07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Ja här fungerar just ingenting nu. Jag for till Skåne sista helgen i april och ett barn skulle rida. Tji fick vi, för ponny kom in med en tappsko den kvällen. Blev fem dagars ofrivillig vila tills jag var tillbaka och hovis kom ut. Min hovis varmskor och ponny har inte helt vant sig vid det så jag vill vara med. Red ut i skogen samma dag och efter en rejäl brall hostade ponny ett par gånger. Tänkte att det nog mest var ett grässtrå som satt sig i halsen i brallen. Det var det naturligtvis inte utan hostan fortsatte. Så nu går hon på behandling för hostan och skrittas typ en halvtimme om dagen.

Ovanpå detta hann jag flytta henne till nytt stall innan jag insåg att hostan var ett virus. Tack och lov har ingen annan häst påverkats som henne. Men hon fick iaf en hagkamrat (äntigen!) och det visar sig att hon är en riktig liten häxa. Hon vaktade maten så mycket att den andra ponnyn inte fick äta-trots att vi la högarna långt fran varandra fungerade det inte. Så då provade vi idag att säppa henne med två andra hästar. Det resulterade i att hon sparkade den ena så han blev tvärhalt och hon själv åkte på däng och har två svullnader på rumpan. Så nu får hon vackert gå själv. Suck.

Har hittills missat två tävlingar av de tre som öht finns innan midsommar. Nu verkar iofs hostan gett sig rätt bra och jag hoppas att hon är fit för tävling om en månad.

Tanken är att hon ska gå helt på bete från veckan innan midsommar tom veckan efter Falsterbo. Då jobbar jag ändå som mest och så reser jag förstås ner till Falsterbo!! Sen finns en tävling 4 augusti som jag tror jag hinner få henne klar till.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vilken otur och vilken liten häxa till ponny! Hoppas hon kryar på sig snabbt.

Elle står i sin sjukhage med stort bandage. Hon har varit lugn och jag har släppt henne i en större gräshage när jag varit i stallet och haft koll. Gräset har varit så gott så hon har inte tagit ett travsteg. Såret läker långsamt men säkert. I morgon har de gått 2 veckor och jag skulle gissa att de krävs 1-2 veckor till innan de är läkt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad tråkigt att det inte funkade med hästarna ni pröva släppa ihop med! :(

Diablo fick hoppa med Camilla i måndags:

http://youtu.be/8R2Pr3ze49E

& i förmiddags åkte stallägaren, hennes kompis & jag, till en liten terränggrop med våra hästar! JAG hoppade. :D

Han stanna en gång, men det var mitt fel. Han förstod nog inte att vi skulle hoppa två hinder på raken & blev lite paff. & jag var dålig på att rama in honom. Annars skötte han sig exemplariskt! :love: Gick igenom vattnet på första försöket utan att blinka!

http://youtu.be/B2BSQAemDZg

Blivit en ganska intensiv vecka för Diablo. Vi tränade även dressyr i onsdags. & han var SÅ fin på slutet! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Slänger in mig i tråden :)
I morgon skall jag iväg med First Wish stoet Avalon
på en riktig dressyr träning :) Det ska bli spännande.
Nytt ridhus för fröken också. Hon är rädd för folk på läktaren :angel: .

Här är bild på Fröken :)

543168_10150817914991232_578281231_9740173_1327629193_n_201804925.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag har jag och Ares haft träning i hantering, så himla nyttigt, min tränare är bäst... rida kan han redan, men vara 100% lydig i all hantering kommer nog ta ett tag att träna in, han har ju bott här nu i 5 mån, och vi håller fortfarande på att lära känna varandra, men jag förstår inte riktigt hur folk inte tycker att det är lika viktigt att få hästen 100% lydig från marken? hästen är riden och hanterad, men inte tränad regelbundet och koncekvent från marken?? samma sak med andra pollen, när jag började träna honom brukade han springa ner folk, men han var ändå riden?? för mig är detta svårt att förstå riktigt... Nu efter ett tag med Ares förstår jag hur mycket tillbaka i träningen jag måste gå, ända till att stå i stallet själv... men men bra tränare och positiva människor så löster sig allt, det ända är att jag själv tycker total kommunikation och lydnad från marken är sååå viktigt att jag hade inte gått vidare om inte detta funkat först?

Hur tänker ni? särskilt när det dessutom är en stor häst?? Vad händer tex om man lägger mest tid på ridning och så en vacker dag så funkar inte ridningen vad går man då tillbaka till? här har ju markhanteringen jätte viktig, har du tränat din häst från marken har du ju alltid något att gå tillbaka till.. men men, vet att jag har mitt lilla sätt med hästar och att jag inte ser att en häst är en problem häst utan ser det som en brist i kommunikation, det är här jobbet med hästar ligger... ;) hur tycker ni?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag förvånas också av den "slapphet" som många ryttare visar i markhanteringen. Men som den pragmatiker jag är så lägger jag mig inte i.

I mitt stall kallas jag halvt på skämt för Överste Hati, då jag vill ha disciplin hela tiden. ;)

Ariel får varje gång jag leder henne träna på att stanna när jag stannar, gör hon inte det så blir det backning 5-6 steg. Hon är helt med på reglerna, men är en sådan häst som behöver påminnas lite då och då. Samma med en sådan enkel (?) sak som att stå stilla vid uppsittning, där är hon 100 % säker och står stilla även efter att jag satt mig i sadeln, medan jag fixar med handskar, mobil kanske och tyglarna. Hon går när jag ber henne, inte tidigare.

När jag var bortrest två veckor och andra hanterade henne, då började de sakna mig... :devil: Hon blir en riktigt odräglig häst om man inte hela tiden underhåller var gränserna går och vem som bestämmer. Fördelen när man underhåller det hela tiden är dock att man inte behöver ta i så mycket, utan det räcker att jag höjer handen när hon står stilla så backar hon.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Igår var det dags för tömkörning igen! Jag har ju jobbat med galoppen ett par gånger i backen och så givetvis i de övningar som blivit under hoppträningarna.

Skillnaden från förra tömkörningen (en månad sedan) var enorm! Nu bjöd Ariel själv upp i galopp i vänster varv, helt i balans och med bakbenen väl under sig. Det var inte en tillstymmelse till de där kaninbakbenen jag varit så bekymrad över.

I höger varv vill hon fortfarande helst inte ta stöd på vänster töm, men det ordnade sig efter en stund. Galoppen var nästan lika fin som i vänster varv, däremot orkar hon fler varv i höger än i vänster. ;)

Stallkompis T var snäll och fotade i början, så här kommer en bild! Visst börjar hon bli lite bättre i hullet?

120512-003_202353984.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hanteringen är såklart viktig, avskyr ouppfostrade hästar. :devil:

När jag köpte min var hon 3,5 och inte inriden, så innan vi kom igång med inridningen ägnade jag mycket tid åt markhantering: Promenader, gå i vattenpölar, flytta sig, löslongering etc. Samt att inte sparkas när man rörde i närheten av juvret. :crazy:

Min verkar ha varit ganska välhanterad från början (import, så jag vet inte så mycket om hennes första år), plus att hon är vänlig, lite vek och ranglåg, så det var egentligen inte särskilt svårt. Jag påminner henne när det behövs, men brukar få beröm för hur snäll och välhanterad hon är. Min hästokunnige sambo är ju hästskötare på tävlingar, och jag vågar släppa iväg dem på promenad på tävlingsplatsen. (Man hör var de är: BLÄÄÄÄ låter det över hela området när hon har dregglat på honom :rofl:)

Dock har jag slarvat med inlärningen av att stå stilla när man sitter upp. :o Hon går iväg när jag lättar, och jag stör mig lite varje gång, men låter henne hållas, jag kommer ju upp ändå. Och sitter man upp i skogen eller liknande brukar hon stå mer stilla än hemma på gårdsplanen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag tränar inte min häst från marken i den bemärkelsen. Utan jag använder mig av sunt förnuft och korrigerar när det behövs. Dock kan han bli lite bufflig och vill gärna sitta i knät när han blir osäker. Men det ser jag inte som något problem utan han blir tryggare och säkrare för varje gång vi är iväg. Sen så får han självklart inte gå på mig och det vet han :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag har jag o Nellisan debuterat dressyr! :banana:
66,5% i LC:1 kändes inte så illa pinkat med tanke på att hon inte riktigt gick fram som hon brukar (40-banor är inte vår grej!).

Angående Mark-arbete så är jag faktiskt ganska "fri" med Nelly, av den enkla anledningen att hon är så självständig att jag inte behöver ha sådan pli på henne. Jag håller henne inte så kort, men de gränser som finns är 100% nolltolerans, och det vet hon.
Vi har nog en ganska bra balans av ömsesidig respekt på det viset. Jag är inte stygg mot henne, och hon är inte stygg mot mig (med vissa undantag...:cool:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Trevlig häst!

jarnroos: Fina bilder på din tjej :)

kl
Här tar vi det lugnt för regnet öser ner och det har tom haglat idag. Men jag fick lasttränat lite idag och det gick bra :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag fyllde Chatsi 5 år! :banana:

Vi hopptränade utomhus, först på grus och sen på gräsbanan och hon var ordenligt taggad och hoppade super. Tyvärr red jag som en kratta och hjälpte henne ingenting. :crazy: Hon kämpade tappert ändå, och sista rundan hoppade vi en bana på ca 1.10 felfritt, och kom hyfsat bra på alla hinder, och jag hjälpte till istället för att förstöra. Försöker hålla kvar känslan av den rundan istället för de andra sprången.

Däremot var hon jättefin på marken, jämn och fin på bägge tyglarna. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Gratulerar! Både till Chatsi och till träningen. 110 liksom?!!

Här har vi också hopptränat, med en förkyld pilot, så resultatet blev därefter. :grin: Återigen visar hon dock vilken klippa hon är. :love: Det gick lite upp och ner under passet, en del kändes riktigt bra och en del mindre bra och det var enbart pilotfel. *morr* Hon kändes fantastiskt ridbar idag, så lite irriterad att jag inte tog tillvara på det. :mad: Men vi fick avsluta med sista långsidan i repris som bestod av räcke-räcke-kombination, sex språng till oxer, och då red jag rätt och hon hoppade rätt, så den känslan tar jag med mig.

I helgen som gick var jag och mentaltränade på en regionaltävling i närheten, där jag gick och stegade 115 resp 120 klassen. För att få känna på höjden, avstånden osv. Var faktiskt riktigt bra! Och jag förvånade mig själv med att känna att det inte kändes helt omöjligt. Inte där vi är nu självklart men för ett halvår sen eller med gammeltant så hade jag bara snabbt konstaterat "omöjligt". Låter kanske som en knasig grej att göra men jag vill ju dit, eller iaf i närheten och det är ju inte så att jag ställer upp 120-hinder på ridbanan hemma "bara för att" så tänkte när jag stod där och tittade att jag väl lika gärna kan gå banan och se hur det känns. :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Grattis till fina Chatsi!

kl
Här har vi tagit det lugnt och vilat i några dagar för Plutten har varit lite matt och låg. Något förhöjd temp men inget oroväckande. Men som sagt så blir det lugna gatan här i några dagar till. Promenerade med honom för hand en sväng idag.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

grattis och vad fin hon är ;) mina pollar har börjat få gå ute dygnet runt nu, och jag har hållt på med min ridbana och fixa sommar hagen så de har fått en försmak på sommar ledighet ;) kändes dock som Ares växer lite så det gör nog inget, men idag måste jag ha lite lydnadsträning med honom ;)

Jag hade tänkt på min ridbana att göra en naturlig lutning åt ena kortsidan så att vatten kan rinna av, och jag har inte jätte erfarenhet av att köra traktor, men gisses vad tid det tar, jag liksom skrapar sanden med skopan och ska få detta jämnt ;) hahaha jag förstår att det är dyrt att anlägga ridbana, det är inte själva materialet utan all denna tid och jag vill inte ha värsta fansy pansy banan utan nöjer mig med om lutningen resulterar i att det mesta åker av, beräknar banan att bli ca 25*45 alt 30*45m, ungefär... har ni gjort något liknande? vill alltid ha tips ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nu har det gått några dagar igen. :p

Ariel har fått en medryttare, så skönt! Hon behöver egentligen ett mysigt uterittspass till, men jag lyckas aldrig hinna med det. Nu kommer M att rida henne en dag i veckan, kanske två längre fram.

120515-014_202884948.jpg


Sedan har vi haft en rolig hoppträning, där fokus för mig och Ariel mest handlade om att piloten måste rida och inte bara åka med. :angel: Ju längre tiden gick desto mer red jag och tänk, desto bättre gick det! :p Ariel var superfin, som hon alltid är.

120516-002_202967771.jpg


Idag åker vi iväg på vår första riktiga terrängträning, det skall bli spännande! Jag åker ensam, så vi får se om vi ens kommer i tid till träningen. ;)

ariel-027_203035492.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 290
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp