07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Nej, inte alls. Jag har henne helt lös med longerlina enbart. Ibland har jag inspänningstyglar fästa i sadeln, ifall hon skulle gå så pass bra att man kunde använda dom på yttersta hålet, men så långt har vi aldrig kommit.

*kl*

Amazing är inne i värsta rabiata perioden igen! :crazy:

Gick ju så jäkla bra för några veckor sedan :love: och nu hade hon tydligen vart helt galen med medryttaren idag! :( TROTS att jag körde 2 pass igår, ett i töm och ett uppsuttet + att hon gick torsdag-lördag också! (med mig, har gått kanon!!) :crazy::eek:

Tyvärr hade någon sagt till M att dom skulle longera idag, inte okej att hon tar råd av andra gällande A, som absolut inte skall longeras ännu! :(

Hon får inte mycket krafft och mycket grovfoder + lugnande tillskott!

OCH vet har kikat på henne igen och godkänt att vi kan börja träna som vanligt nu, bara ha koll på höger fram så att det stärker sig och inte utmanas alltförmycket ännu!

SUCK vad ska man göra? :cry:

Försöker jobba med det, och det har blivit något bättre. Att bara dutta till med skänkeln en gång, lyssnar hon inte förstärka med spö, och när hon gör rätt bli passiv. Upprepar om hon segar ihop, på samma sätt. Det har blivit bättre, men de dagar hon inte alls vill funkar inget. Ofta slår hon mot spöet om man lägger till det, speciellt i galoppfattningarna. Rösten använder jag alltid, är väl en ovana jag har men jag smackar hellre än lägger på spö.

Funderade på en sak, förra sommaren när vi var som mest igång så gick hon ju på ett ENORMT bete och busade av sig som bara den!

Måste vara det som spökar? Att hon bara har en grushage nu?

Vad tror ni om 2 pass om dagen tills hon lugnat sig?
Ett pass i töm på typ rak grusväg och så lite trav & galopp sen i paddock/ridhus och sen efter ett par timmar rida? :)

Det låter inte alls dumt!
Vi rör egentligen för lite på våra hästar som e van att röra sig 23h om dagen.
Själv händer det att jag rider ett pass och senare på dagen tar en kort promenad på 10-15min så att dom iaf får röra sig.

Det känns som om hon missat en bit i utbildningen - just med longeringen. Jag har lärt mina kommandon som att skritta, trava, galoppera på en, två eller tre smackningar. Sen har jag lärt dem att stå stilla på voltspåret (det svåraste - att de inte ska vända in då) och sätta igång på kommando. Jag har ofta önskat mig en rundcoral för just detta, det är alltid när de kommer till öppna delen som det är svårt, men tillslut så har alla lärt sig och det sitter

Dessutom verkar hon ju minst sagt ha en massa humör och då är det jäkligt kluringt att inte göra dem förbannade.

Har pratat med min tränare nu också och vi sa bort med all kraft, på med mer hö (och behålla tillskotten) + två pass om dagen!

Så ser vi! :laugh:

Och att den är klippt (för jag tror jag läste i annan tråd att du helklippt). Min uppfattning är att klippta hästar blir busigare. Precis som att de flesta hästar blir busigare vid köldknäppar

Jo hon är klippt också, men det är för att hon blir svettig som attan!

Det spelar helt klart roll att hon är klippt.
Jag förstår varför många klipper hästarna - även om jag personligen anser att det väldigt ofta är helt i onödan ffa helklippning

Konstigt att hon sätter sådan päls när hon är i bra kondition och äter mycket grovfoder.
Min erfarenhet är att de hästarna med bra kondis och bra grovfoder inte sätter päls så att de behöver klippas (om de inte är av ponny/kallblods ras).

Jag longerar inte i 50 min. Jag skulle ha nöjt mig med 15 min inkl framskrittning om det varit longering vi snackat om, dvs som uppvärmning. Men faktum är att min häst står stilla eller går baklänges och undkommer all form av voltspår 70% av tiden så jag kan inte tro att det sliter på hennes kropp. Snarare på mitt tålamod.

Vi börjar på volten, går ett halvt varv, stannar, jag smackar, hon svänger ut bakdelen, jag går mot henne med pisken, hon börjar backa, jag försöker få fram henne, hon backar ännu mer, jag leder henne till utgångsläget dvs med vägg så hon inte kan svänga ut bakdelen, hon börjar gå, jag är nöjd och berömmer, hon stannar efter ett varv och samma sak upprepas. Sen när vi kommer till traven är det samma sak. Det tar sin tid...

Låter som ett sjukt tråkigt läge med sin femåring att behöva bråka i 50 minuter på lina och sen uppsuttet en timma oavsett . Känns inte riktigt hållbart .

Det spelar helt klart roll att hon är klippt.
Jag förstår varför många klipper hästarna - även om jag personligen anser att det väldigt ofta är helt i onödan ffa helklippning

Konstigt att hon sätter sådan päls när hon är i bra kondition och äter mycket grovfoder.
Min erfarenhet är att de hästarna med bra kondis och bra grovfoder inte sätter päls så att de behöver klippas (om de inte är av ponny/kallblods ras).

Nej inte jag heller, men hon är kollad för mask och pälsen glänser som bara den, tom stubben där hon är klippt glänser riktigt mycket!

Det blir kanon!
Min häst e lite överviktig så tagit bort all kraft får endast mineraler. Det var en ganska lat herre förut men nu e han rätt het om man jämnför o aldrig trött.

Liten uppdatering härifrån.

Förvisso inte så mycket att uppdatera. :p Det verkar ha tagit mer än tänkt på henne med flytten. Nu, drygt fyra veckor senare börjar hon kännas som vanligt igen. Har ju haft lite sår efter att ha druttat på ändan, lite bitmärken här o var (varför inte bara hålla sig undan den där som ogillar henne? :grin: ) Tappade en del hull vid flytten men har nu återhämtat sig.

Första träningen efter flytten stod hon och sov på men jobbade snällt. Andra träningen blev helt kajko. Varit lite snorig och rinnig i ögonen så tagit det lugnt. Blodprover ser ok ut, ingen feber. Ska till vet/kiro på fredag för lite generell genomgång, tandkoll och lite annat.

*kl*

Jag är liten aning fundersam över hur mycket de flesta hästarna jobbas här? Min går fortfarande bara fem dagar i veckan. Nu när det var fruset så blev det mycket skritt, men i vanliga fall satsar jag på två dressyrpass. två turer i skogen varav en med ga,oppintervaller i uppförslut och en skrittdag. Eftersom hon utvecklas så fint på detta och är helt med i utbildningsskalan känner jag att hon inte nehöver göra något mer. Hon är dessutom alltid väldigt positiv och vill jobba:).

Hur ser era veckoupplägg ut kommande veckor?

Idag red jag på banan och satte upp en av de äldre ponnytjejerna på henne för att se hur hon ser ut från marken. Är också väldigt intressant att höra vad en annan ryttare tycker. Ponny såg ut som en liten dressyrprincessa:love:! Hur fin som helst och tjejen red henne jättebra. Väldigt kul att se:).

Nu kommer min att gå 2 ggr om dagen ca 4 dagar i veckan, och 1 pass om dagen de resterande 3 då min medis har henne!

Men då vill jag också säga att ett av de 2 passen är lugn tömkörning mestadel i skritt rakt fram på grusväg!

Funderade på en sak, förra sommaren när vi var som mest igång så gick hon ju på ett ENORMT bete och busade av sig som bara den!

Måste vara det som spökar? Att hon bara har en grushage nu?

Vad tror ni om 2 pass om dagen tills hon lugnat sig?
Ett pass i töm på typ rak grusväg och så lite trav & galopp sen i paddock/ridhus och sen efter ett par timmar rida? :)

Läste i någon annan tråd om utevistelsen som din häst får. Det är ju väldigt lite, men större hage och mer utevistelse är det jag hade börjat med. Samt ta bort kraften om det nu inte behövs för att hon måste få i sig nått visst.

Har ej tillgång till större hagar eller längre tid, tyvärr.

Ska testa att ge endast tillskott och ta bort hennes müsli även om jag inte tror att den spökar sådär jättemycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar