07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Har kollar första filmen och skummat den andra. Har lite svårt att höra vad K säger..... Hon ser fin ut men även om hon ska vara låg så tycker jag hon är lite mkt bakom handen. Såg bättre ut i andra filmen och fe kanske finns en anledning till att han rider henne så, som sagt hör jag inte så mkt av vad han säger. Kul att få se sin häst under ett proffs!

Kl
I går reds Elle för första gången på en månad. Lite sadeltvång vid uppsittning men sen hade de gått bra. Mina tankar just nu är att hästen trivs så mkt bättre i detta stall att de kanske är den långsiktiga lösningen om jag ska kunna ha kvar henne. Tyvärr kostar de ju en hel del att stå uppstallade så.

Just denna period är ju inte glamorös som hästägare. Mörkt och lerigt och trist. Får hoppas på snö snart så blir vi nog mera motiverade!!

Han tycker inte man ska bry sig om formen. Han menar att det är viktigare att hästen travar fram till handen och ryggen är uppe. Formen kommer med styrkan. I andra filmen pratar han om formen men eftersom ljudet är dåligt så kanske det är svårt att höra. Tror det är i slutet han gör det.

Detta är mer den formen han tycker man ska ha för stärkande jobb. Alltså ska man rida på 3ans växel så ska hästen ha den formen där den orkar hålla treans växel. Ju starkare den blir desto högre blir sen formen då hästen själv kommer höja sig.

Jag rider ju inte henne riktigt sådär lågt när jag rider fram henne men han menar på att så länge ryggen och baken är med kan man rida hur lågt som helst. Intressant att han är andra tränaren på en vecka som sagt detta till mig då jag varit lite bekymrad över formen.

Han tycker inte man ska pressa upp hästen i form och definitivt inte ta upp formen genom tygeltag då det kommer leda till att hästen kommer bort från hand då de tycker att handen blir obehaglig. Han visar det i sista filmen.

Jag är glad att hon skötte sig och att han gillade henne.

Jag tyckte att man hörde bra och fick massa inspiration bara genom att titta, man såg verkligen skillnad mellan "växlarna", speciellt på volterna! :)

Han tycker inte man ska bry sig om formen. Han menar att det är viktigare att hästen travar fram till handen och ryggen är uppe. Formen kommer med styrkan. I andra filmen pratar han om formen men eftersom ljudet är dåligt så kanske det är svårt att höra. Tror det är i slutet han gör det.

Detta är mer den formen han tycker man ska ha för stärkande jobb. Alltså ska man rida på 3ans växel så ska hästen ha den formen där den orkar hålla treans växel. Ju starkare den blir desto högre blir sen formen då hästen själv kommer höja sig.

Jag rider ju inte henne riktigt sådär lågt när jag rider fram henne men han menar på att så länge ryggen och baken är med kan man rida hur lågt som helst. Intressant att han är andra tränaren på en vecka som sagt detta till mig då jag varit lite bekymrad över formen.

Han tycker inte man ska pressa upp hästen i form och definitivt inte ta upp formen genom tygeltag då det kommer leda till att hästen kommer bort från hand då de tycker att handen blir obehaglig. Han visar det i sista filmen.

Jag är glad att hon skötte sig och att han gillade henne.

Nu har jag bara hunnit se väldigt lite av första filmen, men åh! Det du skriver ovan är precis den filosofi som jag själv rider efter, och det var väldigt länge sedan jag såg den bekräftad av någon annan än mig själv och ett fåtal tränare som jag använt mig av här. Jag finner det själv högst logiskt, men det möter väldigt mycket skepsis i Sverige (själv har jag fått med det som en del av ridningen från min tid i Tyskland, och eftersom jag har en väldigt tydlig bild av var jag vill få hästarna ridmässigt sätt så har jag hållit fast vid mina filosofier trots att de inte alltid verkar vara i enlighet med den generella synen här). För det är ju precis så, om det är bakbenen som gör att hästen välver ryggen och jobbar genom kroppen så kommer hästen att lägga sig i den form som den för tillfället orkar bäst i utan att man får något (mer än de gram man ska ha) i handen.

Och hon ser supertrevlig ut!

Gud vad kul att ni hittat ett bett ni trivs på, det och sadel är svårt!

När jag testade nova på A så hatade hon det, hon tuggade så frenetiskt att det gick av efter 3 ggr, medans jag red! :crazy:
Konstigt ändå, hon om någon som är så känslig borde ju gilla ett smalt mjukt bett...:confused:

Hon trivs ju väldigt bra på sitt Dynamic RS (3-delat) men jag tycker faktiskt att hon har börjat knorra lite på det nu det senaste, jag tror mest att det beror på att hon spänner sig för sen när hon slappnar av slutar hon, men ändå, vill inte ha något knorr alls, spänd eller inte!

Har beställt ett Beris bett nu, skall bli spännande att testa! :laugh:

Förövrigt älskar jag att testa olika bett, sålänge man rider med en snäll hand så kan man testa det mesta tycker jag! Oavsett om dom behöver det eller inte! :)

Ja det e helt underbart!!
Hoppas på samma flyt ikväll..Ska jobba med lite övergångar tänkte jag. Rider mest på en äng som jag vet är jämn och med bra underlag. kortklippt gräs där (inte en golfbana :angel:

Prince får mycke bättre framåtbjudning om vi dressyrar i "skogen" så det får bli så nu :)
En lite bild med nya tränset o novabettet :)

532269_10151291697090239_375239349_n.jpg
[/IMG]

Jag håller med dig. Tyvärr har jag blivit väldigt påverkad av folk runt i kring mig som tjatat på mig om formen och jag har blivit osäker. Jag vet att den är låg men det är där hon vill gå och hon är inte starkare just nu. Korta stunder kan hon gå i tävlingsform framförallt i galoppen, men ett helt pass? skulle inte tro det.

Om jag tar bort trav på henne kan hon gå i högre form, vilket jag får göra på tävling just nu, men hemma så tänker jag fortsätta enl. plan och nu är det ändå inga tävlingar.

Skönt att både min vanliga tränare och Kristian sagt att jag ska rida som jag gör.

Även mina tränare tycker att hästarna skall gå i låg form hemma! Och så kan man "pusha" upp dom i tävlingsform bara något pass innan tävling & på tävlingen då! :)
För att komma bak måste du komma fram brukar jag säga! :)

A får så himla lätt spänd & "showig" nacke som det är, så jag försöker verkligen att alltid få till en lång och låg hals så att musklerna ska bli långa och starka! Nu har vi övat massor massor på att just komma fram så att vi kan komma bak och då får hon gärna lägga sig lite bakom tom, det kommer när hon orkar! :)

Senast ändrad:

*kl*

Barbie:
311492_4399370474317_1285288781_n.jpg

Filmade en kortis idag när jag red, men det är filmat med kameran i "högläge" och jag fattar inte hur man vänder på bilden i datorn:o. Måste man kanske ha moviemaker?

Så fin hon är i kroppen! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med filmen, hoppas du kommer på hur man gör.

Nu har jag hunnit titta på filmerna! Tack för att du delade med dig det var jätteintressant :)

*kl

Det går inget vidare med min longeringsrutin. Även denna dag var det omöjligt att genomföra pga att en häst från ett grannstall tömkördes i ridhuset samtidigt och de tagit vår långpisk. Det är döfött att ens försöka longera min utan den förlängda armen så jag struntade i att ens försöka. Satt upp istället och travade några varv på utebanan och klev över bommar. Hon kändes positiv så jag red ut min planerade runda.

Dock har hon ju senaste veckan känts tittig och sprättig, vilket hon vanligtvis inte är så jag ser det enbart som överskottsenergi. Hon har inte varit överpigg och springig, utan snarare inte känts framme för skänkeln och istället låtit energin komma ut i from av spöken vid sidan av vägen... :grin:
Hon har även varit orolig och kastat med huvudet vilket hon aldrig gör.

Så idag aktiverade jag henne med att räkna steg i skritt-travövergångar. 10 skritt och 10 trav. Det tog ett tag men tids nog kom hon bra upp med ryggen och kändes rund och fin och lika stöd i båda tyglar samt lyhörd. Avslutade med att trava i en lägre form en längre bit och hon kändes avspänd och fin. Var ute i drygt 1 tim inkl framridningen på banan och jag antar att det blev tillräcklig hjärngympa, hon kändes mer rastad än innan då jag fokuserat på att hon ska "jogga av sig" energin i sammanhängande trav.

Blir antagligen ett liknande upplägg imorgon. Känns hon lika trevlig då och det inte tar 45 min tills vi kommer dit så kan jag nog lägga in några galoppfattningar.

Vilken hals hon börjar få! Jätte jättefin!

Har aldrig lyckats rotera en film jag filmat åt fel håll men jag tror det går i moviemaker.

Det låter som en bra övning, övergångar är ju verkligen bra träning, inte bara för hästen, för en själv också som ryttare, man får träna upp sin känsla. Kul att det kändes bra idag!

Här kändes det också riktigt bra idag, red ett kortare pass ca 35 min eftersom jag ju var iväg på träning igår. Imorgon blir det vila.

Jag rotade igenom bettlådan och hittade ett tjockt bett, tredelat med en platta i mitten. Provade det och hon gillade det, sög tag i det och stod som ett ljus i halten, mjukt sugande på bettet. Även i övriga gångarter kändes det här bra, fick ut halsen på henne lite mer.
Så jag väntar lite med nova bett, känns som om hon tycker om det här. Jag har ju ridit på ett smalt bridongbett annars eftersom många hästar verkar gilla det. Men inte GP !

Divan vill också ha det tjockaste tre-delade man kan hitta. Red på ett smalare tills för 1 år sen då jag bytte till ett tjockt och det blev verkligen skillnad.

Lite har det allt hänt sen jag fick henne:p. Även om hon egentligen är lite fr tjock nu:o. Hon äter ca 9 kg hö och inget mer...

308146_2160244057556_716311521_n.jpg

Har laddat hem en movimaker nu. Den envisas dock med att prata franska med mig så vi får väl se hur det går:D!

*kl*

Hur mycket hö äter era hästar?

Amazing får nästan 20kg i sitt slowfeedingnät inne! :crazy: (Vi har ganska blött hösilage så det får plats en del mer + att det väger!)

Och snart får hon ävet ett i hagen där jag tänkte lägga 5kg...

Alltså 25/kg dygnet! :eek: Dock har jag plockat bort müslin och ger bara morötter i hinkarna 2ggr/dag...

Bara sisådär 750kg/månad..Herregud!! :p

Jaha! där ser man. Synd att jag inte provade det här tidigare, men men bättre sent än aldrig.

Jag såg också filmerna och hon ser jättehärlig ut din häst! men formen gjorde mig konfunderad, läste era diskussioner och ni vet säkert vad ni gör, du fick ju mer än godkänt av ett proffs. Jag jobbar också min häst i låg form men jag försöker få fram näsan på henne mer, men min häst har ju inte samma förutsättningar som ett rent halvblod så kanske blir det lite annorlunda.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 317
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka