07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Grattis!

kl
Idag har varit en galen dag! Först ett dressyrpass där traven var kanon dock blev det kortslutning när vi kom till galoppen med en trottsig tonåring som sparkade bockut och en massa felfattningar.
Hopppasset under dagen blev inte speciellt mycket bättre eftersom en självgående gräsklippare började gå precis nere vid ena kortsidan av paddocken och hästarna höll på att dö! När vi väl fick snubben att stänga av den var det fortfarande en hel del motstånd att hoppa på linjen som gick ner mot den kortsidan. Men det positiva var att han inte tvekade på hindren och han fattade galopp utan problem :) i morgon blir det p&j 50 cm och programridning. Hoppas på bättre ridkänsla :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Är det någon annans 07:a som blivit.... tjock? :crazy:

Min donna får inte ett gram mer mat än vad hon absolut behöver, springer och busar i hagen med kompisarna hela dagen och rids 1h 5 dagar i veckan + går powerwalk-promenader för hand 3-4 dagar i veckan (matte går agera skrittmaskin). ÄNDÅ väger hon 700kg (är 172 och grov, men ändå)!!!

Jag är dessutom kluven då jag verkar vara de enda bland mina bekanta som försöker hålla principen att rida hästen samma antal dagar per vecka som ålder:
3 år = 3 dagar/vecka
4 år = 4 dagar/vecka
5 år = 5 dagar/vecka
6 år och uppåt = 6 dagar/vecka

Fyraåringen i mitt stall går 6 dagar i veckan (utan intervaller av vila på mer än kanske 4-5 dagar var tredje månad), mina kompisars femåringar går också 6 dagar i veckan...
Jag ger min tjej två dagars vila per vecka eftersom de 5 passen hon går är rätt tuffa, och då en timmes långa, och jag känner att hon behöver den tiden för återhämtning. Dessutom får hon en vecka då och då om jag känner att hon behöver det (var 10-12 vecka kanske).
Hon är i god kondition för i alla fall debutant/lätt fälttävlan för närvarandet...

Tror ni att hon skulle behöva gå 6 dagar i veckan under 'bantningen' för att snabbare och smidigare gå ner i vikt?
Jag ser ju att många här i tråden också ger sina hästar 2 dagar vila per vecka, men eftersom min är tjock så kanske hon behöver gå mer?

GAH! Jag är lite uppgiven här..!:crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Usch det är svårt det där! Har ni fått gräs ute i hagarna så kan det ju bero på det att hon gått upp i vikt. Jag försöker också rida efter dagar-ålder principen.

kl
Bilder från i helgen :)
Ridlgerhgs28-29april065-Kopia-Kopia.jpg

Ridlgerhgs28-29april058-Kopia2-Kopia.jpg


En suddig film från dagens programridning!
http://www.youtube.com/watch?v=M_huudqlOUw&list=UUUIVD6k9nCI64s-s9UWZqbQ&index=1&feature=plcp

Ska se om jag får laddat upp P&J hoppningen som vi klarade felfritt men det är ingen vacker ritt:angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ariel har ju bantat sedan början på december. Dvs ätit exakt på existensminimum enligt tabellerna, utan hänsyn till att hon ridits 4 mil per vecka. Eftersom hon har överaktiva leder kan hon max ridas fyra dagar i veckan, oftast bara tre.

Ändå har det tagit fyra månader innan hon såg vettig ut och nu sista månaden har nästan allt överflödigt fett försvunnit. Men det tar tid med viktminskningen och nu börjar ju sommarsäsongen också. :crazy:

Den bästa fettförbrännande motionen är ju lågpulsträning, dvs inte högre än 130-140 spm. Så går hon tuffa pass kanske de inte bränner fett utan mest kolhydrater och då minskar hon inte i vikt lika lätt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Oxo: fan va fiiin, och smaaaal! ;)

Habina: Igår var vi ute och bara skrittade i 95 min. Bara runt i skogen över stock och sten, mycket branta backar och sådan shit-vad-brant-det-här-är-det-går-nästan-inte-klättring. Hon låg i ganska jämn, högre puls hela tiden, och var tröttare än tröttast efteråt. Ändå var hon pigg och glad idag =)
Det hade kanske varit bra träning att göra si sådär 2 dagar i veckan? Och sedan cantra och försöka hålla passen på banan till så få som möjligt under själva bantningen (hon kan ändå det hon ska ganska bra nu).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Nu har jag inte skrivit här på evigheter så det är väll ingen som kommer ihåg oss. Men även om jag inte skriver så följer jag tråden flitigt ;)

Har inte så mycket att skriva nu heller egentligen utan Pix och jag jobbar på i vår egen takt, rider främst ut i skogen just nu och tar ett pass på bana någon gång då och då.

33029072.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag försöker också rida/jobba min femåring efter åldersprincipen

Denna vecka blev det:
Söndag: löshoppning
Måndag: dressyrlektioin
Tisdag: vila
Onsdag: hopplektion
Torsdag: vila
Fredag: skogstur
Lördag: vila
Söndag: skogstur

Nästa veckas plan är:
Måndag: dressyr
Tisdag: vila
Onsdag: hopplektion
Torsdag: vila
Fredag: skogstur
Lördag: skogstur
Söndag: löshoppning

I princip varannan dag alltså. Det blev en extra vilodag på lördagen eftersom hon både vaccinerades och avmaskades på fredagen.

Min ska åka på bete under hela Juni. Hon kommer gå på ett hyffsat magert bete eftersom hon är väldigt lättfödd.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ska vi se om jag kan lägga till en bild tagen efter hoppträningen i onsdags, lite trött...

319878_10150725842393323_587258322_9546659_596620278_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

oxo; Bra första runda. Lite vingligt som sagt,tar inte riktigt förhållningarna heller ser det ut som. Kul att hoppa kanske. ;) Hemskt snygg på de uppställda bilderna!

*kl*
Jag går också på åldersprincipen i min träning, tom lite i underkant fram till sensommar/tidig höst, då jag mer strikt tänkte lägga in fem pass i veckan.
Jag tycker de behöver vilan både mentalt och fysiskt. Sen tänker jag mycket på att min är rätt liten och jag inte jätteliten så hon får vara utan mig på ryggen en del.

Ang hull, jag lääääängtar tills det blir rejäl fart i hagarna så hon kan få runda till sig. Jag proppar i henne fri tillgång med grovfoder hela vintern och så får hon ca 2 kg kraftfoder till det (skulle säkert kunna lägga till mer enl vissa) och det håller henne precis.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag jobbar också lite varannan dag..

Förra veckan:
må:vila
tis:dressyrlektion
Ons:skritt i skogen 40 min
Tors:hopplektion
fre: vila
lö: dressyrpass 30 min
sö:vila

den här veckan:
må:tömkörning
ti:hopplektion
ons: vila
tors: skritt i skogen 30 min
lö: 20 min jobb i ridhus, 40 min uteritt
sö: uteritt
må:vila

Vill inte heller att hon ska ha mig på ryggen alltför mycket, visserligen är jag ingen tungviktare men vi hade sadelproblem i vintras med spänd rygg som följd, så helst max 4 dagar med ryttare /vecka. Ska hon jobba utöver det blir det för hand eller på töm.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min går ju på gräs (som nu börjat växa så det knakar :cry: !), och förutom det får hon ca 6 kg hösilage som egentligen har halm-värden. När de få gå ute längre kommer hon nog bara få lite hö över natten.
Hon får två kilo kraftfoder, havre+majs, och det är det ENDA hon funkar på, utan det är hon som en elefant att rida - så jag har valt att ha kvar det och i så fall öka träningen (lågintensivt) istället... De dagar hon vilar får hon ingen kraft alls...

Hon är ju liksom inte smällfet (i mina ögon), men 700kg är mycket för en 5åring att dra omkring på tycker jag:
nell_198280365.jpg


Det är så himla svårt tycker jag!
Utan kraftfoder tappar hon ork och med blir hon en tjockis...
Man kanske skulle våga dra ner på kraftfodret nu när gräset kommer ändå? Att hon blir tjock över huvud taget tyder ju på att hon får för mycket energi genom maten...
Vi ska göra sista tävlingen innan en paus nu på tisdag, efter det får vi kanske tänka om vad det gäller mat.:crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

Suck.... Nu står Elle på Ultuna med 10-15 cm sticksår i hasen.:cry: Kom ut i går em och hittade blod nere runt kotan och upptäckte sen ett skärsår vid hasen som såg djupt ut. Ringde distriktsvet, som tyckte jag skulle åka till Ultuna direkt. Stallkamraterna tyckte nog jag var lite överdriven, men jag hade dålig magkänsla. Lastade direkt och åkte, och fick hjälp på en gång. Ordentligt sticksår i hasen. Fattar inte på vad hon gjort sig illa på, inga träd i hagen och hon hade inte rullat sig. Röntgades men inga skador på skelett. Stora hasleden provtrycktes, men de kunde inte se att de kom ut ngt. Prover på ledvätskan tagna och provsvar kommer troligen i dag. Så nu står hon kvar med dräneringsrör och bandage från hov upp till virvel, och är satt på bredspektrum antibiotika. Nu hoppas jag att proverna ser bra ut, så blir de "bara" behandling som sårskada med infektionsrisk. Annars är det en helt annan behandling. Stackars Elle! :( Vi som äntligen hade börjat komma igång....
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vägde Elle i går på kliniken, 687 kg. Men jag tycker hon är perfekt i hull och lär nog tappa en del nu pga stress. I oktober när hon var dålig med krosskada vägde hon 649. Trodde inte att hon ökat nästan 40 kg sen dess.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Men nej vilken otur ni har! Hoppas att det inte är något i leden och att hon läkere snabbt!

Docka: jag tycker hon ser fin ut. Men det är ju en stor och grov häst men tycker verkligen inte att hon ser tjock ut. Min är ju en liten skit jämfört med din. Nu är det dock ett tag sedan han vägdes men som 2 åring så vägde han 500kg på klinik. Det är ju 3 år sedan och nu när han är såpass smal som han år borde han väga 550-600kg skulle jag tro. Han är ca 164 i mkh nu skulle jag tro:) men hon är fin din donna!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kör också på åldersprincipen ungefär. Jag rider varannan dag och det verkar passa henne fin fint. Ibland rider jag 2 dagar i rad men oftast så är det varannan.

Divan vägde 564 kg när jag var inne på Ulltuna med koliken i januari. Det är inte direkt mycket med tanke på att hon är 168 cm, var det hon mättes till på Kvalitéen. Då var hon i bra hull. Nu har hon fallit ur pga fällning, brunst och vårkänslor tror jag. Hon har exakt lika mycket mat som i vintras men är smalare nu fast hon går mindre..... det är så konstigt det där.

Hon äter 14 kg silage, 0,5 kraft Grund, 1 kg lucern så det borde räcka gott och väl.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Usch va jobbigt... Hål i hästen vill man aldrig ha!:(

Tack oxo, jag antar att det jag vill är att hon ska se lite mindre ut som en grand prix dressyrhäst (höhö) och lite mer fälttävlanshäst ;)
Men vi får som sagt kanske ta tag i det där med maten + satsa lågintensiv träning!
Till problemet hör även att hon är så himla snäll och gullig och gossig att jag aldrig skulle stå ut med att veta att hon stod hungrig, eller att hon skulle få stå ensam på grus medan hennes kompisar busar i gräshagen... Då får vi helt enkelt träna mer och bättre istället!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Men är hon inte bara bukig då? Tycker inte 700 kg är så farligt på en stor häst som är rejält byggd.

Hur känns hon över revbenen? Dallrar det när hon rör sig?

Ariel ser ju superfin ut nu, slimmad i kroppen, men känner man på henne och ser henne i rörelse så inser man att hon kan gå ned åtminstone 30 kg till... :crazy:

Tror ändå att hon kommer att få gå utan munkorg i sommar, så får vi inleda bantningen igen till hösten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 290
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp