Sv: 07rnas tråd del 11!
*kl
ET ringde igår och vi bokade tid nästa vecka. Jag ser verkligen fram emot det, och hoppas givetvis på att vi kan utesluta något kroppsligt.
Jag pratade med uppfödaren igår om de problem vi har och har haft under hösten. Hon tyckte att det lät som att hon är lite för överladdad i kombination med att hon kanske fått göra lite för mkt som hon velat med medryttaren. Och kanske är det så. Våra problem började på allvar i kombination med att jag bytte medryttare
Vi har alltid haft perioder och dagar som varit trista, men aldrig att de hållit i sig i flera månader som nu.
Uppfödaren tyckte också att jag skulle rida henne trött oftare, och hålla mig på bana/ridhus åtminstone i början av varje pass tills hon lugnat ner sig så att jag inte skapar ett dåligt mönster vid uteritter. Det känns tråkigt att behöva göra så med en unghäst men vad ska man göra? Om hon är för laddad för att man ska klara upp henne ute så kanske man får blunda för att man inte vill vara för mkt på banan och hålla sig där ändå, suck...
Väldigt tråkigt om hon är en enmanshäst då jag verkligen är i behov av hjälp. Men ju mer jag tänker på det så känns det som att det kan ligga nåt i det. Har hon en gång känt att hon fått sin vilja fram genom att skrämma någon så blir hon med all säkerhet skitdryg, och kanske är det vad som har hänt utan att jag fått veta det. Det känns jättetråkigt, men jag kan ju inte ha en häst som blir asdryg för mig de dagar jag rider pga att någon annan blir osäker när hon bråkar. Tveksamt om det är värt de där 1-2 dagarna/vecka då man är stalledig
Och nu är hon ju i ett sådant läge att jag faktiskt känner att jag behöver hjälp med att sätta henne på plats innan hennes beteende eskalerar och blir ett verkligt problem.
Dock har hon ju blivit surare i stallet också mot vad hon varit tidigare. Men det kanske hänger ihop med att hon lyckats skrämmas med ryttare att hon även försöker när man sköter henne? Jag har ingen aning. Men jag känner inget fel när jag gör mina amatörvisitationer av henne. Och som jag känner henne har hon inga krämpor som hon inte visar när man tar i henne.
Nåväl, avvaktar ET nästa vecka.