07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag tycker det låter som ett ganska tufft schema för din pålle. Inte en enda vilodag? Går hon ensam i grushagen? Du har inte funderat på att flytta till ett annat stall? :)

Det träningsupplägget som Fiorano har tycker jag låter bra och lagom för en femåring.

Min häst rids 4-5 dagar i veckan, är alltid pigg och framåt men aldrig bråkig, kan komma något litet bocksprång ibland.

Jag hopptränar en gång i veckan, rider ut en gång i veckan och resten dressyr på banan, det blir då 2-3 ggr i veckan. Hon går ju i hage med två unghästar så det är ganska mycket bus om dagarna :p

Min häst rids 4-5 dagar i veckan.
Förra veckan såg ut såhär och det är så jag brukar rida ungefär.
M: dressyr på ridbanan.
T: tömkörning
O: vila
T: ut + lite på banan
F: vila
L: ut skritt
S: ut klättra

Så min häst slits nog inte ihjäl :) om dagarna går han i stor hage med flera andra hästar :)

*kl*

Och min hoppade jag upp på för första gången igår efter 6 veckors vila. Slängde på sadel, hoppade upp och red en sväng i ett närliggande villaområde. Inga problem med vare sig bilar, barn, hundar eller annat som dyker upp på en sån runda och han har inte utvecklat vare sig sadeltvång eller fobier under vilan. Han ska tuffa igång nu under ca 2 veckor i skogen och sedan börja jobbas igen. Kommer att ridas normaltufft för säsongen, gå ungefär 5 dagar i veckan och ligga på en nivå som är stärkande i träningen. Sedan puttar jag upp honom ett snäpp träningsmässigt i januari för att ha honom färdig till säsongsstart i februari.

På dagarna går han i en stor gräshage med sällskap, ca 08.00-17.30 (hade gärna haft ute längre med får numera foga mig efter kollektivets önskningar).

Får däremot hit hans mamma idag då min mamma inte har tid för alla hästar hemma. Så jag ska trimma igång henne för att lägga ut henne på annons, hon ska lånas ut på foder. För enkelhetens skull så får mor och son gå tillsammans själva (hon ska bara vara här i ungefär 2 månader så jag vill inte släppa henne med främmande hästar) och då kan jag dessutom låta dem vara ute själva när de andra tas in om jag inte varit i stallet än. Så då får de ytterligare lite utevistelse. Tror knappast att de känner igen varandra överdrivet väl, de har inte delat hage sedan de separerades (men däremot gått med ett staket emellan sig i någon period när vi hade dem hemma samtidigt). Får se om jag kan ta ett familjefoto någon dag.

314264_10151139662771299_495648129_n.jpg

Och såhär oinspirerande ridskolebrun och lurvig är herrn för tillfället. Fast utsikten är i alla fall fin (en av hagarna).

Jag märker direkt skillnad på min när hon måste gå i liten grushage. Jag märker tom skillnad på henne när hon går i samma stora hage, men utan kompis.
Hade jag haft tid hade jag gärna jobbat henne två pass per dag, det ena mest bara för hjärnans skull. Men det är svårt att hinna när man har 1,5 mil till stallet och dessutom jobbar heltid och skift.

Hon är nog mest longerad inför inridningen, samma med tömkörningen. Mest innan hon blev inriden och i samband med den. Förra ägaren var inte så road av sådant och därför har det nog inte blivit så mkt av. Men hon har alltid gått bra på töm när det är min tränare som sköter den saken, så utbildad är hon ju i rätt kommandon. Han tycker att hon är väldigt lyhörd osv, bara hon vill. Jag tror humöret är det största hindret här, speciellt i kombination med mig. Jag börjar misströsta om det är vår personkemi som ställer till det mest :crazy: hon bråkar iofs med alla när hon känner för det, skillnaden är att tränaren är professionell och vi andra (jag och medryttaren och ett par andra som hjälpt till under min semester) inte är det.

Låter som ett sjukt tråkigt läge med sin femåring att behöva bråka i 50 minuter på lina och sen uppsuttet en timma oavsett . Känns inte riktigt hållbart .

Ja det suger. Vissa dagar går hon som en klocka, och då förlåter man ju henne för allt så att säga. Men oftast är hon ganska tråkig i framridningen, just för att det blir diskussioner innan hon kommit igång. Går hon sedan bra i själva arbetet kan man ju leva med det.

Det är synd på en jäkligt fin häst. Hon är så jäkla fin och trevlig när man får henne på rätt humör, rör sig bra och är lyhörd och arbetsvillig. Problemet är hennes humör när hon inte är på topp, förmodligen i kombination med mitt :(

Men är du inte rädd att slita sönder hästen? 50 minuter på lina på volt varje gång och sen uppsutten ridning ovanpå det? Longering sliter ju ngt oerhört!

Hur ser era veckoupplägg ut kommande veckor?

Nu är ju Ariel ledig i väntan på skor, hon har vilat hela sommaren, så det blir långsam igångsättning och därefter fokus på att få en bättre galopp.

Det schema jag planerat när hon är helt igång igen är:

Vecka 1
Tisdag. Longering
Lördag. Fattningar
Söndag. Skrittklättring

Vecka 2
Onsdag. Galopp i backen
Lördag. Dressyr
Söndag. Canter

Schemat påverkas av att jag jobbar sent varannan dag + måste hinna med min valack också. Dessutom går Ariel i stor hage dygnet runt, så en del motion får hon där.

Om jag inte haft valacken att ta hänsyn till hade jag lagt till ytterligare ett pass per vecka, med lite längre uteritt.

Föreslår att du läser hela historien först innan vi hoppar på. :)
Tycker absolut inte hon gör fel. Bättre o ta ifrån backen än från ryggen!

Återigen: hon går INTE på volten 50 minuter. I den tiden räknar jag in framskrittning och avskrittning som sker på rakt spår, samt att hon står stilla, går baklänges eller annat tjureri. Effektiv volt-tid är kanske 15-20 min vilket sker mestadels i skritt eller lugn trav och ibland någon galoppfattning om humöret är det rätta. Aldrig att jag jagar runt henne med pisken på en liten volt i 50 minuter...
Jag ser inte det som mer slitage än vanlig longering. Går det bra longerar jag aldrig mer än 15 min i vilket fall som, då tar jag skritt, trav och ev en galoppfattning i vardera varvet och sedan är jag nöjd. Detta är ju en övergångsperiod som vi provar detta tills vi får till det bättre med framridningen, inget jag tänker ägna mig åt resten av livet.

Hur skulle du ha gjort? Låtit henne sluta när hon bråkar för att inte överskrida tiden? Eller har du något annat konstruktivt förslag? Jag är intresserad av att höra allt som kan vara till det bättre.

Idag skedde ett mirakel! Jag longerade henne utan några större problem i båda varv. Visst försökte hon tjafsa och stanna men jag var snabbt på henne innan hon hunnit fullfölja och hon kom på bättre tankar och gick framåt med mycket beröm och uppmuntran. Hon testade ett par gånger i båda varv (ofta börjar hon om att tjafsa så fort man byter varv även om det gått bra i föregående) men vi kom över det snabbt, så jag tolkar det mer som att hon ville kolla om jag var med än att hon seriöst tänkte bråka.

Så vi var 15 min i ridhuset inkl framskrittning. Gjorde några skritt-trav övergångar för att hon inte ska tröttna på att bara lufsa på, vilket verkar vara framgångsrikt eftersom hon då har nåt att tänka på. Gjorde en fattning i den bättre galoppen och var sedan nöjd. Hon gjorde tom halt och stannade på voltspåret!!! Jag var överlycklig.

Sedan red vi ut 1 timme och det gick väldigt bra, sånär som på att jag fick tugga grus. Men det var ingenting i jämförelse med att hon gick så bra i longeringen samt inte bråkade någonting på uteritten. Ett bocksprång för att man är glad måste man förlåtas för... Jag är mer bekymrad över bråkig attityd än att jag åker av någon gång ibland. Så länge hon inte kastar av mig med avsikt tycker jag inte att det är nåt att lägga vikt vid.

Jo nu vill jag verkligen understryka att detta gäller nu några veckor MAX tills hon lugnat ner sig och landat i att bli riden igen! Inte resten av hennes liv! ;)
Helt enkelt tills vi har hittat tillbaka till det goa bandet som vi hade förra sommaren när vi red ut själva och i grupp, hoppade och badade i sjön! :love:

Om ett par veckor när hon förhoppningsvis har lugnat ner sig och inte stegrar rätt upp med min medryttare längre :angel::crazy: så blir schemat såhär istället! :)

1 x Hoppträning/Markarbete
1 x Dressyrträning
2 x Uteritt
2 x Vila (Promenad :D)
1 x Tömkörning/Promenad/Markarbete

Och till våren tar vi bort en vila och där läggs det som passar in helt enkelt, tanken är ju att hon ska starta större delen av nästa säsong så att vi äntligen kommer igång så mina tränare får hjälpa mig med schemat då! :laugh:

Jo det vet jag! Men har inget val för tillfället och allt annat är kanon! :) Ska som sagt se om 2 pass ett par dar i veckan kan hjälpa hennes hjärna att koppla av lite och så får vi se helt enkelt!

Tror att dom flesta här vet att jag är ytterst mån om hennes hälsa trots hagarna! :)

I dag fick jag psykbryt på min häst, och bröt ihop i tårar. Hon är helt galen och jag pallar inte mer. Ringde henne som haft henne i perioder och ridit in henne och hoppas innerligt att hon kan ta henne en period. Sammanfattningsvis kan jag väl säga att hon är mera på bakbenen än på marken när jag leder henne, och de är inga små grejer. I dag visste jag inte hur jag skulle få ut henne ur ridhuset utan att få 700 kg häst på mig. Önskar mig en stabil trygg häst!!'

Mina veckoupplägg ser lite olika ut beroende på hur jag jobbar, hur många dagar medryttaren kan och vilken hage min häst gå i. Går hon i tråkig grushage får hon inga regelrätta vilodagar eftersom hon behöver aktiveras, då går jag en promenad med henne istället. Eller skrittar uppsuttet om vi har sällskap.

Såhär ser förra veckan och denna veckas plan ut:

Vecka 44:

Måndag: Vila (gick i stora hagen med kompis)
Tisdag: Dressyrträning i ridhuset (flyttades över till grushage pga leran)
Onsdag: Skrittpromenad ute 30 min vid hand (medryttarens dag och hade inget sällskap, jag vill inte att hon rider ut ensam)
Torsdag: Dressyr i ridhuset (medryttaren rider)
Fredag: Dressyr i ridhuset.
Lördag: Skrittrunda ute + markarbete med travbommar på utebanan
Söndag: Hoppträning på utebana.

Vecka 45:

Måndag: Longering (huvudsakligen tjafs, inte motion att tala om)
Tisdag: Uteritt.
Onsdag: Dressyr eller markabete/gymnasitkhoppning om väder och underlag är bra.
Torsdag: Lugn uteritt i skritt och ev lite trav.
Fredag: Vila
Lördag: Dressyr eller uteritt (medryttaren rider)
Söndag: Dressyr, uteritt eller vila (medryttaren rider).

Så kan det se ut för oss. Om medryttaren har två dagar har jag sagt att ena dagen är uteritt och andra får hon träna på banan om hon vill. Förra veckan var jag i stallet då det var mörkt så det blev mkt ridbana/ridhus då. Därför försöker jag variera mer mellan inne och ute då, samt lägga in lite bommar och små hinder så det inte är samma hela tiden. Denna vecka är jag i stallet när det är ljust så då är vi ute om vädret tillåter samt skrittar av ute om vi ridit på banan.

Usch vad jobbigt! Förstår att det känns osäkert, hoppas ni hittar en lösning, aldrig roligt när man känner sådan olust!

Lider med dig. Så¨har jag känt mig också denna period som är några veckor nu. Inte för att min blir farlig på nåt vis, men bara så oerhört tröttsamt att behöva diskutera allt för jämnan... Funderade lite på om man skulle skicka henne till nån duktig unghästutbildare som kan ta henne några kliv framåt i utbildningen så man kommer över detta med framåtbjudningsproblemen när hon har surdagar, galoppfattningar och som även kan hoppa henne lite mer. Men samtidigt känner jag att jag vill få det att fungera med mig, så vi inte är i samma sits igen när hon kommer i nästa trots.

Frågan är också vad det kostar och hur länge man isåfall bör anlita någon. Men för min del har jag mest funderat på huruvida det skulle lösa mina problem, jag tror inte alls det är några problem för ett proffs. Så vad säger att det går lättare för mig sen..? Kanske är det bättre att göra som jag gör, lägga ner mer pengar och krut på att vara med på så många träningar det bara går.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 317
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar