07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad fin hon är! Kul med både hopp och terräng träning:)

kl
Vi tar det lugnt och promenerar på. Han är lite piggare nu men det rinner lite ur näsan så vi tar det lugnt ett tag till.
Testade att ställa framhovarna i vattenhinkar idag i hopp om att det ska hjälpa lite mot hans torra spruckna hov, han var duktig och stod som ett ljus så länge man var där men gick jag iväg så kunde han inte stå still :p

Mr tuggapåallt
560718_10150961706485196_610595195_12463496_832832049_n.jpg

545165_10150961707265196_610595195_12463497_1222363789_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Ah suck. Hostan har inte alls gett sig här och imorgon är sista dagen på Fabrol. Blir klinik eller nytt vet.besök i stallet på måndag så får vi se vad nästa steg blir. Pigg är hon iaf och jag skrittar ca 45 minuter 4 dgr i veckan bara för att hon ska göra nånting.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl

Har en jäkla svacka nu. Jag är så trött på min häst och hennes humör att jag igår var villig att ge bort henne gratis. Hon har varit krånglig i princip i en veckas tid nu. Stotjurig, gått baklänges och varit allmänt bänglig i stallet. Antagligen hör det ihop med vårkänslor och att brunsten börjar ta fart och det spär på hennes vanliga humör en hel del. Men jag blir så trött... till saken hör att jag själv haft en tung period nu på jobbet, vilket gör att ork och tålamod är begränsade. Min häst är tyvärr inte av den bussiga typen som håller låg profil, utan utnyttjar varje tillfälle till att krångla.

Vad gör ni när ni bara inte orkar med era hästar? Idag fick hon vila för att jag var så less på henne sedan gårdagen, det kändes som att det inte var någon ide att ens försöka rida. Jag blir bara arg och frustrerad. Tyvärr är det inte läge att bara ställa av henne över helgen nu heller, då kommer det inte bli roligt till veckan när hon ska ridas igen. Så jag måste hålla igång henne trots allt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag red bara ut och framåt när min häst hade en sån period i våras. Sen lät jag en duktig unghästutbildare ta "jobbet" 1 dag i veckan. De är ju fortfarande "barn" och behöver nog få vara det emellanåt!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

ett tips jag kan ge är om hon är i en period med brunst och blir hormonig, så finns munkpeppar, vi ger det till min tränares häst, hon betädde sig minder brunstiget efter munkpeppar, jag har en valack som beter sig som en klapphingst och han blir också tokig kring stonas brunst, han blir bättre med munkpeppar ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag brukar också bara rida ut när jag inte orkar bråka med min. Men din var väl inte så kul att rida ut på?

Promenad? Longera? Löshoppning?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Igår var det ponnytävlingar på anläggningen där vi står. Min tränare dömde i första klassen, och därefter passade jag på att träna för henne när hon ändå var på plats (slapp köra hästen 4 mil!).

Det var en nyttig träning. Hästar kom och gick, lastades in och ur precis bredvid ridbanan, skrek efter sina kompisar. Regnet vräkte ner emellanåt och både filmaren och tränaren hade paraply. Chatsi visste inte vart hon skulle titta emellanåt.

Filmsnutt från slutet av träningen, när hon har börjat att lyssna lite på mig... Däremot går hon inte riktigt fram för skänkeln.
http://youtu.be/bZxxNu6vdrs
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad fin hon är! Kul med både hopp och terräng träning:)

Tack! :laugh: Jag var rädd att det skulle bli lite för mycket med två tuffa träningar efter varandra, med bara en vilodag emellan. Men jag hade fel. :p

Är så sjukt stolt över min tjej idag! Bara att kunna lasta, åka, lasta ur och göra i ordning helt ensamma, hon står lugnt även när andra hästar går förbi eller när det kommer bilar farandes. :love:

På träningen fick jag lite känslan av att tränaren tyckte att jag hade en lite för bra häst för mitt eget bästa. :p Ariel hoppade allt jag styrde mot, även om jag ibland var lite dålig på att ge henne det stöd en ung, ovan häst behöver. :o

Vi hoppade diverse stockar både på plan mark och i lite nedförslut, vi hoppade trapp uppför och nedhopp. Och givetvis avslutade vi med att plaska i vattnet, till Ariels förtjusning. :p

Efter att ha skrittat av var det bara att göra i ordning och lasta, fortfarande ensamma då de andra redan åkt hem. Ariel var lika lugn då, även om hon inte var så trött efter träningen som hon brukar vara efter hoppträningarna. ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag brukar också bara rida ut när jag inte orkar bråka med min. Men din var väl inte så kul att rida ut på?

Promenad? Longera? Löshoppning?

Nej precis, det går inte att bara rida ut rakt fram. Det är snarare det största problemet vi har, att rida ut ensam. Det funkar ibland men då krävs det topphumör från hennes sida och därför utesluter jag det just nu. Det är ingen ide att bråka och hamna i en dålig sprial så att hon lär sig återigen att springa baklänges vid uteritter, det har gått rätt bra nu en period och jag vill inte bryta den trenden med att börja bråka när det är döfött från början.
Rida henne på banan är inga problem, men hur roligt är det att harva på ridbanan när man redan gjort det i tre dagar?

Promenera går ju iofs, men det ger ju ingen motion. Igår lät jag henne gå i hagen, hon rör sig lika mkt där och hon var så dryg och skrek efter alla hästar så jag bara orkade inte med henne. Longera går inte heller när vi inte är på humör, hon svänger bara ut bakdelen och går baklänges när man inte kan vara framåtdrivande med pisken. Man behöver vara två för att longera henne när hon är på det humöret. Löshoppa har jag aldrig gjort och även det känns som att man bör vara flera.

Suck. Jag blir så trött på att vara osjälvständig. Känns som att man behöver hjälp för att göra bara dom enklaste sakerna. Jag tror jag hade kunnat ge en miljon för en häst som man bara kan rida ut i skogen med just nu... :(
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Låt någon annan ta hästen i en månad eller två? Det kostar visserligen men inte många tusenlappar extra och när man ser till det stora hela i att ha häst så är det en ganska rimlig slant för att man inte ska slå ihjäl sin häst :angel:


Jag hade en period vardera med mina två hästar för ett par år sedan. Det var då jag arbetade på hög nivå med hästar och hade med dem i arbetet. Det fanns höga krav på allt och alla och det bara skar sig i perioder. Den ena (äldre) var jag så arg på att jag inte kunde sitta upp, då fick min chef rida honom i en vecka och sedan testade jag igen. Då gick det bättre, men jag hade en hookup på att jag inte alls kunde sitta på honom i dressyrsadeln under en månad. Lade jag på den så blev vi ovänner redan på stallgången. Så jag red bara i hoppsadel (tävlade till och med dressyr i hoppsadeln då). Det lossnade allt eftersom.

Den andra var yngre, felhanterad och förbannat svår. Honom tömkörde jag. Sju dagar i veckan om det så behövdes när vi var på kant med varandra. Jag betalade även en tränare för att tömköra honom åt mig i början för att han skulle lära sig vilket gjorde allt mycket bättre. Även honom lät jag mig chef rida om jag kände att vi bara skulle bråka ifall jag satt upp. Där var det dock mest markarbete som gällde i början när vi verkligen inte tyckte om varandra och jag helt enkelt inte ville rida.


Kontentan är nog att inget blir bättre när man fastnat så på kant med varandra utan att man tar in någon utifrån. För att bryta mönstret. Det blir lätt fruktansvärt destruktivt och fasar man inför passet redan på stallgången så gör man sällan några framsteg utanför stallet heller. Något måste göras annolunda i en sådan situation och då är det guld värt att någon annan gör det. Bara för att bryta den onda cirkeln om inte annat.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad tråkigt när det inte funkar. Jag tror att många någon gång har haft en häst som de med glädje hade gett bort vissa dagar, så tyvärr är du nog inte ensam.
Har tyvärr inga goda råd.

Här rullar allt på som vanligt. Nova är som tur är en väldigt enkel häst. Har fortfarande inte haft något trots. Inga problem att rida ut i skogen själv eller med sällskap. Bryr sig inte om hon går först eller sist.
Eftersom jag rider mest i skogen och bara någon gång ibland på bana så händer det inte så mycket här.
Nova fattar rätt galopp, väldigt smidiga förflyttningar och hoppar gärna hinder i skogen. Har inte hoppat så mycket på bana eftersom jag oftast rider själv. Vill gärna ha med någon vid hoppning om man åker av.
Har fortsatt med inkörningen efter vintern och det funkar bra.
Här går hästarna på bete nu så tyvärr börjar sommar magen komma. Hoppas inte hon hinner bli alldeles för tjock över sommaren.
Kommer ha fler hästar på bete i sommar så kommer förmodligen ha lite ridhjälp med mina hästar så att de får gå mer regelbundet.
Kommer inte ställa av i sommar utan väntar till senare.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack för svar. Dock har jag inte den möjligheten att bara låta någon annan rida. Jag har sedan en månad tillbaka en fantastiskt bra medryttare, men tyvärr kan hon inte alla veckor. Denna vecka hade jag verkligen behövt hjälp pga mitt jobb, men har inte fått en enda dags avlastning. Dålig tajming helt enkelt.

Tackolov har vi inte haft så långa perioder att det känts motiverat att skicka bort henne. Har dessutom inte ägt henne så länge. Det har varit dagar hit och dit och som nu, en vecka. Och det handlar helt enkelt om personkemi, vi är båda känslostyrda damer och när vi har dålig period samtidigt blir det pannkaka (varför köpte jag inte en stabil valack?!). För det mesta fungerar det dock, men ibalnd blir det bara så påtagligt att allt inte klickar.
Oftast behöver jag inte rida ut ensam, och på banan går hon ju bra. Men man känner ändå ibland hur värdelöst det känns att inte ens kunna rida ut när det passar en själv, och då blir allt lätt hopplöst. Träna i all ära men jag har till 50% häst för avkopplingens skull. Avkoppling för mig är att lättsamt kunna rida ute när det är fint väder eller man inte orkar motivera sig på banan. Och det är inget vi kan nu.

Red ut idag med sällskap i skritt efter att ha ridit 20 min i alla gångarter på banan innan. Gick rätt bra, men det är situationer som uppkommer som jag vet att jag aldrig klarat upp om jag inte haft en häst framför som draghjälp. Och det stör mig :(
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Usch vad tråkigt att inte kunna rida ut själv! Jag gör nästan alltid det, så kan man hålla det tempo man vill... :angel:

Idag red vi upp till ängarna och laddade upp inför morgondagens dressyrtävling med att galoppera och tempoträna lite där, och sen lite lösgörande i gröngräset! :love:

Ska rida LC1 och LB1 i morgon, första gången jag startar 2 klasser i dressyr, ska bli spännande att se om hon är mer ridbar i andra klassen. Jag förväntar mig inte att det kommer att gå så bra, men vi behöver träna...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

Är avis på er som får rida. I morgon är de 3 veckor sen Elle skadade sig. Tog upp henne på ridbanan i dag för att kolla hur hon såg ut, men tyvärr var hon inte helt fräsch. :grin: Så hon får ta de lugnt ett tag till. Såret är inte helt läkt men på god väg, lite svullen i has och runt sår. I dag släppte jag faktiskt tillbaka henne till vanliga hagen. Hon är lugnare där och det är torrt och fint, så de känns justare. Tyvärr har hon ingen hagkompis just nu och jag orkar inte med ng nytt ihopsläpp och eventuella nya skador just nu.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hej igen alla! :laugh:

Nu är jag tillbaka efter LÅNG tid!

Men till mitt försvar så var Hösten&Vintern 2011 ett RENT HELVETE med 2 väldigt nära släktingar som gick bort för mig och min dåvarande sambo, vi gick isär och han fick dessutom cancer!
(Och jag fick också lämna jobbet och nya stallet i Luleå för att komma hem till ett kaos utan jobb och utan planer!) :cry::(

+ Att vi när vi kom hem stod i ett stall där människorna som först var urgulliga blev
monster!
Och som detta inte vore nog så skadade sig Amazing för första gången genom att dessa människor släppte ut henne obroddad på en glashal äng så att hon förmodligen gick omkull och blev ORDENTLIGT halt på ett framben + att hela bogmuskulaturen sträcktes helt galet!

Men nu efter LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG vila och koll efter koll av vet & massör så får vi nu sätta igång på riktigt igen! Vi tömkör nu i skritt och lite lite trav och ska så snart hon blivit lite lugnare börja skritta ut i skogen uppsuttet och bygga upp alla muskler igen! Även om hon tacksamt nog är snygg i kroppen trots all vila! :love: Vi kommer även köra med regelbunden massage och laser!

Så där är vi nu, känner att vi har halkat efter en aning men det viktigaste är att mitt hjärta mår bra!
Och så lättlärd som hon är så kommer det inte att vara någon match att hitta tillbaka till förra sommarens powerform igen skulle jag tro! :bow:

Och nu står vi på ett helt underbart ställe, en ridklubb med många privathästar och härlig stämning! Ridhus och egen hage, drömmen! ;)
Dock skall hon få dela sommarhage med sin man (en valack som ägs av min vän) och det kan liksom inte bli bättre än så!!
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

I går var jag iväg med Ture på en 30-mila tur för en lokal/regional hoppning. Han har tagit det ganska lugnt i 5 v och vilat helt i 2 för att sedan komma igång igen.
Helt obrydd nollar han först 1 m och sedan även i debuten i 1,15.

Han är verkligen helt fantastisk att ha med sig på tävling, står och sover i transporten, gnäggar när jag kommer dit och pratar med honom och är som en gammal kamel att sadla och göra i ordning ensam.
Är anmäld 1 m och 1,10 nästa helg, så vi trimmar vidare inför debut i 1,20 förhoppningsvis i juni.

Bild från mars i 1,10.

TureSFRK110.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Snygg häst!


*kl*

Q var ute i terrängen på tävling för andra gången idag, fjärde gången i terrängen över huvud taget i år. Förra starten var han helt galen och det var med livet som insats hela tiden. Den här gången gick det bättre. Red en TH90 och förutom att han stannade på ett av de första hindrena så gick han som tåget. Lite spänd i språngkurvan men jag var mest nöjd med att han faktiskt galopperade åt önskat håll. Stoppet var unghästmanér och inget konstigt, han blev förvånad när han skulle lämna kompisarna.

Fick i alla fall 8,3 och sedan avdrag för 29 sekunder över tiden och ett stopp. Slutnotan blev 4,9 vilket egentligen var helt oviktigt. Jag är mest nöjd och faschinerad över att han gjorde ungefär det jag bad honom om efter hans monsterbeteende på senaste tävlingen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Oj, det går framåt! Tokbra med 8,3 juh!

lytesout95: Grattis! Han är jättefin!

Jag och Chatsi var ute på vår 4:e dressyrstart nånsin (medräknat en fälttävlan). Målet var att komma över 53%, då vi legat runt 51% innan.

Red fram 40 minuter till första klassen (LC:1) och fick henne avspänd och trevlig. Inne på banan var hon fortsatt ganska avspänd och mycket mer ridbar än hon varit där tidigare. Bra känsla, jättenöjd! Fick 58,14%.

Andra klassen (LB:1) gick 3-4 timmar senare, då hade hon stått och tuggat hö i lugn och ro. Trodde inte att jag skulle behöva rida fram så länge, men där trodde jag fel. Den tiden jag hade avsatt räckte inte till att få henne avspänd och otittig, och på banan kändes hon mer som hon gjort tidigare, dvs, går inte fram för skänkeln, går emot handen och går knappt att styra. :cool:
Där fick vi 53,10% och därmed var ju målet uppnått, men efter första klassen kändes ju inte det lika bra...

Red igenom henne lite till på framridningsbanan efteråt. Det går ju i vart fall framåt, och vi fick trevliga kommentarer i andra klassen om utvecklingsbart ekipage och att jag behöver komma ner i sadeln (går inte när hon är spänd) och jobba på kontakten.

Totalt sett är jag nöjd med dagen, det finns nog hopp om 'att!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag tänkte kolla om vi också kan få vara med här i tråden. :)

Min 07:a, Risto, är en Holländare, kwpn tp, som är både importerad och inriden i år. Han är körd i Holland men lite lite riden här i Sverige och därför väldigt grön och omogen :) Han är väldigt omsuklad över hela ryggen och länden men vi tar det lugnt och försöker bygga en stadig grund då tanken är att han ska bli min nya dressyrstjärna.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3156209996225.121522.1594491638&type=3#!/photo.php?fbid=3156223076552&set=a.3156209996225.121522.1594491638&type=3&theater

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3156209996225.121522.1594491638&type=3#!/photo.php?fbid=3156210716243&set=a.3156209996225.121522.1594491638&type=3&theater
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 292
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp