07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tänkte faktiskt på dig häromdan när jag träffade chappes ägare. För du hade väl ridit honom lite? Står ni uppstallade på strk nu eller?

Lytesout95: kul att det går så bra. Han verkar kanon :)

Undret: härligt att han skötte sig bättre den här gången!

Marvin: det va väl jättebra resultat!

Kl
I lördags fyllde Plutten 5 år och det firades med äpplen och morötter samt en härlig tur i skogen. Han är som vanligt igen så jag har börjat rida lite mer igen :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Tränade för min tränare igår för första gången sen i januari. Var jättekul tills Divan fick för sig att skena fyra varv i ridhuset när jag fattade vänster galopp. Jävla apa rent ut sagt.
Hon gjorde ju detta 2 ggr innan jag var inne med henne så hon har antagligen kommit på att hon kan göra det. Inte så kul och jävligt läskigt men när jag fick kontroll på henne, kom ner i sadeln och fick henne i form så galopperade hon som en miljon och det gick att svänga, göra 15 m volter och öka och minska.

Det positiva var att rörelsestörningen är inte kvar, hon ser helt jämn ut i muskulaturen och går rakt. Styrketräningen har verkligen gett resultat.

Nu ska hon bara bli ännu starkare och komma upp i formen så ska vi ut och tävla igen. Ska egentligen tävla på lördag men formen är för dålig så jag väntar tills 6 juni istället.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Sticka inne alltså? :crazy: Hörnen kommer så fort där...

oxo: Ja, jag är nöjd!

Här kommer bildbomben från helgen: :angel:

0431.jpg

Eftergift i halten är tramsigt tycker Chatsi, man ser bättre så här...

0441.jpg


0491.jpg

Spänd!

0691.jpg


0371.jpg


0771.jpg


0881.jpg


0912.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Skoja inte att hörnen kommer fort. Som tur är har vi så sjukt bra underlag att man behöver inte vara rädd för att halka i allafall.

Red en sväng idag och hon försökte igen men inte lika snabbt, igår var det verkligen sken, och jag fick tag på henne efter en långsida och sen jobbade hon kanon.

Chatsi ser mycket lugnare och mer avspänd ut. Nu är det bara att få lösgjordheten och formen på plats på banan också och det är ju plättlätt :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag tycker alla som övh tränar seriöst dressyr och dessutom tävlar i det är helt fantastiskt beundransvärda, oavsett poäng! :laugh:

Vi håller oss utanför staketen så mycket det går ;) så idag åkte vi för första gången ensamna till galoppbanan. Jag har våndats lite för det med tanke på de hopp hon kan få för sig då den ligger lite avsides så flyger jag av i min ensamhet kan det blir sådär kul. Men.... jag vill verkligen inte känna mig beroende av andra så när utflykten med sällskap blev inställd i lördags åkte jag själv idag istället. Vad jag varit orolig för vet jag inte. :grin: Hon skötte sig ypperligt och jag var inte ens i närheten av att hamna på sniskan en endaste gång. :bow:

Så vi fick ett ordentligt galoppass i kroppen och hon var rejält trött. Jag la passet på gränsen, medvetet. Banan är ca 800m lång och jag tog den i 1 varv*2 varv*3 varv*1.5 varv + några fattningar. Skritt däremellan i någon/några minuter. Under varven varierades galoppen från relativt samlad och bärig galopp till fullt ös.

Någonstans känns det som att hon har tagit ett steg upp i den mentala mognadsstegen de senaste veckorna. Som idag, vi var ensamma och hon stod snällt still medan jag gjorde i ordning henne. Att vara ensam har ju inte riktigt varit hennes grej utan hon har ju trampat omkring oroligt och skrapat med frambenen, nu nada. Lite åt detta hållet har tendensen lutat åt allt mer det senaste, vilket är jätteskönt! Sen lär det väl komma bakslag men, men...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Chatsi ser mycket lugnare och mer avspänd ut. Nu är det bara att få lösgjordheten och formen på plats på banan också och det är ju plättlätt :D

Eller hur! :angel:

Kirre: Jag vill också ha en galoppbana!
Njut allt du kan när hon är trevlig, skulle det bestå gör det ju ingenting. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja, det är helt fantastiskt! Är så glad att jag hittat den. (och ett stort tack till kommunen som betalat för iordningställandet!) Skönt att veta ungefär hur långt man galopperar för att kunna lägga upp en plan och inte vara rädd för att underlaget inte ska vara ok utan man kan bara köra på.

Ang dressyren så är jag inte så anti som det låter, jag får bara liksom inte till det. Jag funderar dock lite på att vara med på KMet och rida en LC, bara för att. Ska kika lite på programmet och testrida hemma och se hur det går. Det är om fyra veckor.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi galopptränar just nu i en gräshage där det snart kommer att gå hästar. Många 90-graderskurvor i min slinga, så det gäller att bromsa i tid...

Ska du ge dig på fälttävlan får du nog ta lite dressyr också! ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi galopptränar just nu i en gräshage där det snart kommer att gå hästar. Många 90-graderskurvor i min slinga, så det gäller att bromsa i tid...

Ska du ge dig på fälttävlan får du nog ta lite dressyr också! ;)

Och de går inte att skära av? Hörnen alltså.

Fälttävlan ja. Jag har lagt det lite på is just nu men visst finns den tanken att det behövs mer dressyr då. :angel: Det känns dock generellt väldigt långt kvar tills det blir fälttävlan för oss. Du vet att stockar på en äng, de bits men de där chockrosa tunna pinnarna inom fyra väggar, de är snäääällla. *stadshäst* :grin: :devil:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det är ju fusk att skära av hörnen, då blir sträckan kortare och tiden stämmer inte! Jag ser dem som hinder som jag måste bromsa upp inför och sen gasa efteråt. :angel:

Du får släpa in lite stockar i ridhuset?

Lite lätt terrängträning med draghjälp några gånger så hajar hon nog grejen sen? :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag tänkte du skulle få mer flyt och kunna ligga och rulla på. Men bra att se det som något positivt!

Vet inte vad de andra skulle säga om jag gjorde det. :angel:

Vi testade ju lite olika varianter förra sommaren. Både med och utan draghjälp, snälla låga hinder osv men tveksamheten fanns där och då jag inte är så stark i mitt huvud så blev det ingen bra kombo och jag vill inte förstöra ngt. Nu börjar jag ju lita på henne i hoppningen (eller lita generellt på att hästar faktiskt inte stannar när och var och hur som helst) och känner väl då att det är onödigt att dra ut på terrängbanan och ffa ge tillbaks osäkerheten hos mig. Planen var ju att låta ngn annan hoppa henne på terrängbanan till en början och det är väl fortfarande planen, det ska bara in i schemat någonstans. Får jag inte in det i år så tar vi det nästa år och vem vet, hon kanske har mognat än mer och inte tycker att saker utlagda på ett fält eller som dyker upp i skogen är så konstiga att hoppa över då längre. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

När jag flyttar henne till betet har jag 1,5 km raksträcka (gammal banvall) att galoppera på!

Låter som en bra plan, ni har ju inte bråttom.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kan tyvärr inte se filmerna när det är mobilmode på tuben:(.

*kl*

Igår var jag med ponnyn på kliniken eftersom hostan inte ger sig. Gult äckelslem fanns nere i halsen så nu är hon satt på penicillin och matecam plus att jag ska fortsätta ge fabrol. Nu vore det f-n om hon inte blir frisk:p! Ska tillbaka på åb nästa vecka.

Jag ringde först till distriktvet och fårgade lite snällt om de inte kunde skriva ut penicillin eftersom vi provat med fabrol och hostan inte gav sig. Fick då förklarat för mig att man ALDRIG sätter in penicillin på hosta såvida det inte är lunginflammation. Inte ens om man gör odling på det:grin:. Jodåsåatt...

Stora pluspoäng för underbara ponnyn som som vanligt var en pärla att ha med sig:love:. På väg från kliniken lastade jag ensam och det var inga problem-hon är så himla enkel:bow:!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack! Vad glad jag blir Maja_Kandi & rebeckasff! Trodde han skulle dö av krokodiler på vattenmattan, tigrar i hindret m.m :angel: Men inte då! Har han en tuff ryttare på ryggen är det uppenbarligen inga problem! :bow:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Roligt när dom är modiga dom små :)
Fille brukar också få beröm av tränaren att han är så duktig och tar sig över det mesta även om han tittar, men den där banan vet i attans om vi kommit över i sånt flyt ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Min häst verkar ja gått ur värsta trotsperioden nu. Igår var vi ute och red ensamma och visst var det endel tjafs och tjorv men vi lyckades iaf genomföra uteritten. Dock blir jag väldigt trött på att allt som oftast behöva tjorva och tjafsa, gå baklänges och krångla. Vädret gjorde väl sitt också, vem orkar tjorva när det är +20 grader och sol? Så jag tror hon varit mindre rolig om det varit mildare väder...

Idag har hon fått vila, skritta lite med en kompis som ville prova rida för andra gången i livet. Blir en lugn runda imorrn med, ev en skrittrunda om jag hittar nån att rida ut med. Sedan har medryttaren torsdag och fredag, jag har träning lördag och sen får vi se vad vi hittar på söndag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 292
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp