07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Alltså jag fick verkligen en sån bild i huvudet av er två nu. Du helt kolugn och Q nere i diket och härjar vs om det skulle hända mig = panikslagen ryttare :D

Skönt att det verkade blivit mycket bättre idag.

Divan är fortfarande svullen över högerfram kota och lite oren. Veterinär kommer till gården på fredag så dår får hon kolla till henne.
Så typiskt att detta händer nu när jag skulle rida KM på lördag. Sista tävlingen för året. Å andra sidan hade jag ju tänkt ställa av henne i några veckor nu iallafall.
Tycker inte alls det är kul att åka ut till stallet. Och då har hon bara varit halt sen i måndags :D Bortskämd med friska hästar under alla år så att ha haft kolik, uttänjda ligament, lymfangit och nu denna vrickning? på samma år gör mig bedrövad. Jag vill ju rida!!! :D

Så länge de inte är på väg att gå omkull så brukar jag inte jaga upp mig, det är egentligen det enda problemet jag har med hästar som börjar härja nära en dikeskant eller på slät asfalt, risken att de vurpar är lite väl stor för min smak (jag har både fått Q över mig när han föll baklänges ner i ett större dike och gått omkull med en annan häst på alfalt så att jag tappade minnet och fick åka till akuten). Men hästar som lever rövare är inget jag är särskilt nervös över eller rädd för.

Mest surt eftersom det på något sätt är höjden av klantighet att både dra av sig en sko och skada sig under ett ridpass (där det inte ens är hinder involverade). Får väl slänga på ett par skydd och boots nästa gång jag ska ut och rida ur honom energi, eftersom han uppenbarligen inte kan ta vara på sina egna ben när han väl börjat bocka.

Åhh irländare! Helt fantastiska hästar. Min hästs mamma var reggad som ISH (dock med bara fullblod bakom). Jag har också varit och ridit på Irland, dessa hästar alltså, tåliga, pigga och med på det mesta, oavsett ålder ;)
Det kundes rida jakter på en oinhoppad 3åring, inga problem, den får väl hoppa när stenmuren på 1.20 kommer..

Jag skulle jättegärna vill ha en ISH :D Fast min häst måste ju vara lite det när hennes mamma är det, även om min är reggad som SWB.

KL

Var ju iväg med Avalon på ricardo träning idag. Helt outstanding alltså. Spänd först när hon kom in men sen liksom släppte det :) Nu känns hon riktigt rolig att rida :D

46199_10151178643773753_1943964072_n.jpg

Tack så mycke båda två :D Riktigt roligt att höra :)
Och det bästa av allt var att han tyckte att hon har potential att gå väldigt långt men med rätt hjälp :D

Kommer lägga in några bilder till bara jag rensat lite "fail" bilder :)

Här kommer några fler. Inte så bra kvalite dock men det duger :)
Diggar verkligen alla snygga miner man ligger i med på kort också :angel:

dsc_0011_50ae74f49606ee704e09d1e6.jpg

dsc_0025_50ae75c69606ee709f2e8b53.jpg

dsc_0040_50ae75f7ddf2b360550031c1.jpg
dsc_0045_50ae762cddf2b360290030d4.jpg

*kl

Red fram min häst ute idag. Hon kändes spänd och tittig som hon gjort nu ett tag men inget farligt egentligen, travade på med god fart och framåtanda så jag var jättenöjd och det kändes lovande inför ridhuset sen. Sen brakade helvetet loss, i skritt tackolov. Helt plötsligt börjar hon bocka som en tok och far runt på vägen. fick ordning på henne och satt tackolov kvar men hon gick som en stålvajer hemåt. På stallplan flög hon i luften igen, samma sak denna gång. Jag var nästan gråtfärdig när vi kom till ridhuset, jag blir tokig på henne! Alltid är det något som inte ska funka, och såhär har hon inte brukat hålla på. Jag tror hon testar mig för i förrgår blev hon rädd för en katt på en sten... säkert:grin: Väl i ridhuset gick hon som en klocka, i alla gångarter. Underbar ridkänsla i samtliga gångarter och humöret på topp. Jag får huvudbry :confused:

Jag ringde min tränare när jag kom hem. Han skulle gräva i sina kontakter och återkomma när vi ses i helgen, nu ska hon iväg på tillridning/utbildning. Ju förr ju bättre. Jag orkar inte med detta längre, det har varit så mkt att jag inte kan gaska upp humöret ens mellan varven. Jag är helt enkelt less, trots att hon gick så jäkla bra efteråt inne :cry:

Förstår verkligen hur du känner, har ju varit i samma sits flera gånger. Hoppas du hittar någon bra som kan hjälpa dig. Vart bor du?

Fy vad tråkigt för dig. Du som kämpar så! Hoppas att du hittar någon bra att skicka henne till så att du kan få hjälp. Det ska vara kul att rida!

Usch vad jobbigt hoppas du hittar ngn bra som kan hjälpa dig inom snar framtid!

Kl

För var dag blir jag lyckligare att jag köpte den fula ankungen jg hittade ute i skogen i våras. Trodde jag skulle få stora problem att hitta en ersättare till min stora svarta herre och denna köptes verkligen som grisen i säcken, förhoppningsvis var planen att han iaf skulle bli ett trevligt tidsfördriv, men nu är jag helt såld!

Han är så jädra klok i all hantering, super psyke och jag litar på han till 110%, samtidigt som han är sådär härligt små busig och super trevlig att rida.

I måndags rakade vi honom och nu ser han ut som en häst ;) innan kunde man misstänka lite älg :p

Lilla Batman, på söndag avslutar vi terminen med en LA:1, ska bli spännande :)
Hoppas på att lägga upp nya bilder idag, bebisen här hemma ska bara ge mig tid att sitta vid datorn ;)

Lite bilder;

Han är lite hög i nacken och kort i halsen på bilderna då nyrakad häst och blåst skapade lite mer energi en planerat ;) Tyvärr slutades det fotas lagom tills han slappna av ;) Sen två bilder från hans debut i 90cm.

575073_10151330648890090_838464012_n.jpg

9639_10151330648920090_1653260114_n.jpg

540083_10151326597980090_318852318_n.jpg

382086_10151326597905090_2065006875_n.jpg

530991_10151326597850090_679424385_n.jpg

Härligt språng över den blå oxern där! :)

Hur kommer det sig att du bytte häst?

jag känner själv igen känslan av att först tveksamt ta hem en ny häst och sen upptäcka att man faktiskt tycker om den och längtar efter att rida och utvecklas tillsammans! Förlorade ju min "gamla" häst i somras och saknar henne enormt mycket, men ändå tycker jag det är lika roligt att åka och träna med den här hästen jag har nu.

Ja han tycker det är kul att hoppa, vi hoppade in honom i sommras :)

pic_50a3f446ddf2b31d2100187c.jpg

Anledningen till häst bytet var att för ett år sedan var jag gravid, fick ridförbud och min förra häst Figaro stor svart herre (172cm) fick åka till en fodervärd och gå som läromästare. När bebisen kommit och jag började rida igen började jag få dåligt samvete över hur bra han haft det som läromästare och att det vore fel av mig att försöka få upp han i tävlingsform igen då han var 16år, fick ett bud från en tjej som jag efter ett tag insåg att allt hon hade att erbjuda han var bättre än vad jag kunde. Litet stall på gården, lagom hård ridning och sen massor av kärlek(vilket han hade fått hos mig med såklart!) så jag bestämmde mig för att han var värd det livet mer på på den vägen var det.

jag ville ju tävla, nu skulle jag egentligen inte köpt en ny föränn till hösten, men Batman hittade jag i skogen 15min från där jag bor och fick han till ett väldigt bra pris.

iblande blir det inte som tänk ;)

Jag tror att det kommer att lösa sig, jag hoppas bara att det blir snart nog. Iofs är det inte katastrofläge, men jag känner att jag inte vet vart jag har henne. Ibland går det bra att rida ut, ibland bra på banan, ibland dåligt ute och bra på banan och ibland vice verca. Värst är ändå att det känns som att hon kör med mig på ett sätt som hon inte gjort förr. Inte ens när hon var helt nyköpt och testade mig höll hon på att leta saker att överreagera på tex katter, löv, fåglar etc.
Det känns som att varje gång blir värre, antagligen för att hon känner att jag hoppar till när hon hoppar till. Det är så jag är som person, jag hoppar till även utan häst även om jag inte är rädd. Men det var ju inget problem så länge hon inte hoppade till för saker i tid och otid, men nu gör hon ju det... Hon tolkar det väl som att hon skrämmer mig, jag är inte rädd för att hon hoppar till men däremot är det inte kul att känna att man riskerar att ramla av varje gång för hoppar hon till och börjar bocka, om jag tappar balansen då är det kört. Jag glad att jag satt kvar igår, men jag vill inte komma till den punkt att jag faktiskt blir rädd för henne och hon känner det. Hon kommer blir totalt odräglig i såna fall. Som det är nu är jag mest uppgiven och less och det är iaf bättre än livrädd. Jag tror att jag kan komma över denna otillit om vi motar olle i grind redan nu, men eskalerar det och hon lär in ett beteende då är det nog kört för vår del. Då sitter jag med en häst jag varken kan rida själv eller som är speciellt säljbar.

Just nu känner jag dock att det kvittar om jag har kvar henne eller inte, men vi får väl se hur det blir med tillridning. Blir hon såpass fin att jag kan leva med att hon är dryg ibland så är det en sak. Men kommer hon alltid att köra med mig så länge inte ett proffs rider till henne en månad per år då har jag varken nytta eller nöje av att fortsätta.

Senast ändrad:

Jag övervägde att skicka Nelly till någon i våras.
Det var efter vintervilan när hon hade växt och hade massa överskottsenergi. En nybliven 5-åring på 172cm/670kg som BARA är olydig är inte kul. Hon bockade av mig varje dag och även om jag tillslut började rida ut henne med jaktkandar så kunde jag inte hålla henne.
Hon ÄR ju för stor för mig, men eftersom hon EGENTLIGEN är så lydig och känslig så funkar det ändå. Men då i våras, när hon bara använde sin storlek emot mig var det verkligen hemskt, usch va jag slog mig när jag flög av och sån panik jag upplevde när hon var lös... :crazy:

Då övervägde jag att skicka henne till någon som var skickligare än jag och som kunde "få ordning på henne" snabbare än vad jag klarade av eftersom jag visste att det var en trottsperiod och jag ville komma vidare.
Nu tror jag att vi är starkare som team i och med att vi klarade det själva, men jag tror absolut man tjänar på att söka hjälp om det verkligen inte funkar.
Som någon skrev ovan: Det ska vara roligt att rida =)

Nej, verkligen det blir inte som man tänkt sig... på gott o ont. Vad fint gjort av dig att låta honom stanna på nya stället.

Stjarnfrugt: du låter för det mesta ganska less och uttråkad över din häst. Kanske är det bäst att ni går skilda vägar? det låter inte som om ni tycker om varandra? Tillridning låter som en bra början :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka