07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Jag känner mig lite modfälld faktiskt. Ponny är fortfarande inte bättre utan snarare sämre med hostan:(. Detta trots två veckors fabrolkur, en vecka med pnicillin och metacam. Fans mögel. Har fortfarande inte fått provsvaren på vad det är heller. Men mest troligt någon form av streptokocker.

Ska tillbaka till kliniken nästa vecka så får vi se hur det ser ut i halsen. Kommer troligen släppa ut på bete så fort det går för hon kan lika gärna vila nu (eller ja, vilar gör hon redan typ-skrittar en tur barbacka några dagar i veckan). Blir betydligt längre vila än planerat eftersom jag inte kommer att sätta igång förrän efter Falsterbo i vilket fall som.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nej vad tråkigt!! :( Stackars dig och Nelly!

Tillägg: Tråkigt med Barbie också!
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

oxo; Tack! Visst är hon sötaste!? :D

Docka; men nej vad trist. :(

fiorano; Men suck vad segt med hosta. Hoppas hon snart kan komma ut så friska luften kan hjälpa till.

Här blev det en dramatisk pingstafton. :( Skulle till hemmaklubben för pnj med debut på 90 var tanken. Men så ett par starter före mig så blir hon skrämd av grus som skvätter upp på väggen utanför, hoppar åt sidan, snubblar på sig själv, tappar balansen och går omkull samtidigt som jag flyger och tydligen landar med all kraft på axeln som går ur led. Så istället för hoppning i solen blev det ambulans till akuten med CT, rättning av luxationen, generell genomgång och slutröntgen. Rättningen gick iaf bra, kan tydligen hända att en flisa går då.

Planen nu är total vila i fyra dgr och sen sjukskrivning i två veckor. Jag som hade så mycket kul inplanerat med lillskit den närmsta tiden. :( Är lätt morfingroggy samt genomgrusig så blir dusch och slapp till eurovision nu.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack så mycket! Men det har inte alltid sett ut sådär. Han har varit väldigt tittig! :angel: Men hoppas på att det börjar ge sig nu.

Han får iallafall tusen pluspoäng idag! Lastning dit & hem gick klockrent (Som vanligt nu för tiden. :bow:) stod som ett ljus under 30 minuters färden till tävlingen. Var lugn & skötsam trots rörigt på parkering & framridning osv osv Kan fortsätta länge. Men filmen säger nog sig självt hur den lokala debuten gick! :love: (Hoppiloten som rider.)

http://www.youtube.com/watch?v=6J92vtZQDIs&feature=youtu.be
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Snyggt! :bow: Så stabil han ser ut!

Kirre: Jösses! Tusan vilken dålig tajming om ni hade planerat en massa annat kul nu! Tur att det bara var en lux...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi hade tävlingar på den stora gräsbanan på hemmaplan idag. Otroligt praktiskt att slippa släpa iväg med hästen! :bow:

Framridningen och framhoppningen var hemsk, det var djävulskt trångt, och jag känner att jag inte kan rida ordentligt, kan inte galoppera på för man måste hela tiden svänga undan och akta sig.

Startade två 1 m-klasser. Vi (eller rättare sagt jag) har haft en svacka där hoppningen känts orytmisk, jag har haft svårt att se avstånden, och sen övergett henne inför avsprången. :crazy:

Hon kändes fin i bägge klasserna och jag fick en bra känsla bägge gångerna, kom rätt oftare än inte och hjälpte henne där det behövdes. Sen var hon lite nonchig och drog ner bommar lite här och var. 8 fel på hinder i första klassen och 12 fel i andra.

Här är film från den andra. Jag red dåligt mot 3:an, och mot 4an tyckte hon att vi kunde springa rakt fram istället, och jag fick inte med mig yttersidan i svängen.

http://youtu.be/ibqe9PWVUnk
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jättefint! Jag gillar verkligen din fina positiva häst! :laugh:

Marvin; Ja, verkligen skönt. Men fy jävlar vad ont det gör! :cry: Fick hur mycket morfin som helst och jag skrek som en stucken gris ändå, typ. :p Stesolid o ketamin på det gjorde att jag fick ur mig ord som "att nu dör jag", det kändes verkligen så, lite obehagligt.
Vågar jag fråga bara, det jag får göra är att röra armen framåt och bakåt, i en pendelrörelse samt rakt upp, ut från kroppen men INTE vrida underarmen utåt åt sidan om jag håller den i 90-gradig vinkel framåt? Uppfattat det rätt då?

Det hela känns lite tråkigt också för hon kändes jättefin på framhoppningen och jag såg fram emot att gå in på banan. Menmen....
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Haha, tänkte nog mest att ni får in den här typen av fall på akuten, ortoped eller inte. :o
Men det är lugnt. Jag är hyffsat säker på att det var så, lät mest logiskt också. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Snubblade över kort från senaste (och mer kontrollerade) terrängrundan.

IMG_7603.JPG


Foto: Göran Anderberg (Mariestad)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åh vad härligt det ser ut !

KL

Min blödde näsblod idag så hon fick vila. Igår var hon jättetrött efter fredagens tömkörning...

Kanske dags för sommarvilan redan
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

Här är det pest eller kolera. :-( I dag är det 4 veckor sen Elle fick sitt sticksår. Såret har läkt långsamt men fint. Hon har varit Bandagerad fram till i torsdags. Då blev jag tvungen att ta bort de för hon har fått trycksår på insidan av hasen. Såret ser ok ut men hasen har blivit jätte svullen speciellt vid trycksåret. Hon är svullen hela vägen ner på benet och i dag kunde man se i skritt att hon inte var fräsch. :crazy: Är så trött på skadad häst och att inte få rida.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Usch vad trist.

Min andra pålla fick ett rejält sår ovanför hasen 2010 på våren, det såg ut att läka ihop bra, men i mitten av sommaren så hade en varböld bildats inuti. Hon fick opereras i Juli hon vart friskförklarad i Oktober. Vi hade henne aldrig lindad. Det enda som syns är en konturstörning 15 cm ovanför vänster has. Ibland är hon stelare i det benet som om det stramar. Samma klantmaja är precis hemhämtad från Ultuna efter en sparkskada med en fraktur på armbågsbenet som följd, benbiten bortopererad, och nu är det boxvila och korta skrittpromenader som gäller i 8 veckor. Så du är inte ensam om att ha en otursfågel. Hennes sparkskada såg ut som ett sticksår från en kniv eller så. Vävnaden hade helt delat sig rakt in till benet.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Har tankar om att Avalon first wish stoet ska få
starta sin riktiga tävling. Dock vet jag huur det kommer gå
men tänkte mer som träning. Har inga andra alternativ i mina
trakter. Så den 13:e Juni tänkte jag hon skulle få prova en LB:1a :)
Tycker det kan va nyttigt för henne att se att det inte kommer någon
och dödar henne :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åh vilken fin pojke jag har! Måste skryta på honom lite faktiskt :) Igår var vi ute själva, alltså utan hästsällskap, för första gången i skogen. Sambon fick vara mentalt stöd medan vi travade på! Han gick fram överallt och travade lugnt och fint utan teleskophals ;)

Det märks att han börjar bli starkare på både orken och rumpan :) Snart blir det flytt igen för honom, tyvärr. Det kanske är tokit att han måste byta stall igen efter bara två veckor men har inte mycket val. Har fått min gamla plats tillbaka i stallet jag hade förra hästen och jag trivs verkligen där så jag tackade såklart ja. Men sedan blir det inte nått stallbyte igen, förhoppningsvis :) Kanske i framtiden när man kan köpa gård ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Igår var jag och Fille på KM i dressyr!
Kändes så skönt på morgonen att det inte var så varmt, tänkte nu blir det väl lite ös i honom ;)
Men han bara komma upp till klubben så kom solen och det var heeeelt vindstilla...
Och ovan som jag är vid att rida dressyr så hoppade jag upp på honom alldeles för tidigt så vi tog en liten paus och fick dricka (skölja ner allt damm från utebanan..) och sen upp igen.
Hade sporrar på mig vilket jag inte har ridit med på hur länge som hellst, det var effekt fullt :angel:
Men men, väl inne på banan så skötte han sig super bra! Ryggade lite för dommarbilen just när vi red upp och skulle hälsa så han parkerade brevid spåret i halten, ville inte stå still och sen sneddade vi i kurvan efter halten.
Men ut över det så är jag super nöjd!
61,3 % i LB1 och hans 3:e dressyr ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kul att det gick så bra på tävlingen!

Fina bilder och filmer alla har lagt ut! Det verkar vara en bra årskull dessa 07or! :D

kl
Min pålle har dock gått från det här:
Ridlgerhgs28-29april058-Kopia2-Kopia.jpg


Till det här:
p1.jpg


Beroende på...:
p4.jpg


Han är nöjd men jag är mindre nöjd att min deffade tävlingshäst bytts ut till en fet broiler...:p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Och jag har det motsatta problemet... nämligen hur jag ska få grabbarna att inte bli för smala under sommaren eftersom de hellre äter gräs än hösilage men verkligen behöver allt protein de kan få i sig för att hålla hullet. Och gräset i våra hagar är tyvärr inte det bästa innehållsmässigt...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja vi har alldeles för bra gräs hos oss eftersom stallägaren sköter det exemplariskt. Synd att du inte står närmre för då hade dina fått komma hit på gödning ;) Vi har fått hit hästar som är riktigt svårfödda men efter några veckor här har dom inte varit svårfödda längre.

Dock går ju inte min ute på nätterna än och då får jag väl se till att rida som en galing för att få honom att hålla vikten :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 293
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp