07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Mitt konkreta tips skulle vara att istället för att nöta i de sammanhang du får protesterna, försöka hitta arbetsglädje och framåtbjudning på hästen i ett sammanhang där hon inte fått in sina protestvanor. Hon går ju väldigt mycket på bana. Kör några veckor och rid ut mer istället, så att den bara får komma ur tankebanorna och beteendet och bara tänka framåt under okomplicerade former.

Ja, de kostar ju en slant men för mig är de värt de just nu. Jag klarar inte av att hantera henne från marken och skulle aldrig våga sätta mig på henne just nu. Har ju tidigare funderat på om hästen är rätt för mig och börjar ju tvivla mer och mer. Men hon är så fin så jag skulle ha svårt att hitta ny som är lika fin. Men hur kul har man med fin häst som man inte klarar av???

Inte kul alls har man då. Det kostar alldeles för mycket pengar, tid och känslor för att man ska ha en häst man inte känner 210% för. Jag håller med att din häst är ljuvligt vacker men hennes skadebenägenhet gör ju att hon får så många små viloperioder att hon knäcker dig psykiskt o kanske fysiskt också så småningom. Lämna henne på tillridning, ta hem o rid sen igen o utvärdera efter det. Känns det inte 210 så sälj då.

KL

Läser vad ni skriver här om hur mycket ni rider era 5-åringar. Och jag bara undrar, NÄR rider ni normala pass i skog o mark i skritt, trav o galopp??:confused: Det dressyras hit o det tömkörs dit, det klagas på pigga hästar som ska regleras med foder (kan vara nån skada jag missat men ni förstår nog andemeningen). I MIN värld, som då råkar vara fälttävlansvärlden om nu ngn missat det, :D, så bör alla unghästar ridas mest ute o då i ALLA gångarter så både kropp o själ får sitt! Våra hästar är byggda för att jobbas mycket och om ni verkligen rider så lite som det står här med enskilda undantag av t ex Marvin o Undret, då går merparten av era hästar på tok för lite o på tok för mycket på fyrkanten.

Hoppsan, menade inte att ta i så mycket men eftersom diskussionen var hur mycket man BÖR rida sin 5-åring så är iaf detta min mening!:)

Jag försöker tänka precis så. Men om du följt tidigare inlägg så har hon inte varit helt superenkel att rida ute heller. Råd jag då fått har varit att få henne mer lydig för hjälperna innan jag sätter mig och rider ut, och vart ska jag då göra genomföra den dressyren? Det hon gjort på uteritter är att inte gå fram och undan för skänkeln, alltså olydighet.

Det funkade väldigt bra i början av sommaren att rida mer dressyr en period på 1-2 veckor och vara väldigt noggrann och konsekvent. Hon blev då mkt bättre på uteritterna och gick klockrent ute i alla gångarter. Jag inledde ofta passen med att rasta och checka av henne lite på banan i 5-10 min inkl framskrittning för att hon inte skulle ha överskottsenergi som spädde på lustigheterna hon ägnade sig åt. Det var som sagt framgångsrikt och till slut kände jag att jag inte längre behövde rasta av henne och checka av hjälperna utan det fungerade ändå.

Sedan började hon återigen med sitt tjafsande i september. Jag antar att det kan ha att göra med att jag skaffat medryttare och/eller som min ena tränare säger att hon nu kan ha kommit en sådan bit i utbildningen att hon måste ifrågasätta lite igen.
Jag har hela tiden haft handledning både av hippolog och B-tränare som jag diskuterat detta med och jag har ändrat plan och utvecklat plan efter råd och tips från dom. Det senaste nu har alltså varit att återgå till att ta henne på banan 5-10 min alt. longera innan uteritterna (och numera inför ridpass med).

Rider jag på banan mkt vissa veckor pga jobb eller väderlek så är jag noga med att inte bara rida på samma bana. Jag varierar mellan ridhus och utebana, samt skrittar av ute om det är möjligt. Jag lägger även in bomarbeten.

Tänderna är kollade av hästtandläkare och hon genomgås emellanåt av equiterapeut samt har välutprovade sadlar. Kan tilläggas.

Senast ändrad:

Känner så jag med. Min häst är underbart fin och trevlig de dagar man har henne på rätt köl. Hon rör sig MSV-mässigt och kommer inte ha några problem alls att gå de klasserna bara jag räcker till och har ambitionen. Hon är ju heller inte sådan att jag känner att jag inte klarar av henne, men det känns mer som att vi alltid fastnar med diskussionerna. Även om jag "vinner" dem så att säga så är det tröttsamt att de finns där.
Sen kan hon ju ha en period då hon är helt fantastiskt länge, som tex nu hela sommaren fram till september. Och sedan är man tillbaka igen där vi var i våras och man bara undrar varför man betalar dessa tusenlappar och lägger all sin fritid på detta...

Jag känner dock att man har aldrig några garantier för att det blir bra med en annan häst. Denna har jag iaf hela historiken på och det är ju värt mkt i mina ögon. Hon är frisk och sund och har inte haft några större problem med hälsan. Något ska väl alla ha och i detta fall är det väl humöret man får tampas med :o
Jag ger det fram till nästa sommar, hon kan ju som sagt bara vara i en dryg femårsfas. Kommer jag vidare och utvecklas positivt med henne så vill jag åtminstone ge det en ärlig chans, för det är en jäkla fin häst. Jag vet att jag tränar ambitiöst och inte sitter ensam och kör fast i problem. Jag har alltid hjälp regelbundet. Så blir det inte bra med detta upplägg kanske vi inte är menade för varandra helt enkelt.

Håller helt med och mina kommentarer är inte heller avsedda i negativt syfte men jag blir också lite chockad .

Jo jag har läst det men skillnaden mellan en bana och en annan blir inte stor ifråga om att bryta mönster . Jag tycker inte det är norm alls att unghästar har intensiva trotsperioder . Det är lätt hänt om man kör in sig på det att man försöker "döda" problemet genom att intensifiera arbetet och det blir väldigt ofta fel trots att avsikten är god .
Det låter som ni hamnat lite snett , och om en medryttare under de förhållandena är med i bilden och inte heller riktigt reder ut det kanske det stjälper mer än det bidrar just där ni är nu . Tyvärr .

Jag hade under de omständigheter du beskriver hellre ridit färre dagar en period om du inte hinner ut pga mörkret osv , än att nöta på . Men alla är vi olika och jag känner givetvis inte din häst så jag resonerar bara rakt av hur jag själv hade gjort med en sån unghäst .

Ja nu åker hon ju på tillridning i morgon. Jag är väldigt säker på att de kommer gå bra där efter ett tag. Men som du skriver, hennes skador tar knäcken på både henne och mig. Vet inte hur jag ska klara mig från de. Jag vill att hon ska gå med annan häst i hagen för de mår hon bäst av, och hon får då tillgång till större hage än om hon är själv. Går hon själv börjat hon vandra/springa. Hon är oerhört social och är fortfarande väldigt bunden till flocken hon gick med som liten och när hon själv hade föl. Jag känner 210 för henne men litar inte på henne till 100%. Hon är världens gosigaste häst, oerhört snäll och uppfostrad. MEN hon har oerhört mkt nerv, vilket i kombination med vila blir väldigt jobbigt att hantera när hon ska motioneras. Beklagade mig för sambon när han kom hem. Hans reaktion var att han trodde de skulle räcka med 3 dagars tillridning. Skrattade högt och sa att hon kommer inte hem under 2012. Pratade även om eventuell ny häst och hans förslag då va att jag inte skulle skaffa ett föl. Ha ha, de är lite kul att prata med någon som inte kan något om hästar.

Kan bara hålla med om ditt andra inlägg om att komma ut i skog och mark.

Är det din som är efter FW ? Jag känner flera avkommor efter honom som är väldigt speciella .

Ja men det är klart att man ska säg vad man tycker!

Jag rider min häst 4-5 dagar i veckan ca 50-60 min per tillfälle. Jag upplever att jag rider henne lite lagom andfådd och trött och eftersom jag tycker hon blivit starkare och galoppen bättre och bättre så känns det rätt.

Menar du att det är för lite? Jag rider ju bara ut en gång per vecka, kanske borde jag öka det... men det är inget skrittpass bara utan ganska mycket galopp, lite intervallträning för att hon ska få upp flåset :)

Jag tycker precis som ni att uteritterna ska vara grunden i ridningen av unghästar, men ibland passar det bara inte. När hon dessutom har varit bråkig har jag varit beroende av att andra ska ha tid att rida ute med mig och det är ibland svårt när man jobbar de tider jag gör. Jag har tidigare gjort så att jag gett vilodagar ist för nåt extra pass på banan när hon varit såhär, men nu när hon går i liten grushage pga att den andra är totalt lerig så vill jag ändå röra på henne.
Just dessa två veckor som jag beskriver är lite extra dåliga. Den förra pga mina arbetstider, jag tycker inte det är säkerhetsmässigt att rida ute i mörker med en unghäst som varit så ostabil humörmässigt som hon varit på senaste tiden. Dessutom har jag fått stressa halvt ihjäl mig för att hinna göra iordning henne och rida ut innan beckmörkret, och stress gör ju ingen glad varken häst eller människa.
Nu red jag ju ut i lördags ändå, men pga skymningen och leran blev det mest skritt då jag vill se vart jag rider och bara vågade skritta där det jag inte såg underlaget eller visste exakt hur det såg ut. På grusvägen travade vi men den är inte så lång där vi var då.

Nu i veckan rider jag ut alla dagar jag rider, dressyr/markarbetet avslutas med uteritt om än det bara blir mest i skritt så får hon iaf se nåt annat. Torsdag har jag sällskap och då håller vi oss till skritt och trav pga den andra hästen. Sedan är jag bortrest fre-sön och då blir det vila fre, en uteritt och en vila eller dressyr beroende på hur mkt tid medryttaren har. Hade jag haft henne själv hade jag ridit ut hela helgen men tyvärr måste man ibland göra sociala saker utanför stallet när man har en relation, tex hälsa på karlns släktingar vilket vi ska göra i helgen.

Nästa vecka blir en uterittsvecka. Medryttaren har onsdag men ska be henne rida ut då om hon får sällskap, annars får hon väl rida på banan då men jag rider ut resten av dagarna så länge det inte är skitväder.

Tanken var att medryttaren skulle ut onsdagen förra veckan men nu fick hon ingen med sig så det kan man ju tyvärr inte beskylla någon för. Hon rider henne ute minst en dag av två när hon har två dagar. Tyvärr är jag ganska mån om att ha någon som hjälper mig för att jag ska orka med både mitt jobb och hästen, så att låta henne träna lite är ju en morot för att ha henne kvar. Få medryttare vill ju enbart rida ut, speciellt inte då de inte känner hästen riktigt. Det är heller ingen dålig ryttare, hon har unghästvana sedan tidigare och har gjort det bra. Jag tvivlar inte på hennes kompetens, men hon känner ju inte min häst lika bra som jag gör och därför vill jag att hon rider med sällskap tills jag vet att hon klarar henne själv om hon bråkar.

Visst önskar jag att jag inte behövde ha medryttare. Då har jag ju precis koll på allt som sker och vet hur det klarats upp. Men innan jag fick hjälp av henne så var jag istället helt slut de flesta dagarna i stallet, nu har jag iaf mer ork de 5-6 dagarna jag är där.

Läser vad ni skriver här om hur mycket ni rider era 5-åringar. Och jag bara undrar, NÄR rider ni normala pass i skog o mark i skritt, trav o galopp??:confused: Det dressyras hit o det tömkörs dit, det klagas på pigga hästar som ska regleras med foder (kan vara nån skada jag missat men ni förstår nog andemeningen). I MIN värld, som då råkar vara fälttävlansvärlden om nu ngn missat det, :D, så bör alla unghästar ridas mest ute o då i ALLA gångarter så både kropp o själ får sitt! Våra hästar är byggda för att jobbas mycket och om ni verkligen rider så lite som det står här med enskilda undantag av t ex Marvin o Undret, då går merparten av era hästar på tok för lite o på tok för mycket på fyrkanten.

Hoppsan, menade inte att ta i så mycket men eftersom diskussionen var hur mycket man BÖR rida sin 5-åring så är iaf detta min mening!:)

Håller faktiskt inte alls med dig. Jag går helt efter den gamla årseregeln och därmed att en femåring ska arbetas fem dagar i veckan. Jag tycker det är alldeles lagom. Det fungerar dessutom väldigt bra för mig och min ponny även om jag kan förstå att det naturligtvis finna individuella avvikelser. Min går lika mycket i skog i alla gångarter som hon går på banan, är väl med enligt utbildningsskalan (för ponny;)) och hon är alltid pigg, fräsch och positiv. För mig är det det allra viktigaste!

Jag tror faktiskt också att i synnerhet unghästar lätt blir överstimulerade och de blir då som en hyperaktiv unge när det snurrar till i planeten. Hästar har en väldigt liten hjärna och det vi tycker är enkelt och lätt kan vara alldeles för mycket för en häst eftersom det är många intryck och många signaler som den samtidigt ska tolka.

Jag tycker du rider bra när du väl rider ut men i mina ögon borde din häst gå 3 ggr/vecka på ordentlig uteritt med långa galopper o inte så mycket trav, trav tränar man ändå till oändlighet i paddocken!:) Om man rider ut 3 dgr per vecka så får man en glad, arbetsvillig unghäst som gärna går ett hopp pass o ett dressyrpass per vecka o sen har 2 vilodagar som naturligtvis inte behöver vara efter varandra.

Att rida på olika banor som omväxling blir tyvärr bara en omväxling för ögat, inte för slitaget på hästen o knappast roligare heller. Rakt fram i friskt tempo på grusvägar, skogsstigar o vad som nu finns att tillgå stärker både kroppen, senor och ben på den unga hästen. Att rida för mycket på bana gör att den unga kroppen får går på för mjukt underlag o många ledinflammationer både i tidiga år o senare hade kunnat undvikas.

Nu vet jag att det finns olika problem här inne som gör att man kanske inte kan rida optimalt men då borde uteritterna prioriteras, inte krumelurerna...de kommer ju tids nog ändå!:D

Jag prioriterar uteritterna. Men då ska det också gå att rida ute på ett vettigt och konstruktivt sätt. Jag mår dåligt de veckor det skiter sig så jag måste rida på banan mer än de 2 pass jag tycker är lagom. Men om alternativet är att hästen ska stå 4 dagar en vecka så är det bara att glömma att en människa som är rädd om livet och hälsan ska kunna rida ute de andra dagarna. Iaf på min häst som inte sover sig genom livet.

Sen beror det mkt på årstid. I somras red jag ute i alla gångarter 3 dagar i veckan, sedan höll jag mig till skritt en dag och kanske nån runda med bara skritt och trav beroende på att sällskapet jag rider med flippar ur i galoppen ute. Men då har vi också ljust på kvällarna och ett underlag som tillåter alla gångarter nästan överallt. Det är svårt, minst sagt, att hålla det så den här årstiden. Eller hur gör ni med det? Galopperar ni i lera och hårdfrusen mark? Jag vågar iaf inte det och anser jag att travrundor är bättre motion än alternativet att galoppera där det inte känns ok med underlaget eller humöret på hästen. jag flög ju av senast idag, vissa dagar är hon helt enkelt för taggad för att galoppera på öppna platser när det blåser.

Senast ändrad:

Jag försöker rida ut 2-3 dagar i vecka nu på vintern, slutar tidigt 1 dag + en eller båda helgdagarna, sen blir det 2 pass på bana 1 hopp och 1 dressyr och 2 eller 3 vilodagar. Däremot vill jag inte rida ut ensam i mörkret och det väder som varit här senaste dagarna eftersom jag måste korsa trafikerad väg och dessutom rida igenom en skarp kurva på väg om jag ska till riktigt bra ridvägar. Hon är för det mesta trafiksäker och stabil men kan bli lite bakskygg och jag vill gärna ha sällskap eller iaf ha någon annan i stallet som vet var vi är om jag ska ut i mörkret. I sak håller jag med dig dock.

Håller faktiskt inte alls med dig. Jag går helt efter den gamla årseregeln och därmed att en femåring ska arbetas fem dagar i veckan.

mmm...å var har jag skrivit att den ska gå mer än 5 dagar per vecka? Om jag har gjort det så var jag helt ute o seglade för jag kör ju på samma regel!:D

Hjälp vad ni skriver!
Jag försöker att rida ut så mycket som möjligt och helst i alla gångarter men när jag har den höggravida kompisen med mig som sällskap så får det bli skritt ;)

Däremot tycker jag att tömkörning är roligt så det tänker jag fortsätta med :)

Eftersom jag har en bit till närmsta ridbana och inte har släp ännu är Prince riden 3-4 dagar i skogen sen han va typ 3 ( förutom turen nere på bollerup) när jag rider ut är det alla gångarter i friskt tempo lagom länge och oftast får jag in klätterbacken upp och ner en gång på den rundan.. Skall nu flytta och prince kommer stå i ett tävlingsstall med lite mindre ridvägar och det grämer mig!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 317
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar