07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Spännande! Då får vi en liten 07 bebis nästa år då:love:

Är inte pappan också en 07? har för mig att det var en tjej som hade en musblack fjording här i tråden för en massa år sedan som sen blev godkänd?

kl

Min Plutt fick bli av med skorna igår och han hade allt lite ont i tassarna igår så han får vila några dagar och sen hade jag tänkt att rida lite runt ängarna för att hålla igång honom! Men förhoppningsvis kommer hans trasiga hov att må bättre av att slippa sömtag på ett tag :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Spännande! Då får vi en liten 07 bebis nästa år då:love:

Är inte pappan också en 07? har för mig att det var en tjej som hade en musblack fjording här i tråden för en massa år sedan som sen blev godkänd?

Bara hon blir dräktig så. ;) Du tänker nog på Gandalf, han är 07:a, men hingsten jag valt heter Lyckängs Rex och är född 2006. Gandalf är alldeles för grov för min smak, jag vill ha lite mer slimmade och nätta hästar. Dessutom var han 145 cm som fyraåring och jag vill inte ha en jättehög häst. :p Rex var 138 cm som treåring och det känns mer lagom.

Ariel är också lite öm om bakhovarna (som är oskodda nu), vi har tyvärr inte så mycket gräsvägar så hon får hålla sig i hagen lite mer.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Vi hade en liten fotosession med min sjuka lilla ponny bland äppelblommen häromdagen:). Hoppas innerligt att den långa vilan på bete kommer att göra henne frisk! Hon chockade på pencillinet i veckan så nu är all behandling avbruten..

255549_3703348794210_1563868813_n.jpg


533330_3703349314223_921601481_n.jpg


523370_3703350274247_927037331_n.jpg


181153_3703347474177_2126656822_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vackra bilder! :love: Hoppas verkligen hon blir frisk nu då!

Vi ska iväg på klubbhoppning nu, och sen får Chatsi åka till betet.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Men nej vilken otur ni har! Nu måste hon verkligen bli frisk söta Barbie ponnyn!

Habina: ja det kan vara han jag tänkte på :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Underbara bilder! Jobbigt att hon chocka, har alltid skräck för de.

Elle går en 3:e omgång på Metacam. Inget penicillin denna gång, pga att vet var rädd att bakterierna blir resistenta. Tyckte hon var lite bättre i går, inte lika hård i svullnaden. Har tröst shoppat på Strömsholm i helgen. Bruna stövlar, 2 täcken, schabrak, flughuva, smörjmedel, och en tunn Spooks väst. Vore kul om man fick rida med de snart.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åhh, vad det går segt för dig och Elle! :(

Vi var med på klubbtävling hemma, red CR 1 m x 2. I första rundan hade vi 3 ner, i andra rundan hörde jag också 3 "klonk", men bommarna låg kvar och vi var felfria. :D
rosett.jpg
[/QUOTE]

I onsdags var vi iväg till Gärds på terrängträning för Ted Velander. Ingen film ännu, men lite bilder och en filmsnutt!

201206061733181.jpg


201206061815481.jpg


201206061743131.jpg


201206061804131.jpg


Liten filmsnutt på grav+stock
http://s191.photobucket.com/albums/z192/MarvinX222/?action=view&current=20120606180413.mp4
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ser så himla fint och enkelt ut! :laugh:

Fiorano; Vilka fantastiska bilder! Hoppas bara nu att hostan vill ge med sig med lite sommarbete. Penicillinchock är ju mindre kul. :crazy:

Charlotte; Håller alla tummar att det ger med sig och får läka ut så ni får komma igång någon gång.

Habina; Kul med föl! Lycka till!

Här rullar det på. Jag började rida lite försiktigt i början av veckan, i paddocken, efter min axelluxation. Känns ok. Ridit ut med sällskap, som blev lite väl rolig men jag överlevde.

Idag var vi iväg till galoppbanan, med sällskap. Mätte den med GPS till 760m och sen fick sällskapets sambo klocka oss när vi körde två varv i rad och vi galopperade i det hiskeliga tempot av 390m/min. :D Det har dock regnat en del och banan var ganska tung så det var två sega hästar som galopperade 1.5km i det tempot så det var ändå ok. Men kul att klocka för att få en hum om var man ligger.

På onsdag tänkte jag åka på hoppträning så får vi se hur det känns. Just eftergiftsrörelsen med armen i språnget ömmar lite fortfarande, men ska inte vara någon fara rent så och så ska jag hålla mig på höjder jag själv känner mig fullt trygg på.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag var vi iväg till galoppbanan, med sällskap. Mätte den med GPS till 760m och sen fick sällskapets sambo klocka oss när vi körde två varv i rad och vi galopperade i det hiskeliga tempot av 390m/min. :D Det har dock regnat en del och banan var ganska tung så det var två sega hästar som galopperade 1.5km i det tempot så det var ändå ok. Men kul att klocka för att få en hum om var man ligger.

Å vad lyxigt med galoppbana! Jag vill också ha en! :love:

Vi har en rakbana som är 650 meter och två grusvägar som är 800 + 1000 meter, men det är ju inte samma sak som att kunna ligga och rulla i galopp varv efter varv...

Undrar om man kan börja fila på sin önskelista till tomten redan nu? ;)

Ariel hälsar att 390 m/min är SUPERSNABBT! Hennes rekord är 340 m/min. :rofl:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Härliga bilder Marvin och Fiorano!

Lille Ture debuterade 1,20 igår med ett ner! Mycket glad och stolt ägare, jag tror jag gör mig bäst med filmkameran vid sidan av banan. :D
Vi åker till Gagnef nu till helgen och hoppas på bra väder.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Lycka till :)

*kl*
Själv så tänkte jg att börja bett exprimentera lite...:grin:

Har lite problem med Filles stora galopp som han själv knappt har kommit på hur man ska korta. Och jag vet verkligen inte hur jag ska få honom att fatta...:p
Det blir mest bråk i handen, sur och stark häst...

Jag kan inte rida honom med några hjälptyglar för lilla minsta han känner sig "lås" så reser han sin *har provat*

Vill inte betsla upp så att han går med kedja, det känns lite överkurs, lite stort hopp så att säga.
Nu går han på ett 3 delat tränsbett, och jag vill som sagt inte ha ett skarpt bett, utan, tja, jag vet inte riktigt vad jag e ute efter...:crazy:

Antingen blir han för hög i formen och då sänker han ryggen och blir i "två delar" eller så blir han fööör låg och det är liksom inget man kan hoppa i... och där mittemellan blir han käftig och stark...

Han har alltid haft "problem" med bettet men det har blivit mycket bättre!

Pratade lite med min hopptränare om detta och vi kom fram till att ett gagg kanske skulle funka?
Men nu när man läser om gag så känns det ändå ganska skarpt..

Har tittat på detta : http://www.hastshopen.se/product.html/gagbett-3-delat-14mm-med-droppe och då rida med två tyglar
eller detta: http://www.hastkuren.se/webshop?pag...age=flypage.tpl&product_id=177&category_id=30 eftersom det inte blir någon "nötknäppar effekt" av det för det vill jag inte heller ha...

Någon som har ideer? Eller har ridit på någon av dessa?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag rider på ett mylerbett som är helt fantastiskt. Har aldrig haft en häst som ogillat det och tycker att det är perfekt när ett tränsbett är lite för lite men gag/pelham/pessoa blir för mycket. Annars kan Q bli som du beskriver din när jag inte får igenom ridbarheten, han blir fruktansvärt stark och drar. Har testat det mesta på honom och det här är det som fungerar överlägset bäst.

Såhär ser det ut från sidan;

IMG_0636.JPG


Och såhär ser det ut i helhet;

1-7201-2T.jpg


Mittendelen är en rulle och bettet ligger anatomiskt formar i hästens mun. Det är dessutom tillåtet att rida med på 5-åringar enligt Swedehorse nya regler (som jag och min tränare har uppfattat det).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kanon!
Ska kika närmare på det!
Det liknar ju det sista jag la in förutom att det är fasta ringar på din variant
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Precis, såg inte den länken förän jag postat mitt inlägg. Har även ridit hästar på det som du lade in, och det är också bra. Det som jag har är dock det som jag testat på flest olika hästar och överlag är väldigt förtjust i.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Sitter redan och kikar runt efter sånna :)

Fast alla "specialbett" är ju så dyra...

Hittade ett begagnat med det var med hög port och det vill jag inte ha
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag köpte mitt med 50% rabatt på Globen för ett par år sedan. Tror att de som sålde dem där brukar åka runt på mässor och ha samma deal varje år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 301
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 191
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 413
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp