07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Haha :D

jag får se hur jag gör kom på att jag kunde göra många små typ rasta flätor annars. Kanske kan bli snyggt :angel:

KL.
Min socka går inte så bra just nu, något som känns fel.
Vet inte riktigt vad men det blir liksom inte bättre och hon känns bara frustrerad. På torsdag ska hon bli genomgådd av massör så fram tills dess joggar vi bara runt lite utan några större krav än koncentration (vilket verkar vara väl svårt det ... )

Idag red jag i ridhuset, men enligt fröken så var värmehörnan VÄLDIGT läskig idag så kunde bara vara i halva ridhuset om jag ville ha något vettigt gjort, minsta lilla meter närmare hörnet så åkte huvudet upp, öronen fram och så studsade vi in i mitten.. Suck!
Hon är så galet tittig och har hjärnspöken så att det både räcker och blir över. Henne har jag fått för mina synder :crazy:

Tur att hon är söt!
33126342.jpg

Den känslan att nåt inte stämde helt hade jag för typ två månader sen. Hittade ingen ridkänsla och det kändes mest bara skevt och urk. Vi kom på rätt spår igen när både jag och ponnyn blev fixade av kiro/massör:). Hoppas att det är ika enkelt för er!

*kl*

Barbie kom in med en svullen bakkota idag fran hagen:(. Hittar inget sår och kollade faktsikt inte om hon var halt:o. Får gör det imorgon. Lindade med en massa radital för att svullnaden inte ska krypa uppåt. Gissar att hon kanske vrickat till sig på något knöl i hagen.

*kl*

Igår blev det helrenovering hos vet. Åkte dit med lite tveksamheter men inget uppenbart så en generell genomgång helt enkelt.

Vet började med att klämma och känna igenom henne, känna på ben, gallor o dyl. Sen skritta och trava rakt fram och sen longering i alla gångarter i båda varven. Vidare böjde vi igenom alla benen och sen blev det genomgång kiropraktiskt. Summan blev; helt ren runt om, mjuk, oöm, följsam i hela ryggen, lätt o böja nacke o hals åt båda håll o enbart en liten, liten snedhet i nacken men inget som påverkar, blev dock rättad. :bow:

Tandgenomgången gav enbart små vassa kanter samt att alla tänder inte hunnit växa upp jämnt ännu.
Nu det värsta, mer eller mindre stopp i tårkanalerna, som jag misstänkt. Fick pyssla en rejäl stund innan vi fick spolat o de blev rena.

Så skönt att om ett par veckor gå in i lite vintervila med vetskapen om att hon är fräsch och jag behöver inte noja om det inte känns 100% varje träning. :laugh:

Idag hade vi en härlig runda i omgivningarna med mycket galopp och inte en endaste regndroppe föll. :eek: ;)

För att återknyta kort till diskussionen om våra hästliv. Jag jobbar heltid, delvis skift, är singel. Så de två veckorna jag jobbar dag mån-fre, och det är mörkt så blir det ut på helgerna och två pass på banan i veckorna. De andra två veckorna när jag skiftar blir det ut de vardagar jag är ledig (jobbar helg emellan de två veckorna) + ngn dag när jag jobbar kväll och 1-2 pass på banan.

Kan man linda på radital?

Ja, jag har gjort det i många år på många olika hästar och aldrig lyckats blistra:). Jag har själv haft problem med benhinnorna och när det varit som värst har jag haft på radital och tjocka yllestrumpor. Inga bekymmer där heller.

Står på flaskan att nej .

Klart att dom garderar sig och skriver att man inte ska göra det eftersom det KAN blistra. Men jag har som sagt gjort det både på mig själv och på hästar i många år utan att en enda gånga fått sår eller blistringseffekt av det. Däremot väldigt fina och torra ben:).

Observera också att jag inte säger åt ngn annan att göra det, utan berättar bara vad jag gjort:).

Skönt att det lossnade för er!
Jag hoppas det lossnar här också och att hon blir mer harmonisk och tar till sig träningen mer :)

Nej det hoppas jag verkligen att folk förstått att det inte är ett allmänt råd . Radital tar rejält , det räcker att smeta på lite på sig själv . Aldrig Linda med det och rekommendationen är högst relevant på häst .

Skillnaden på dig själv är ju att du känner när det börjar bränna och kan välja själv .

Använder som sagt Radital frekvent på mig själv (och säljer mycket till exempelvis äldre och idrottare, när jag jobbar i butiken). Jag tycker inte att Radital är särskilt starkt och har inte ens fått reaktion på egen hud tillsammans med yllestrumpor.

*KL*
Nu har Prince vilat i två veckor efter diverse sjukor och mycket extra på jobbet.
Har dom senaste månaderna kännt på Prince att det känns lite motigt i ridningen och jag har inte fått nåt ärligt stöd i handen och han har antingen blivit lite hängig, knäppt av eller gått emot.. Dock inte alltid men tillräkligt för att jag har försökt olika saker, bytt sadel, ändrat lite på ridningen och såklart testat olika bett. Provat rakt, tvådelat, tre delat vanligt och 3delat sweetiron. MEN det har bara varit ibland jag kännt mig nöjd!
Men idag provade jag ny nosgrimma och satte på en Novabett. Jösses i havet vilken skillnad!!!! Känner känslan ännu när ja sitter i soffan! Nu har han ju stått ett tag så det skulle bara bli en lång skrittrunda men vi red förbi en äng och jag tog två varv i trav o två i galopp. Satt mest o gapa :) så fin han kändes! Ska skritta en lååång runda imorgon.
Att ja inte provat novabettet förr..

Nä men skillnaden är som sagt att du kan ta av det när du känner att det bränner . Det bränns rejält på andra . Och för häst som inte kan välja själv lyder rekommendationen med klart befog .

Liniment sim värmer är otroligt komplex och msn bör ta flaskans råd på största allvar . I varma sammanhang , oavsett noll lindning flrsta dygnet så kan det sitta kvar i ett dygn senare och fel värme på det då orsaka mkt grav blistring. Tyvärr .

Att följa bipacksedeln är vettigt , oavsett vem det gäller .

Senast ändrad:

Kl

Elle har blivit tömkörd torsdag och fredag, och skött sig. I dag blev de en timmes promenad ute för hand och hon lekte arab endast en gång. I morgon åker sadeln på för första gången på en månad, och förhoppningsvis en ridtur. Själv har jag ridit flera andra hästar per dag nu. Superkul men Gud va otränad jag är på att rida på "riktigt".

Kul att det funkar med nytt bett!

Jag tycker inte alltid min häst tar ett bra stöd på bettet, jag tycker jag försöker erbjuda ett jämnt stöd men det är inte så lätt. Får se vad tränaren säger imorgon. Nu blev jag ju också sugen på att prova ett Nova bett! :)

Vad roligt !
Det är viktigt att hålla igång sin egen ridning. Rider du hos unghästutbildaren eller på hemmastallet ? Oavsett vilket så är det viktigt astt hålla igång ridningen. Jag tror tyvärr att jag aldrig kommer att kunna rida ordentligt igen. Det känns så, benen är så satans sladdriga, det märks inte när jag går, men när jag rider...buhu

Det var fruset några dagar, men nu är det plusgrader igen. :(

Ja, jag vill ha snö. Snö är perfekt underlag att träna på, speciellt nu när broddarna åkt på. Då kan jag till och med trava på asfalten igen, för broddarna går inte igenom hela vägen.

Drömmer om vintern 2010/2011 då det kom pudersnö som stannade hela vintern. :love:

Men tror du inte det kan hjälpa med att träna på gym så du får upp styrkan i benen igen? eller kanske mycket ridning är den bästa träningen.

Habina, ja fruset utan snö är ju lite hopplöst när man är hästägare. Så roligt är det inte att åka iväg till ridhus hela vintern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 317
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar