07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Har du provat att slänga upp någon som verkligen går på tillbaka när hon strular? Jag har haft duktiga tränare och duktig ryttare som red min när hon var trotsig, men det som gjort absolut störst skillnad för både mig och hästen var en ryttare utan utbildning (som dock tävlat en del själv) som helt sonika gav tillbaka konsekvent varje gång och berömde mycket när hon gick framåt, på bara några veckor av hennes hjälp och konsekvent ridning från mig blev det en helt annan attityd på mitt tidigare ganska märriga sto som vissa dagar var rena pesten efter både vinter och sommarvila.

Jag känner inga sådana ryttare som kan rida henne en eller ett par ggr/vecka.
Uppfödaren är sådan men hon bor i en annan del av landet, hon red henne i somras och gav mig endel knep och sedan lossnade mkt eftersom jag såg hur jag skulle göra. Min ena B-tränare har också suttit upp en gång och då bråkade hon som fan men gav sig sedan och gick bra. Kanske skulle be honom rida henne oftare. Iaf att jag ber honom sitta upp nästa gång jag rider för honom och hon bråkar...

mmm...å var har jag skrivit att den ska gå mer än 5 dagar per vecka? Om jag har gjort det så var jag helt ute o seglade för jag kör ju på samma regel!:D

Okej, jag uppfattade dig som att du tyckte att hästarna skulle gå betydligt mer än så. I synerhet eftersom du tycker att Marvin var ett gott exempel på hur mycket en femåring ska gå. Själv tycker jag att det naturliga om min hade gått tre timmar en dag hade inneburit en vilodag, en skrittdag och sen trimmat. Min går aldrig tre rätt ordentliga pass på raken. Jag tror helt enkelt mycket på återhämtning:p.

Hur det än är så fortsätter jag på mitt upplägg då det fungerar utmärkt för oss:). Även om hon var väl pigg idag:D. Troligen för att det är knöligt som f-n i hagen nu så hon inte kan röra på sig:/. Längtar tills det kommer snööö!

Aha! nej jag menade att Marvin o Undret rider ut sina hästar i alla tre gångarterna ofta!:)

Aha! nej jag menade att Marvin o Undret rider ut sina hästar i alla tre gångarterna ofta!:)

Okej, men då är jag med:). Håller med också, och nu längtar jag verkligen till snön kommer här då vi har fantastiska förutsättningar till långa uteritter i alla gångarter:).

Tror framför allt oavsett hur du gör att du behöver släppa tänket Tt det är rutin att unghäst har trots perioder .

Jag brukar inte vara den som längtar efter snö men denna regniga höst slår ju alla rekord!:mad: Det är kolsvart när jag kommer hem o hur kul är det att rida ut då....:crazy: När snön kommer här så blir det med hjälp av lite månljus, helt fantastiskt att rida ut kvällstid! Hästarna brukar älska att galoppera i snön, ska bli kul att se vad lilla Holländskan säger om det!

Ang hur mycket man rider så tycker jag nog att det farligaste är att man rider en unghäst OFTA och gör samma sak. T ex man rider dressyr måndag på bana, tömkör tisdag på bana, rider över bommar onsdag på bana....och så tror man att det är varierad ridning när hästen hela tiden går på bana. Och jag tror heller inte på att man ska rida flera dgr i sträck, hellre köra ett par dgr sen vila 1 dag köra ett par dgr o så vila igen osv osv. Man måste vara väldigt noga med att komma ihåg att detta är unga individer som måste smälta både fysisk träning o den psykiska också.

Därmed inte sagt att någon gör sånt här av illvilja, snarare lite okunnighet. Med tanke på all info som finns att tillgå på nätet om hästar och ridning så är det min tro att vi alla så småningom tar till oss och förstår hur unga hästar ska tränas så de blir glada, hållbara individer!:banana:

Nej, alla har ju inte turen att ha en duktig "beridare" i samma stall som dessutom ställer upp, men precis som du säger så räckte det för mig att få verktyg att jobba vidare med för att jag själv ska kunna lösa henne bra. Redan efter en gång och med ihärdig konsekvens även från mig hände mycket. Sen låter jag henne gärna rida lite då och då fortfarande då det ger mig en del att se hästen från marken, men för oss hade det nog räckt med 1-2 gånger för att komma igenom så 1 gång är definitivt bättre än ingen gång. För mig var det nyttigaste att se att hur mycket hon än protesterade mot att gå fram ordentligt för skänkel och samtidigt acceptera bett och trots att ryttaren gick på så hade hon inte minsta tendens till att resa sig vilket gjorde att jag vågade vara mer bestämd också.

Kanske är det så. Jag har tänkt mkt och grunnat på samtliga inlägg jag fått som svar här. Dock får jag jämt höra att femåringar, speciellt ston, har sina små nycker. Det är liksom i den åldern de är tillräckligt starka och rutinerade i ridningen för att testa sina gränser. Lite som tonåringar. Det har jag hört tränare säga fler än en gång.

Men visst, jag ska försöka ännu mer att rida ut. Och tyvärr börjar jag fundera på om det verkligen är en bra ide att ha medryttare :( Men jag känner verkligen att jag varit hjälpt av att ha 1-2 dagar hästledigt när det är tungt på jobbet. Och jag reser bort ibland, och det är så bra att ha någon man litar på som tar hand om hästen, så jag har velat ha en lite mer kontinuerlig kontakt med den som ska ha henne när jag är bortrest och därför tänkt att en medryttare kan vara bra. Då känner medis och hästen varandra och det blir ingen stor grej att nån annan rider en helg eller vecka här eller där...

Jag vet ungefär vart min häst har sina gränser också. Hon backar, sparkar mot skänkeln och bockar. Hon har tackolov aldrig lärt sig att om man bråkar tillräckligt mkt så åker ryttaren av, och det hoppas jag att hon aldrig lär sig heller...

Hon gör samma med andra ryttare som med mig, och det är bra att se det från marken.

*kl*

Min häst var tillbaka i sig själv idag! :eek::love:

Hon var helt magnifik när vi klippte, stog bara o sov, hon som klippte sa att det var hemskt trevligt att klippa henne och att hon gärna gör det så fort pälsen har växt ut igen! :bow:
Och då var det ändå första gången vi klippte hela henne (förutom huvud & ben) och 2:a gången någonsin.

Och sen så skulle jag ju då tömköra!
Och vad tror ni händer? Jo först bockar hon som en galning och jag sprang efter som en dåre för att inte rycka henne i munnen :rofl: och POFF så tar hon ett kliv tillbaka och vi kunde göra LUGNA skänkelvikningar, volter, av&igångsättningar och hon blev bara mjukare och mjukare och mjukare! :eek::love:

I slutet joggade hon i riktigt låg och härlig form, frambenen bara sprätte och bakbenen tog i sådär härligt, tom galoppen höll hon riktigt lugn och rund!

JISSES, nu jävlar kör vi! :bump:

*kl*

Oj här var det en massa inlägg :D

Divan jobbas 5 dagar i veckan. Hur är lite olika beroende på väder/vind/jobb.

Idag klippte vi henne för första gången och det gick utmärkt. Stod som ett ljus och är numera ingen teddybjörn.

På söndag ska vi vara med på en clinic där Kristian Von Krusenstierna ska rida henne. Ska bli kul att se vad han tycker om henne.

Här rids det också ut mycket i alla gångarter. Jag rider 4-5 dagar i veckan, beroende på hur mitt jobbschema ser ut.

Över två veckor brukar det bli 2-3 uppsuttna trimpass på banan, ett hoppass, ngn tömkörning och resten ut. Väl ute är det kondition och styrkan jag vill åt. Dit vi har flyttat nu har jag möjligen färre rundor att välja på men betydligt bättre möjligheter till längre galoppintervaller. I mitt förra stall åkte jag ju regelbundet till galoppbana för att få till de längre sträckorna.

Jag rider också sällan mer än två dgr i rad, det kan hända ibland för att ffa nu passa på att rida när det är ljust och av samma anledning kan det bli ett par pass i rad på bana men generellt tänker jag alltid att variera. Sen går hon i lösdrift sedan flytten så de lediga dagarna är lediga, inga promenader eller dyl om det inte är för att ge sällskap åt annat häst.

Denna o nästa vecka, ungefärlig planering
Mån Ut i alla gångarter ~60min
Tis Tömkörning 35 min
Ons Vila
Tors Trim brukar bli 40-50 min beroende på hur det går)
Fre Vetbesök
Lör Ut i alla gångarter (om inget annat rek av vet)
Sön Samma som lör
Mån Vila
Tis Uppsutten trim alt tömkörning
Ons Hoppträning
Tors Vila
Fre Vila (Ev något lättare arbete)
Lör Ut
Sön Ut

Vad spännande! Kommer det att filmas tror du? alltid kul att höra vad proffsen säger o se hur de rider.:)

Öh? Jag har alltid ridit min häst mycket ute, förut för att hon skulle bli distanshäst och nu för att få fram bjudningen i galoppen naturligt. Kommer rida 1 gång varannan vecka på banan samt longera en gång varannan vecka. Resterande träning sker ute.

Dra inte alla i den här tråden över samma kam tack!

Det där tror jag inte på att femåringar skulle vara mer trotsbenägna. Och särskilt inte ston, de är ju små änglar :p :love:

Om en häst börjar "trotsa" så misstänker jag att något gått lite galet, kanske för fort fram i utbildningen? eller träningsvärk?, kanske bristande ledarskap hos ägaren?

Ibland tror jag tränare är lite för snälla och inte säger rent ut att det är ryttaren som är problemet, man skyller på brunst, att det är ett fuxsto etc. Visst har jag haft problem med krånglande hästar, det ska erkännas, men det har oftast varit mitt eget fel. Kanske alltid mitt eget fel.

Kl

Nu är Elle avlämnad hos duktig unghästutbildare, och får kanske komma hem efter årsskiftet. Jag kan nu i stället rida lite normala hästar där och kanske återfå lite självförtroende. Känns helt rätt, skulle aldrig rätt ut detta själv utan att någon av oss gjorde sig illa.

Så är det.Tyvärr får man väl säga ;) Fast bättre att komma till insikt. Jag måste hitta det jag läste för ett tag sedan om just trotsighet, det finns inget sådant i hästvärlden, det är vi människor som tror det. Antagligen för att slippa härleda problemen till oss själva ;) Det är också sånt jag fått lära mig, trots finns inte, de kan inte sätta ihop sådana saker i sina hjärnor. Det är vi som har gjort fel från början och/eller inte vara tydliga nog.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 317
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar