07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

I dag satt jag upp på Elle för första gången på en månad, och de gick bra.:laugh: Lite spänd i början men gjorde inget dumt. I morgon kommer equiterapeuten vid lunch. Hon kommer ridas innan och sen blir de vila från ryttare över helgen.

Min går inte heller program än, hon är visserligen rel stadig i formen nu men är inte heller helt på plats beträffande att kunna göra saker på sätt plats (eller så är det kanske matte som inte är ;)). Hon har ju precis blivit befäst i att gå fram för skänkeln så det får ta den tid det tar.
jag tror våra är ganska lika men tack och lov har jag fått precis rätt hjälp med att komma igenom min.

Igår var det hoppträning och C skötte sig strålande, tokbrunstig och sur när nån kom för nära men efter en spark med en rejäl åthutning gick hon fram riktigt bra och blev väldigt ridbar. Hoppade en ganska klurig serie på slutet där man märkte att hon blev lite förvånad och fundersam över alla bommar och hinder men hon är så okomplicerad i hoppningen och hon reder ut det så bra!

nu känns det bra att träna på några veckor till för att sen ställa på 3-4 veckors vila kring jul, vis från förra vintern ställer jag nog inte av om det inte blivit halt än men en lugnare period blir det iaf.

Woah!
Jag har alldeles glömt bort den här tråden x)
Va duktiga alla är och va kul det var att skumma igenom sedan sist :)

Nelly och jag har tagit en hopp-paus eftersom hon började bli osäker på höjderna och överhoppade som en tok igen =/
Vi planerar att åka iväg och hoppa lite lågt på någon "Pay n Jump" innan årets slut, men vi har inte hopptränat på ett tag och lägger det lite på is.
Dressyren går superduper bra där emot och vi tänkte prova på en LA:1 på "Pay n dressage" om några veckor! Spännande, speciellt med tanke på att vi bara gjort en LC:1 och en debutant fälttävlan hittills ;)

Vi har hunnit med att rida en jakt och en låtsas-distans-tävling på 1,5 mil också ;)

534020_3304881400995_1349994150_n_509e94859606ee05f38d6550.jpg

En bild någon i publiken tog på oss från jakten! Jag vet inte om jag eller Nell hade roligast =D

Åh en sån härlig bild!

Kul att det går bra med dressyren.

Elle, kul att du kommit igång med din egen donna :)

kl

för vår del var det ingen hoppträningen den här veckan tyvärr. Vi ska hoppa pay and jump på lördag istället. Håll tummarna för oss, tänkte hoppa 2 rundor på 80 den här gången, tog ju 70 sist. På träningarna har vi tagit några språng på runt metern men jag känner mig lite osäker så vi kör den här höjden.

Skönt att höra att man inte är ensamma om att inte vara tävlingsklara :o

*kl

Min har vilat igår och idag, skrittrunda i tisdags. Så det blev lite vilovecka ändå trots alls. Jag känner av kroppen efter avsittningen förra veckan såd et har nog gjort båda gott.

Imorgon tänkte jag longera en stund och beroende på hur lång tid det tar, rida ut en runda eller ta ett lightpass på banan. Lördag blir uteritt eller pass på banan beroende på hur morgondagen blir. Söndag hoppning, därav att jag vill rida henne på banan en sväng innan. Men är hon uttråkad nu vet jag då inte vad jag gör... har ju ridit ut varenda ridtur två senaste veckorna :crazy:

De e bra att skynda långsamt =)

Sist jag var orolig över att Nelly gick så bra i våras (110 busenkelt) och sen blev osäker och började överhoppa sig igen, så tröstade KG mig med att han minsann hade en helt fantastisk häst en gång som han nätt och jämt hann rida en 110 med när den var 5 år. Sedan behövde den vila och växa och hamnade låååångt efter de andra 5åringarna i utbildningen. Sen var det lite trögt i början när den var 6år också, men så en vacker dag var hästen redo och det slutade med att de vann 2st 140 innan det 6:e året var slut ;)

Nu ska ju Nelly inte gå 140 nästa år, hehe...! Men det gjorde ändå att jag kände mig lugnare och nu är jag helt bekväm med att ta det sakta o säkert med Nellisan tills hon visar att hon är redo för höger höjder igen =)

Idag fick Amazing busa av sig och visade på hälta höger fram igen! :(
Tror dock att det var en vrickning då hon snubblade till väldigt på höger, och eftersom att det varit en inflammation där så är den väl fortfarande känslig..

Och appropå känsligt, hur känsligt är det att byta hovis?

Vi har haft samma till A sen hon var 2år och han är :love:!
MEN nuförtiden skor han henne trångt bak (alltså att skon är trång bak på hoven, inte bak som i bakhovarna) och låter henne få jättelånga tår fram! :crazy: (Därav snubblingen idag)

Jag har hittat en annan hovis i stallet som verkar duktig och riktigt noga, kan jag med gott samvete byta till honom (i alla fall testa) trots att min hovis kommer att vara kvar och sko 2 andra hästar i stallet?

Amazing behöver ju få så korta tår som bara möjligt och ska också fråga om det finns någon typ av sko som underlättar överrullningen då hennes steg är enormt och hon får inte alltid riktigt plats med bakfötterna.

Kan du inte börja med att prata med din hovslagare? Så ni kan diskutera vad du tycker är fel och sen kanske komma fram till en lösning ihop?

Tänkte eftersom du haft han så lång tid :)

Har pratat med honom redan, direkt när vi kom från vet, då blev han tyvärr väldigt stött och han som annars brukar vara glad och trevlig grälade på hästen och var allmänt sur.

Så det är därför jag vill byta.

Konstigt att han skor med långa tår när han vet att hästen haft hovledsinflammation, då är det ju korta tår som gäller. Är man inte nöjd ska man byta.

Hur planerar du göra nu när hon visat hälta igen?

Docka, ja några 140 har jag inte direkt planerat in för min häst ens långt i framtiden haha :p Jag har som mål att kunna tävla 110 hoppning och LA dressyr. Ungefär sen får man ju se vad som händer på vägen :)

Vilken härlig bild!

Vogue: jag hade bytt hovslagare om den du har nu inte vill lyssna. Himla trist att hon blivit halt igen.

Kl
Här rider vi mest ut och klättrar just nu. Bäst att passa på innan halkan kommer :)

Precis sassiball, hehe ;)

När vi ändå snackar lite hovslageri, Nelly har fått ett par nya skor som kallas "Greppskor" - de är så J*vla bra!!! :love:
De är lite tjockare (11mm) än vanliga skor och består av mer stål, vilket gör dem lite svårare att rikta/forma eftersom de är starkare/hårdare (men ej tyngre) men de är i princip omöjliga att slita ner och sitter som berget!
När min gått 1 fälttävlan, 1 jakt, 1 låtsas-distans + ganska tuff konditionsträning hela perioden och 90% av träningspassen ute på grusvägar/skogen så såg skorna fortfarande i princip som nya ut och var inte lösare än den dag vi slog på dem!

Är det någon annan som hört talas om/använder dessa?

Min hovslagare är fantastisk, han står ut med mina synpunkter och önskemål, och vi brukar alltid lyckas diskutera fram bästa möjliga lösning =)

Min förra hovis skodde superbra i början, men när Ariel inte skulle fortsätta tävla distans var det som hon blev mindre "viktig" och hovis började slarva och verka sämre, med alldeles för långa tår. Efter att jag försökt förklara hur jag ville ha det och ändå inte fick det så, bytte jag hovis.

Ariel blir väldigt snubblig om hon har för långa tår, så nu är hon så kort i tån som det går. :laugh:

KL

Kanske dags att uppdatera om Avalon lite :D
Känns som om det är tillbaka lite på ruta 1 igen. Vill inte ta förhållningarna/halvhalterna utan springer gärna iväg från dem istället. För mkt fokus på allt runtomkring. Har dock kommit underfund med nu att jogga igång på låånga tyglar, även samma i galoppen. Då funkar hon mycke bättre i "arbetet" sen. Vi ska iväg till Ricardo reis igen nästa vecka så vi får se hur hon går då. Har äcen grunnat lite på om ett bett byte kanske skulle vara på tiden ?

Har dock kommit underfund med nu att jogga igång på låånga tyglar, även samma i galoppen. Då funkar hon mycke bättre i "arbetet" sen.

Så gör jag med min. Kortar bara upp tyglarna precis så jag har kontakt dock eftersom hon gärna bockar annars. Sedan är mitt fokus på att hon ska gå framåt och svänga dit jag vill. funkar inte alls på min att bara skritta fram och "börja arbeta" direkt.

Idag höll jag på att få ett bryt på min häst - igen. Började med longering, är nu 1,5 vecka sedan vi hade tillfälle att longera sist och då gick det ju jättebra då. Men nu var hon som vanligt... suck. Sur som attan också, öronen bakåt och allmänt missnöjd och trist att hålla på med. Ville bara grina, åka hem och lämna henne i ridhuset. Kände att nu ringer jag förra ägaren och frågar om hon vill sälja henne åt mig för annars skickar jag iväg henne till nån tillridare och försäljare. Så jävla less är jag på detta diskuterande.:cry:
Höll på i 25 min idag, 10 min gick hon åt rätt håll så efter ett par varv i trav åt vardera håll och ett varv i den bra galoppen nöjde jag mig och satt upp istället.

Sedan gick ridningen faktiskt väldigt bra. Trodde att hon skulle vara sur där med pga humöret både i linan och i stallet, men hon kändes tvärtom positiv i ridningen. Sparkade inte ens i galoppfattningarna. Så jag avslutade när vi gått igenom den plan jag hade, dvs repetition av senaste dressyrträningen. Hon var på gott humör och hann aldrig tröttna vilket är en viktig punkt för mig. Känns oerhört skönt att det slutade bra för jag var så uppgiven innan jag satt upp :o

Imorgon blir det uteritt i skritt och trav med kompis och på söndag hoppning. Måndag blir en vilodag med skrittrunda om vädret tillåter.

Åh jag tycker så synd om dig, precis sådär kände jag i våras, min var likadan. Accepterade inte bett eller skänkel, gick hyggligt när man red friskt framåt men krav så bockade hon.

Jag råder dig verkligen igen att försöka hitta någon som kan gå på tillbaka med rätt timing, för mig har det gjort underverk både med min egen ridning och med hästen som visserligen fortsätter fråga ibland men som accepterar ett nej och jobbar på istället.
Jag förstår också att inte alla kan hitta någon sån som kan rida nån gång varannan vecka som jag har haft den stora turen att göra, men jag tycker vekligen det är roligt med häst igen nu.

Kl
Idag klippte jag min Plutt, han stod som ett ljus även denna gång och det är riktigt skönt. Men hjälp vilken päls han hade satt! Han är ju redan klippt en gång men det jag fick av denna gång var nästan dubbelt så mycket som förra.

Sedan blev det lite löshoppning och det såg ut att uppskattas :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar