07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Läkare försöker alltid hindra folk från att rida. :angel:

Precis! Det sa jag när de gipsade min tumme efter att den hoppat ur led också. Anledning till att de gipsade den? Att det var mitt andra besök på akuten på två veckor och att de inte litade på att jag skulle vara försiktig med den annars. Mitt enda krav? Att de skulle gipsa den så att det gick att hålla en tygel :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag och Q tränade för Daniel Meech idag. Han skötte sig och fick mycket beröm. Fick även väldigt bra tips och instruktioner om hur jag ska använda min kropp och sits för att bli starkare än honom och kunna hålla ihop honom i sprången så att de blir optimala. En ögonöppnare och väldigt roligt. Han blir bara mer och mer lydig och välhoppande för varje gång på hoppbanan.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Den här sjukgymnasten som vet vad ridning på unghäst innebär avråder dock från ridning redan i helgen, inte för ridandets skull utan just för att det inte ska hända något. Minst 10 dagar!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl:ar mig själv
Var iväg på hoppträning idag, kom fram med en riktig jävla bitch. Hon står bredvid en valack i stallet sen i torsdags, brunstar som ett as av det. Har ändå känts trevlig att rida i helgen, vilade igår. Idag var hon ett monster, gick knappt fram för skänkeln, slog rejält några gånger och ville ingenting. Hon har gått ute på gräs hela dagen igår och idag, innan dess bara några timmar. Hoppningen gick ok, hon gör det hon ska, men bedrövlig att rida emellan...
Vad gör man? Jag blir så nojig att hon har ont, men tittade på henne när jag kom hem på lina och hon ser jättefräsch ut. Ska man bortfärda det med brunsten? Gräset? allmänt distraherad av föl, får och andra hästar?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Är det bara en gång får man nog ha överseende med det och hoppas det blir bättre nästa gång. De får ju lov att ha en dålig dag de med.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Läkaren tror jag inte sa något om ridning alls faktiskt. Minns inte allt av vad som hände i lördags dock. :angel: I mina sjukskrivningspapper står bara vila i fyra dagar och därefter försiktig träning.

Shudde: Nu tycker jag att du ska vara tyst! :cool: ;) Det har ju typ gått.... åtta dgr, nästan, sju och en halv, när det blir dags på lördag i så fall. Och det är enbart i skritt och jag kan hoppa av direkt och göra allt från marken om jag känner att det inte funkar. Och jag har tänkt att ha mitellan på som extra stöd. ta nu inte ifrån mig detta. :devil:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det kan nog mycket väl vara brunsten. Vissa ston blir ju riktiga pissmärrar med dåligt humör under brunsten.

KL

Igår var min pålle stundtals väldigt dyr och stundtals helt gratis:devil: När han var dyr gick han såå bra och jag hade verkligen ett mjukt stöd och en häst som gick i uppförsbacke:love: men när han var gratis stegrade och bockade han som en tok och var allmän löjlig för saker. Men skam den som ger sig! Men tonårstrotts är inte alltid roligt! Får se hur han uppför sig idag! :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ny här... Har läst de senaste sidorna i tråden. Jag har haft min -07a på prov nu i ca 3 veckor å han blir bara bättre. :) Det tar ett tag att landa när han kommer från uppfödaren men han är så suveränt duktig å självsäker så han går bara omkring å är och upptäcker omgivningen med nyfikenhet å glädje. Har aldrig träffat en koolare 5 åring! Vi kan rida ut själva , bli lämnade ensamma i ridhuset å stå kvar tyst i hagen fast alla hagkompisar går iväg å lämnar honom ensam. Å som stallägaren säger... Det är ju inte fel att han är så snygg oxå. Igår bokade jag köpbesiktning till den 14 juni så nu hoppas vi att han blir min häst å bästa kompis. :d för er som vill veta är han efter Twiligt ue Warsteiner. Lycka!!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Välkommen!
Härligt att ha en så cool häst!

kl
Idag blir det vila för mitt monster och betessläpp!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag och Q tränade för Daniel Meech idag. Han skötte sig och fick mycket beröm. Fick även väldigt bra tips och instruktioner om hur jag ska använda min kropp och sits för att bli starkare än honom och kunna hålla ihop honom i sprången så att de blir optimala. En ögonöppnare och väldigt roligt. Han blir bara mer och mer lydig och välhoppande för varje gång på hoppbanan.

Vad kul!

Några tips att dela med dig av kanske? :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ny här... Har läst de senaste sidorna i tråden. Jag har haft min -07a på prov nu i ca 3 veckor å han blir bara bättre. :) Det tar ett tag att landa när han kommer från uppfödaren men han är så suveränt duktig å självsäker så han går bara omkring å är och upptäcker omgivningen med nyfikenhet å glädje. Har aldrig träffat en koolare 5 åring! Vi kan rida ut själva , bli lämnade ensamma i ridhuset å stå kvar tyst i hagen fast alla hagkompisar går iväg å lämnar honom ensam. Å som stallägaren säger... Det är ju inte fel att han är så snygg oxå. Igår bokade jag köpbesiktning till den 14 juni så nu hoppas vi att han blir min häst å bästa kompis. :d för er som vill veta är han efter Twiligt ue Warsteiner. Lycka!!

Bilder :banana:

Och välkommen så klart!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nyss hemkommen från hoppetävling med Fille.

Stressade som en idiot i morse då min dotter som kom in och la sig i min säng i natt hade stängt av ljudet på min mobiltelefon (som agerar väckarklocka).
Vaknade 30 min innan jag hade planerat att köra hemifrån och då skulle jag även hinna brodda...
Kommer till slut iväg i någerlunda tid, kör lite för fort och ser sen en hastighetskamera...
Som TUR va så är den inte på...:p
Kommer fram till tävlingsplatsen och då är det bara ett ekipage som har parkerat. Märkligt tänker jag, tävlingarna börjar ju om 35 min?
Går bort till sekritariatet och ska betala och där är stängt.
Hör talande röster längre bort, går bort och frågar när dom öppnar; kl 9.00 svarar hon då, du e lite tidig...
Tävlingarna börjar alltså kl 10.00...:p
SKIT KUL att stå och vänta...
Som tur var så fick jag litta kaffe och sen satte jag mig i bilen och kollade gratis-hingstkataloger :cool:

Efter många om och men så kommer jag upp på hästen, inte så lätt att vara helt själv, tur att han är snäll :D
Dom är super snabba så jag hinner rida fram men precis när jag ska börja hoppa så kallar dom att jag ska in på banan... Hinner hoppa lilla två gånger, räcke en gång och sen oxer en gång. Gör inget, brukar inte hoppa fram så många språng.
Dock är Fille på bus humör och kan inte alls gå i närheten av flaggstången som står och smäller i vinden vilket gjorde att han störde dom andra på framhoppningen litta.
Väl inne på banan beter han sig som att han aldrig har sett sånna läskiga hinder eller en bank eller funktionärer :cool: (vi var på samma ställe för två v sedan och vi har bank i hemma klubben som han ÄLSKAR)
Han är så spänd så att jag knappt får honom i galopp... Dom två första hinderna galopphoppar han, allt annat bara bröt han av och släng travade på...:eek: Dock, så blev det en 0:a, säkert inte så snyggt dock...

Andra klassen gick mycket bättre, flöt på fint hoppade väl, bjöd på hinderna osv, som två helt olika hästar!
Ett pet blev det dock i andra, lite lathet från honom men vi kom lite nära så han orkade/hann inte få upp tassarna helt.

Men men, skam den som ger sig!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack, tack..! Ska bli kul att snacka om våra kära -07 or. Bildbevis utlovas. Tränade i ridhuset igår å det är sååå kul att ha en häst med bra gång som bara jag rider å tränar!! Idag blir det lite jobb från marken, får se om han förstår mig ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag fyller min skitunge fem år! :love: :bump:

Tänk vad tiden går. Då kändes det som en evighet tills jag skulle kunna "använda" henne och jag var livrädd, nästan iaf, för om jag skulle klara av att uppfostra ett litet föl alldeles själv till att bli en vettig, hanter och ridbar individ. Nu är vi ute och flyger och far. Åker ju oftast ensam på träningar, till veterinär osv och jag lastar, lastar ur själv, hon står coolt, för det mesta, i transporten vid väntan och hon är tom riktigt trevlig att rida. ;) Så grattis till lilltjej (och ett litet grattis till mig som lyckats hyffsat iaf, so far ;) )

Vi firade dagen med polishästträning på hemmaklubben (och jo, jag red själv :angel: ) och hon skötte sig ypperligt. Ett avspärrningsband på backen som rörde sig var väl det som gav mest reaktion men över gick hon, om än där det legat still. Det blinkande rödljuset gick hon fram till och nosade och tyckte det var jättekul. :cool:
Vårt största bekymmer ligger ju dock inte vid farliga grejer per se, utan det är ljud och ffa plötsliga sådana, tex orsaken till min avfallning förra veckan. Jag frågade om råd angående detta och det raka svaret var; "gör vad du kan för att minimera, använd huva! Med bomull och sy in "isolering" om så behövs. Det går inte att träna bort flyktreaktion vid plötsliga ljud utan skydda dem ifrån det"

Så huva all over blir det nu.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Idag ramlade jag av min för första gången. Det var verkligen inte hennes fel. Men det gör fan så ont att ramla av från 170 cm.

Och det var just ett ljud som hon reagerade på.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Aj, hoppas att du klarade dig utan större skavanker.



*kl*

Q fick tävla idag. Äntligen så föll bitarna på plats och han var ridbar genom hela banan. I första klassen så var han nolla och hoppade som en stjärna. I debuten i 115 så var han också väldigt fin trots svår bana, två kombinationer och rejäla linjer. Petade insprånget i kombination nummer två men var inget att orda om. Jag är supernöjd med hans utveckling och nu känns 120 väldigt nära ridbarhetsmässigt sett.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Alltså jag är ju så oherrans gammal att det GÖR ont att trilla av. Idag har jag värsta träningsvärken i nacke och axlar känns det som. Sen har jag nog slagit i svanskotan ordentligt för det är väldigt svårt att sitta, stå och ligga går bra. Fast jag tycker att jag själv är ganska käck som köper och gladeligen rider en unghäst trots att jag snart är 50 !

Idag får hästen vila och resten av veckan får min dotter rida henne. Sen ska jag nog kravla mig upp igen nån gång innan betet mest av pedagogiska skäl för min del, fast jag känner inga spänningar eller att jag blev rädd, för det var verkligen inte hennes fel. Det var en gren eller nåt som smällde hårt i ridhusväggen precis när jag red förbi hon kastade sig och jag klamrade med sporren i ena sidan, då skuttade hon så jag dråsade av.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Aj, hoppas det gick bra och att du kommer upp snart igen.

I går var sista dagen på medicin för Elle. Hasen se bättre ut och jag hoppas det inte svullnar upp nu när vi tar bort Metacam och Penovet. Såret ser riktigt fint ut, det är trycksåret som ser värst ut nu.:crazy: Vädret gör mig lite ledsen för i dag kom det in en lerinbakad häst och det är väl inte det bästa för sår.:grin: Jäkla skitvädet. Hade tvättat alla tjockare täcken och lagt upp dem på loftet men nu fick det komma ner igen. I går skakade hela hästen när hon kom in, och då tog jag in henne 3 timmar tidigare än vanligt. Inte kul med ihållande regn och 5 grader.

Har insett att jag nog inte lär rida min häst förens efter sommaren. Kommer vara borta 5-6 veckor i Skåne i sommar och hade planerat att skicka iväg henne för vidareutbildning sen tidigare och nu drar ju sårskadan ut på tiden, så hon kommer troligen sättas igång där.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag bara läser allas inlägg men har aldrig tid att uppdatera mig själv :) Men nu så! Inte skrivit nåt på grymt länge.
Har iallafall en Newforest kille född 07 som jag köpt som 2åring. Ridit in och utbildat själv. Han e troligen precis stor häst. Ej mätt exakt iom att jag blir 22 nu så tävlar endå bland stor hästarna. Med mycket bra resultat!

Bilder :) finns på http://annikalagren.wordpress.com/
Fungerade ej här tyvärr!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Usch otrevligt att ramla av! Tur att du inte slog dig värre!

kl

Idag blev vi fångade på bild:)
Jag och min prinskorv:p
30jan528.jpg

30jan515.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 297
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp