07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hon ser superfin ut i terrängen, måste vara hemskt skönt att ha en häst som faktiskt galopperar i rätt riktning när den kommer ut på öppna ytor :angel:


*kl*

Q var och terrängtränade för andra gången idag. Äntligen har han lossnat lite och han gjorde bara två räcerryck där han stack och jävlades. Annars gick han super och var till och med ridbar. Slängde sig inte en enda gång och tittade bara på ett hinderkomplex med en kombination där båda hindrena var smala glesa stockhinder men hoppade det vid anridning nummer två och då helt avslappnat, han fattade inte vad som var vad när han kom emot det första gången. Fokuserade på lite svårare linjer och att hoppa banor med många hinder i föjd utan att få spel idag. Nu får han gå ett terränghästprov och sedan ev en träning till innan vi lägger terrängen lite halvt på hyllan och fokuserar helt på hoppningen ett tag för att se om vi kan ta kvalen som behövs för Flyinge. Till Falsterbo försöker jag inte kvala, det är bara 6 veckor kvar vilket känns alldeles för tajt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Du ska vara enormt stolt!! Såg utmärkt ut och terrängen ser ju plättlätt ut för er :laugh:

Elle; Härligt att du redan får hem henne!

oxo; grattis till segern. Fantastiskt troligt!

*kl*

Här har vi hopptränat ikväll och sammanfattningen är väl att jag har en helt fantastisk liten häst. :love: Gjorde en svår övning i mina ögon och även om vi kom lite sent och därmed lite snett så hoppade hon utan tvekan. Film kommer imorgon.

Diskuterade lite med tränaren där vi beslutade att det är ok att åka på Pay and jump nu på lör. Visst lite tight med tre hoppningar på en vecka men den tävlingsplatsen är så mycket trevligare för en unghäst än den som var alternativet helgen efter.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hon ser superfin ut i terrängen, måste vara hemskt skönt att ha en häst som faktiskt galopperar i rätt riktning när den kommer ut på öppna ytor :angel:

Det underlättar! :angel:
Men när du får din att galoppera åt rätt håll så lär ni inte få några problem att rida inom optimaltiden. :idea:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad var anledningen till att du röntgade? Usch vad tråkigt när man hittar saker som man kanske helst inte ville veta.

Anledning var egentligen ingen speciell mer än att han är ofta trött och öm i ryggen. Men jag har ju åxå haft jätte problem med att hitta sadel till honom, så att ryggen inte varit på topp är ju "ingen konstigt" även om känslan sa mig att jag skulle kolla. Så jag räknade med en röntgen i min "sadel budget" sas, och det var ju kanske tur.
Nu får vi se vad ET kan säga/hjälpa till mig och så ska jag ju så klart prova ut en sadel en gång för alla till honom nu!
Tur man fick tillbaka litta på skatten...:angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag har det badats i sebacil och switchat. Har hovskabb i stallet varav en av hästarna har enorma bekymmer med så det är totalsanering som gäller i sommar, både av alla hästar och stallet. Under två månader kommer ingen att få beträda stallet. All utrustning måste tvättas, frysas el sebacilas. :crazy: Bara hästen blir bra dock så är det värt det.

Här är två filmer från träningen igår. Som sagt, en riktigt knepig övning kände jag men jättebra, jag var tvingades till att använda mina ben som aldrig förr. :angel: Något jag verkligen behöver.

Övningen som "singel", reds från båda hållen;
http://www.youtube.com/watch?v=PrUmjqxqJMM&feature=youtu.be

Som bana och lite modifierad;
http://www.youtube.com/watch?v=5LjMSqHcsqw&feature=youtu.be
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

vad duktiga ni är!

kl:
har varit och hopptränat idag, studs och sen böjt spår till räcke el oxer och vice versa. Tror inte C har hoppat studs förut men hon var oväntat kvick i benen!

Efter världens längsta vinter med motgångar är jag riktigt sugen på att komma igång och tävla nu..
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Nu har jag varit dålig på att uppdatera. ;)

I söndags kom fysioterapeuten och kände igenom Ariel efter tävlingen. S hittade lite träningsvärk men i övrigt en väldigt rak och mjuk häst. :banana: Ariel har dessutom byggt helt nya muskler runt manken, tack vare sin nya sadel. :love: S var helt lyrisk, så jag blev förstås ännu mer nöjd med sadeln.

I onsdags hade vi hoppremiär för denna säsong, dessutom hoppade vi i bomlösa sadeln. Vi travade över bommar på S-båge, hoppade fyrstuds på böjt spår samt en bana på tre hinder i galopp. :D

Ariel tyckte att det var superkul, så när det blir lite mer höjder på hindren får jag köpa en hoppsadel till henne. Just nu fungerar det bra med bomlösa, även om jag inte får så mycket stöd i språnget. :grin:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Grattis på födelsedagen!

Kirre: Det ser fint ut när ni hoppar och vad skönt att hon blev helt bra från vinglet:)

kl

Jag ska sluta skriva veckoplaneringar tror jag för det blir aldrig som jag tänkt mig från början. Men jag kan ju inte låta bli att redigera ;)

M: ut skritt
T: dressyrtävling
O: vila
T: vila
F: tömkörning
L: uteritt/hoppning
S: uteritt/dressyr
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

idag är planen att jag rider Love på bana och medryttare tar ares på bana, ska se hur dom går där tillsammans och kul att se henne rida honom och hon har heller inte sett Love nu på länge och hur han har utvecklats så det ska bli kul att få visa upp ;) dock kanske Ares har lite träningsverk från i tisdags men tänkte känna igenom honom först, dessutom har Love haft 4 dagars vila pga två längre uteritter från helgen och jag har jobbat, så det blir kanske två killar med mycket glädje och motor ;) hihi... återkommer efter passet ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Hopptränade Q idag och han tar sig lite för varje gång. Nu ligger fokus på att han ska bli så ridbar mellan hindrena att vi kan gå upp till 120.

Veckan har blivit som följer;

M: vila efter tävling
T: longering inspänd
O: terrängträning
T: vila
F: hoppträning
L: hopptävling
S: vila

Har alltså bara suttit på honom när jag har hoppat den här veckan. Nästa vecka däremot är easy för båda hästarna med tävlingsfritt och fokus på skogsturer och dressyr. Han fungerar bäst när han går högintensivt en period inför tävling och sedan lugnare istället för att gå på halvfart hela tiden. Då kommer han helt enkelt aldrig igenom i ridningen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Veckans shema:

M: Röntgen /vila
T: Vila
O: Galoppintervaller
T: Skritt intervaller i havet
F: Cykla (skritt/jogga för honom)
L: Longering
S: Hoppträning
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

passet idag gick toppen, love var som vanligt inställd på att ge järnet och även medryttaren tyckte vi hade gått jätte långt i träningen, hon fick oxå avsluta med att rida honom och kände en enorm skillnad från i höstas ;) så då blir man glad, Ares däremot var jääättte seg och det misstänkte jag redan innan efter vår tur i tisdags där han slösade upp en månads energi ;) men men han gjorde det hon bad om och var jätte duktig bara det att hon fick lägga om träningsplanen och göra lite mindre och mest skritt ;)

han har satt massa nya muskler och blivit mycket rundare och finare nu ( dock mycket kvar och längtar efter ett sommarbete nu så man får se honom lägga på sig mer ) tror dock inte han är typen som blir rund om man inte tränar upp mycket muskler då..

mina andra kan lätt bli runda utan muskler ;) men just nu är nog ändå love i bästa kroppsformen, pälsen har släppt och kroppen kommer fram, han blir lätt fet på sommaren och sen under vintern så ser man ju inte kroppen med all päls och sen när pälsen försvinner så kan ögat få njuta några veckor sen kommer hullet igen ;)

men men tänker nog till hösten täcka dom istället så de inte utvecklar lika mycket päls, brukar annars låta dom gå så mycket som möjligt utan täcken för att de ska få leva så naturligt som möjligt. Men det beror oxå på att vi inte varit där i träningen än som kräver ett sådant arbete att de alltid blir svettiga, men jag känner att vi nu ökar så mycket i träningarna att till hösten kanske det ser annorlunda ut och då vill man inte ha en pälsboll som sedan blir svettig och kall ;) let´s see ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

veckan ser ut såhär ;)

lö; ares-massage och promenad vid hand / Love - uteritt
sön; Ares-uteritt / Love bana
mån; ares-bana / Love uteritt
tis; ares- bana / love bana ev. hoppning
ons vila
to ares och love - bana
fre och lö vila
sön; vet ej ännu ;)

bana eller uteritt med ares hänger lite på om jag har sällskap så det kan ändra med vägen, men love har fått mycket ute ritt det sista så egentligen behöver vi öva inför nästa träning ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Gode tid, vilken pay and jump. Det började i katastrof. :crazy: Var en till från stallet som var med och våra hästar är typ kära vilket inte brukar innebära några bekymmer sådär men nu.... Jag var nära att sitta av och åka hem innan jag hann sitta upp typ. Red jag inte i rumpan på den andre så var hon mer i luften och på bakbenen än någon annanstans. Så framridningen var det mest fokus på att fokusera och försöka slappna av.
Måååånga hästar och så blåste det halv storm. Perfekta förutsättningar. :grin:

Hoppade 70 o 80 idag också. Väl på banan så var hon faktiskt helt ok. Kom lite nära på några språng bara men nollade.
Till 80 sen så var hon så trött, så trött och jag också. Den där starten tog musten ur oss båda. Men, så går vi in, jag rider så jäkla bra och hon bara levererar. :love: Sånt flyt har vi aldrig haft förut och vi kom bra på hinder. Jag brydde mig inte om vilken galopp vi hade, för att bara behålla flytet och vi red vår finaste nolla so far. :bow:

Jag är så oerhört stolt över både henne och mig. :laugh:

Nu är det tre veckor till nästa pay and jump och då ska jag nog våga mig på att gå upp en klass.



Film från 80, i ngt konstiga färger....
http://www.youtube.com/watch?v=SpVjMBBaPYs&feature=youtu.be
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ha ha, ja samma här !

veckoplaneringen spricker varenda vecka.

Denna vecka blev:

Måndag: på banan och ute i skogen
Tisdag: Uteritt
Onsdag: hoppning
Torsdag: vila
Fredag: tömkörning
Lördag: vila
Söndag: Löshoppning alt uteritt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Härligt, grattis!!

Filmen hackar, är nog min dator som är lite trött, men ser ut att vara bra flyt och fina språng! :)

Cirkus: Det funkar! Härlig galopp hon har!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag fick Ares massage och vila ;) han tyckte nog det var skönt men hade liiiite svårt att stå still ;) får öva på den biten ;) imon får vi se om han är piggare på banan ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 290
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp