07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Skojar du eller!

Innan vi fick svaret på att det var en hovledsinflammation och att hon skulle bli bra och kunde behandlas:love: så hade jag redan mentalt förberett mig på att först betäcka henne (om kroppen orkade) och sen avliva henne för att hon inte kan leva som sällskapshäst utan måste få jobba! :crazy::cry:
Har varit så stressad de sista månaderna att jag tappat hår pga det, så nu när jag kunde börja rida henne som vanligt (ja, igångsättningsmässigt då) gav det mig äntligen sinnesro!

Så nu när vrickningen kom i torsdags kom allt upp till ytan igen...

Hon är klinikbesiktigad för 10 månader sedan. Behandlad och genomgången av ET i feb-mars. Genomgången i munnen av tandläkare i augusti. Har utprovade sadlar senast kollade i augusti då den ena byttes ut. Har följts av samma tränare hela tiden sedan jag köpte henne så hade förändringar setts hade det påpekats, tvärtom har jag hört att hon utvecklats positivt men som sagt så humör har hon ju... Jag har känd historik på henne sedan dagen hon föddes, hon har aldrig varit skadad mer än småsaker som är färdigbehandlade tex sårskador i hagen och har ridits och vilat i enlighet med utbildningsskalan sedan inridning vid 2,5 år.

Sitt humör har hon dock haft hela livet men förra ägaren har inte haft samma brydderier som jag. Vilket får mig att tro att våra problem bottnar i personkemi och att jag är för vek/loj för henne. Ska kontakta ET för allmän genomgång men det blir nog i samband med vilan om 1 månad då jag har en lucka i schemat och inget är inbokad dagarna efter.
Hon visar inga tecken på att ha ont när man klämmer igenom henne och som sagt vissa dagar går hon superbra i ridningen utan protest vilket får mig att än mer tro att hon inte har ont eftersom hon säger ifrån om allt. Har hon ett blåmärke säger hon till när man petar där, så att hon skulle dölja något större tror jag inte riktigt. Därav att jag nu kommer delta vid de inbokade träningar jag har fram till mitten på december, och inte avboka allt det för att ET ofta innebär vila i 3 dagar. Har svårt att klämma in det så det passar med mitt jobb och träningar som det ligger nu närmaste veckorna, tyvärr men så är det.

Ja, då borde hon rimligen vara fräsch:). Tycker ändå att det måste vara otroligt tröttsamt att knappt känna glädje när man rider sin häst:/.

*kl*

Vi blev fotade idag och bilder kommer senare:). Bjuder dock på en bild på två luddiga små öron från avskrittningen:
600088_4428180994562_1882491351_n.jpg

Nu fick jag tag i den nya hovisen (inte ny för mig så sett, har sett honom sen jag var liten så jag vet att han är grym) och han kunde tyvärr inte komma denna veckan men i början på nästa eller eventuellt helgen! :) Dessutom ska hon få sånna där överrullningsskor också! :laugh:

Så hon får väl gå mer eller mindre halt denna veckan, stackars lilla, men vad gör man! :crazy:

Jag kan ju säga att det inte blir mer barbacka ridning på ett tag nu, hur mysigt och nyttigt det än må vara!

I vanliga fall rider vi barbacka minst en gång i veckan (1. Nelly är som en mjuk tunna att sitta på 2. Jag tränar balansen 3. Det är dödsmysigt), men nu när Nelly bestämt mig för att vara sjövild hela tiden så är det med livet som insats och det känns lite övermodigt, haha!
Hon är verkligen vild!
Stark och spänd och urbusig så jag håller på att skumpa av hela tiden, haha!

Aja, det betyder väl bara att det VERKLIGEN är dags att ta tag lite i dressyrtrimmet och lydnaden =P

Efter att jag har åkt i backen de senaste två gångerna jag ridit barbecka kan jag berätta att jag också slutat med det:p.

*kl*

Lite bilder från dagen:

Lite kort i halsen då hon var himla pigg!
559299_4429078096989_440272418_n.jpg

417016_4429079257018_2000296954_n.jpg

Galoppen var väldigt rolig idag:D
602344_4429080257043_624600383_n.jpg

486347_4429079617027_70024902_n.jpg

430721_4429080937060_898019407_n.jpg

Formen blir bättre efter lite avrastning
553852_4429082297094_278757763_n.jpg

Stilstudie, vad vi gör är högst oklart:p
483471_4429077816982_1936154207_n.jpg

Senast ändrad:

Ja, vi får hoppas att hjälpen är kompetent. (För jag lär väl inte kunna avgöra det)
:rofl::devil::rofl: Sorry men den kommentaren var klockren...

Menar du att jag på låga hinder ska träna på att inte luta mig fram alls?

Japp! På låga hinder, typ 60-70 cm, finns ingen anledning i världen att medvetet luta sig fram, du kommer se på filmen som din bullmumsande, mutade kompis filmar, att du följer med helt rätt över hinder ändå. För att få bort din ovana, som antagligen kommer att sluta med att du ligger vid nåt hinder en dag i bästa fall o i nåt hinder i sämsta fall!, så måste du öva detta ofta o överdrivet sitta helt rak. Ditt omedvetna jag kommer ÄNDÅ att luta sig framåt så därför blir resultatet att du följer med helt normalt.

Jag hade en 2:a i syslöjd och är ingen höjdare på att sy alls, men jag blev sugen på att prova göra ett själv.

:rofl::rofl: Vilken vilja och vad ambitiös du är?! Du lägger väl ut bilder här när du är klar?

Jfrelin: Har sett dina filmer nu, hade ngt svårt att höra vad han säger men jag håller med om att det viktigaste är att motorn i bak är igång. Ang formen så tänker jag inte lägga några aspekter på den, det finns så många olika sätt att resonera om den och om detta funkar på din häst då ska du följa det. Man måste vara lyhörd för individen man sitter på. Tyckte att många skulle följa det rådet han gav om att när hästen går på i den trav ryttaren bestämt så ska den aldrig tappa fart/takt när man svänger/byter varv. DET är ett råd som många skulle behöva öva på!

Håller med om fart/takt. Vi har fortsatt träna på det. Ang. formen tycker jag han rider henne för lågt men det är ändå skönt att höra en så pass duktig ryttare säga att man inte ska bry sig så mycket om formen. Det ger en liksom lite arbetsro.

*kl*
Hoppkursen i helgen gick mycket bra trots att hon tydligen visat ett fint register av bocksprång samt sken igår innan den duktiga ungdomsryttare fick henne på plats. Sen gick hon som en klocka. Inte förvånad att hon var brunstig idag..... de senaste brunsterna har hon faktiskt varit som förbytt att rida.

Tyvärr var hon rejält svullen i ett framben idag och var ofräsch. Hittade inget sår, hon är inte varm heller så jag satte ett spritbandage och hoppas att det försvinner snabbt. Är väl någon jävla mugg som spökar trots att jag bara kan hitta en liten krusta på just det benet. Skulle gissa på att hon slagit på sig i hagen. Så jävla typiskt.

Tja, då visade hon ju att hon har ytterligare en växel, dvs skenväxeln!;):D

Ang svullnaden, har du provat att ge henne mag-tarm balans? Kan ju vara ngt sånt som spökar när de får mugg och är ju ett billigt sätt att prova på och gör ju ingen skada även om det inte är fallet.

Ni är ju SÅ fina ihop :D Kul! Tänk vilken lycka att kunna rida ponny även i vuxen ålder :)

Här laddas det upp för clinic med Bayard och Fredricsson på onsdag kväll. Ska bli nyttigt även om jag är dressyrtant :) Hoppas på lite nyttiga lätta övningar som gör att vi kan varriera träningen som tyvärr blir lite för ofta i ridhuset nu när det är STENHÅRT och knöligt ute :)

*kl

Min häst kändes väldigt fin igår. Jag red ut 10-15 min i skritt och trav först, gick sedan in ir idhuset där jag har byggt ett litet sockerbitshinder på medellinjen. Tanken var att vi hoppar (kliver) över det emellanåt så att hon får nåt annat att tänka på mitt i allt. Jag tror det var ett vinnande koncept, dels med variationen i passet och sedan att jag nästan bara ridit ut i ett par veckor. Hon kändes väldigt pigg och framåt. Egna motorn var perfekt och framförallt: INGA sura miner. Jag minns inte när det hände senast att hon inte surade en enga gång under ett pass på banan:laugh:

Hon fattade tom väldigt bra galopp i båda varven. Ibland lyckades vi inte i fattningen men hon började inte sparka och ha sig så hon var iaf på gott humör. Sen att hon inte gick på tygeln hela tiden osv det känns sekundärt. Jag är så nöjd över att hon var glad och positiv hela passet. I slutet blev hon väldigt rund och fin med bra driv framåt. Men då hade jag ridit 1 tim inkl uteritten så jag ville inte nöta vidare. Det kommer väl nån dag när vi kommer dithän lite tidigare och man då kan få rida i den formen ett tag...

Ja precis. Det är ju en 6-växlad ferrari ibland :D

Har inte testat mag-tarm. Hon har ju inga andra symtom på att det skulle vara något fel där. Har du testat med bra resultat?
Har hört att vissa blivit av med mugg med hjälp av extra mineraler också.

Det sjuka är att hon har så lite mugg att det är löjligt, ska fota på onsdag så ni får se, och i vanliga fall är hon helt okänslig mot sår och sånt så jag är lite konfunderad över att hon skulle blivit så känslig i år. Iofs är detta första året hon har mugg överhuvudtaget.
Längtar efter att allt fryser så man slipper skiten.

Min bästa kompis har hand om henne idag så jag får rapport i kväll om hur allt ser ut.

Tack :)

Idag red jag ut drygt en timme, blev mkt skritt men hann med lite jobb i alla gångarter ändå. Det verkar helt enkelt vara så att det tar lite arbete innan hon slappnar av numera så jag fick trava fram och göra trav-skritt-övergångar ett bra tag innan hon vaknade till på ett positivt sätt. Hon är vaken på så vis att hon tittar på spöken i diken osv men inte vaken så att hon jobbar och känns framåt i bjudningen. Det är olikt henne faktiskt. Kanske beror det på att hon inte har nån kompis i hagen och inte får samma stimulans där, jag vet inte, men nu har hon varit såhär i ett par veckor. Eller så känner hon av att jag inte litar lika mkt på henne nu efter mina två avsittningar vid uteritter :crazy: Jag tycker inte att jag är direkt rädd men givetvis tänker jag mig för innan vi galopperar nu när hon hoppar och skuttar åt sidorna emellanåt. I trav är det inga problem men hon har en tendens att börja bocka i galoppen ifall hon ser saker och det var ju så jag åkte i backen sist...

Hon stannade en gång och jag tänkte att "jaha, nu är vi här igen med backandet" men hon gick bara bakåt ett par steg innan hon gav efter och det var ju skönt.
Vi gjorde sedan ett par fattningar och övergångar trav-galopp och hon svarade bra. Det blåste och med tanke på hennes tittighet kändes det bäst att hålla henne sysselsätt. Ligger man och galopperar för länge kan hon lätt bli taggad i onödan och jag känner inte för att tugga grus igen så tätt inpå förra gången :o

Hur gör ni när planerna inte går ihop? Rider ni verkligen ute i alla gångarter i alla väder? Har ni sällskap eller rider ni ensamma? Är era hästar superstabila eller hur ofta känner ni att ni får dra det säkra kortet och göra något lugnt för att behålla kontrollen istället för det man verkligen borde träna på, i mitt fall galoppera?

Rider ni verkligen ut 3-4 dagar per vecka i alla gångarter? Och ännu hellre vill jag veta - hur bär ni er åt isåfall om era hästar är som unghästar oftast är, lite busiga, lite ifrågasättande och allt utom gamla brunte som kan ta en jumbo jet i hagen utan att vifta på örat..?

Jag rider bara ut mina unghästar, oavsett ålder och utbildningsnivå :)
Alla rids ut med eller utan sällskap, hingstar och ston, i alla gångarter.

Änsålänge denna terminen har jag kört till ridhus en ända gång och någon utebana har jag inte.

Jag tror att många unghästar "beter sig illa" pga att man tänker för mycket, att den mentala sparren många gånger sitter hos ryttaren.

Men sen e vi alla olika, detta är dom förutsättningarna jag har och det funkar för mig :)

Hur menar du med tänker för mkt? Att man överanalyserar eller fokuserar på problemen? Eller att man är för perfektionistisk och nöter tills hästen gör exakt rätt och inte nöjer sig med att den iaf tänker rätt?

Ni är ju SÅ fina ihop :D Kul! Tänk vilken lycka att kunna rida ponny även i vuxen ålder :)

Här laddas det upp för clinic med Bayard och Fredricsson på onsdag kväll. Ska bli nyttigt även om jag är dressyrtant :) Hoppas på lite nyttiga lätta övningar som gör att vi kan varriera träningen som tyvärr blir lite för ofta i ridhuset nu när det är STENHÅRT och knöligt ute :)

Ah tack:). Älskar verkligen att rida den där lilla ponnyn:love:. Otroligt härlig och rolig att jobba med.

Retar mig som sjutton på att jag fick reda på clinicen först förra veckan och då var den tvärfull sen länge:(. Hade verkligen velat gå på clinic och bli inspirerad.

Jag bor ju i samma krokar som dig och det går faktiskt att rida ute;). Vi har inget ridhus här och det går att hålla igång hyfsat än så länge. Längtar dock tills snön kommer så att man kan börja galoppjobba i skogen igen!

Härligt att du haft lite bra pass:). Gör en himla stor skillnad när man får lite pepp av bra pass!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar