07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vad blir det för något ? eller det vet du kanske inte ännu? :)

Ikväll har jag o GP varit o hopptränat, vågade hoppa lite högre nu och det kändes riktigt bra, bra flyt och kom på hyffsade avstånd nästan hela tiden. Är så nöjd med min lilla häst! Och med min hopptränare, hon är toppen.

Åh, hoppas att det håller i sig nu! Det har ni verkligen förtjänat efter alls motgångar...

*kl*

Och jag får börja morgondagen med att bygga en sjukhage innan mina hästar får gå ut! Skulle galoppjobba i skogen idag och herrn var minst sagt taggad. Han har varit lite överhettad senaste dagarna och försökt göra av med energin lite nu och då på mindre konstruktiva sätt (börjat galoppera i full fart på asfaltsvägen från lugn skritt på lång tygel för ingenting särskilt, sett spöken där han gått så många gånger förut till den grad att han stått på bakbenen och lekt popcorn för ingenting så fort sadeln åkt på). Nu gör det mig ingenting så sett och jag har ridit på som vanligt, och idag tänkte jag ge honom en chans att verkligen blåsa ur ute i skogen. Visst var jag beredd på att han skulle bocka, vilket han också gjorde med besked. Problemet är bara att hålla honom på vägen när han bockar, vips så var han nere i ett dike med full kraft. Just då hände inget och jag red på vidare för att han skulle få ur sig det, men när jag väl kom upp till vägen hem så märkte jag att han hade trampat av sig ena framskon och fått ett rejält balltramp på köpet när han "slank ner i diket".

Så nu har jag spolat rent, lagt omslag och får ut hovslagaren för nyskoning som tidigast på lördag. Vi får se hur fort det går att slå på en sko, beror lite på hur väl balltrampet läker. Rida går nog om några dagar (så fort skon är på), men jag vill inte under några omständigheter ha ut honom i en lerig hage under tiden. Så han får sig en egen grushage bredvid sin vanliga så han kan gå med kompisen på andra sidan staketet tills han är bra nog att gå ut på vanliga fältet igen.

KL

I morrn ska Avalon få gå för Ricardo igen :) Var ju i september sist :)
Hoppas bara hon är lika avspänd som sist. Det var ju ett tag sen vi va ute på vift sist :)
Bild från förra träningen
dsc_0056_505acf64ddf2b35633000b42.jpg

Skönt! Då är det säkert inget allvarligt :)

Hoppas på detta! Idag var hon dessutom himla lugn och haltade igenting när jag testade att gå lite med henne på stallplanen! Lika ljummen eller vad man ska kalla det i båda benen så det känns toppen! :laugh:

Nu är hon dessutom satt på en kur med psylliumfrön (loppfrön) och bakjäst så hoppas jag att vi får ordning på magen i samma veva! Misstänker att den har hjälpt till att påverkar det sura humöret hon visat det sista en hel del! (För bitchig är hon alltid oavsett;))

Det blir en gammal Spalding!
Känns fantastiskt lyckosamt att jag lyckats hitta en sadel som passar både mig och hästen, som är begagnad och billig OCH BRUN! :love: Äntligen!!!

Oh, förresten!
Hittade den här filmen under dagen, mitt och Nellys första språng någonsin från provridningen på Irland!!!
De hade ingen ridbana så jag fick rida omkring i skogen och på fält, och när jag sa att jag ville hoppa pekade de på en häck på ca 1.50cm :o
När jag sa att jag inte vågade så tog de mig till ett par däckhinder på 1.10 istället. Såhär i efterhand kan det kännas lite oklokt att ta första språnget på fyraåringen jag knappt har styrsel på över ett fast hinder på 1.10, men det gick ju bra, haha!
http://youtu.be/ZAIJ3nILuVE

Sadeln hon hade var HELT i plast! Så jag hade nog haft lättare att hålla balansen barbacka, men hon bockade så mycket att jag inte heller ville ta av sadel... Jag satt ju kvar iaf =P

Jag jobbade på Irland ett år som beridare, och ville ha med mig en egen häst hem..! Det var riktigt spännande och lite läskigt att provrida häst på Irland, men det är det väl överallt =P

Jo alltså, de tänker väl att hon skulle hoppa lite igen, men den var fortfarande skitstor och jag visste ju inte om hon tänkte hoppa igenom eller ej.
Hon var superduper-fit när jag provred eftersom hon gått jakter under vintern, och då hade hon hoppat alla de största hindren se stött på + gått som spetshäst framme med hundarna och agerat draghäst för att få alla andra hästar att hoppa ;)
Behöver jag säga att hon fick världens längsta vila när jag köpte henne?

I deras försvar kan jag ju säga att hon inte var sliten i kroppen alls, och hon har inga men alls efter den hårda vintern - men det är kanske inte det JAG skulle utsätta min 3/4åring för :crazy:

Jisses, det lät hårt! :crazy: Men COOL häst som palla det! :bow::love:

Och vi här i Sverige som oroar oss för att våra 5 åringar får gå 6 dagar ibland utan vila när 3 pass är i skritt....:rofl:

Vad skönt för dig att det går framåt med hästen :) Känner med dig ang problemen som varit...

Jag har nog börjat fundera lite mer på att skicka min på utbildning/tillridning. Jag ska prata med min tränare på lördag när han kommer hit. Antingen blir hon tillriden och utbildad och kanske lättare för mig att rida, eller så blir hon lättare att sälja. När jag tänker på saken vet jag inte vad jag har lust med egentligen. Det får visa sig. Jag ska btw åka och titta på en häst nästa vecka, var inte min plan redan nu men jag kunde inte låta bli efter att ha sett annonsen och pratat med säljaren. Skadar inte att titta iaf. En äldre läromästare. En valack :cool:

Jisses, det lät hårt! :crazy: Men COOL häst som palla det! :bow::love:

Och vi här i Sverige som oroar oss för att våra 5 åringar får gå 6 dagar ibland utan vila när 3 pass är i skritt....:rofl:

Jag VET, haha! Jag trodde de sa fel först..!
Jag bara "WHAT? Has she done 6 hunts!?"
Han: "Nooo! haha!"
Jag: "Oh, I thought not!:p"
Han: "No, I mean, she has done 6 hunts in front with the HOUNDS. Totally she's done alot more hunts!"
Jag: :eek:

Men ja, hon är hård som sten! Hon ser väl inte ut som en heffaklump för ingenting, haha! :rofl:

:eek::eek::eek::eek:

Men maffigt värre, verkligen! :laugh:

Det är min dröm att köpa en jakthäst från Irland, en STOR skimmel på minst 175cm som gått det mesta! :love: Hank ska han heta! :o:rofl:

(Fast eftersom att jag har bestämt mig för att bara ha ston så får det väl bli Hankelina! ;))

Senast ändrad:

Sådana finns det gott om vill jag lova!

Världens bästa hästar :love: jag har bara ägt Irländare och kommer antagligen bara äga Irländare..!

Hanka kanske? Haha!

Ps!
Jag gillar Hank, jakthästarna ska ha sådana namn! Riktigt namn, som Oliver eller Rupert eller Doogle, haha! Tog hand om en Jakthäst en period som hette Popcorn, det kändes fel :crazy:

Åh vad härligt! När jag får möjlighet till egen gård blir det en sån herre (för ja, det blir nog en valack trots allt), en riktig hoppläromästare som man kan göra allt med, tex rida jakt! :laugh:
Det var det jag skulle ha innan jag hittade det där söta lilla ansiktet som tillhörde Amazing! ;):love:

Och givetvis kan jag rida jakt på Amazing också, hade nog passat henne som handen i handsken, att få spränga fram och hoppa hoppa hoppa! :love:

Så vi får väl se hur det blir om vi kommer igång nu igen, min tanke är ju dock att hon skall skaffa sig en karriär på hoppbanan med en annan ryttare så då kanske det skulle passa bra för mig att ha en Rupert att galoppa runt med under tiden då! ;):D

Irländare! :eek: (människorna alltså! :D)

När jag jobbade i England red jag en gammal (14 år :crazy:) jakthäst som hette Rupert Bear. :D

Irländare är underbara:love: Min ponny är en irlänsk import och jag tror hon är inriden på liknande sätt som din. Dvs ut på jakt, hoppar allt man styr mot:)

Hästen ute i sjukhage, bandaget hade inte blött igenom under natten så jag antar att den primära rejäla blödningen berodde på att blodet pumpade för fullt precis när han skadade sig. Inte trycköm och inte nämnvärt svullen uppåt i benet, bådar gott. Inte heller halt eller ömfotad. Ska byta bandage senare idag och håller tummarna för att det läker fint.

Min bästa häst på Irland hetta Rupert, haha! En döfin connemarakorsning som jag på första tävlingen höll på att missa min start med eftersom de ropade efter Prince Glitter (Vad tänker man när man döper en häst till det!?) och min chef skämdes så mycket över passnamnet att han hade börjat kalla honom Rupert och glömt berätta för mig att han inte hette så egentligen, haha!:rofl:

Ja men visst! Sadeln var helt sjuk! I svart plast liksom... Det var nästan absurt hur hal den var, inget funkade liksom :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka