07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hoppar in med ett gästspel i tråden då jag har en 07:a hemma över sommaren. (Några känner jag igen sedan jag hade min ridponny som är 07:a men honom sålde jag för två år sedan)

Den här lille valpen är en dansk... tja, halvblodskorsning kanske?
Som synes mycket tunn (svårfödd) och mycket oriden. Han ska vara sommarhäst till granntjejen och jag ska även försöka fodra upp och rida honom när han ändå är här. (Jag har en värksjukdom som gör att jag inte alltid kan göra vad jag vill men jag gör mitt bästa. Mina egna hästar ska bara beta största delen av sommaren)

Vi hämtade hem honom för en vecka sedan och jag tycker redan han har lagt på sig... återkommer med nya bilder - dessa är från när han precis klivit av transporten och fått komma ut i sin hage.

Tja... vad säger man? Har ätit fri tillgång på hö + 2 kg lusern och 1 kg korn/dag. Träckprovad och avmaskad, träckprovad igen och maskfri. (påpekar bara i förebyggande syfte)

7juni.jpg

DSC_0123.jpg


Vi var ute en sväng i skogen i dag för första gången och det var mycket som var läskigt, men samtidigt lite spännande. Det fanns TRÄD, soptunnor och FÅGLAR! Inte lätt att vara van vid ridhus.... ;) Han är en mycket trevlig och social häst, men väldigt valpig... nästan som en två-treåring. Vill putta och smaka på allt, är lite fumlig och "ser sig inte för" eftersom det finns så mycket spännande i världen som måste utforskas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ta väl hand om killen, det finns så mkt att upptäcka i livet som ridhäst och jag hoppas att han får en positiv sommar så att han finner glädje med människor.Känner alltid lite extra för dessa importhästar, de kan ha en större ryggsäck än andra -07or och behöver en människovän att lita på. Inte lätt att starta nya ridhästlivet på en ridskola men om han får sommaren på sig så kan det nog bli bra, lycka till. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

pic_show_id33117690.html


Här ska det ligga en bild på det Mylerbett min häst tycker så mkt om.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Skriver här väldigt sporadiskt men läser flitigt och jag hoppas verkligen att du får lite flyt med henne snart. Känns som du har fått din beskärda del av otur:(. Själv kämpar jag på med men numer klart överviktiga kille. Så trist när de är lättfödda och matglada. (Efter min ovetenskapliga undersökning så är jag avundsjuk på de flesta tysk importer som verkar kunna stoppa i sig en hel del utan att bli som tunnor.) I övrigt går det lite upp och ner med framåtbjudningen när det börjar bli lite tyngre samtidigt som vi kämpar på med en del patella upphakningar som jag hoppas beror på att han fortfarande verkar växa en del. Men det ser inte ut att bli mycket semester för honom och mig då han måste röra sig väldigt regelbundet. Men det är trevligare att vara tvungen att rida än tvärt om...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hur länge har den varit Sverige? Är ni säkra på att den verkligen ÄR en 07a? Kan ju vara att den faktiskt är yngre... Sen hade jag faktiskt inte ridit en häst så är fullt så tunn, iaf inte arbetat även om man förstås kan ut och skritta i skogen. Skönt att han redan har tagit sig lite:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

jag vet faktiskt inte hur länge han har varit här, han har danskt pass med födelseår 2007 i alla fall. Han köptes av nuvarande ägare i vintras och kom då från hästhandlare som haft honom ett tag och ridit honom. Ridningen består av skritt i skogen just nu, kombinerat med långtygling. Granntjejen är en yngre tjej som ridit på ridskola en gång i veckan i ett par år och som också hon i första hand ska skritta i skogen samt lära sig allt vi bara hinner med om hästar under en sommar - familjen är medvetna om att hästen behöver tid på sig att gå upp i vikt och att han är ganska oerfaren med livet utanför större stall och ridhus.

Jag ska försöka komma ihåg att ta nya bilder i morrn.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*KL*

Blev ett litet pass på ängen igår. Började me lite trav igår och det känns verkligen hur bra som helst :)

DSC_0018.jpg


DSC_0041.jpg


Dock va där livsfarliga skottkärror OCH en åkgräsklippare på vägen dit som höll på o äta upp honom ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Fin han är! Kul att börja rida igen!

Jag höll på att skratta ihjäl mig åt Chatsi igår, hon blir ju inte ofta rädd för saker, men igår när vi skrittade fram till träningen kom det en liten minishettis farande genom ormbunkarna i hagen bredvid. Så liten så att han inte syntes, det bara var nåt som rörde sig i buskarna, och skrek som en gris! Chatsi höll på att dö! :rofl: Hon drog iaf in rumpan rejält när hon for iväg. Sen körde hon balanstrav på stället. Fick hälsa på den lilla grisen, men hon var fortfarande skeptisk... :angel:

Hon fick ju gå ut på bete i söndags eftermiddag. Redan måndag kväll var hon rund som en boll? :p

Bild från betessläppet:
201206101445591.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åå viket vackert svart sto!! Älskar svarta hästar. Lizzi var mitt vackra svarta sto.:love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Bara på den korta tiden har han blivit mycket finare! Jätteskönt gör er:)

Min pålle är som en fotboll och rullar nästan fram. Men han får vila ett tag till för han ömmar fortfarande för mycket på grus för att jag ska ta ut honom från hagen mer än nödvändigt. Fick bli en barbacka tur på ponnyn istället :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ser ju redan bättre ut. Jättesöt! Gillar hästar utan tecken. :laugh:

jessivega; Härligt att du får ha din häst hemma nu.

Marvin; För väl är det att det de sväller direkt inte är fetma utan bara mycket mat i magen. ;) Härligt med knähögt svajande gräs!

*kl*
Jag gav mig på lite hoppning igår, första sprången efter axelluxen. Inte så mycket träning, träning, utan mer komma runt övningarna, komma igång och känna på det.

Kände ju att jag inte red med samma beslutsamhet som vanligt, vilket resulterade i vårat första stopp på träning. Jag bad henne dock att stanna och som tränaren sa, var glad att du har en lyhörd häst för det hade inte blivit bra om hon hoppat därifrån. :love: Hade det varit mitt vanliga jag hade jag ridit på mer ordentligt i svängen till det hindret och tagit avsprånget något långt, nu backade jag och hamnade precis mittemellan.
I övrigt kändes det bra att komma igång. Jag kommer dock avstå tävlingen till helgen som jag hade planerat, jag behöver inte tävlingsnervositeten on top just nu. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Håller med Marvin! Vänligt ansikte han har! Supersöt!

Marvin: Du är inte ensam om att ha en häst som ser ut som en boll! Min går också ute på bete nu.. Börjar bli en tjockis. :angel:

Lite uppdatering då.. Min var på terrängträning med stallägaren i måndags.

205240_10150871833371778_843631514_n.jpg


181143_10150871837051778_199476712_n.jpg


Sen var jag ut & fräste på dom mjuka grusvägarna i tisdags igenom vattenpölar. Tjohooo vad kul! :D

Idag fick han hoppa lite med hoppiloten inför tävlingen på lördag.

185068_10150877104476778_427817721_n.jpg


& sen en liten film:
http://www.youtube.com/watch?v=cZarUd_c4yw&feature=youtu.be

Nästa vecka får han ta det lite lugnt med uteritter & ingen hoppning.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Min har åkt på bete - återkommer i Juli

Hon fick åka med min andra häst - en äldre valack som hon hållit i herrans tukt och förmaning. De åkte till stuteriet där hon är uppfödd. Det var en rätt så häftig syn - hon kände helt klart igen sig när det släpptes i en hage med 4 ponnydamer (varav en är min 2 åring) - hon "vallade" och "visade" honom hagen ungefär såsom ston gör med sina fölungar.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Gillar verkligen din häst! Han utvecklas riktigt fint också:).

Marvin: Din svarta skönhet är lika vacker som alltid-och det klär henne säkert med lite extrahull;). *Fiorano-gillar tjocka hästar-jag är ju trots allt dressyrryttare:p*
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Marvin: Din svarta skönhet är lika vacker som alltid-och det klär henne säkert med lite extrahull;). *Fiorano-gillar tjocka hästar-jag är ju trots allt dressyrryttare:p*

Absolut bra med lite mer hull, tycker hela tiden att hon ligger lite i underkant när hon är installad. Hon har fått en jättefin rund rumpa nu! :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Han tackar för alla komplimanger, och han är verkligen lika snäll och vänlig som han ser ut :) Gillar den här hästan skarpt faktiskt, himla synd han ska åka hem till hösten igen - hade jag haft pengar över och inte två föl att uppfostra hade jag nog lagt ett bud på honom faktiskt :p

I dag ska vi ge oss ut på ytterligare en skogspromenad och sedan ska han få vila över helgen. På måndag kommer tjejen som ska ha honom större delen av sommaren och jag ser fram emot at börja "jobba" med honom lite mer på allvar :) För att ytterligare förtydliga så är alltså tanken att han ska få lära en nyfiken tonårstjej allt som har med hästar att göra och inte så mycket själva ridningen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Amazing ska in på utredning igen den 28:e! Hon blir inte helt bra, skrittar på som en galning (älskade häst som älskar att bli riden så jävla mycket! :cry::love:) men så fort det kommer till trav så är hon halt, kommer inte igång...

Nu hoppas vi på en låsning (som alla tror) och att det blir bra! Det är det viktigaste, att min fina prinsessa MÅR BRA! :love:


Håller hon *peppar peppar* inte för ridning och det skulle vara något allvarligare som ligger dolt och spökar TROTS ATT VI HAR KOLLAT ALLT INNAN :cry::cry: så kommer jag att stämma de som orsakade detta på så mycket pengar jag bara kan räkna till :mad: och klarar hon av att bli mamma och må bra med lugn motion (för man måste kunna rida henne, annars klarar hon inte av livet tror jag :cry:) så får hon bli mamma nästa år med antingen Baloubet du rouet eller Cavalor Cumano!

Men hoppas givetvis innerligt på att min vackra donna kan få vara min ridkompis i många många år till och att detta löser sig nu! :bump:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad fint han utvecklas! Han öppnar upp mycket bättre bak och har en bättre galopp nu. Jättekul att se era framsteg:)

Vogue: trist med din pålle. Vad är det som har hänt med henne? Tror jag har missat det. Vilken klinik åker ni till?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 301
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 191
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 413
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp