07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Två bilder till från igår:). Blev så fort mörkt att dom är lite sämre kvalitet.
version-414e324040904f99cdd8f0b95626525a

version-f40800f8e9a97f6ae9b59313326635ad

Fina bilder :)

Igår lärde jag min pålle att rygga. Kom på att jag glömt att lära honom det. Han blev lite förvirrad dom första gångerna men sen gick det bra. Så vi har gjort en massa övergångar och det ger resultat. En ny favorit är att fatta galopp ur ryggningen. Sen måste jag säga att förvänd galopp har en otroligt lösgörande effekt.

Hur menar du med tänker för mkt? Att man överanalyserar eller fokuserar på problemen? Eller att man är för perfektionistisk och nöter tills hästen gör exakt rätt och inte nöjer sig med att den iaf tänker rätt?

Njee, tänker nog mest på att man kanske tror att hästen ska bete sig illa, busa, stanna och titta och inte våga gå för bi, att man inte vågar skritta på långa tyglar för rädsla av att åka av om hästen tittar på nått och flyger iväg eller liknande.

Nu rider jag mest in unghästar ( ett par om året så ingen stor skala) och utbildar dem dom första åren.
Jag har än så länge aldrig stött på några problem med just att rida ut då jag själv inte känner att det ska vara några problem, om du förstår hur jag tänker?
Visst, ingen vill åka i backen och ha sin häst lös på byn, nära vägar eller huvudtaget, men tar man ut olyckan i förskott och tänker på allt som kan hända tror jag att man överför det till sin häst och därmed e chansen större att det faktiskt händer något iom att man överför sin rädsla/nervositet till hästen.
Blev en väldigt lång mening... Men jag hoppas du hänger med ;)

Men jag har som sagt ingen utebana så inridning sker oftast i en hage i lina och så fort hästen accepterar att jag sitter på ryggen så rids det ut. ( detta har oftast föregåtts med tömkörning så att hästen är nått sånär styrbar från marken iaf och att jag har tömkört dom runderna som jag har närmast gården så att hästen vet var det befinner sig)

Och nu är det INTE så att mina hästar är snälla allihopa, den älsta som är 5 nu har jag själv ridit in och aldrig åkt av honom trots barbacka turer osv men min nya med ryttare som ridit honom har redan hunnit smaka på grusen 7 ggr :angel::rofl:

Senast ändrad:

Har inte testat mag-tarm. Hon har ju inga andra symtom på att det skulle vara något fel där. Har du testat med bra resultat?
Har hört att vissa blivit av med mugg med hjälp av extra mineraler också.

Japp, längesen visserligen men jag hade ett sto som också hade ynkligt lite mugg men lääääänge o ibland svullnade hela benet. En veterinär sa till slut att det kan komma inifrån o att jag skulle testa mag-tarm balans. Snål som jag är så köpte den för kor eller om det var grisar?? Den var mycket billigare än den för häst....:angel: I vilket fall så försvann muggen på 2 veckor efter att jag började med medlet. Höll på hela hinken ut om utifall att det skulle komma tillbaka. Tror man måste bli av med hela skiten ordentligt när det väl fått fäste sådär.

Stjarnfrugt: Jag blir uppriktigt glad över att läsa dina senaste inlägg om din häst! Jag hoppas för din skull att du har början till en lösning för dig o din häst men om det nu inte funkar så sälj henne o känn dig inte dålig/dum/eller nåt annat för det för man passar inte ihop med alla individer och det finns en ryttare för alla hästar o en häst för alla ryttare!

Yeaay!:banana::bump: Snyggt jobbat, det var väl den som på nåt sätt var lite efter i sin utbildning för att du inte hann med eller?

Yeaay!:banana::bump: Snyggt jobbat, det var väl den som på nåt sätt var lite efter i sin utbildning för att du inte hann med eller?

Stämmer ;)
Hon är fortfarande ej inriden ordentligt...:angel:
Måste erkänna att jag har förmånga hästar och hinner inte riktigt med henne och betäckte henne i somras, hon tog sig dock inte och antagligen åker min -09 snart och då får jag en box ledig i stallet (hon går på lösdrift nu) och då kommer jag få bättre tid :)

Men hon har varit så fantastiskt det lilla jag har "åkt" på henne och tränat lite styrning bara :love:

Så söt hon är lilla Barbie!

Jag har nog ridit mitt bästa pass nånsin på min skrutt. Efter en del funderingar angående uteritter gav jag mig igår modigt ut i skogen i kolmörker och dimma med en liten pannlampa, funderade på om hon skulle bli rädd för ljuskäglan. Givetvis inte, hon reagerade inte, så vi rejsade i skogen i mörkret. :angel: På hemvägen var hon riktigt lösgjord och trevlig.

Idag red jag i ridhuset sent på kvällen. Provade min nya dressyrnosgrimma och red i hoppsadeln. Efter en stunds travarbete var hon jättefin i vänstervarvet! :love: Mjuk och fin i en rund trevlig form. Lite svårare i höger, men det blev också bra innan passet var slut. :banana: :banana: Tränade på att hålla uppe takt och tempo i svängar, och sen i galopparbetet red jag 3 galoppsprång fram och 3 tillbaka och så 3 fram igen osv på volt, utan att hon slog om bak! :banana:

Sen tog jag på mig säkerhetsvästen för att hoppa några språng, då fick jag en helt annan galopp och hindersökande häst! :D Gjorde unghästövningarna som Roffe tipsade om på sin clinic och hon hoppade runt och trevligt.

Nu får hon vila i morgon och sen blir det uteritt i mörkret igen på torsdag, på fredag dressyrträning för en GP-ryttare som lurats ut i skogarna här! :bump:

Vad roligt med pass som ger den känslan! Har du fortfarande ett samarbete med tjejen som red Chatsi i dressyr några ggr? Hoppas du kan få träningen filmad så vi får se, är alltid lika intressant tycker jag.

Ja, vi samarbetar fortfarande, men jag ville rida själv denna veckan. :cool: Sen ska Chatsi få vintervila efter nästa veckas hoppträningar, och så hoppas jag på hjälp igen när vi kör igång efter jul.
Hon kan ju bara dagtid, så antingen får hon klara sig själv, eller så får vi göra det på helger eller mina dagar jag är ledig dagtid.

Jag hoppas jag kan lura nån att filma åtminstone delar av träningen, ont om frivilliga här. :angel:

Kul att det går så bra!

Kl

I går red jag lektion på Elle. Fick hjälp vid uppsittning, men hon stod faktiskt stil och var inte spänd. Red mkt stora serpentiner och volter i trav och de funkade bra. Mest glad är jag att hon var helt avspänd hela passat trots att vi red ute och de blåste. Så skönt att se en nöjd och avslappnad häst både i stall, vid ridning och i hagen.:laugh:

Senast ändrad:

Åh vad min pärla utvecklas! Idag var det träning igen och vi påbörjade svag öppna på volt. Baken på plats och låg fin form! Matte var i himlen :)

Så kul när det börjar hända saker PÅ RIKTGT. Han bär sig så fint nu och är inte lika bäbisaktig att rida :)

cavelerist5_50ab1bc49606ee3a5c7fe998.jpg

Vad kul när det går framåt :)

*kl*

På söndag ska jag åka och träna hoppning med min lilla plutt igen :)
Har inte hoppat sen förra sesongen förutom att vi ställde upp i KM i augusti så det ska bli spännande och se vart det här slutar...:angel:

Förhoppningsvis så kommer en liten film eller nått kort :)

A var mycket bättre i benet igår, bara lite lite svag värme just över kotan, annars ingenting!
Så nu hoppas vi också på att hovis fixar till fötterna på ett vettigt sätt och så får vi se därifrån! :)

Funderar på om jag skulle börja ge Hyaluron igen, men skulle vilja ha något ännu starkare, finns det inget killer led&muskelmedel inom typ galoppvärlden? :d Jag bryr mig inte om det så kostar 1000kr/DL, det viktigaste är att det VERKLIGEN gör vad det ska och stärker upp ledbrosk osv osv...:)

Men då kanske det är stallrelaterat till viss del ändå? Du verkar ju tycka att hon är mycket lugnare i detta stallet än hemma. Hur kändes det för dig att rida då? Roligt?

A var mycket bättre i benet igår, bara lite lite svag värme just över kotan, annars ingenting!
Så nu hoppas vi också på att hovis fixar till fötterna på ett vettigt sätt och så får vi se därifrån! :)

Funderar på om jag skulle börja ge Hyaluron igen, men skulle vilja ha något ännu starkare, finns det inget killer led&muskelmedel inom typ galoppvärlden? :d Jag bryr mig inte om det så kostar 1000kr/DL, det viktigaste är att det VERKLIGEN gör vad det ska och stärker upp ledbrosk osv osv...:)

Skönt! Då är det säkert inget allvarligt :)

Till viss del är de absolut stallrelaterad, hon är en annan häst här. Superkul att hon är så nöjd, men jag har verkligen svårt att sätta fingret på vad som stör henne hemma. Hon är ju född där och de är inget stort stall med mkt folk. Jag har sagt att jag ger de en sista chans efter nyår och tar hem henne. Om hon blir vildhäst igen då så kan jag inte ha kvar henne där. Superjobbigt då jag verkligen gillar mitt stall, men jag vill ju självklart att hästen ska må bra och ha ro i själen. Dessutom är de ju rätt dyrt att stå i stall där allt ingår, men jag har väkt iden hemma.:angel: Eftersom jag inte ens jobbar just nu är de ju inte hållbart med en häst som kostar ca 8000 per månad. Vi får se vad som händer....
De var i alla fall superkul att rida henne igen.:D Hon är så mjuk och behaglig att sitta på när hon är avspänd. Red lektion i dag igen och fortsatte lite som i går och la till lite skänkelviknings tänk. Nu blir de några dagar ute och lite lugnare.
http://instagr.am/p/SOILTysYBz/

Ja jag hoppas för din skull att allt har att göra med alla hennes skador o när du får fler riddagar i följd så lugnar hon ned sig. Elle är ju en jättefin dressyrhäst som du kan få mycket roligt med men som du själv säger så kostar ju det en hel del att ha häst i din del av landet o då gäller det ju att man får ut nåt av det hela!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 316
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar