07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*KL*
Här har vi börjat komma igång så smått igen men blir inga längre stunder än.
Mest skrittrundor med lite travinslag. Min kära sambo har tagit på sig att skritta igång henne vissa dagar när inte jag hinner med båda hästarna. Totalt nybörjare, började på ridskola i höstas men Nova går så lugnt och säkert så jag tror de har lika roligt båda två.
Har även ridit ut ihop kortare rundor (ca 30 min). Blir faktiskt lite stolt över både ryttare och häst. Inte dåligt att börja på ridskola som 47 åring:idea: och inte dåligt av en unghäst som har stått i flera månader att vara helt cool:love:.

I helgen var vi och hämtade min nya transport:d så nu vill jag få igång Nova så pass så vi kan åka och träna lite. Hoppas att hon är igång tillräckligt efter jul.
Ska lastträna min andra häst så kanske jag kommer iväg med honom att träna innan. Tråkigt när man inte vet om hästen går på när man ska hem!

Hej
Läser mkt i den här tråden men skriver inte så ofta men det här passar så otroligt bra in på mina funderingar. Jobbar 80-90 % och har drygt 2 1/2 h pendling per dag. Har för tillfället två hästar som behöver motioneras och har svårt att hitta medryttare. Den ena är mamma häst 21 år så hon prommenadrids endast men är pigg och glad och behöver hålla igång, den andra är 5 åriga avkomman som behöver gå allt mer. Har konstant dåligt samvete för den äldre som oftast är den som får stå över. (Har dem för enkelhetens skull på två ställen av ekonomiska skäl pga olika lösningar. Men skulle inte rida två per vardag även om de stod på samma ställe.)

Problemet är väl också att det känns som dagarna är otroligt inramade och det finns lite utrymme för (spontana) aktiviteter med kompisar och jag tycker i mellanåt att det hämmar mitt sociala liv. (Även om det är trevligt med stallkompisar också.) Det här leder till stora funderingar varje gång det inte går så bra i ridningen. Inga stora problem men saknar fortfarande lite frammåtanda och arbetsglädje hos lilla herrn. Försöker variera ridningen och red mer eller mindre inte på bana eller i ridhus första året. Går fortfarande sällan på bana två dgr i rad. Men ibland känns det som det finns måtta på vad som är vettigt gällande lera och mörker:(. Vi ska ju faktiskt göra det här för att det är roligt och jag har för länge sedan insett att det som hobbyryttare är svårt att uppfylla unghästböckernas krav fullt ut.

Kan inte annat än att hålla med. Det är ju otroligt stor skillnad på hur de går där nere och hur de kom dit. Tyckte det lätt som ett mycket vettigt resonomang på clinicen. Men det jag i bland förundras över är att många dressyrtränare (tränar själv mest dressyr) inte använder sig mer av övergångar för att aktivera och balansera. Ofta är det trav,trav, följt av galopp och sen lite trav och sen skrittar man lite där i mellan (förhoppningsvis).

Nämen, så duktig sambo och häst du har! Förstår att det måste vara roligt att vara igång :)

charlotte, ston behöver inte vara feminina tycker jag!

Ja tackolov (får man väl säga) så bor jag hundra mil från mina hemtrakter vilket gör att min sociala umgängeskrets är väldigt liten. Jag känner några jobbarkompisar som jag träffar privat ibland men det är väldigt sällan, kanske 1-2 ggr på en sexveckorsperiod (våra skiftcykler är 6 veckor). Ofta hinner jag träffa dem någon stund då och då vissa veckor på jobbet. Min pojkvän jobbar dessutom exakt samma skiftgång som jag vilket gör att vi alltid är lediga ihop.
Skulle jag inte ha dessa faktorer skulle jag inte ha något socialt liv alls, men det stör mig inte så mkt eftersom jag har svårt att se det som annat än ett stressmoment när jag ändå känner att jag har för lite tid och ork för min häst emellanåt.

Jag tycker det är tillräckligt svårt att aktivera min häst som jag vill, trots att jag har bättre förutsättningar vad gäller arbetstider än vad de flesta har. Sett till antalet ljusa timmar jag kan tillbringa i stallet. Därav min fråga hur folk praktiskt löser det, när merparten faktiskt både har sämre arbetstider samt mer liv runtom stallet än jag har :)

En annan sak som jag känner mig ljusår efter i är tävlingsbiten. Min häst och jag är inte ens där att vi kan rida ett program, och hon är 5 år. Inte så få hästar i den här åldern verkar ju redan gå LA-MSV... Jag är då själv inte så tävlingsintresserad utan känner att jag tar det när det kommer, men jag tänker mer på vad min häst bör ha gjort för sin ålder, än att jag vill ha rosetter på väggen. Skulle jag ta beslutet att sälja henne framöver om det visar sig att vi inte kommer vidare ur vår personkemi-missmatch så påverkar det säkerligen hur attraktiv hon är på marknaden..
Hon är fin osv men att göra exakta saker vid exakta bokstäver på en bana är vi inte vid, eftersom vi vissa dagar diskuterar huruvida vi ens tänker galoppera...

Senast ändrad:

*kl

Ang foder som de flesta nu diskuterat så kan jag tillägga att min enbart äter 0,5 kg havre, 1 hg mineraler, kiselgur och jäst. Nu skogsmullar vi ju mest de här veckorna men annars har hon ätit 1 kg havre på försök för framåtbjudningen. Återstår väl en utvärdering om det ens blir nån skillnad, när förutsättningarna är mer jämna och det går att se mönster.

Skrittade fö ut 1 timme idag ensam. Gick väldigt bra, eftersom vi hade långa tyglar mestadels och hon inte höll på och vinglade så mkt utan gick ganska bra rakt fram. Vilket för mig är ett bra kvitto på framåtbjudningen. På hemvägen när motorn var mer igång tränade vi lite halter och räkna steg i skritt. Det är sällan vi kan bara skritta 1 timme för ofta känner jag att hon behöver rastas lite mer för att inte hitta på egna ideer, så jag är mkt nöjd med dagen även om det för "vanligt" folk är en baggis.
Känner milsvid skillnad på henne nu när hon gått några dagar i större hage, inte samma spökletande i dikena...

Ja, man får vara glad för det lilla :) Imorgon är jag hästledig och ska passa på att ta en promenad men en väninna och sedan gå på gymmet innan jobbet.
Får se vad som blir gjort med pålle, jag har sagt åt medis att nu känns hon så pass stabil så att hon kan prova rida ut ensam om hon känner sig mogen. Jag har ridit den enda ridvägen som finns 5 ggr den senaste veckan så det ska inte vara några saker för henne att reagera på. Det är ju bara att hoppa av om hon stannar och vägrar gå, för mer än så gör hon inte oförvarnat. Annars får hon en vilodag eller promenad vid hand.

Kanon ju! :)

Imorgon ska jag testa att rida efter vila faktiskt, vill se hur hon reagerar! Hon har vilat söndag, måndag och idag...

Herregud! ;):D

Ja det är inte utan att man blir lite bekymrad över det du skriver om den.
Jag ser det inte som du, men vad bra att du har hjälp, hoppas den är kompetent.

Det jag menar är att det är både en psykisk och en fysisk ansträning, resan samt att sitta på hästen i 3 timmar? Sen röra sej dan efter, visst, - men "trimma"?
Och hopptävlinga dagen därpå, ja där hade jag lagt vilan kan jag säga.
Sen tycker du hästen är stel och ska ge nåt medel mot det??

Ja jag fattar inte ditt upplägg, det är helt sant!

Ja, vi får hoppas att hjälpen är kompetent. (För jag lär väl inte kunna avgöra det)
Nej, jag ska inte ge nåt medel till henne.
Våra uteritter är ofta upp mot 2,5 timmar (annars kommer man ingenstans när hästen är uppstallad i ett villaområde med ett industriområde utanför. :crazy:), så att sitta på henne i 3 timmar med mycket stillastående kändes inte jättehårt, framför allt inte som hon fortfarande var pigg och hoppade vattenpölar och bockade när jag skulle jogga av henne.

Jag håller helt med om att upplägget med tävling 2 dagar senare inte är optimalt, men nu blev det så denna gången, och hon verkar ha överlevt. Hon vilade dagen innan träningen och dagen efter tävlingen.

Fast din häst går väldigt mycket, det får jag hålla med om! Hon kanske skulle behöva en paus? Med tanke på att hon vägrar en hel del och ser ganska matt ut (nu naggar frenetiskt med sporrarna) så kanske en liten vila och bara lugn ridning skulle göra henne gott! :)

Vägringarna känns som att det mest beror på att jag ridit dåligt/supportat dåligt fram till hindret, jag tycker absolut inte att hon känns matt, faktiskt har hon aldrig känts så pigg och glad som senaste veckan!
Efter terrängträningen laddar hon och hoppar över alla vattenpölar vi ser. :D

Hon har redan vilat drygt 1 vecka efter fälttävlan siste september, och därefter yttligare en halv vecka lite senare i oktober pga ET-behandling och vaccinering. Denna veckan har hon tagit det lugnt.

Looking good Marvin! Hon har en mycket bättre galopp, du har en bra grundsits med ypperligt skänkelläge o hon sköter det mesta bra alldeles av sig själv som det ska vara i terräng.

Det som händer genomgående när hon smiter vid sidan är att du supportar för dåligt innan hinder. Du har en vana att när du närmar dig hindret så lutar du dig lite framåt, rumpan lyfter ur sadeln o du "hoppar" själv ett galoppsprång för tidigt. Ner med häcken i sadeln, räta upp dig så du ABSOLUT aldrig lutar framåt innan hinder o rama in vänstersidan med skänkeln o ett litet hårdare tag i den tygeln så ska du se att det lilla gör att hon alltid kommer hoppa första gången.

Nu har du hela vintern på dig, muta en kompis med fika o goda bullar (finns att köpa du vet.. så hen filmar dig för du gör likadant på vanliga hopphinder. Sen övar du över låga hinder på att ALDRIG luta dig framåt, du som har så lätt för dig kommer snart att få in känslan på hur det ska kännas och sen när våren kommer så sitter stilen där som ett smäck!

Tack! Det där att jag lutar mig fram blir ju väldigt tydligt uppe på banken... :o Framförallt när jag blir osäker på avståndet/ser att det blir fel så lutar jag mig framåt. Det är möjligt att det är nån slags försvarsmekanism för att börja rulla ihop mig direkt och inte slå mig så mycket när jag ramlar av (efter att ha hoppat t.ex. Prince som stannade om han kom lite fel). Reflexen verkar sitta hårt i ryggmärgen! :mad:

Menar du att jag på låga hinder ska träna på att inte luta mig fram alls?

*kl*

Jag är liten aning fundersam över hur mycket de flesta hästarna jobbas här? Min går fortfarande bara fem dagar i veckan.
Hur ser era veckoupplägg ut kommande veckor?

Idag red jag på banan och satte upp en av de äldre ponnytjejerna på henne för att se hur hon ser ut från marken. Är också väldigt intressant att höra vad en annan ryttare tycker. Ponny såg ut som en liten dressyrprincessa:love:! Hur fin som helst och tjejen red henne jättebra. Väldigt kul att se.

Min går också 5 dagar i veckan, oftast bara 2 dagar i sträck, men ibland blir det 3 för att få ihop det med träningar och uteritter i dagsljus osv.

Kul när ens häst går bra med andra!
Min tillridningsryttare hade pållan igår på egen hand och ringde mig på jobbet och berättade att hon varit superduktig! :love:

Angående livet i övrigt:
Jag jobbar normalt 7.30 till 16.45, men jobbar alltid över och man vet aldrig när man blir fast på operation och inte kan komma hem som tänkt.
Var 5-6 vecka har jag nattjoursvecka vilket innebär tex dagtid måndag som vanligt, och sedan jobb natten mellan tis och onsdag (passet ligger då 16.30-09.00, men man går ju inte hem förrän man är klar. :grin:) och natten mellan torsdag och fredag.

Det som är bra med de veckorna är att man får vara i stallet på dagtid! :bump: Det som är dåligt är att dygnsrytmen blir uppfuckad, man sover alldeles för lite och äter alldeles för lite.
Var 4-5 helg är jobbhelg, går då ett dagpass 09-18 och ett nattpass 18-09

Har en särbo som bor 20 mil bort, som tur är så kommer han till mig varje helg, för jag har sällan tid att åka till honom. Jag har i stort sett inga vänner eller socialt liv alls utöver stallet och jobbet.

Hästen står på en stor anläggning intill en ännu större anläggning. 22 boxar i stallet, morgonfodring, utsläpp, lunchfodring, insläpp och middagsfodring går att köpa till, även mockning går att köpa till. Kvällsfodringar och morgonfodringar på helger går på schema, övriga in-utsläpp fordringar får man sköta själv på helgen (vi är 4 st som samarbetar nu så man slipper åka dit 3 gånger om dagen, funkar INTE med jobbhelger.).
Ridhusen är alltid upptagna på kvällarna fram till 21.30, så jag rider sent... Uteritter går igenom villaområde och industriområde och efter 40 minuter är man ute i skogen. Där är det fullt med joggare, förra hösten blev vi påsprungna av en joggare i mörkret... Den av kommunen märkta "ridstigen" är så lerig och stenig att det bara går att skritta och ev trava korta sträckor, inte jättekul att rida där när det är mörkt, så jag försöker lägga uteritterna på dagtid. Sen vill jag gärna rida dressyr dagtid nån gång också, och inte bara när man är dödstrött och kräkfärdig sent på kvällen efter jobbet.

Det är svårt att få ihop det så att det blir bra helt enkelt. :(

Vad trist att ridhusen är upptagna så mycket, betyder det att du inte kan rida där på "normala" kvällstider alls ?
Personligen skulle jag bli vansinnig och man inte hade tillträde till ett ridhus man betalar för.

På vår anläggning funkar det riktigt bra. Vi får boka in privata dressyrlektioner när som, men det får bara vara en lektion som pågår samtidigt, däremot så får andra rida i ridhuset när man har lektion, det funkar jättebra och blir aldrig trångt, inte ens på högtrafiktiderna (16-20). Då står det ändå totalt 47 inackorderingar på anläggningen. Endast en kväll i veckan är ridhuset bokat för hoppträning och då kan ingen annan förutom de som är med i grupperna rida i ridhuset. Även en helgmorgon/förmiddag är vikt för hoppning. Sedan så är det löshoppning varannan söndagkväll.

Min kan inte heller gå ett program ännu. Vi har kommit igång bra men det är en lång väg kvar tills vi kan göra rätt sak vid rätt bokstav så att säga ;) Du är inte ensam. Nu är ju min inriden i år så ni förstår att det är en bit kvar.

Angående foder så får ju min utöver 13 kg hösliage 1-1.5 kg spilles conditioning mix, 0.3 kg havre, jäst, selen och mineraler. Jag la på spillers för att få upp hull och muskler på honom och på bara två veckor hade han lagt på sig! :bow:

Jag pluggar och jobbar deltid så att rida ute i skogen blir det lite väl lite av, tyvärr. Det är bara ibland som jag har tid att rida på dagarna och då passar jag på att rida ut. Annars så rider jag vanligen tre dagar i rad med mittendagen endast skritt eller lätt motion. Sedan kan det variera lite beroende på väder och vind. När det är dåligt väder och jag ska rida ut kan det bli vila eller om det är bra väder och en ledig dag på en vilodag blir det ridning ist.

Nu har pålle fått ett flertal minivilor på ett par dagar under en månad och vi ökar på lite innan det är dags för en längre vila. Så när det är som mörkast slipper matte rida varje dag ;)

Hit kommer prince flytta nästa helg! Alla bekvämligheter man kan tänka sig, vi ska ju flytta från gården vi hyrt pga att det är alldeles för mycke och göra med mina arbetstider som är 7-19. En 1åring och en 12åring som har väldigt mycke fotboll och matcher. Ska bli skönt och va inhyrd och komma o mocka o rida :angel:

http://www.skavarpsgard.se/

Vad skönt att det har börjat fungera så bra! Min herre har fått lite ofrivillig vila pga att jag har åkt på en hemsk förkylning. Han jobbar inte direkt i hjäl sig...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar