07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Har ridit i båda stallen förra veckan, men kommer nog inte hinna med att åka så mkt till hemmastallet framöver. Har ridit lite blandade hästar, och kommer nog fortsätta så ett tag. Väldigt kul och nyttigt att Ruda allt från unghästar, PRE och välutbildade halvblod.

Det kommer cirkus! Rid så mycket du orkar på den äldre hästen så kommer hjärnan och benen börja koppla varandra igen. Hjärnan är ju fantastisk på det viset, även om det tar lite tid!

kl

Idag har vi haft en liten låtsas tävling i stallet med inhyrd domare. Lite kul när det händer nåt och det uppskattades av alla i stallet :) Vi hade tur med vädret för även fast det varit mulet så höll sig regnet tillbaka och precis när prisutdelningen varit så började det regna.
Lite halvdåliga bilder på min skrutt.
bilder1111.jpg

bilder1107.jpg

bilder1098.jpg

bilder1078.jpg

bilder1075.jpg

Degt är ridning som gäller tror jag, det är koordination, balans och styrka jag måste träna

Sen verkar det ju väldigt mycket roligare n gym

Jag håller med, gym är tråkigt..

Idag har jag varit på dressyrträning för första gången med min häst, och tränaren godkände sadeln! det känns bra för jag har blivit så förtjust i den.

Hon har ju bara sett hästen en gång tidigare då jag var på sadelprovning men hittade då ingen sadel som jag riktigt fastnade för. Tränaren tyckte att hon utvecklats jättemycket särskilt i galoppen så det kändes riktigt bra :laugh:

Vi fick beröm för övergångarna skritt-trav-skritt och även att vi kunde göra raka fina galoppfattningar. Vi fick inte beröm för övergångarna galopp- trav :angel: som är vår akilleshäl.

Jag frågade henne även om det här med att ta stöd på bettet och hon trodde det var mycket rasrelaterat. Hon är inte alltid mellan skänkel och hand heller, då hon gärna slingrar sig i halterna, så jag måste vara tydligare med att hon verkligen går fram för skänkeln.

Kul att det gått bra på träningen :) Vad är det för ras på din häst?

*kl

Jag har varit bortrest över helgen och inte varit i stallet sedan torsdag. Fredag blev vilodag i stora hagen med kompisen, lördag fick medis rida i ridhuset pga avsaknad av uterittssällskap men hon sa att hon kändes positiv och det gick bra. Idag blev det skrittrunda vid hand pga avsaknad av uterittssällskap. Och min undran är varför folk inte rider ut på helgerna när man jobbar sent hela veckorna, vi är faktiskt drygt 20 hästar i stallet och ingen har lyckats rida ut dagtid??? Men det var ju en parentes :o

I veckan jobbar jag em/kväll och till helgen nattskift så jag kommer rida ut så mkt det bara går eftersom jag kan medan det är ljust. Har bestämt för att ge henne en sådan period denna vecka och förra istället för hel vila som jag planerat nu efter helgen. Hon har haft så mkt överskottsenergi så jag tolkar det som att hon hellre gör nåt än bara skrotar i hagen. Tyvärr ser det ut att bli runt 10 grader och blötväder så risken finns att stora hagen blir en lerfälla och då måste hon över till grus igen och då är hel vila bara att glömma ändå... Så kanske hon överlever de sista träningsveckorna v47-50 och sedan får några veckor semester över jul och nyår...

Men det låter väl som en bra planering, hoppas hon sköter sig på uteritterna nu :)

Håller med dig om att det låter konstigt med 20 uppstallade hästar och folk inte passar på att rida när de är lediga? men kanske många som jobbar helg? eller prioriterar familjelivet när alla är lediga?

Min häst är korsning frieser/oldenburgare. Hon har fått mycket av frieserns rörelsemönster och utseende, kanske lite lättare i modellen bara. Så mitt jobb är att få fram nosen på henne, få henne att vilja ta stöd där framme, hon vill gärna droppa in näsan.

Vad kul att tränaren tyckte att sadeln var bra! Alltid bäst att lyssna på sin tränare som känner en och som kan se dig rida ordentligt i den :)Roligt med träning förresten!

Jag har haft en blodpropp i hjärnan som resulterade syrebrist som gav en infarkt-> en stroke.
Dåligt värre. Första dagarna kunde jag inte ens gå, men jag har varit ganska envis och varit ute varenda dag i skogen oc jag red faktiskt bara en vecka efter stroken (ha ha, vilken syn, jag kom knappt upp och min fina älskade gamle vän bar mig så försiktigt) Det känns dock långt bort att rida på en ystrare variant. Men vad jag längtar efter henne.

För att inte alldeles kapa tråden med mitt ruttna tillstånd.
Jag var på clinic idag arrangerat av MVK (Mälardalens varmblodsklubb) och det är så enormt inspirerande tycker jag. Det var några 08-or som visades på hoppdelen - och det var väldigt intressant att se hur Arnold tränar sina och vilka tips han gav dessa.

Aha, jag tyckte mig se frieserdragen på bilderna men var ju tvungen att fråga :) Det är väl just det som kan vara ett problem med körhästraserna, att de ofta går med hög nacke och inte vill ta stöd och komma genom ryggen riktigt..? Jag har fått för mig det iaf. Vi har en frieser och en KWPN-körhäst i stallet och båda har lite samma drag. Höga knän, hög nacke, stilla rygg...

Ja, medis måste ha missat folkstormen. Jag tycker att det är rätt många som rider ut på helgerna just pga dagtidsjobb. Men tydligen inte nu. Synd, för jag ville inte att hon skulle gå i ridhuset alls :( Medis har även nu på onsdag så jag hoppas att hon hittar nån att rida med då...

Oj, det lät hemskt. Men samtidigt måste du ju ha klarat dig rätt bra med tanke på hur många blir efter en storke? :crazy:

*KL*
Varför har jag inte testat novabetten innan för??? Nu har jag äntligen hittat formen på honom som jag letat efter!!! Idag kunde jag lägga fokus på allt annat, bra trav, rakriktning och lite sidvärtsrörelser.. Han är ju inte igång så det blir bara korta pass men allt bara flyter :) helt magiskt.. Och han e så nöjd!! Det syns på honom :-)

Ja det stämmer ganska bra in på de problem vi kan ha, så fort hon är spänd åker ryggen ner och huvudet upp :p men hon har ändå hyffsat lätt för sig att komma i lägre form och få med ryggen, men det är svårt att få fram näsan tillräckligt. Men jag har två bra tränare som hjälper mig.

O jessievega jag blir bara mer o mer sugen på att testa ett nova bett jag med. Så roligt att det funkar så bra för dig o din häst! Låter som om du är lika förtjust i ditt bett som jag i min sadel.

oxo, det ser väldigt regnigt, men kul att man kan samlas några i stallet och hitta på något tillsammans :)

Ja det e jag verkligen!! :) köpte ett nytt träns på hööks nu under rean oxå med pullarnosgrimma och han trivs nog bra med både bett och nosgrimman. Han är egentligen en häst som är känslig i munnen men har tjaffsat lite och inte varit liksidig och ja småsaker som ja stört mig på.. Nu inget alls..
Ska bli så kul o kunna jobba honom ordentligt nu :) prova ett novabett! :)

*kl*

Idag gick Divan clinic för Kristan Von Krusenstierna. Han gillade henne :D Han säger ju en del om henne i filmerna och efteråt pratade vi mer privat. Jag ska fortsätta rida som jag gör. Framåt och i låg form, det är så hon kommer bli starkare. Kristian tränar numera för Edward Gal så det var holländsk ridning. Renodlade hjälper osv.

Första filmen är 8 min och andra 15. Hoppas ni som är intresserade hör vad han säger. Fick filma med iphone då batteriet i videokamerna dog :( fast jag hade laddat den innnan. Gammal kamera.

http://youtu.be/TNgGa6Th7ko

http://youtu.be/zcZcMwO_Y2I

Ser att det är fler än jag som är så in i märgen less på detta regn och leran... För att varriera lite så fick pålle lite markarbete med bommar och ett litet kryss igår. Skickade upp medisen för jag som är en feg dressyrkärring törs INTE prova detta som kan liknas vid hoppning med en yster och ovan häst! ;) Nejdå, så illa är det inte och älskade hästen skötte sig exemplariskt! Han har blivigt riktigt stark och bärig även i galoppen nu och hade inga problem med att hålla galoppen och hoppa krysset på stora volten. Inte heller galoppbommar med 9 meter mellan på 3 och 2 språng var svårt sa han :)

Jättekul att kunna varriera hans träning lite. Nu har det varit lite löshoppning och nu uppsatt som avbrott i vardagen. Vi har nästa vecka clinic med Bayard och Fredriksson som jag ska kika på och hitta ännu mer bra övningar.

Han är så duktig min prins, tänk att allt har gått så fort! :love: Jag som INTE skulle ha nån ny efter min gamla trotjänare. Ack så fel jag hade :)

*kl

Försöker ta mig i kragen och åka till stallet. Det är ofta så när jag varit borta ett par dagar att jag känner ingen större lust, det är ungefär jämförbart med träningsrutiner att kommer man ur dom är det så segt att få ändan ur vagnen och gå till gymmet igen.
Jag känner liksom ingen större saknad och längtan och har noll motivation :( Blåser dessutom en hel del idag, och jag hade ju tänkt rida ut i veckan. Lika bra det iofs för jag har ingen motivation till att hitta på övningar för ridbanan :crazy:

Hur ska det egentligen kännas att vara hästägare? Jag vill minnas att det var roligare förr, men det går väl inte att jämföra livet man hade då med det man har nu. Då man bara gick i skolan (grundskola och gymnasiet) och sedan levde i stallet på kvällar och helger och skollov. Inget större ansvar för hus och hem (även om jag flyttade hemifrån då jag hade sista hästen) och alla vardagliga problem hjälpte föräldrarna till med så orken kunde man lägga på hästen.

Gnäll gnäll. Det kanske känns bättre när jag klivit över tröskeln, så jag slutar sitta här och sucka och åker iväg istället så ser vi sedan hur det gick :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
90 317
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka