Sv: 07rnas tråd del 11!
Ja det är inte utan att man blir lite bekymrad över det du skriver om den.
Jag ser det inte som du, men vad bra att du har hjälp, hoppas den är kompetent.
Det jag menar är att det är både en psykisk och en fysisk ansträning, resan samt att sitta på hästen i 3 timmar? Sen röra sej dan efter, visst, - men "trimma"?
Och hopptävlinga dagen därpå, ja där hade jag lagt vilan kan jag säga.
Sen tycker du hästen är stel och ska ge nåt medel mot det??
Ja jag fattar inte ditt upplägg, det är helt sant!
Ja, vi får hoppas att hjälpen är kompetent. (För jag lär väl inte kunna avgöra det)
Nej, jag ska inte ge nåt medel till henne.
Våra uteritter är ofta upp mot 2,5 timmar (annars kommer man ingenstans när hästen är uppstallad i ett villaområde med ett industriområde utanför.
), så att sitta på henne i 3 timmar med mycket stillastående kändes inte jättehårt, framför allt inte som hon fortfarande var pigg och hoppade vattenpölar och bockade när jag skulle jogga av henne.
Jag håller helt med om att upplägget med tävling 2 dagar senare inte är optimalt, men nu blev det så denna gången, och hon verkar ha överlevt. Hon vilade dagen innan träningen och dagen efter tävlingen.
Fast din häst går väldigt mycket, det får jag hålla med om! Hon kanske skulle behöva en paus? Med tanke på att hon vägrar en hel del och ser ganska matt ut (nu naggar frenetiskt med sporrarna) så kanske en liten vila och bara lugn ridning skulle göra henne gott!
Vägringarna känns som att det mest beror på att jag ridit dåligt/supportat dåligt fram till hindret, jag tycker absolut inte att hon känns matt, faktiskt har hon aldrig känts så pigg och glad som senaste veckan!
Efter terrängträningen laddar hon och hoppar över alla vattenpölar vi ser.
Hon har redan vilat drygt 1 vecka efter fälttävlan siste september, och därefter yttligare en halv vecka lite senare i oktober pga ET-behandling och vaccinering. Denna veckan har hon tagit det lugnt.
Looking good Marvin! Hon har en mycket bättre galopp, du har en bra grundsits med ypperligt skänkelläge o hon sköter det mesta bra alldeles av sig själv som det ska vara i terräng.
Det som händer genomgående när hon smiter vid sidan är att du supportar för dåligt innan hinder. Du har en vana att när du närmar dig hindret så lutar du dig lite framåt, rumpan lyfter ur sadeln o du "hoppar" själv ett galoppsprång för tidigt. Ner med häcken i sadeln, räta upp dig så du ABSOLUT aldrig lutar framåt innan hinder o rama in vänstersidan med skänkeln o ett litet hårdare tag i den tygeln så ska du se att det lilla gör att hon alltid kommer hoppa första gången.
Nu har du hela vintern på dig, muta en kompis med fika o goda bullar (finns att köpa du vet.. så hen filmar dig för du gör likadant på vanliga hopphinder. Sen övar du över låga hinder på att ALDRIG luta dig framåt, du som har så lätt för dig kommer snart att få in känslan på hur det ska kännas och sen när våren kommer så sitter stilen där som ett smäck!
Tack! Det där att jag lutar mig fram blir ju väldigt tydligt uppe på banken...
Framförallt när jag blir osäker på avståndet/ser att det blir fel så lutar jag mig framåt. Det är möjligt att det är nån slags försvarsmekanism för att börja rulla ihop mig direkt och inte slå mig så mycket när jag ramlar av (efter att ha hoppat t.ex. Prince som stannade om han kom lite fel). Reflexen verkar sitta hårt i ryggmärgen!
Menar du att jag på låga hinder ska träna på att inte luta mig fram alls?
*kl*
Jag är liten aning fundersam över hur mycket de flesta hästarna jobbas här? Min går fortfarande bara fem dagar i veckan.
Hur ser era veckoupplägg ut kommande veckor?
Idag red jag på banan och satte upp en av de äldre ponnytjejerna på henne för att se hur hon ser ut från marken. Är också väldigt intressant att höra vad en annan ryttare tycker. Ponny såg ut som en liten dressyrprincessa
! Hur fin som helst och tjejen red henne jättebra. Väldigt kul att se.
Min går också 5 dagar i veckan, oftast bara 2 dagar i sträck, men ibland blir det 3 för att få ihop det med träningar och uteritter i dagsljus osv.
Kul när ens häst går bra med andra!
Min tillridningsryttare hade pållan igår på egen hand och ringde mig på jobbet och berättade att hon varit superduktig!
Angående livet i övrigt:
Jag jobbar normalt 7.30 till 16.45, men jobbar alltid över och man vet aldrig när man blir fast på operation och inte kan komma hem som tänkt.
Var 5-6 vecka har jag nattjoursvecka vilket innebär tex dagtid måndag som vanligt, och sedan jobb natten mellan tis och onsdag (passet ligger då 16.30-09.00, men man går ju inte hem förrän man är klar.
) och natten mellan torsdag och fredag.
Det som är bra med de veckorna är att man får vara i stallet på dagtid!
Det som är dåligt är att dygnsrytmen blir uppfuckad, man sover alldeles för lite och äter alldeles för lite.
Var 4-5 helg är jobbhelg, går då ett dagpass 09-18 och ett nattpass 18-09
Har en särbo som bor 20 mil bort, som tur är så kommer han till mig varje helg, för jag har sällan tid att åka till honom. Jag har i stort sett inga vänner eller socialt liv alls utöver stallet och jobbet.
Hästen står på en stor anläggning intill en ännu större anläggning. 22 boxar i stallet, morgonfodring, utsläpp, lunchfodring, insläpp och middagsfodring går att köpa till, även mockning går att köpa till. Kvällsfodringar och morgonfodringar på helger går på schema, övriga in-utsläpp fordringar får man sköta själv på helgen (vi är 4 st som samarbetar nu så man slipper åka dit 3 gånger om dagen, funkar INTE med jobbhelger.).
Ridhusen är alltid upptagna på kvällarna fram till 21.30, så jag rider sent... Uteritter går igenom villaområde och industriområde och efter 40 minuter är man ute i skogen. Där är det fullt med joggare, förra hösten blev vi påsprungna av en joggare i mörkret... Den av kommunen märkta "ridstigen" är så lerig och stenig att det bara går att skritta och ev trava korta sträckor, inte jättekul att rida där när det är mörkt, så jag försöker lägga uteritterna på dagtid. Sen vill jag gärna rida dressyr dagtid nån gång också, och inte bara när man är dödstrött och kräkfärdig sent på kvällen efter jobbet.
Det är svårt att få ihop det så att det blir bra helt enkelt.