07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ah ! Det missade jag ! Aldrig hört som ordination mot mugg däremot zink pasta över utslagen SAS . Men ok .

Nej jag vet inte heller någon som provat, men är otroligt nyfiken på OM det fungerar så bra som föreläsaren påstod. Nästan så att jag vill att mina egna ska få mugg bara så jag får prova:p.

Vi fick igår den nya leveransen av hösilage så innan analysen på den kommer så fortsätter jag att ge samma foderstat som innan. Det var inte så bra värden i det förra, slaget sent och på tok för torrt och aningens dammigt.. :( Hoppas att detta nya har kononvärden! Det är fuktigare, helt damfritt och luktar GOTT :) Så Cavelerist äter:

13 kg hösilage
1.5 kg spillers conditioning mix
0.5 kg havre
1 krafftmått blöt betfor
mineraler
selen
bakjäst
salt
(loppfrö i leriga perioder)

När han har tränat får han extra betfor och nån dl muskel (pga dåligt hösilage...) Hoppas slippa det nu :)

*kl

Tror jag sagt det förr men ang foder så äter min just nu:

10-11 kg hösilage TS 76%
0,5 kg havre
0,1 kg miner blå
kiselgur
1 pkt jäst

Hon äter väldigt lite jämfört med övriga hästar i tråden tycker jag. Men hon är fin i hull och muskler och de problem vi har med framåtbjudning känns verkligen inte som att de kommer från fodret. Speciellt inte eftersom hon är laddad ute, och bjudningen kommer även på banan med lite bättre ridning. Hon gick ett tag på 1 kg havre men jag tyckte hon blev lite väl studsig av det, eller så var det andra faktorer tex skitväder och liten hage. Hur som haver går hon inte dåligt nu på 0,5 kg så jag vet inte varför jag isf skulle mixtra med fodret?
Hon väger uppskattningsvis strax över 500 kg så hon är ju inte så stor.

Min äter väl ungefär lika mycket (12 kg hösilage med ts runt 65%) och håller sig fin, skulle tro att han också väger någonstans över 500 kg. Han är visseligen strax över 175 cm i mkh men det är mest bara ben och inte så mycket kropp att tala om.

Min vägde 689 kg innan sommaren. Hon hade gått upp 50 kg på ett halvår, och jag blev helt förskräckt. Men veterinären förklarade de med att hon fortfarande växer. Hon är absolut inte tjock, och fick berör för att hon var välmusklad och i bra hull.
Hon äter nu när hon är igång:
12-15 kg hösilage
1,5 kg hippo basis
0,75 kg Dangro Hestekraft
0,5 betfor
0,5 lusern
Equitop Myoplast
Magnesium
E-vitamin
Morötter och äpplen
I dag har beridaren ridit Elle. Jag ska ut senare och brodda, för nu hoppas jag att snön är på ingång. Ska i alla fall bli kallt från fredag.

Idag var jag ute en sväng på Fille med syrran som sällskap på hennes häst. Fille va väldans taggad och brakade loss så fort jag kortade tyglarna (vilket jag kunde räkna ut med lilltån att han skulle göra) så det blev en del bockande och slå bakutandes idag ;)
Fast det höll på att bli lite farligt en sväng när han tar ett mega skutt framåt och kommer upp jämnsides med syrrans häst och sen hoppar rakt upp i luften och slår! Höll på att träffa syrran i huvudet!! Men som tur va slog han för högt och slog över henne :cool:
På hemvägen gick det dock lite bättre när han fått av sig lite skuttande och travade ganska avspänt bitvis.
Men va ska man säga, väl stretchade magmuskler fick han ju iaf idag... :angel:

Herregud... då är nog inte min häst så akrobatisk i sina bocksprång kanske :o

*kl

Hoppade lite idag, en annan tjej i stallet hade byggt bana så istället för att studsa lite som jag tänkt blev det delar av banan. Bla en kombination med 9 m mellan samt ett fristående räcke med lindat granris. Min häst är verkligen suverän att hoppa med. Även om vi håller oss på höjder under 50 cm så har hon en väldigt bra inställning för att vara så lite hoppad som hon är. Bara inhoppad hos uppfödaren och lite hoppad av mig för instruktör under sommar och höst, mest gymnastik men även "banor" på 3-4 hinder.

Hon hoppar i alla lägen, taxerar bra, tvekar aldrig. Styr man bara åt rätt håll hoppar hon även om hon pga mig vinglar lite mellan hindren. Hon vinglade som fasen i kombinationen och hamnade ganska snett, men hoppade ändå andra hindret varje gång. Hon har aldrig vägrat i hela sitt liv. Titthindret överhoppade hon sig lite på men inte en antydan till tvekan.
Måste se sjukt dumt ut när vi hoppar för jag är både dålig på att rama in henne och hålla henne i rätt galopp. Säkerhetsvästen gör dessutom att jag lutar mig framåt onödigt mkt. Men hoppar det gör hon, även i slängtrav och korsgalopp. Jag är imponerad av henne, skulle vara kul att se henne med en "riktig" ryttare nån gång :o

Oj. Min som bara är 160 och jag som tycker hon är "nätt" :o
Jag mätte henne till 475 kg när jag köpte henne men hon har musklat på sig bra sedan dess. Jag vet inte vad man kan uppskatta att hon gått upp, men jag räknar foder på 525 kg och det ser ju inte ut att gå nån nöd på henne, hon är dessutom inte mullig.

Gårdagens dressyrträning gick inget vidare. Inte pga min hästs humör dock, hon tjurade ingenting alls. En gång gick hon emot skänkeln och jag kunde inte gå på henne pga att just då passerade en annan häst och jag ville inte att min skulle sparka bakut och träffa den. Men förutom det var hon trevlig. I slutet gick hon väldigt bra i 5 minuter men då var lektionen slut så det var som vanligt att jag hann inte rida henne när hon väl gick bra utan fick bara känna på den träliga delen hela passet :(

Red i par igår eftersom tiderna inte räckte till för att rida ensam, jag är tyvärr bara reserv för denna tränare. Det var verkligen ingen hit. Jag tyckte inte man fick så mkt respons alls och jag kände att mkt blev precis som när jag red på ridskola. Jag hatar avdelningsridning, förstår inte alls vitsen med det:mad: Jag fick hela tiden sitta och bromsa eftersom den andra hästen gick betydligt långsammare än min. Och är det nåt min häst verkligen inte behöver så är det att bromsas hela framridningen :crazy:
Så jag är sjukt besviken. Vi hade bra övningar som jag kommer att använda mig av själv. Men jag tyckte man fick så lite feedback från tränaren när det var ett annat ekipage med, trots att vi red i 1 timme.

Problemet återstår dock med att framridningen tar mig så lång tid att passet liksom är över när min häst lossnar och går bra. Vilket även min tränare påpekade. Och visst är det så, men jag vet inte hur jag ska göra :(

Nåväl. Jag har klippt henne idag och hon är verkligen gudomlig att klippa. Somnar så fort man drar igång maskinen. Hon var dessutom på bra humör rent generellt idag, så jag får minnas det istället :)

Kl

Vädret är totalt deprimerande nu. Trots regn/snö kaos hade beridaren ridit ut min häst i morse, som sköt sig bra och gått längst fram hela turen. :bow: Har varit ute på em och broddat henne och pysslat. Nu blir de inget stall på 2 dagar för mig, pga sjukt barn och Globen. Då är de verkligen skönt att ha någon annan som rider och fixar henne.

Här vräker snön ner nu, det är synd att det fortfarande är tö väder så all denna snö blir bara en slaskig sörja. Ingen ridning för mig idag eftersom jag är lat:p Men det blev benvård på hästarna samt att jag fick spola av bådas täcken då dom hade lerbadat!

Nu hoppas jag på lite kyla så att det fryser lite så att jag kan börja rida igen. Vi kan kalla vårat lilla uppehåll för höstlov eller nåt :D

Åh vad härligt med snö!!!
Absoluta största nackdelen med att vara skåning så är det bristen på snö ;) Så frustrerande tråkigt med all denna lera, regn och sen lite minusgrader på det så blir det riktigt knaggligt och halt i hagarna :/

Här virvlar snön ner så fint! Har kommit ca 5 cm igår/idag och mer är att vänta. Ser ut som att det kommer hålla sig kallt också så HOPPAS vintern är här för att stanna. Allt blir så mycket lättare när snön kommer, ljust, bra underlag och suget efter att galoppera i snön är stort! :D

KL

Min 07-a är så gott som friskförklarad nu.
Vi var på Ultuna igår för återbesök och hon var minimalt halt på böjt spår fortfarande, det kan ha berott på att inte hade någon sko för det anser hon att det gör oooooont.

varje gång jag går in och läser om era femåringar så blir jag så glad för att min är lugnet själv. Hon har alltså haft boxvila i 4 veckor, hon har inte fått röra sig ute alls. Hon gick rakt på släpet, det vara bara en person som behövdes till lastningen. Hon gick omkring på djursjukhuset med spetsade öron på slakt grimskaft utan att röra en fena för nånting, lite otäck var skjutdörren till ridhuset som blåste av och an. Men då stannade hon bara och tittade och sen gick hon in. Några små hoppsa steg vid longering. Men åhhh vad jag älskar denna häst ! Hon är faktiskt lika underbar som min gamla valack. Jag längtar efter att få sätta igång henne även om jag inte kommer att kunna göra jobbet själv så har jag stora förhoppningar om att jag fått tag i en duktig tjej som kommer att ta henne på halvfoder och träna och tävla henne, så kan jag rida på hennes ridning så att säga. Nu ska pållan iallafall få gå i hage och gå på promenader/skrittmaskin till nästa åb om två veckor.

Fast jag e ganska glad för min gummiboll ;)
Han beter sig alltid exemplariskt när man är i väg på träningar, tävlingar osv, behöver och aldrig behövt ha med mig med hjälpare.
Han är väääldigt snäll och beskedlig (på gränsen till tråkig) när han inte busar runder så jag e glad att han kan visa den sidan också. Även om han kan slå bakut monsterhögt och blir ungefär en ½m häst att sitta på med huvet mellan benen så har jag aldrig åkt av honom, jag känner honom så väl. Dock har han nu lyckats få av min med hjälpare 7 ggr nu :angel: Fast hon bara flinar och hoppar upp igen ;)

Din medhjälpare kan få komma hit och rida min häst också ;) Jag önskar jag var så modig att jag bara skattade och satt upp. Lite studs gör mig inget egentligen min när dom bockar så man åker av eller med nöd och näppe sitter kvar då blir jag lite skakis faktiskt. Speciellt med tanke på att jag inte är lika odödlig som för 15 år sedan. Då skakade man på sig, nu har jag fortfarande ont i ryggen sedan min häst bockade av mig i början av augusti :crazy:

*kl

Gick rätt bra idag. Pålle skulle ha vilodag eftersom jag ridit varje dag sedan lördag, men jag såg på henne direkt jag tog in henne att nån vilodag var hon inte sugen på... Hon var uppblåst och nästan studsade på stället av förväntan vad som skulle hända idag. Är inte ofta min häst är så intresserad av att jobba. Jag tog ut henne i ridhuset i en lina, hade inga ridkläder ändå. Tänkte att är hon på så bra humör så är det ju ett bra tillfälle att longera... Det gick rätt bra faktiskt. Förutom att hon sprang baklänges varje gång vi bytte varv, så var det relativt lite tjafs.
Och hon behövde verkligen detta. Hon bockade och for runt som en tok så jag hade inte velat rida henne imorgon om hon vilat idag :angel: Tror kylan har gjort sitt för piggheten, så numera blir det avrastning i ridhuset inför samtliga ridpass ute. Må hända att det blir enformigt, men jag tror det är garanterat bättre än att rida överladdad häst och få problem varje dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 315
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka