07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag tycker det låter som ett mycket klokt beslut. Man får inte glömma att hästarna är en hobby och att det skall vara roligt. :laugh:

Jag fick dåligt samvete för att jag inte visste vad jag ville göra med Ariel, så då blev det betäckning och föl tills jag vet vad jag vill. :p

Tycker också att det är ett bra beslut! :) Som många skriver, hästarna skall ju vara ett härligt andningshål ifrån vardagen, ett ställe där du kan slappna av och ha roligt.. :)

Jag har alltid känt så över Amazing, men nuförtiden har det känts jobbigare och jobbigare att sitta upp just eftersom att jag vet vad som väntar..:cool:
Men som sagt, igår fick jag ju ett sånt där härligt moment igen så hoppas att vi kan hålla oss på denna kurvan nu! :)

Så är det.Tyvärr får man väl säga ;) Fast bättre att komma till insikt. Jag måste hitta det jag läste för ett tag sedan om just trotsighet, det finns inget sådant i hästvärlden, det är vi människor som tror det. Antagligen för att slippa härleda problemen till oss själva ;) Det är också sånt jag fått lära mig, trots finns inte, de kan inte sätta ihop sådana saker i sina hjärnor. Det är vi som har gjort fel från början och/eller inte vara tydliga nog.

Mkt klokt talat .

*kl

Angående "debatten" om uteridning som startat nu, så började jag fundera lite smått idag när jag var ute och red med min. Hur ser folks liv ut i övrigt när man har häst, unghästar framförallt eftersom det är vad tråden handlar om? Dvs hur jobbar man och på vilka tider? Hur ser ens övriga sociala liv ut vad gäller barn, partners, vänner? Hur ser ens uppstallningsalternativ ut vad gäller tillgång till lämpliga ridvägar, ridsällskap, träningsmöjligheter, ridbana/ridhus etc ut?

Jag får ofta känslan att man måste vara übermensch för att kunna ha häst, unghäst då speciellt. Man ska vara nästintill proffs själv, man ska ha ett jobb som möjliggör att man kan rida ute när det är ljust, man ska ha vettigt ridsällskap att tillgå på de tider man själv är i stallet, man ska ha hjälp av bra tränare ofta och man ska ha ett liv som i övrigt anpassas efter allt detta.

Jag kan bara svara för mig själv, och jag försöker alltid rida ut så mkt som möjligt är. Men eftersom min häst är ett levande ting, jag är ett levande ting, mitt jobb påverkar vilka tider jag kan rida ute och jag dessutom påverkas av vädret och periodvis är beroende av ridsällskaps möjligheter att följa med, så blir det inte alltid som jag har tänkt. Senast idag tex, det blåste helt för j-ligt bitvis och min häst som går i liten tråkig grushage om dagarna var ganska benägen att se spöken överallt trots att hon vanligtvis inte är rädd för nåt. Hon kändes inte direkt spänd, utan mer oberäknelig bitvis för att sedan bitvis kännas avspänd och loss genom kroppen. Ridvägarna vi har att tillgå just nu är pga underlaget grusvägar som ömsom går över öppna vidder och ömsom kurviga skogspartier där det ibland kommer bilar, traktorer etc.
Med gårdagens avsittning färsk i minnet ville jag inte utmana ödet, utan höll mig till trav trots att min plan var att galoppera där det går (vilket inte är mkt nu när fälten är leriga). Jag vet att min häst behöver ridas i alla gångarter, framförallt i galoppen, men vad ska man göra när det inte går? När det antingen är kurvigt och man inte har god sikt vad som kommer, eller när det är så öppet och stormigt att det känns som hon kommer lägga av en bockserie bara jag antyder att vi ska galoppera...

Var ute i en dryg timme och travade allt som gick, men tyvärr blir det endel transportsträckor i skritt pga råddjur, leriga passager och bilar. Hon kändes avrastad men inte direkt motionerad då jag var klar, inte svettig ens under sadeln.

Hur gör ni när planerna inte går ihop? Rider ni verkligen ute i alla gångarter i alla väder? Har ni sällskap eller rider ni ensamma? Är era hästar superstabila eller hur ofta känner ni att ni får dra det säkra kortet och göra något lugnt för att behålla kontrollen istället för det man verkligen borde träna på, i mitt fall galoppera?

Jag känner väldigt ofta att mitt liv inte räcker till för min häst, och då har jag varken barn, familj eller många vänner i den landsdel jag bor. Jag har heltids skiftjobb och pojkvän och sedan lägger jag det mesta vad gäller tid och engagemang på hästen. Jag är ju som de flesta beroende av att jobba så jag kan inte åka till stallet vilket tid jag vill bara för att vädret passar eller någon har tid att rida ute med mig. Vissa veckor jobbar jag tills det blir mörkt sju dagar i rad, uteritterna blir det ju inte mkt av då om medryttaren inte rider ut någon dag. Jag är ofta aptrött när jag kommer från jobbet då det i perioder är sjukt tungt, och då känner jag mig verkligen inte upplagd för att tjafsa med min häst som kanske har en tjafsperiod i samband med att jag har det jobbigt på arbetet.
Jag tycker inte att jag är okunnig eller dålig ryttare, jag tror jag är som de flesta hobbyhästägare med mellanhöga ambitioner. Jag är inte proffs eller unghästutbildare men jag har iaf vett och vet när jag inte räcker till och någon tränare måste rådfrågas. Någon gång har man ju sin första unghäst menar jag, man kan inte ha gjort allt fjorton gånger för att det ska fungera?

Det bästa vore ju såklart om man hade tillgång till varierade och bra ridvägar året runt, nån klätterbacke, stabilt ridsällskap, arbetstider man styrde själv över alt. var så ekonomiskt fri att man inte behövde jobba heltid, tillgång till stora och bra hagar året runt osv. Men handen på hjärtat - hur många av er har detta? Och min väldigt angelägna fråga - hur löser ni det rent praktiskt? Rider ni verkligen ut 3-4 dagar per vecka i alla gångarter? Och ännu hellre vill jag veta - hur bär ni er åt isåfall om era hästar är som unghästar oftast är, lite busiga, lite ifrågasättande och allt utom gamla brunte som kan ta en jumbo jet i hagen utan att vifta på örat..?

Nej, jag gör inte det som jag skrev. Jag jobbar tills det är mörkt alla dagar i veckan utom 1 (dvs långa pass de flesta andra dagarna) och rider inte gärna ut själv i mörkret. Gör jag det rider jag på en väg där det mest blir skritt. Dessutom har vi mest grusvägar vilka såhär års fryser, då blir det skritt ute för hela slanten. å andra sidan går hon lite mindre nu, bara 4 dagar i veckan istället för 5 då jag inte vill vara i ridhuset för mycket. Min häst håller sig i skinnet ändå för det mesta men jag skulle aldrig drömma om att ha henne i en liten hage ensam om det verkligen inte var nödvändigt utan hon går ute minst 8 h/dag med sällskap.

Det där tror jag inte på att femåringar skulle vara mer trotsbenägna. Och särskilt inte ston, de är ju små änglar :p :love:

Om en häst börjar "trotsa" så misstänker jag att något gått lite galet, kanske för fort fram i utbildningen? eller träningsvärk?, kanske bristande ledarskap hos ägaren?

Ibland tror jag tränare är lite för snälla och inte säger rent ut att det är ryttaren som är problemet, man skyller på brunst, att det är ett fuxsto etc. Visst har jag haft problem med krånglande hästar, det ska erkännas, men det har oftast varit mitt eget fel. Kanske alltid mitt eget fel.

Jag är på inga sätt felfri. Jag är säkert både för eftertänksam och för loj för min häst ibland. Jag skulle säkert behöva befästa ledarskapet mer än jag gör, men jag har aldrig varit med om en häst som man måste proklamera detta för dagligen dags, kanske är det därför. Framförallt har jag begränsat med ork periodvis vilket hon givetvis känner av, men det är inte vad som varit den tyngsta punkten senaste tiden då jag haft medryttare.
Men samtidigt vet jag att hon i hela sitt liv haft dagar och perioder då hon varit fram och tillbaka i humöret. Hennes mor var ännu värre. Hon är inte en häst man skulle beskriva som "rolig att rida varje dag" eller "finner sig i allt". Det hon gillar det gilllar hon, men hon är gärna en dramaqueen när något inte faller henne i smaken. Så har hon varit alltid.

Jag har dock en väldigt bra tränare som är ärlig och säger vad han tycker. Bla att jag måste sluta tycka synd om mig själv och istället arbeta ännu mer konsekvent när hästen är besvärlig (jag vet att jag ibland stänger av och bara vill grina och det är ju inget bra ledarskap). Han är känd och har gott rykte, framförallt med unghästar, och han säger att det tillhör deras utvecklig att de ibland stannar upp i sin utbildning och ifrågasätter varför vi gör detta. Vissa mer dramatiskt än andra, och min som har en hel del humör med sig från början är såklart inte den minst dramatiska. Varför ska jag ifrågasätta hans erfarenhet och kompetens? Hästar har väl olika personligheter precis som människor?

Vill poängtera att det jag i tråden kallar "trots" inte är nåt jag tror är samma sak som mänsklig trots. Jag tror knappast att hästar gör saker på ren jäkulskap och beräknande mot oss. Man skulle istället kunna kalla det ifrågasättande, snarare än trots. Men jag använder ordet trots av gammal vana.

Hagproblemet är tyvärr vad det är såhär års. Jag har min häst ute ca 8 tim/dag med kompis i stor hage så fort det fryst på och inte är lergegga i halva hagen. From imorgon kommer hon att gå ute så, såg idag att hagen var okej. Så länge det fortsätter vara minusgrader nattetid funkar det, men så fort plusgraderna och nederbörden kommer tillbaka måste vi sätta tillbaka dom i liten grushage. Detta för att stallägaren inte vill ha all mark söndertrampad, och för att jag inte vill sko min häst var 3e vecka.

Jag jobbar heltid kontorstider med lite flex . Hinner bara rida på morgonen innan jobbet om jag går upp 05.00 eftersom jag har lång resväg till jobbet , annars är det efter 17 jag rider . Jag har "alltid" haft unghästar och större delen av tiden inte ridhus . Har ridit ute och i mörker .

Jag tycker du stirrar dig lite blind på att hästen ska ha megamotionen Allan . Det är väl utmärkt som du redogjorde idag varför måste den galoppera ? Det handlar inte om att träna träna bygga bygga hela tiden på en unghäst utan uteridningen är ju mental stimulans och avkoppling kombinerat med att hösten får använda kroppen i annat lågintensitet arbete tex skritta genom kroppen och klättra tex . Samtidigt som den får Arbetsglädje och bjudning .

Tycker det låter som du får problem just pga tänket runt vad träning innebär eller "bör" vara . Om den går i grus ruta och begränsad rörelse och stimulans och mycket på box är ju det ett problem i sig som kan bidra . Vissa individer bryr sig inte och påverkas inte men andra gör det .

I övrigt vill jag kreditera dig för att du tar "kritik" så sansat och är så kommunikativ i dina responser!

Senast ändrad:

Eftersom jag har en bit till närmsta ridbana och inte har släp ännu är Prince riden 3-4 dagar i skogen sen han va typ 3 ( förutom turen nere på bollerup) när jag rider ut är det alla gångarter i friskt tempo lagom länge och oftast får jag in klätterbacken upp och ner en gång på den rundan..

I MIN värld, som då råkar vara fälttävlansvärlden om nu ngn missat det, , så bör alla unghästar ridas mest ute o då i ALLA gångarter så både kropp o själ får sitt! Våra hästar är byggda för att jobbas mycket och om ni verkligen rider så lite som det står här med enskilda undantag av t ex Marvin o Undret, då går merparten av era hästar på tok för lite o på tok för mycket på fyrkanten.

/.../

Jag tycker du rider bra när du väl rider ut men i mina ögon borde din häst gå 3 ggr/vecka på ordentlig uteritt med långa galopper o inte så mycket trav, trav tränar man ändå till oändlighet i paddocken!:) Om man rider ut 3 dgr per vecka så får man en glad, arbetsvillig unghäst som gärna går ett hopp pass o ett dressyrpass per vecka o sen har 2 vilodagar som naturligtvis inte behöver vara efter varandra.

Inlägg som dessa får mig att börja fundera över om jag verkligen rider för lite ute, för mkt på bana, för långsamt och för lite för min häst. Om det är därför hon är jobbig, för att hon får göra för lite..? Jag vet inte. :crazy::confused:
Jag rider effektivt kanske 30-40 min när jag rider på bana, är det träning rider jag ca 1 tim inkl fram- och avskrittning och framridning. Rider jag ut med ambitionen att alla gångarter ska hinnas med blir det ofta drygt 1 tim pga de långa skrittsträckorna eller avbrott pga störande trafik, stormbyar etc.

Anledningen till att jag vill galoppera ute är att hon där har möjlighet att träna sin galopp. Det är ju svårt på banan när hon inte är så stark i galoppen och det kommer böjda spår för jämnan. Dessutom är ett av våra problem just galoppfattningar och att behålla galoppen. Det är mkt lättare ute där man har det mer naturligt med bjudningen samt mer yta att röra sig på.

Jag vänder verkligen ut och in på mig själv för att få det att gå ihop och bli bra. Göra lagom av allt, göra rätt, tänka om, rannsaka sig själv, träna mer/träna mindre/strunta i att träna en period, sluta ha medryttare och tänka på hur jag så ska lösa det med resor eller jobbiga tider på arbetet etc etc. Jag är glad för alla svar där jag kan få andra infallsvinklar. Man känner sig ofta helt fel ute tycker jag och det är svårt att veta vart man har sig själv mitt i allt tyckande och tänkande...

Senast ändrad:

Jag tror inte att du behöver hänga upp dig på att rida i alla gångarter, funkar det inte så funkar det inte. Vi har alla här inne olika förutsättningar och jag tycker att så länge man har som mål att rida ut så mycket som möjligt med sin unghäst så är det bra. Men det fungerar inte alltid i praktiken.

Jag har inget ridhus på stallet där jag står och det är mest grusvägar häromkring om man inte rider iväg på längre turer. Tyvärr finns det inte alltid möjlighet att rida de längre turerna utan då blir det de kortare och i ett lugnare tempo. Jag har inte heller något tryggt ridsällskap, vilket gör det svårare när hästen har lite myror i brallan men jag försöker att läsa av humöret på hästen :)

Känns som jag har alla förutsättningar att lyckas och ändå funkar de inte. Jag jobbar inte, men söker deltid 50% jobb, har sambo och 2 årig dotter. Dvs har all tid i världen just nu då dottern börjat dagis i aug. Står i mindre privatstall, 12 hästar på 6 ägare. Bara jag och en till som har en häst. Vi har stort 20x60 ridhus och stor väldrenerad upplyst utebana, båda med terra-tex. Har dressyr och hopptränare på plats minst en gång i veckan plus stallkamrater med mkt unghästvana. Har anlagd ridväg till större skogsområden med varierad terräng, sandtag, skog, fält. Gillar dock inte den anlagda vägen som går bredvid ganska stor bilväg. Har 2 enorma beteshagar som vi kan rida i mestadels av året, förutom någon månad på sommaren. I ena hagen finns lite hinder öppna plana fält och en riktig bra galopp backe. Hästarna går ute i hage mellan 7-18el19. Enda nackdelen är väl hagarna under regn perioderna. Stallet ligger vid vattnet och det är väldig lerig mark, och blir tyvärr väldigt upptrampat. En annan negativ sak är att min häst är mer stressad här än i beridarens stall. Vad de beror på har jag svårt att sätta fingret på. Har tyvärr en ganska lång lägre till stallet, ca 2 mil enkel resa. Beroende på köer tar de mellan 20-60 minuter att åka.
Hade häst tidigare innan barn och då jobba jag heltid. Löste de genom att alltid vara på jobbet innan 7 och slutade då vid 15. Hade de blivit mörkt valde jag då att rida i en av sommarhagarna.
Skrivit från mobil så de kanske blivit lite fel...

Vad spännande! Kommer det att filmas tror du? alltid kul att höra vad proffsen säger o se hur de rider.:)

Jag kommer försöka filma iallafall :D

Ska bli jättespännande.

Hon har vilat måndag och tisdag efter tävlingen och jag klippte henne igår för första gången så jag var beredd på ett monster idag. Men icke..... hur lugn som helst på töm på utebanan i mörkret :D

Ett sådant utförligt och bra svar på mitt inlägg.

Jag trodde faktiskt du menade trots som "mänskligt trots" när du skrev det.

Men nu förstår jag hur du menar och håller med dig. Det är klart att en häst kan komma till en punkt när den undrar om den verkligen måste göra det ryttaren ber om, det ser jag som ett steg i utvecklingen. Och det är ju det som är så svårt, hur ska jag göra för att just den här hästen ska förstå att "jo du ska göra det ryttaren ber om".

Och såklart finns det individuella variationer. Du verkar ha en bra dialog med din tränare så förhoppningsvis löser ni det här :)

Jag har en helt perfekt anläggning, hittar ingen bättre i närheten av stan så jag håller hårt i den. Men när jag läser om dina ridvägar blir jag lite avundsjuk :o Sommartid samt vettig vinter har vi det bra, då kan vi både rida på fält, vägar, skogsstigar och klättra. Men lerperioden är man hänvisad till samma väg, med fåtalet avstickare. Skulle också gärna stå i ett mindre stall, men man kan inte få allt. Hästen trivs iaf, förutom när hon måste gå i grushagen, så då är jag nöjd och kan leva med småsakerna som bara drabbar mig...

Är det stor skillnad på ditt stall och beridarens? Är det olika rutiner, trivs hon med hästkompisarna hos dig, är det fler som hanterar henne än hos beridaren tex? Mkt kan ju stjälpa en känslig individ även om om kan tycka att det är småsaker. Det låter ju kanske som att det är något i miljön som hon reagerar på och blir galen? Lider med dig, en fin egenskap min häst har är bla okänsligheten för miljöombyten och att hon är lätthanterlig och okomplicerad i vardagen. Jag får tänka på det positiva när hon är jobbig med mig, att hon ställer iaf inte till besvär runtikring :o

Ang ridsällskap så har min häst lite konstiga saker för sig, som iofs är positiva men nog rätt ovanliga... Hon bråkar inte när vi rider med någon, stannar inte och tjafsar som hon kan få för sig när jag är ensam. Men om sällskapet sjåpar sig och är dryg, så bekommer det henne inte. Hon stannar inte ens om den andra hästen stannar och vägrar gå, förutsatt att hon var i täten från början vilket hon oftast är. Hon är väldigt stabil, nästan som att hon ska visa sig duktig inför de äldre hästarna vi rider med som behöver ha en trygg unghäst med sig som visar hur det ska gå till :p

Vi har tyvärr inte direkt några stabila sällskap med oss ut. Därför hålls uteritter med kompisar till skritt och trav. Min bryr sig inte om den andra hästen är rädd och fjantar, men det går inte att galoppera med någon som bockar och har sig. Då hakar hon på direkt. Beroende på vildhetsgraden hos den andra går det inte alltid ens att trava, men det har bara hänt två ggr.

Jag tycker att det borde vara ett bra tecken på att hon inte är rädd eller osäker i sig själv. Hon är nog en ganska trygg häst, annars borde hon ju haka på om en betydligt äldre häst är rädd och far omkring. Så att hon tjafsar med mig emellanåt måste ju vara någon form av test av mig, eller som nu överskottsenergi pga hagen. Vi kan möta lastmaskiner, traktorer etc och en annan häst hoppar och vågar inte gå förbi - min betraktar saken och går sedan som inget hänt.
Så oftast har vi sällskap med för att min skärper till sig, inte för att hon egentligen behöver det för att hon är otrygg.

Senast ändrad:

Jag har ganska bra förutsättningar men lever heller inte mitt liv särskilt "traditionellt". Mina hästar är min översta prioritet alltid. Jag är singel, jobbar eftermiddager och nätter, har stallet 800 meter från lägenheten. Vi har inget ridhus här utan all ridning sker ute i ur och skur. Vi har ffa en riktigt bra skogsväg som är preparerad för travträning och hålls fin hela vintern men man måste alltid rida längs en liten trafikerad väg för att komma till skogen.

Jag är ingen superryttare på någotvis, men jag har slutat känna pressen på att man ska vara på ett visst sätt och kunna vissa saker/rida vissa klasser för att kalla sig duktig. Jag gör och rider som jag vill och för mig och mina ponnisar fungerar det bra:). Jag rider för min skull och inte för att folk på ngt forum ska prisa mig.

Jag pendlar minst 1,5-2 timmar enkel väg varje vardag. Jag jobbar heltid och är i stallet någon gång mellan sex och halv åtta på kvällen.

Jag är singel och har vänner som jag träffar på helgerna.

Mina hästar går numera på lösdrift då jag kommit till insikt om att jag inte kan lägga all tid på mockning, foderfix och pass i stallet. Jag har tillgång till hyfsade ridvägar, men med väldigt mycket asfalt som underlag. Belyst ridbana finns, men jag försöker att undvika den så mycket som möjligt.

Jag rider ut så länge det inte åskar. Mitt sto litar på mig och jag på henne, men det är klart att jag inte galopptränar i full fart när det blåser storm. Då kan jag fokusera på andra saker, som övergångar eller tempoväxlingar.

Jag rider nästan alltid ensam, då de flesta rider kortare turer än mig. Däremot blir det kortare turer i veckorna (upp till en timme) och längre på helgerna.

Ovanstående gäller för ögonblicket min äldre valack, då stoet väntar på att bli skodd. Men ridningen blir densamma, om än högre krav på valacken.

Jag rider för min skull och inte för att folk på ngt forum ska prisa mig.
I mina ögon en tråkig och helt onödig kommentar... det är det som gör att man inte vill skriva ngt här på sidan utan enbart läser forumet. :(

*kl

Angående "debatten" om uteridning som startat nu, så började jag fundera lite smått idag när jag var ute och red med min. Hur ser folks liv ut i övrigt när man har häst, unghästar framförallt eftersom det är vad tråden handlar om? Dvs hur jobbar man och på vilka tider? Hur ser ens övriga sociala liv ut vad gäller barn, partners, vänner? Hur ser ens uppstallningsalternativ ut vad gäller tillgång till lämpliga ridvägar, ridsällskap, träningsmöjligheter, ridbana/ridhus etc ut?

....

Hur gör ni när planerna inte går ihop? Rider ni verkligen ute i alla gångarter i alla väder? Har ni sällskap eller rider ni ensamma? Är era hästar superstabila eller hur ofta känner ni att ni får dra det säkra kortet och göra något lugnt för att behålla kontrollen istället för det man verkligen borde träna på, i mitt fall galoppera?

...

Men handen på hjärtat - hur många av er har detta? Och min väldigt angelägna fråga - hur löser ni det rent praktiskt? Rider ni verkligen ut 3-4 dagar per vecka i alla gångarter? Och ännu hellre vill jag veta - hur bär ni er åt isåfall om era hästar är som unghästar oftast är, lite busiga, lite ifrågasättande och allt utom gamla brunte som kan ta en jumbo jet i hagen utan att vifta på örat..?

Jag kan väl svara för mig själv...

Jag kanske är lite av en übermench, eller jag har i alla fall ungefär så höga krav på mig själv inom alla livets områden. Jag är medveten om det, jag vet varför det är så och jag försöker jobba bort det. Men det är i alla fall en del av mig och det bidrar definitivt till hur mitt liv ser ut och hur mycket jag själv förväntar mig klara av.

Jag har för tillfället två hästar, de ska båda ridas 5 dagar i veckan. Då jag är nyinflyttad och de precis är igångsatta så kan jag bara tala för hur jag planerar för att det ska se ut i vinter.

Jag har dem i ett stall med mycket utevistelse i stora hagar där man delar på alla pass utom morgonfodring och utsläpp mån-fre (vilket bli ungefär 2-4 pass/vecka och uppstallad häst). Det är ca en km till en anlagd ridslinga med preparerat underlag, den är 3 km lång och slutar på en anläggning med ridhus. Ska jag rida till ridhuset (vilket är planen i vinter) så kommer hästarna alltså även att gå 6 km i skogen i samma veva. Min illusion är att jag kommer att värma dem i alla gångarter på vägen dit, jobba ett kort pass på banan och sedan jogga hem till vardags (och skritta/jogga lugnare dit samt hem när det är träning). Så länge det är ridbart även i övrig terräng (som inte hålls efter på vintern) så får de gå flera pass i skogen och ca 2 ggr/veckan i ridhuset. När värsta vintern är här så blir det väl automatiskt flera svängar till ridhuset, men även det kan generera ett pass ute i alla gångarter samtidigt.

Jag läser heltid, men har möjlighet att rida när det är ljust nästan alla dagar i veckan eftersom mina föreläsningar är på kvällstid. Däremot har jag aldrig ridsällskap. Rider alltid själv. Jag har en sambo som jag försöker att undvara tid för i form av rent socialt umgänge hemma samt även någon form av dejt utanför hemmet varje vecka, vänner som jag umgås med aktivt både på helgerna och under veckorna samt engagerar mig ideellt i ett par föreningar och utbildar mig ytterligare utöver studierna.

När det kommer till erfarenhet så har jag haft möjlighet att arbeta utomlands i ett par år hos ett par OS-ryttare. Något som jag är väldigt tacksam över och som har gett mig en stabil grund och egna ramar för hur jag vill ha det och vad jag vill uppnå, både inom hanteringen av hästarna och ridningen. Det ingick mycket ridning på andra hästar och även på mina egna under övervakande av tränare. Det har gett mig verktyg och gjort mig relativt orädd vilket är en fördel.

Jag har en stabil unghäst. Han är tacksam på det vis att han är okomplicerad med sin omgivning, det har han med sig i sin personlighet. Om han protesterar (för den nu omdiskuterade "trotsen" har jag aldrig upplevt med någon häst, de protesterar när jag sätter krav och press på dem i arbetet) så gör han det våldsamt och kan blir rätt svår, men han gör det alltid på en plats där jag kan reda ut det utan att det uppstår en farlig situation (som vid träningssituationer på inhängnade ytor). Rida ut kan jag göra själv, överallt och han är inte oregerlig om jag ger fria tyglar och öser på i full galopp. På så vis är de fullblod jag haft innan mycket svårare hästar att hantera. Visst kan han börja bocka och bralla högt och lågt var vi än är, bocka är han jäkligt bra på, men det bekommer mig inte. Jag gillar sådana hästar så det blir inte ett problem, är de vilda så låter jag dem gå lite fortare och problem löser jag helst framåt så länge det går. Oavsett häst.

Jag bor ju så att jag har hästarna hemma. Slipper ju all restid, men får ju också sköta allt själv (med hjälp av världens bästa sambo).
Jobbar 90% inom vården, alltså oregelbundna tider. Kan oftast rida 3 dagar i dagsljus under vintertid. Jobbet är en flextjänst vilket innebär att jag ska täcka upp när andra vill vara lediga eller är sjuka, så kan ju styra mitt schema lite själv. Ska göra 33,5 h i veckan. Vissa veckor blir det mer andra mindre.
Har väldigt bra ridvägar både skogsvägar och grusvägar. Det bästa är att det finns så många så man kan alltid lägga till en runda om man vill rida längre än man hade tänkt från början. Mycket backar till backträning och långa härliga galopp sträckor (längsta ca 3km).
Har ingen egen ridbana men får använda grannens, men rider inte jättemycket där. Någon gång i månaden. Finns 7 ridhus inom 2 mils radie, så tycker jag bor perfekt.
Nu är jag ju en ren hobbyryttare som inte har några höga ambitioner. Så mina hästar rids ju lite efter tid och lust.
Min valack försöker jag rida 5 dagar i veckan och Nova kommer gå ca 4 dagar när hon är i gång igen.
De dagar jag jobbar går de ut 05.15 och tar in dem vid ca 17 om jag ska rida annars får de gå ute till 20. Stora rejäla hagar som är kuperade så även om de inte rids får de ju röra på sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 317
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka