors vila i vinter och sen matchas hårdare i februari-mars igen.

*kl*

Idag var Amazing riktigt riktigt duktig! :love:

Först tömkörde jag och då var hon helt sjukt pigg, men lyssnade ändå (pga vila igår, ändå gick dom en promenad :angel:) och bockade och hoppade som en annan toka!

Och nu på kvällen red jag, OCH VILKEN MYSIG HÄST! :love:
Först surade hon som attan mot skänkeln och sparkade och hade sig :devil: men då tog jag ett spö och bara höll, en helt annan häst! :bow:

Så jag joggade, gjorde lite skänkelvikningar och galoppa nått varv bara för att känna på henne, och äntligen *peppar peppar* är hennes motor framåt och inte bara uppåt igång igen! :d

Jag är vansinnigt förkyld och slåss mot både hosta, feber, snuva och sjukt ont i kroppen, så nu skall det bli gott att vara hästledig och bara få bli frisk fredag&lördag (även om det känns jobbigt att inte vara hos henne varje dag, ni som också har medryttare, hur är det för er när någon annan rider?! Jag litar verkligen på min men ändå, det känns!!)

Och på söndag ska vi försöka oss på att rida ut, ska bli underbart! Dock har vi med oss en person på marken redo med grimskaft om det behövs.. ;)

Mitt sto har ganska tydliga åsikter om olika ryttare, så jag har valt en medryttare som passar Ariel utmärkt. Därför är jag inte ett dugg bekymrad när hon rider Ariel, vet att de trivs ihop. :laugh:

Tråkigt att hon skadat sig men hoppas att det inte är något allvarligt med pållan. Hur går det själv med tillfrisknandet?

kl

Jag har ingen medryttare till min häst men ibland hade det varit kul med ridsällskap. När min tvååring kommer igång lite mer kommer jag fråga en kompis om hon vill rida GP så vi kan rida ut ihop :)

Nu har jag kontaktat dressyrtränaren och ska förhoppningsvis träna på söndag ush jag börjar känna mig lite nervös! Hoppas hon inte skrattar åt min sadel :angel: för jag är nämligen väldigt förtjust i den och vill helst inte byta. Min tränare är även sadelutprovare nämligen och är jätteduktig på det här med sadlar.

Jag själv mår hyggligt. Dock kommer jag inte att kunna "kvalitetsrida" på länge än. Jag lunkar omkring på min äldre häst och det är lagom både fysiskt och psykiskt.

Så bra att du har en äldre häst så länge :)

kl

Idag har jag ridit ut och tränat intervallträning och halter. Vi har lite problem med halterna, då hon gärna kör upp huvudet, ser sig omkring och försöker jag påverka henne (forma henne med säte, skänklar) så vill hon inte stå still. Men jag försökte vara så tydlig som möjligt med att verkligen berömma och låta henne gå fram i sakta skritt så fort hon stod stilla på tygeln, så tyckte nog att de blev lite bättre.

Och konstigt nog efter allt regn så finns här ett par stubbfält som fungerar väldigt bra att rida på, inte halt eller kladdigt. Och så blev det lite galopp på regnvåta grusvägar. Hon var ganska svettig när vi kom hem så det blev till att tvätta av henne.

*kl*
Här kommer en bild av Amazing, inte den bästa, men i alla fall något så att ni ser att hon fortfarande finns! ;):D

550091_10151239801708180_1869086076_n.jpg

:love:

Idag kommer hovis och skor Ariel! :banana: Som jag längtat efter att få rida henne igen. :laugh:

Det blir igångskrittning i en månad, även om hon går i lösdrift så har hon ju varit ledig från ryttare sedan slutet på juni. :p Förmodligen kommer det dessutom vara så hårt i backen att det ändå bara går att skritta. Var är all snö som jag beställde??? :mad:

Äntligen! :p ser ut att vara en trevlig modell på henne. Väldigt rak snygg man på henne, klipper du den för att få den så?

Habina, vill ni verkligen ha snö? Är det fruset hos er nu?

här är det 9 plusgrader och mjukt och fint i marken att rida. Längtar inte till minusgrader och stenhårt knöligt underlag.

Senast ändrad:

Angående man, jag vet inte hur jag ska göra med GP:s jätteman, den står åt precis alla håll! Jag vill ju att hon ska ha så lång man som det går som ska ligga snyggt på en sida .... säkert att den gör det :grin:

Jag försökte först göra en ardennerfläta som hon kunde ha när man rider men den höll inte många minuter. Sen funderade jag på om jag skulle göra många små flätor istället så inte manen blir så stor och yvig liksom. Då får hon ha flätorna hela tiden. Men så tänker jag att hon kanske fryser om halsen om hon går flätad även i hagen? Som det är nu har hon ju en rejäl halssjal iom manen. Fast hon kanske bara tycker det är skönt.

Nu ska jag ju träna imorgon och det är ju en fördel om dressyrtränaren ser hela halsen så man ser hur hästen arbetar och inte en massa man som flaxar omkring, så det får kanske bli flätor i alla fall. Jaja inga stora problem precis men ändå.

Ja, nu skall bi bara biffa upp henne lite! :D :love:
Tack!! Japp, saxen är min bästa vän! ;)
Är stallets frisörmarodör :p

Fläta några cm, 5-10cm blir väl snyggast men beror också på manens totala längd, och låt resten hänga? :)
Alltså som tofsar, fast översta delen är flätad :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 317
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka