07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Hur stor är du? Jag ska titta på en häst nästa vecka som sagt, oavsett hur det blir med min vill jag känna mig för och se vad man kan jämföra med. Men den är på tok för stor, ca 170. Men efter att ägaren bedyrat att han är lättriden osv så tänkte jag att jag kan iaf prova den. Den låter perfekt i övrigt.

Ja, jag känner att jag fixar inte detta själv och jag vill mota olle i grind innan hon befäst några dumheter. Funkar det är min förhoppning att hon antingen blir lättare att sälja eller att hon blir så pass trevlig att rida att jag har kvar henne själv. Det senare vet jag inte riktigt om jag tror på, men oavsett kan man ju prova och se.

Jag känner alltmer så. Men det klingar i bakhuvudet att man ska kämpa och inte ge upp för minsta motgång för då kommer man känna så med alla hästar.
Jag tycker om att rida henne när hon är på bra humör samt när hon är stabil ute. Men om det är 1 gng per vecka känns det inte som att det väger upp, samt att hon nog inte kommer vara sådan ens 1 dag iveckan om hon lär sig att det går att bråka sig ur saker.

Kl

I dag va de värt varenda krona att ha häst. Red ut med sällskap och trava och galopperade i solen, helt underbart! Hästen var dessutom hur snäll och lugn som helst. I går tog vi en timmes promenad ute, och i morgon trimmar beridaren och söndag vila.

Vad härligt att läsa att det går bra! Vi tog också en härlig tur ut i skogen idag och han gjorde ingenting utan traskade på snällt:laugh:

Mish: Du verkar ha hittat en kanontrevlig häst!

Hur stor är du? Jag ska titta på en häst nästa vecka som sagt, oavsett hur det blir med min vill jag känna mig för och se vad man kan jämföra med. Men den är på tok för stor, ca 170. Men efter att ägaren bedyrat att han är lättriden osv så tänkte jag att jag kan iaf prova den. Den låter perfekt i övrigt.

Ja, jag känner att jag fixar inte detta själv och jag vill mota olle i grind innan hon befäst några dumheter. Funkar det är min förhoppning att hon antingen blir lättare att sälja eller att hon blir så pass trevlig att rida att jag har kvar henne själv. Det senare vet jag inte riktigt om jag tror på, men oavsett kan man ju prova och se.

Jag kan ju redovisa hur proportionerliga vi är med en ganska färsk bild:
fiiiina_5069ece7e087c31a0da08c68.jpg

Jae, hur stor är jag? 167cm/58kg mot hennes då nu 173/670kg, + att hon ju då är ganska grov :angel:
Som sagt, det blir svårt när hon är olydig, men hon är så himla känslig med den bästa ridbarheten jag någonsin stött på, så jag hade inte velat byta ut henne för allt i världen nu :love:

På tal om olydig... Någon annans häst som blivit skogstokig såhär när kylan börjar komma?
Min har brall-fest varje morgon och eftermiddag i ca en timme per gång. Sen är hon superlarvig och jättebusig de första 15 minuterna varje ridpass innan hon finner sig i att börja arbeta, går i fjantpassage och piper och har sig!? :crazy: Hon vill inte skritta på uteritterna förrän EFTER att hon får busgaloppa och hon har inte bockat på jättelänge men nu har hon börjat igen :eek:

Hon har ju varit oengagerad och seg hela sommaren så jag har ju försökt att FÅ henne att tagga till och bli lite busig, nu räcker det gott och väl x)
Börjar tro att jakterna och allt bus hon fått göra nu under hösten har haft dåligt (eller för bra?) inflytande på henne, haha! :rofl:

Min irländare som förövrigt också kallas Nelly (nästan lite komiskt ;) )har också gått från lugn och snäll till en liten rallyräka. Hon tycker de är så kul att hoppa runt och bocka mest hela tiden! Sa till mamma häromdan att jag aldrig mer ska klaga på att hon är lite slö :P
Ska se om jag kan få upp en liten film från framhoppningen förra helgen, tror hon hoppade och skuttade för alla på hela tävlingsplatsen :D

testarschabraket002.jpg

GP testar nya schabraket. Skulle mest se så det inte var för litet för det liksom krympte efterhand som jag sydde fel.. :angel: det är inte riktigt färdigt än, minst ett kantband till och så kanske någon liten "detalj" nere i hörnet.

Min har också fått en rejäl framåtknäpp. Tyckte hon var lite loj för 2-3 veckor sen men senaste passen har hon farit iväg bara jag snörvlat. ute idag var hon helt vild, mer i luften än på marken och spökig för allt. Trots att hon fick galoppera av sig rejält drog hon ett race i hagen när jag släppte ut henne efteråt.
Avvaktar nog med att klippa ;).

Hmm...du är då 1 dm längre än mig så jag lär ju se ut som en liten räka :crazy:

Apropå sprallig så ja, min har ju varit tittig och dryg senast eveckorna. Vet inte om det bara är testande eller en kombo av testande och höstpigghet. Vet ej, men det är inte kul när man känner att man rider med livet som insats... Vet inte om jag har nån vidare lust att rida ut henne efter gårdagen så länge hon är såhär, men vad ska man göra? vill ju inte låta henne gå i ridhuset varje dag heller :(

Igår var vi på träning för en ny tränare, vilket var kul och nyttigt!
Tyvärr får min kära kompis underkänt i filmning...

Jag berättade att jag behövde hjälp med formen, så vi ägnade lektionen åt det (det hade vi nog gjort ändå). Fick rådet att vara mycket mer rörlig i handen så att hon fick känna på bettet. Och precis som mina andra tränare fokus på framåt!

I skritten kan jag numera få henne rätt fin, så jag fick träna på att ta henne ett snäpp till, samt övergångarna skritt-trav. Där har jag mycket att jobba med!
Fick en aha-upplevelse i galoppen, jag blir spänd i kroppen och rider annorlunda och där får jag inte igenom henne ordentligt. Kompisen som rider henne tycker att hon är lättare i galopp, men hon sitter betydligt bättre också. (Det var för övrigt skitkul att se hennes träning där hon gjorde galopp-piruetter och bytesserier.)

Några bilder från skakig film:
201211231452511.jpg

201211231452512.jpg

fixad.jpg

Snyggt matchat! Det är alltid bra att få lite olika inputs. Men jag tycker att hon ser bättre och bättre ut varje gång du lägger upp bilder :)

*kl*

Idag fick Amazing nya skor, kändes kanon, hovis skodde snabbt och riktigt noga, tyckte att hovarna var väldigt långa (som jag redan visste) men att kvalitén var utmärkt och duktig häst! ;):love:

Sen fick vi öva på att gå in i boxen normalt! :crazy: Hon har fått för sig att galoppera alternativt hoppa in i boxen (sådär riktigt stressat) det sista och idag fick jag nog! :grin:
Efter sisådär 10ggr när hon fortfarande inte skärpt sig så började hon stegra och hålla på när jag skulle leda ut henne igen (ja, inne i boxen :cool:) men efter kanske 20 ggr :angel: så skärpte hon till sig och vi avslutade med beröm! :)

Snyggt matchat! Det är alltid bra att få lite olika inputs. Men jag tycker att hon ser bättre och bättre ut varje gång du lägger upp bilder :)

Planerna är att ta hit henne regelbundet, ska bli jättekul! Hon såg många små detaljer på de som red lite mer "finlir". :angel:

Det är ju tur att det går framåt iaf! :cool: Idag fick jag igenom henne i galoppen också!

Sen kom det två westernryttare och började träna spin och sliding stop... Chatsi har aldrig sett nåt liknande och trodde de var rädda för nåt, så när det dök upp två barn i rosa overaller på läktaren kokade det över i huvudet på henne och hon flydde (och drog med sig en av westernhästarna :p).

Det tar sig för er:). Men dags att länga läderna kanske;).

Den reflektionen gjorde jag också när jag såg bilderna, så idag längde jag dem. Blev lite lättare att komma ner i sadeln i galoppen då.

stjarnfrugt, provrid hästen, du får lägga upp ett par bilder här sen för oss nyfikna så kan vi bedömma om du ser för liten ut :angel: nej men skämt åsido så är hästen bara lättriden så spelar det inte så stor roll.

Docka så fin din häst var i rosa!

Marvin, håller med om att din häst bara blir bättre och bättre. Tycker dock det var märkligt att tränaren inte föreslog längre läder.

Introducerade förvänd galopp på min häst igår. Det gick ganska bra, ena varvet är hon stadig, i andra varvet bytte hon ett par gånger men gick ändå ganska bra tycker jag. Tyvärr byter hon ju bara fram när hon byter, just galoppombyte har den här hästen väldigt svårt för.

I hoppningen så hamnar vi nästan alltid i rätt galopp (gäller att planera) men de gånger det blir fel galopp så har jag gjort så att om det finns plats bryter jag av och fattar om, eller så väljer jag att behålla fel galopp och hoppar i den. Vet egentligen inte vad som är bäst.

Kul med ny tränare som funkar! Men ser du att du lutar dig framåt även när du rider dressyr? Det är nåt som du verkligen måste lägga fokus på i vinter så du slutar med det.

Sen undrar jag hur exakt hon menade att du skulle röra på handen för att få bettet mer rörligt? För om du har igång motorn ordentligt bakifrån då borde du ju inte röra på bettet mer än med microrörelser....

Jo jag vet att på en lättriden häst spelar storlek ingen roll, men jag tänker ju att det är klart det går bra så länge hästen är lydig och välriden. Jag tänker ju automatiskt att köper jag den så blir det ju en försämring. Om det beror på fakta att jag är dålig ryttare eller om det beror på dåligt självförtroende låter jag vara osagt. Jag hade iaf behövt vara 100% mer noggrann och konsekvent på den jag har. För hon är faktiskt ganska olydig för hjälperna, speciellt i framridningen innan man fått henne med sig. Det märker jag väldigt tydligt när jag rider för tränare hur pass mkt bättre det går för att jag får hjälp från marken av nån som säger exakt när jag ska göra vad och som ingjuter lite mer mog och självförtroende hos mig som ryttare. Rider jag sedan själv och försöker göra samma saker i egen regi blir det aldrig lika bra.

Red för min ena tränare igår. Det gick bra men gud vad jag känner mig kass ibland när jag rider för honom, det går ju bra på plats men det vi gör är ju sånt jag aldrig lyckas med själv. Jag känner inte skillnaderna i min hästs reaktioner lika tydligt när jag rider ensam, och har antagligen därför överseende med för mkt vilket gör henne olydig och ouppmärksam på sikt. Passet igår ägnades åt framridning och att få framåtbjudningen, väl där gick hon ju väldigt bra men det tog ju säkert 20-30 min. Ska jag då göra samma saker på egen hand blir det såna ridpass som blir 45 min framridning och sedan när man väl kommer till arbete så tycker jag att det gått för lång tid och jag vill inte nöta = jag rider för lite i annat än själva framridningen. Dels får jag känna väldigt lite hur min häst faktiskt är att rida när hon går rätt, och dels får jag ganska få upplevelser av rolig ridning.

Red ut idag och rastade henne lite på utebanan innan. Hon var skittråkig att rida fram, som hon oftast är och den otympliga säkerhetsvästen gör ju inte saken bättre då jag direkt får sämre sits och följsamhet. Hon tjafsade inte men surade och gick emot och visade tydligt hur tråkigt hon tyckte det var att gå framåt. Fick fram henne lite efter en stunds brottningsmatch och var då nöjd och red ut istället. Blev mest skritt och trav, gjorde några galoppfattningar i vardera galopp. När hon blev för taggad övergick jag till att bara rida skritt-travövergångar istället. Det gick ändå bra och hon höll inte på att leta spöken osv, men gud så tydligt det blir för mig att jag inte tycker det är kul att rida ut nu när jag vet hur hon är när hon hoppar kråka och jag med nöd och näppe håller mig kvar. Jag stålsätter mig och rider ut ändå men det känns alltid som en pärs och man är glad när det är över, för jag litar inte på henne för fem öre längre och är glad för varje gång hon hållit sig på mattan.

Hon kommer att åka på tillridning/utbildning om ett par veckor. Innan det ska ET gå igenom henne så man kan utesluta några kroppsliga problem. Jag hoppas att ET har tid snart så det inte drar ut på tiden för jag vill få det gjort så snart som möjligt så jag antingen kan se ett ljus i tunneln eller att jag på allvar kan börja fundera på att sälja...

Jag tycker inte det är jättekonstigt att hon inte påpekade stigläderna, vi var bägge helt fokuserade på att få skrället att gå framåt... Och jag drar upp skänkeln vilket gör att det ser kortare ut. Upptäcke dessutom igår att det vänstra lädret var betydligt kortare än det högra. :o (Har blivit lite konstigt nu när vi är två som har ridit och trixat lite med längden).

Novali: Ja, jag såg att jag lutar mig framåt, jag märkte det också under träningen och påpekade det, tränaren sa att det är hon som drar mig framåt, och det gör hon ju, hon gör allt få att få tillbaka långa och bekväma tyglar nästan utan kontakt. :grin:

Igår började jag med att jag varje gång jag passerar eller tangerar medellinjen rätar upp mig, hoppas att det kan hjälpa. Och förhoppningsvis att hon accepterar att jag håller i henne. Jag har också för länge sedan märkt att hon tar upp huvudet när jag rättar upp mig i sadeln, det är väl därför jag faller fram hela tiden. :crazy:

Angående rörelse i bettet så tyckte hon att jag var för försiktig i handen och behövde röra lite mer på dem för att hästen ska känna bettet röra sig och börja fundera på det. Jag tyckte det kändes som om jag rörde händerna jättemycket, men det syntes inte enligt kompisen på läktaren.

Ska se om jag kan klippa ihop en filmsnutt i kväll.

Nu har vi provat vår nya dressyrsadel!
Den passar mig perfekt (17" hade nog varit ännu bättre men men;)), för Nellys del ska det bort lite stoppning i framkant, sen så!
Vi testade alla momenten i LA:1 och det funkade fint! Ser riktigt fram emot vår lilla dressyrtävling den 8:e. Strunt samma vad procenten blir, är mest bara jätteglad över att vi vågar oss på sådana saker :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar