07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Då ska du se våran Melroose, hon ser ut som en falukorv pga bete.Blir nog att hålla henne inne på nätterna. För nu är hon bättre än hon någonsin har varit i ridningen, det kan vi till stor del tacka våran kiropraktor för! Hon är mjukare och har fått mer framåtbjudning . Så nu kan "allvaret" börja när hon känns fräsch!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL. Hur mycket ska ni rida era 5 åringar i sommar? Ska de få gå på bete dygnet runt å vara helt lediga en tid eller hur gör ni? Min kan inte beta för mkt för han är redan " välväxt" å var för rund som treåring så jag är tveksamtill ledighet för hans del. Dela med er av era tankar, tack. :confused:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min går ute dygnet runt på bra bete sen tre veckor tillbaks och kommer så att göra till åtminstone september. Hon kommer nig få två veckor helt ledigt i juli men annars är planen full träning. :-)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Efter senaste klinikvisiten blev ponny satt på Hippotrim istället för penovet. Nu är naturligtvis magen dålig på henne och hon vill knappt äta. Dessutom är hon hängig och hon mår verkligen inte bra:(. Vid senaste besöket sa vi att hon skulle gå en vecka på hippotrim-om hon inte var bättre då skulle hon få en vecka till. Men jag känner att jag inte kan fortsätta med hippotrimmet eftersom megan blir så dålig:(. Så fort vädret blir varmt igen kommer hon att släppas på bete (med möjlighet att ta in!). Hoppas att vila och rekreation i enoooorm hage med hundra kossor gör susen. Hon kommer att få vila helt till efter Falsterbo. Så då kommer hon ha fått stå i nästan tre månader... Min utbildningsplan för henne håller inte riktigt. Hade ju tänkt att vi skulle vara klara för L:A-start i höst men nu har vi inte ens kommit ut alls. Blä.

Sötnosen:)
562651_3674060582023_1324972138_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åhh va trist med förkylda/sjuka hästar på sommaren speciellt. Jag fick hem en vrålförkyld 5 åring den 25e. Hade dock lite is i magen och nu e han nöstan frisk. Dock va nog detta absolut inte så kraftigt som det din har men hostan va äcklig. La på min ett tunt regntäcke och så fick han gå med dom andra för rörelse dygnet runt. Tog in o tempade morgon o kväll o gav kraftfoder o nu e han pigg igen! Håller tummarna för din lilla pony!!! :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min rids, han får vila en vecka runt midsommar och eventuellt någon mer kort vila om han behöver det. Från och med onsdag kommer de dock att sova ute (men får gå in och sova inne natten innan tävling). I höst får han sedan vila 4-6 veckor beroende på hur han tar det mentalt efter sista starten (och när den är beror på hur hans kval går).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag hade gärna haft min ute på bete dagtid men tyvärr finns inte den möjligheten i år. Kanske att vi får en gräshage över dagarna i sensommar. Så min får ingen längre vila då han antagligen kommer klättra på väggarna av tristess! :grin:

Igår flyttade vi till mitt "hemstall" då en plats blivit ledig. Han fick en jättesnäll hagkompis som han verkar trivas kanon med! Så skönt att det fungerade bra. Senare på em var vi upp till ridhuset för första gången!! Vi tog rygg på en gammal snäll ponny och då var det inte några problem alls. Men att gå runt själv var läskigt. Kan tillägga att det var ca 7 ekipage i ridhuset... Så nöjd med min pojke! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min kommer att gå ut på bete vilken dag som helst. När det börjar bli lite varmare igen. Men kommer att ridas ändå, men kanske inte på helfart. Det visar sig. Inte planerat in någon vila ännu. Det får bli när det passar. Men kommer iallafall få 2 veckors sammanhängande vila, minst. Får längre vila under hösten/vintern istället.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min åker på bete om en vecka ungefär och blir borta till efter Falsterbo. Eftersom hon jobbat ganska tufft senaste tiden så vill jag att hon ska få en ordentlig vila och bara få slappa och komma igen mentalt. OM hon blir för tjock så får jag ta hem henne tidigare, hon är extremt lättfödd och kommer att gå på ett magert bete.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Fille kommer stå kvar på box juni ut, har sista inplanerad typ 23:e tror jag.
Efter det kommer han att få typ 2-3 veckor helt vila och då gå ute på natten. Det går INTE att ha honom ute om natten och rida samtidigt! Han blir tröttare och segare än klister och jag blir bara galen och frustrerad.
Hade egentligen tänkt hålla igång hela sommaren, men i juli är det inte så mycket tävlingar så då kan han lika bra få en liten paus och så kör vi igång sen till augusti igen.

Hoppas på debut i 110 till nästa tävling, får dock känna lite på träning först hur han känns.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har släppt min på bete nu för några dagar sedan. Han ser redan ut som en spärrballong men jag är tvungen att ha honom på bete nu ett tag eftersom jag måste dra av skorna pga av en dålig hov som jag hade tänkt skulle få vila från söm ett tag. Dock ska jag försöka att hålla igång honom så mycket det bara går.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi har tyvärr inget direkt bete i sommar. Dock två hagar med gräs, sly, träd och kuperat med klippor så att de har något att plocka med på backen och någonstans att ta skydd. Men de blir stödfodrade med hösilage hela sommaren.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Skönt att höra att vissa passar på att rida under sommaren och ge ledigt en annan årstid, vill ju rida ut nu när det är ljusa kvällar. I höst så blir det mkt ridhus eftersom jag jobbar kontorstid och har lång resväg hem /stallet. Uppfödaren har ridit honom ca 5 dagar i veckan och det tycker jag låter sunt så det kommer jag fortsätta med , de 2 andra dagarna blir det skogspromenad eller lite arbete från marken, typ longering, tömkörning eller helt ledig. Jag rider en halvtimmes ridlektion i dressyr varje måndag (exkl framridning) å så tränar jag ju själv i ridhuset, nu när det har regnat så har det blivit fler dagar. Uppfödaren har även varnat mig för att låta honom bli för tjock, det var han som treåring och då svullnade benen så det känns som att lite kvällsarbete gör nog bara grabben gott och att få använda huvudet oxå! Om jag åker bort ngn vecka i augusti när jag har semester så får han ledigt från ridning men inget dygnet runt bete. Hoppas det kan bli ett bra upplägg.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Håller också "långvilan" över vintern. Har ingen som hellst lust att rida på isgata och i storm.

Denna vintern vilade han i 4½ månad typ...
Planerade en tidig vila, från november, och tänkte sätta igång i böjan av -12 men då kom ju vintern till skåne:crazy:
Och det var isgata, regn, is, plus grader, minusgrader = Vila ;)

Men är det snö som stannar så är det ju trevligt att rida i den också, dock tillhör det ju inte vanligheterna i skååååne...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag är så glad över att ha stallplats precis i närheten där jag bor med ridhus fastän det är ett litet privatstall, så lyxigt. Annars hade jag aldrig köpt en femårig häst. Glorifierar er som jobbar era unghästar ute i ur å skur, iofs är det mörkret och halkan jag förbannar mest. Inte kul att rida ute i mörkret och möta vildsvin, rådjur å älg på isig grusväg!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har varken ridhus, utebana eller belysta vägar...

Men det går iaf :)
Men det är en av anledningarna till att jag håller längre vintervila ist för bete på sommaren. Det får räcka med en liten paus på sommaren :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hur mycket ska ni rida era 5 åringar i sommar? Ska de få gå på bete dygnet runt å vara helt lediga en tid eller hur gör ni?

Ariel jobbas på som vanligt, medryttaren rider 1-2 dagar i veckan och jag rider 2-3 dagar i veckan. Hon går ute dygnet runt fram till sista augusti, sedan blir det stall nattetid och fortsatte bete dagtid.

Hon är ledig november-januari istället, när jag ändå inte vill rida. :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Mina går ute året runt, men har gått på gräs i ca 3 v. De första med ensilageboll i hagen. Jag brukar låta mina yngre få en längre (typ 1,5 mån) vila under vintern och kan få några kortare på 1-2 v här och där under året där hästen eller jag behöver det.

Jag har inte tillgång till ridhus på ridavstånd utan håller mig för det mesta i klorofyllen/snön.

Beroende på hur tävlingar/träningar ligger så rids han nog 4-5 ggr/v.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl
Grabbarna grus har det gott på betet :)
Grabbarnagrus.jpg


Efter ridturen idag som gick riktigt bra! Hade en bra känsla under passet, så blev han väldigt svettig och jag var tvungen att spola av honom. Naturligtvis har grabbarna redan lyckats göra en rullningsgrop och den var han inte sen att slänga sig ner i :p
ohno.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 301
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 191
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 413
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp