07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min häst äter mellan 9-11 kg hösilage beroende på om det är gräs kvar i hagen, om hon går i urtråkig hage och hur blött silaget är. Enligt analys har vi nu 76% TS men jag tycker att det minst sagt varierar.

Jag håller mig kring 2 + 3 + 2 + 3 men varierar som sagt. Ofta får hon 4 kg till lunch nu när det inte är så mkt att äta i hagen, och absolut att hon får 4 kg när hon går i grushage där inte ens sysselsättningsgräs finns, så att hon får lite mer ättid. Sprider oxå ut höet i hagen och har tur som har stallpersonal som tagit efter min ide :)

Hon väger 500 kg och har halm i boxen som hon pillar runt i.

För mig är det väldigt nyttigt just att räkna steg, eftersom det dels tvingar mig att vara noggrann, samt att det faktiskt ger mig ett kvitto på hur slarvig jag är :o Min häst kräver enorm noggrannhet för att inte ta hela handen så att säga, så jag tror att mkt av våra sk problem egentligen bottnar i att jag inte är en nog tydlig ledare för henne. Men lite trist känns det att det är så, eftersom jag tycker det är ganska träligt att alltid behöva hävda mig, jag vill helst egentligen bara slappna av och ha lugn och ro :o

Hur mycket hö äter era hästar?

Ariel äter 20 kg hösilage med ts 40 %. Omräknat till hö skulle det bli 10 kg/dag.

Sedan får hon 3 hg Krafft Muskel och tillskott av mineraler och vitaminer. Än så länge äter hon bara underhållsbehov, det är först i slutet på februari som fodret kommer ökas. :)

Jag skäms nästan för att skriva att min äter 13 kg torrt hösilage om dagen, men det är allt jag kan få i honom! :o Han får 2,2,2,7. 7 kg i smhn över natten och det är aldrig tomt på morgonen.

Nu ni, är jag färdig med bloggen som ska handla om pålle. Titta gärna in för att se lite bilder framöver :) www.cavelerist.blogg.se

5-åringen äter ca 10-11 kg torrt hösilage (ts varierar med ligger över 70%) med väldigt bra värden per dygn (hans mamma lika mycket) och klarar sig fint på det. Förut hade jag en som kunde trycka i sig runt 17 kg torrt hösilage per dygn och behövde det för att hålla det lilla hull han hade.

Det har jag också gjort, men inte lyckats att vända på filmen (har tom en som blev helt uppochner).

Vill bara påpeka att jag själv inte rider i lika låg form som Kristian gjorde men det är ju en arbetsform han rider i, inte en tävlingsform. Om hon inte tar fram nosen mer är det för att hon inte orkar det just då. Då får man träna mer styrka. Det viktigaste är ju att hästen går fram till bettet oavsett vart nosen är placerad.

Jag tror att många ryttare stirrar sig blinda på formen och tvingar upp hästen i form och tappar då rygg och bakben. Men vaddå nosen är ju framme och nacken högst så då måste det ju vara rätt.....:cool:
Är väldigt vanligt på den anläggningen jag står på men så rider de LA år efter år efter år och kommer ingenstans..... märkligt.

Divan äter

13 kg hö, med bra protein men dålig energi
1,5 kg havre
0,5 kg energy control från Pavo
0,5 kg slobber mash från Pavo

+ undret

Ni är inte ensamma, jag rider oxå så.. möjligtvis med lite längre hals. Jag rider ju oxå för en tränare som spenderat större delen av sitt hästliv i Tyskland.

Angående näsan så jo strävan är ju mer fram men det går inte alltid.. på min gamla häst är det ju inget problem för han är ju 100ggr starkare men på dom yngre är det såklart svårare.

Senast ändrad:

Jag tror nog att flera gör det, men i det här landet får man väl inte (Gud förbjude) prata högt om det... för så fort hästens nacke inte är högsta punkt och den kanske till och med (ve och fasa) går lite bakom lodplan så är det rollkür och ajjabajja..? Kanske hårddraget men samtidigt en känsla som jag ganska ofta får i reaktioner från andra. Att de går där utan tyngd i handen och med aktivitet i bakkärran och rund rygg verkar så inte spela någon roll. Samtidigt som många anser att mina hästar är väldigt välridna och lösgjorda.

Dessutom är jag en grundridningsnörd av rang som älskar att sitta och rida lösgörande i all evighet och peta i detaljer. Det finns inget bättre än att sitta på en häst som är helt genomriden och bara göra övergångar, ta upp och lägga ner formen, göra överstrykningar och i hela arbetet få kvitton på att hästen bär sig själv, är lösgjord, inte hänger i handen osv.

Fast i mitt område som mest består av hoppryttare är det inte så konstigt för hoppryttarna har ju alltid ridit i den formen.. sen är det ju en konst att inte ha för kort och indragen hals för då går ju hela effekten förlorad, fast ärligt talat så ser nog inte hoppmänniskorna häromkring skillnad på det ändå. Det är ju viktigt att man rider ut halsen framför manken och inte bara bänder in huvudet i någon slags halvhög form. Så ner och ut med halsen framför manken och sen arbetar man sig succesivt uppåt.

Fast ska man prata formen som hoppryttare kan tendera att rida i så är den ju som sagt indragen, stor skillnad mot en elastisk och välvd hals. Bänder man in huvudet så är det ju ren ridning för handen och en helt annan sak än en djup arbetsform genom bakbensaktivtet. Det är snarare "jag tog precis av gramanen men hästen vet inte annat än att gå kvar såhär"-formen som så ofta kan skådas på framridningen till hopptävlingar på semi-hög nivå :angel:

(Och där gäller precis samma sak i Tyskland på hoppsidan)

Ja det är ju det jag säger.. Dom ser ju inte skillnad på formen dom rider i och den jag rider i . Men häromkring finns inga bakomlod-talibaner eftersom det mest består av hoppryttare. Dom är väl iof ganska förundrade hur jag når den formen utan graman..

Senast ändrad:

Ja jag rider oftast i låg form det var inte det jag menade utan just näsan lite längre fram, min häst har också näsan bakom lodplan ofta även om jag försöker få fram den. Det förstår jag mycket väl att nacken som högsta punkt är en tävlingsform, den rider man ju inte i ett helt träningspass :)

Hjälp jag har väl inte krånglat in mig i något resonemang nu :p

Jag tror inte att lodplanets lutning är det första man ska titta på och bry sig om. Jag som har en väldigt oriden häst med lång och hög hals blir överlycklig när han sänker sig och välver ryggen med tryck bakifrån in i handen. Skit samma vart näsan är just då. Det viktiga är att handen inte drar in nosen som Undret skriver. Bra ridning är så mycket mer än det. Men som vi alla är överens o så är målet en stadig och hög nacke med bibehållen lösgjordhet. Vägen dit är inte spikrak :)

Prince rids oxå i en lång o låg form.. Nu när vi hittat hem i bettdjunglen så behöver jag bara lägga honom i en frisk trav och hålla om honom så lägger han sig i ett väldigt bekvämt läge där jag knappt behöver göra mer än o ställa honom o göra lite förhållningar.. Igår när jag red fick jag känslan att han sket hela tiden men det är som han fått upp ryggen o benen under nu när vi äntligen fått ordning på ridningen.. Lite konstig känsla först ;)
Angående mat så har vi enormt mycke gräs kvar o har ju bara två hästar.. Men prince får 6kg hö nu. 1+1+4..oftast äter dom hellre gräset.
Kraftfoder är det Mitavite Cool Performer..1kg morgon och kväll..

Ja 3dagar nu har jag kommit in från stallet med ett brett leende och sambon har sagt.. Gått bra idag igen eller?? Vadå syns det ;)
Dock ska ja ta det lite lungt nu november december för vi ska flytta och prince oxå.. Han ska få ut en massör som går igenom honom ett par veckor efter flytt sen ska ja börja träna i januari :)

Ja det är ju det jag säger.. Dom ser ju inte skillnad på formen dom rider i och den jag rider i . Men häromkring finns inga bakomlod-talibaner eftersom det mest består av hoppryttare. Dom är väl iof ganska förundrade hur jag når den formen utan graman..

Dagens ord! :D

Elle äter ca 14 kg hösilage om dagen. Får just nu minimalt med kraftfoder pga att hon inte är helt igång, men när hon var igång innan fick hon 1 kg Hippo Harmoni och 1 kg Dangro Hestekraft, 0,5 betfor plus mineraler och massa morötter. Just nu får hon hos beridaren även lite lusern.
Elle är nu riden i 3 dagar och allt har gått bra. Söndag och måndag blev i ridhuset. Planen var att rida ut i morgon med sällskap, men när de i dag kom in en 3 årig hingst i ridhuset som skulle logeras blev de ändrade planer. Satt upp i ridhuset och sen reds hon ut själv. Fick telefonsamtal när de var klara och allt hade gått fint. Skritt, trav och galopp ute helt själv.:) I morgon blir de också ut och då rider jag med på annan häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka