07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl*

Igår blev det äntligen uteritt i dagsljus för mig och Ariel. Vi red på upptäcktsfärd till ett skogsområde i närheten av stallet. Jag känner till ett par stigar där, men har dragit mig för att testa några andra. Har på något vis fått för mig att de bara är några meter långa innan de tar stopp vid någon villatomt. Men det var fel... :o

Vi snirklade runt på stigarna i en timme och då hann jag inte kolla alla stigar som fanns. :eek: Det var toppenbra stigar, med möjlighet att gå vid sidan av och jobba på lite svårare underlag. Lite lagom kuperat och ansträngande för en nyligen igångsatt häst.

Ariel var väldigt uppe i det blå, hon var totalt ofokuserad och kunde inte begripa varför vi hela tiden vände hemåt (= snabbare skritt/takta/smygtrava) och ändå aldrig kom hem. :p

Hon flåsade ganska bra när vi skrittade på grusvägen hem och svettig var hon på hela bringan. Får se om jag kanske klipper bringan ändå...

Ptja, jag har svårt att se det så avskalat. Det är ju oftast nån form av hantering även fast man inte ska rida... Men jag vet inte, vi klickar väl inte. Och det känns så uppgivet med det mesta när jag inte riktigt får till det annat än enstaka pass. Kanske känner jag att 2,5 av 7 dagar i veckan är roliga och det gör ju inte att känslorna svallar precis.... Jag har aldrig känt den där värmen i hjärtat för henne som jag gjorde med min förra häst, men jag har väl hoppats att det kommer och eftersom hon är ganska svårflirtad så har jag tänkt att det ger sig väl med tiden. Jag ser henne mer som en rolig häst att rida de dagar vi är överens, men att vi aldrig kanske kommer att vara soulmates.
Hon är inte så intresserad av att gosa så vi bondar ju inte genom att göra det. Ibland visar hon att det är skönt att bli kliad och då tycker jag det är mysigt att bara vara och umgås lite. Men oftast visar hon ingenting, eller surar.

Jag borde lägga mer tid på att bara umgås med henne, helt klart. Jag ska verkligen försöka att tänka på det. Ge det en lite större chans kanske. I veckan klippte jag manen på henne och då stod hon nästan och sov. Jag brukar ta in henne och borsta och dona även de dagar hon bara vilar, just för att hon inte ska förknippa att jag hämtar henne i hagen med ridning och arbete. Hon får alltid nåt gott när jag tagit på grimman i hagen, och lite skrammel i krubban. Just för den positiva upplevelsen där med så att hon ska se mig som nåt positivt och inte bara nån som kommer och ska bråka med henne... Jag vill verkligen att vi ska tycka om varandra men oftast känner jag mig så misslyckad som varken får till det ridmässigt speciellt ofta, eller kan få oss att knyta an till varandra ens på marken.

Mmm, jag förstår vad du menar!
När jag läser det du skriver kommer jag direkt att tänka på en 3-åring jag fick i uppdrag att börja hantera och rida in på Irland.
Hon var extremt 'independent' och tydde sig inte till människor alls. De andra 3-åringarna var ändå lite nyfikna när man kom, men hon ville inte veta av en. Hon tyckte det var obehagligt när man tog i henne och gillade inte att bli borstad (vilket annars var vägen till förtroende hos alla de andra inridningsprojekten). När jag började försöka longera henne galopperade hon sig bara genomsvettig varje gång och ville inte kommunicera alls.
Jag höll på att ge upp massor av gånger och kände samtidigt pressen från min chef att lyckas..!
Tillslut släppte jag alla krav och arbetspass med henne och började med två grejer:
1. Jag satt i 3-åringsflockens hage och gnolade/sjöng, varje dag!
De andra småttingarna tyckte att jag var jättespännade och var framme och hälsade jämt, och efter kanske 10-15 gånger kom även lilla Georgia fram och undrade va f*n jag höll på med egentligen.
2. Kramterapi.
Det låter säkert jättelöjligt, men jag kramade och gossade med henne tills hon helt enkelt blev så trött på mig att hon accepterade det. Helt ärligt, hon var skitarg på mig i början, men när hon märkte att jag inte tänkte släppa henne ändå så lärde hon sig att det kanske var lika bra att bita ihop och lära sig att uppskatta det ;)

Hon är fortfarande en väldigt speciell individ och de har liiite problem att hitta ryttare hon accepterar, men hon funkar hur bra som helst i ridningen och uppskattar en lagom dos med gos varje dag =)

Jag antar att det jag försöker säga är att du ska gosa om du vill gosa, haha! Någonstans är det ju faktiskt så att DU är ledaren i ert förhållande, och vill du gosa och kommunicera så måste hon faktiskt finna sig i det. När hon funnit sig i det och känner sig trygg i de sammanhangen så booorde hon tillslut lära sig att uppskatta det. Jag menar, alla djur och människor vill uppleva lite närhet ibland (även om vissa har betydligt mindre behov än andra). Om de traditionella metoderna inte funkar för er (som det inte heller gjorde med Georgia), så leta lösningar outside the box ;)

Åååh! Jag tror och hoppas verkligen att det kommer lösa sig för er tillslut! :)

Hade en bra dag idag. Jag har gjort ändring i planen och tänkte att jag går en promenad med henne idag, eftersom det var halvkasst väder och jag insåg att förmodligen alla andra helglediga ryttare skulle vara i ridhuset. Jag tänkte att då kan jag lika gärna ge henne skrittrunda idag istället för imorgon, och då kan jag lika gärna passa på att umgås från marken istället för att slentrianmässigt sitta på...
Nu visade det sig dock att det var ovanligt lite folk i stallet så ridhuset var ledigt. Och min häst kändes på bra humör faktiskt då jag tog in henne och borstade, jag hade säkert kunnat nyttja detta för att ta ett pass på banan. Men jag tänkte att då kan vi lika gärna låta detta bli en bra dag utan att riskera diskussion med grusade förhoppningar och uppgivenhet. Så kan jag planera in att rida imorgon när jag är där dagtid folktomt samt rida ute tisdag när jag är ledig. Ons och tors jobbar jag till 16 så i värsta fall blir det vilodagar pga mörkret.

Så jag tog god tid på mig att umgås med henne i stallet och sedan gick vi en tur på 45 min och hon kändes väldigt trevlig och hade öronen framåt. Hon är iofs väldigt sällan besvärlig när man leder henne, men man måste ju se allt positivt för att boosta sig :o

Så idag känns det lite bättre. Har justerat kommande veckas planering lite ochhoppas att den håller:

Måndag: dressyr, ev med nåt litet kryss eller ett par bommar vid sidan av för att göra nåt annat ibland och hålla motivationen uppe
Tisdag: uteritt, planen är alla gångarter så jag hoppas det går att genomföra
Onsdag: Vila eller skrittrunda avsuttet eller uppsuttet beroende på väder och om jag hinner innan det blir kolsvart.
Torsdag: Samma som ovan.
Fredag: Medryttaren rider, antagligen blir det på banan
Lördag: Träning, dressyr/bomarbete
Söndag: Skrittrunda, ev lite travövergångar

Senast ändrad:

Är hon någon gång genomgången så att du helt har uteslutet att hennes beteende skule kunna vara smärtrelaterat? Om det hade varit min häst (har ju varit i ungefär samma sits med min gamla) så hade jag kontaktat kinik och diskuterat en provperiod på smärtstillande för att se om det blir någon skillnad. Blir det inte det är det bara att jobba sig vidare, men jag tycker att det är lite väl lurt med en så pass tjurog häst.

*kl*

Imorgon är förhoppningsvis ridbanan fortfarande ridbar för fotograf (min vanliga) kommer och ska ta lite bilder på oss:). Ikväll skrittade vi ut under stjärnorna och hon var så där alldeles lagom pigg utan att vara för mycket.

*kl*

Är så orolig för Amazing, snubblade som bara den idag och är varm i benet, jag ger mig tusan på att det är hovarna som gör det (hon snubblade ju till och bröt över med hoven eller vad man ska kalla det) och är galet förbannad på min hovis! :devil:

Hoppas på att få ut den andra hovisen så snabbt som möjligt, han skulle kolla med tider tills imorgon!

Är så himla stressad och ledsen, tänk om hon inte håller för något nu? Då går mina drömmar om en framtida tävlings & avelskarriär i stöpet...
För jag vägrar ta ett föl på henne om hon inte håller för placering i minst 130-140cm...:(

FAN ta förra stallet som startade allt..:cry:

Så farligt är de nog inte. Hovarna kan säkert fixas till även om de kan ta några skoningar.

Elle blev behandlad av equiterapeut i fredags. Hon har kollat henne regelbundet under 2 år och eftersom hon nu stått och dessutom varit väldigt spänd så var de dags igen. Elle verkligen njuter av behandlingen och stod och gäspade. I går skulle hon skrittas för hand och i dag ridas lite lätt om hon verkade ok. I går var hon väldigt trött så även i dag blev de skritt för hand. Jag njuter av att se henne trött/avspänd.:p Så vi har hunnit pyssla mkt i helgen.

Här kommer lite nya bilder från oss :)

cavelerist1_50a94082e087c368b461dace.jpg

cavelerist2_50a940a99606ee20b3eb2a63.jpg

Jämför hull och muskler med detta

017_50a20b4ee087c3121cc23d75.jpg

Det går åt rätt håll tycker jag :)

Vilken söt! Gillar fuxar med ljusare man och svans. Hade en sån ponny när jag var liten :)

Jag har missat vad som hände i förra stallet. Kan du dra det en kortis? :)

Hästarna skulle byta hage, från en liten lerig till en stor glashal äng! :grin:

Jag hade gett VÄLDIGT TYDLIGA instruktioner till stallägaren att Amazing absolut inte fick gå ut på ängen om hon inte var nyrastad och hade broddar! Fri yta efter instängd i lera = Fullt ös! (Dessutom ville jag vara med vid släppet!)

Givetvis följs inte detta och jag hittar min häst på 3 ben i hagen då hon helt lerig tydligt har dragit en repa och stått på huvudet...:cry:

(Detta var alltså det som skapade hovledsinflammationen hon nu är frisk ifrån)

Fy vad trist ! Vilket ord var svårt liksom ?

Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt

Ja det var något av det värsta jag varit med om, extremt stressande 6 månader med 2 vet som inte hittar någonting och bara säger vila, och sen på klinik så hittas det riktiga felet som jag skrivit om! :cool:

Och nu när hon är halt igen pga tårna och vrickningen så börjar det kännas väldigt segt!

Räcker det inte med ny skoning och en veckas vila nu, utan att vi måste in på klinik igen och inflammationen gått upp, ja då vet jag inte vad jag gör..
Orkar inte missa ett halvår till! :(

Ta det lugnt bara med henne. Förhoppningsvis är det inget allvarligt och oroa inte dig för mycket :)

Fixa hovarna är ju en bra början, hoppas verkligen ni får ordning på henne.

Habina, åh vad härligt det låter med uteritt och skogsstigar dessutom!

Nja, det kräver sin ryttare :) Men han har gjort fantastiska framsteg med att börja söka sig frammåt-neråt än vad han tordes från början :) Har en del bilder på bloggen också och han KAN om det är en bra dag :) www.cavelerist.blogg.se (smygreklam kanske.. ;) )

Absolut, det viktigaste är att hon mår bra, hoppas inte att det verkar som att jag tycker något annat!
Det är ju inte så att jag avlivar henne bara för att hon inte kan göra det jag vill att hon skall kunna JUST NU!

Allt finns i henne, det spelar ingen roll om det kommer fram om en månad eller när hon är 8 år liksom!
MEN ÄNDÅ, det gör ont i mammahjärtat när en 5 åring som ÄLSKAR att jobba måste vila och inte fattar varför! :cry::love:

Men men, som sagt, vi börjar med skoning så får vi se, avvaktar med vet i alla fall, just nu är jag helt säker på att det är vrickningen som har framkallat värmen i benet!
Så jag har is i magen i alla fall under veckan som kommer nu, blir det inte bättre efter nya skor och vila så blir det vet efter nästa helg! :(

Jag förstår att det känns jobbigt. Och det märker man ju att du vill henne väl absolut! Jag menar bara att du för att själv må bra måste försöka att inte känna någon press, då blir det ju inget kul alls att ha häst liksom. Jag vill också lite mycket ibland, men det får ta den tid det tar liksom. :)

Ja det är ju så! Man vill ju att dom skall framåt och framåt hela tiden, speciellt när man känner att dom också vill det!
Och precis nu när vi börjat galoppera igen och ser tiden med uteritt och hoppning komma närmare och närmare så måste hon vricka sig! :crazy:
Gaaaah, kan inte sova nånting, är i stort sett vaken 24/7 pga att jag grunnar och grunnar..

Äh, får försöka slappna av och hoppas att det snart blir bra! :angel: (:grin:)

Fast man målar ju lätt fan på väggen när pålle är minsta sjuk. Mina har haft allt från cancer till blodförgiftning (i min vilda fantasi alltså) ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka