07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Om nu mugg beror på magproblem så kanske zink kan fungera. På jobbet använder vi alltid zink till grisar som har problem med diarréer (väldigt vanligt vid avvänjning). Använder vi inte zink måste vi ofta medicinera mot magproblemen.

Har dock aldrig hört talas om att det kan användas till häst, men varför inte?

Vi red LB:2. Det som var så konstigt var att inga speciella grejer alls kommenterade hon. Kändes som om hon lottade ut poängen.

5 på en fattning, diffus. Fast den var vid bokstav och i fin form.

5 på ökad skritt, på bogarna..... vi brukar få 7 och nu tyckte jag hon skrittade bättre än på länge. Verkligen framåt och igenom kroppen och hur ofta skrittar en häst på bogarna. Fick 7 på mellanskritten momentet efter.

5 på mellantrav, lite för mycket längning

8 på en travvolt!

Sen gjorde hon en dålig halt framför domaren så den fick jag 5 på.

Resten var 6 och 7 utan direkta kommentarer. Längst ner skrev hon trevlig och rörlig häst......

Tack för pepp!

Du måste vara nöjd med er debut :)
Ser lugnt och fint och trevligt ut!

Nelly har börjat rygga krokigt, men det är nog vårt enda problem just nu :crazy:
Annars känns vi redo!
Ska bara komma över 110-banan till helgen, sen kan vi fokusera på dressyren den 8:e!

Tänkte höra lite mer er om mat, vad äter era just nu (de som är i full träning då, sorry konvalisar!:o)

Min Nellifant får
50/50 hö/halm 10 kg per dag + gräshage med fattigt gräs på dagarna
1½ kg Krossad havre
1 kg Havens sport müsli
5 dl betfor pellets
1 kg morötter
Mineraler + loppfrön

+ Oxo + alla som pratar mugg

Veterinären sa i fredags att det var ovanligt mycket mugg i år och regnskållor. Divan har ju haft båda och jag såg idag att några regnskållor har kommit tillbaks :(

Novali tipsade ju också om mag/tarm grej.

Vet. sa att man ska tvätta varje dag med såpa eller mild tvål, hon gillade inte hibiscrib då hon tycker det är för starkt. Låt de stå med såpan/tvål på ett tag. Ta bort ALLA krustor. Spola och torka rent. Salisylsyrasalva på och sen lindade ben och ingen lerig hage. Har man ingen torr hage så får man släppa i vanlig hage men med lindor och så får man tvätta de skitiga grejerna.

Tänk på att använda rena handdukar varje dag när ni behandlar. Bakterierna fastnar och frodas i handduken. Tvätta i 95 grader.

Divan har gått i sjukhagen två dagar lindad nu och är redan mycket mycket bättre. Typ inga krustor alls idag:bump:

Idag var hon med på markarbete och hon skötte sig jättebra. Blev lite rodeo ett tag men som tur är skjuter hon mest rygg och har inte lärt sig sparka bakut ännu. Ryttaren är så sjukt duktig trots hon att hon bara är 19 år.
Tränaren älskade Divan och kommenterade flera gånger hur fin hon var och att jag skulle få bra betalt om jag skulle vilja sälja :D

Divan käkar

13 kg hö
1,5 kg havre
0,5 kg energy control från Pavo
0,5 kg slobber Mash från Pavo

Min pålla äter:

13 kg hösilage med riktigt bra värden
Lympos sport müsli: 3,7 kg de dagar hon rids, 2,8 kg på vilodagar
3 nävar betfor (torr)
Selentillskott
Salt
2 dl hippo Selection olja de dagar hon rids, en skvätt rapsolja vilodagar
1 paket bakjäst i perioder

Dvs väldigt mycket mer energi än hon fått tidigare. Foderstatsprogrammet tyckte det var orimligt, men nu är hon ju för första gången inte så tunn, och mycket piggare och roligare att rida.

Nu ska hon börja sin vintervila, då behåller jag hösilage-mängden så att hon har mycket att tugga på. Byter ut lympos sport mot 1,5 kg lympos kombi.

Min har inte fått mugg ännu, jätteskönt! Hagen är lerig den nedre delen vid grinden, men bättre längre upp i backen.

Tyckte du att Hippooljan gjorde skillnad?

*kl*

Min ponny äter 9 kg hö(silage) och 4dl torr betfor plus att hon får en skvätt havre efter ridning. Det är billigt med ponny:D.

Om nu mugg beror på magproblem så kanske zink kan fungera. På jobbet använder vi alltid zink till grisar som har problem med diarréer (väldigt vanligt vid avvänjning). Använder vi inte zink måste vi ofta medicinera mot magproblemen.

Har dock aldrig hört talas om att det kan användas till häst, men varför inte?

Enligt den här föreläsaren är det fina med zink att det går ut i huden och blir som ett skyddande lager. Hon hänvisade till en dansk studie som gjorts på hästar med riktigt kraftig mugg med enaståenda resltat. Men eftersom hon natrligtvis var ute efter att sälja ett visst preparat är jag väldigt nyfiken på om det verkligen fungerar i praktiken:p.

Min får;

12 kg hösilage (och går i en hage där det finns mycket att plocka med men inget att direkt äta)
½ krafftmått Granngårdens Original-pellets
½ krafftmått havre
½ krafftmått betfor
2 msk E-vitamin (pulver)

Under vilan gick han på dubbelt så mycket havre, pellets och betfor men nu när han ska ridas så blev det för mycket energi som skulle ut så jag fick dra ner till hälften. Men han har verkligen tagit sig i kroppen under hösten och är nu väldigt fin, så jag håller kvar vid foderstaten.

Precis... vi har haft medicinförsäljare på jobbet som ville vi skulle prova metacam att ge med spruta i munnen i stället, kan även ges i maten då det är sött och gott. Jag tyckte det verkar bra.

Någon som testat det på häst? läser att en hel del hästar behandlas med metacam när de har problem av något slag, alltid en fördel att slippa sticka dem ju.

Angående foder så äter GP ca 9 kg hö, 3 kg halm, 2 kg havre, 0.3 kg lusernpellets, mineraler.

Precis så som du beskriver jag gjort fast jag tvättade först med såpa och sedan med hibiskrub. Min har inte reagerat alls vid tvätt som tur är. Tvättar handdukar varje dag. Sedan smörjer jag med salevase när det är helt torrt.

Nu har han ju bara kvar på ett ben, det är stort som en enkrona ungefär. Men betydligt mycket bättre än för några veckor sedan då alla fyra benen var fulla.

Ang. foder så får min ca 12 kg hösilage, 1 liter uppblött betfor, biotin, linfröolja, 1dl mineraler och 2 nävar havre. Han är alltså nästan lika billig i drift som ponnyn.

Ariel äter fri tillgång på hösilage, ungefär 20 kg/dag. Utöver det får hon:

3 hg Krafft Muskel
60 g Krafft Miner Vit
23 g Krafft Vitamin B
18 g Krafft Vitamin Multi

Hon äter samma mängd oavsett om hon är ledig eller jobbar, då det enbart är för att få ordning på kvoter. Hon äter mängdmässigt lite mer än hon egentligen behöver. :angel:

Ariels ben är bättre, men inte helt bra. Vi avvaktar några dagar till innan igångskrittningen fortsätter. Känns segt... :p

Kl

Vilket skitväder, har vräkt ner hela dagen. Elle var blött rakt igenom sitt Rambo täcke efter 3 timmar ute. (anledning att köpa nytt på Globen:p) I dag blev de ridhuset, och fler än jag tyckte de passade bra i regnet. Jag är ju rätt van att vara själv eller med någon mer höst. I dag var de 6 ekipage varav 4 red lektion. Elle var på tårna och brallade av sig på lina först. Snäll vid uppsittning men sen rätt spänd och jag hade fullt sjå att hålla koll på vart alla var på väg för att inte komma förnära någon. Hon var som sagt spänd men skötte sig och i slutet vågade hon länga ut halsen även om de inte blev något ärligt sug framåt.

Fille är väldans lättfödd :D

Går just nu på ½ kg Hippo bas
Knappt 1 kg havre
7-8 kg ensilge
= Rund som en boll :eek:

*kl

ET ringde igår och vi bokade tid nästa vecka. Jag ser verkligen fram emot det, och hoppas givetvis på att vi kan utesluta något kroppsligt.
Jag pratade med uppfödaren igår om de problem vi har och har haft under hösten. Hon tyckte att det lät som att hon är lite för överladdad i kombination med att hon kanske fått göra lite för mkt som hon velat med medryttaren. Och kanske är det så. Våra problem började på allvar i kombination med att jag bytte medryttare :( Vi har alltid haft perioder och dagar som varit trista, men aldrig att de hållit i sig i flera månader som nu.

Uppfödaren tyckte också att jag skulle rida henne trött oftare, och hålla mig på bana/ridhus åtminstone i början av varje pass tills hon lugnat ner sig så att jag inte skapar ett dåligt mönster vid uteritter. Det känns tråkigt att behöva göra så med en unghäst men vad ska man göra? Om hon är för laddad för att man ska klara upp henne ute så kanske man får blunda för att man inte vill vara för mkt på banan och hålla sig där ändå, suck...

Väldigt tråkigt om hon är en enmanshäst då jag verkligen är i behov av hjälp. Men ju mer jag tänker på det så känns det som att det kan ligga nåt i det. Har hon en gång känt att hon fått sin vilja fram genom att skrämma någon så blir hon med all säkerhet skitdryg, och kanske är det vad som har hänt utan att jag fått veta det. Det känns jättetråkigt, men jag kan ju inte ha en häst som blir asdryg för mig de dagar jag rider pga att någon annan blir osäker när hon bråkar. Tveksamt om det är värt de där 1-2 dagarna/vecka då man är stalledig :( Och nu är hon ju i ett sådant läge att jag faktiskt känner att jag behöver hjälp med att sätta henne på plats innan hennes beteende eskalerar och blir ett verkligt problem.

Dock har hon ju blivit surare i stallet också mot vad hon varit tidigare. Men det kanske hänger ihop med att hon lyckats skrämmas med ryttare att hon även försöker när man sköter henne? Jag har ingen aning. Men jag känner inget fel när jag gör mina amatörvisitationer av henne. Och som jag känner henne har hon inga krämpor som hon inte visar när man tar i henne.

Nåväl, avvaktar ET nästa vecka.

Senast ändrad:

Precis... vi har haft medicinförsäljare på jobbet som ville vi skulle prova metacam att ge med spruta i munnen i stället, kan även ges i maten då det är sött och gott. Jag tyckte det verkar bra.

Någon som testat det på häst? läser att en hel del hästar behandlas med metacam när de har problem av något slag, alltid en fördel att slippa sticka dem ju.

Angående foder så äter GP ca 9 kg hö, 3 kg halm, 2 kg havre, 0.3 kg lusernpellets, mineraler.

Amazing fick metacam i munnen efter första vetbesöket som vi skulle ge 1 gång/dag i 10 dagar.
Efter 2:a dagen försökte hon äta upp min arm och ville ha mer för att det var så gott! :crazy::D

Nu hänger jag inte riktigt med? Metacam är ju istället för Butta eller Finadyn, inte istället för penicillin så varför skulle det ersätta nåt man sprutar? Jag har också provat det o visst är det smidigt o visst tycker hästarna om det men HERREJÄVLAR vad dyrt det är i jämförelse med Butta!!!:mad:

Betalar gärna de extra kronorna som metacamen kostar för att det ska bli lättmedicinerat och mer precist. Min förra häst vägrade äta sin mat i veckor efter att jag försökt få i henne butta den vägen. Tog inte äpplen ur handen ens efter att jag försökt få i henne det den vägen.

Är de lätta att få i butta eller finadyne är det en annan sak förstås. :laugh:

*kl*

Här händer ingenting. En vecka efter veterinärbesöket så stod lillskit med äckelsnor i näsan och lätt feber så beslutade då att tidigarelägga vintervilan så nu går vi på promenader, joggar lätt för att få ur skiten ur näsan (kommer mer efter lite rörelse så vet rekommenderade lätt motion) och pysslar mest.

Min står ju på lösdrift nu där det är en större yta runt ligghallen som är hårdgjord. Där håller de sig mest vilket räddat henne från den värsta muggen. Hon fick en antydan till krustor för två veckor sen, runt om och jag är inte så snäll jag så jag varvade tvätt med mild hibiscrub när hon var lerig och hällde på klorhexidinsprit om hon inte var lerig. Krustorna var borta på mindre än en vecka.
Min vets rekommendation när jag frågade var just hibiscrubbad (jag späder nästan 1:10) varannan till var tredje dag, inte mer, riv inte bort några krustor utan de som försvinner i badet räcker, annars blir det bara nya små sår för bakterierna att gro i och sedan torka och återfukta med tex Idominsalva.

Och såhär hittade jag min tjej i söndags morse. Kan ju undra vad hon gjort på lördagskvällen. ;)

381688_10151269366254784_978137747_n.jpg

Kl
Både zink och idomin mot mugg fyller ju samma syfte i det att de stänger vätan ute . Vätan är grogrunden för mugg att få fäste .
Många förknippar leran i sig men mugg och det blir tvättningen av leran som blir grejen . Mer blöta och vätande = muggen trivs ännu bättre .
Ska man tvätta måste man torka torrt HELT - typ helst hårtork innan ngt smetas på i fråga om salvor ... Sprit som tex klorhexidin , virkon osv funkar ju mkt för att det just drar ur fukten samtidigt som det bakterie dödar ....

Smetar man salva på är nackdelen om man har blött under att det stänger in fukten längre .

Sen ska man inte glömma heller att mugg inte per automatik kommer av fukt i sig . Det kan lika gärna komma i en torrperiod vis jordbakterie , och ofta startar de pga obalans i tarmen . Vilket ofta sker i samband med lera då hästen går och äter /pillar mat i leran ...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka