07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Fast jag tror inte hon kommer att få mer motor om jag kör slut på henne dagen innan. :grin: För mig är det ingen större fara, så länge Ariel är glad så är jag glad. Måste bara våga hoppa lite högre. :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Aha, antog att hon blev oregerlig av att hon ansåg det vara för en för ensidig aktivitet. Men är det inte värt att testa igen för att se om det verkligen bara är att hon anser distans vara så tråkigt att hon hellre stannar? Ett resultat på en tävling kan ju bero på så hemskt mycket mer än hästens åsikt om grenen i fråga.

Jag skulle ge en häst minst en säsong inom en diciplin innan jag faktiskt ger upp och släpper idén om att det är det som hästen ska ägna sig åt. Jag menar, annars skulle jag ju få skola om Q efter helgens debut med tanke på att han blir skogstokig så fort han kommer ut på ett öppet fält. Istället så tänker jag låta honom göra just det ännu mera tills han förstår och kan ha kul inom ramarna för vad vad som är planen. Visst, det kanske inte är terräng som är han starkaste gren (även om jag starkt betvivlar detta eftersom hästen är skapt för det här in i minsta detalj) och om det helt enkelt inte går att få ordning på honom så får jag väl släppa det och rida hoppning och dressyr istället. Men jag tänker inte läsa in hela hästens framtid i ett enda tävlingsresultat, det känns väldigt förhastat.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kan det inte även vara värt att se över uppladdningen? Utrustningen? Foderstaten? Upplägget på tävlingsdagen?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Alla de saker du nämner är ju mer eller mindre fysiska saker, det här sitter ju i huvudet på henne. Visst skulle man kunna prova igen, men jag personligen vill inte utsätta mig och hästen för den otrevliga upplevelsen som det innebar att tvinga henne framåt, steg för steg, när vi lika gärna kan göra andra saker.

Jag tycker det är skillnad om hästen är uppspelt eller bara blivit trött, då kan man ju träna den genom fler starter. Men jag har häst för att ha kul och inget annat! :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hahahaha ja det är väl självbevarelsedriften som gjorde att jag slutade med FT och hoppning och bytte till dressyr helt.

Tror han kommer bli kanon när du får pli på honom. Han har ju redan visat många fina sidor. Du kommer säkert inte ångra en sekund sen när ni rider 3-stjärnigt!

*kl*
Longerade Divan i grimma, hur snäll som helst, och sen släppte jag henne en stund i ridhuset och satan vad kul hon tyckte det var. Hon springer diagonal efter diagonal med byte och allt i en sån fin galopp att om jag kan bevara hälften av den uppsutten så blir jag nöjd.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Okej okej, tyckte inte riktigt att det framgick att det absolut endast var mentalt när du skrev att hon inte ville gå framåt. Spontant och utan vidare förklaring så kan det ju oftast bero på något fysiskt i grunden hos unghästar. Men så bra om du hittat en annan gren som du kan ägna dig åt i så fall.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Sluta..? Näe, det är ju så roligt att vara uppe i luften och i full fart framåt :angel:

Skönt att det funkade att motionera henne utan bett också! Det kan alltid bli en stötesten annars om det inte går att göra något med dem så fort de inte får ha bett i munnen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Alltså... Jag skulle tömköra Nelly idag.
Hon var lite seg och ville inte fatta galopp, så jag snärte till med pisken bakom henne så det blev ett sådant snärt-ljud.
Då hoppade hon över staketet och sprang iväg.
Hon hoppade alltså 140 I TRAV. Vart kom den spänsten ifrån!? :eek:

Nöjd häst när jag fick tag på henne efteråt:
ponii_199690676.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Fast ibland tar ju motorn slut i huvudet pga alla intryck, min häst som är i ganska god kondition fysiskt var rätt mör i fredags efter första hoppträningen på 5 månader (vi är på gång igen efter en skitvår med hovböld, överben, balltramp och mattesemester), hon var varken svettig eller flåsig, men lite psykiskt slut av allt att tänka på. Man får kliva av när det räcker och sen köra igen.

De är ju fortfarande unghästar.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

I dag red jag min första riktiga dressyrträning på Elle. Hon skötte sig utmärkt och jag fick bra hjälp/tips på vad jag ska tänka på när vi rider själva.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Självklart kan det vara så, men inte i Ariels fall. Hon var pigg, pigg, pigg när vi var tillbaka på viloområdet och sprang väldigt snabbt (och snyggt) i besiktningen. Veterinären påpekade till och med vilken fräsch och vaken häst det var. :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hjälp vad ni har skrivit! Men kul att så många gör saker med sina pållar!

Synd för dig Habina att det inte riktigt gick som du hade tänkt.

Undret: du ä modig du! Min blir också knas på öppna ytor så du kan få ta min också :D

Quinny07: Läskigt sår men hoppas att det läker fint :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vilken härlig häst! Har du film från KM:et också? :laugh:

Ja, har film från 90 cm i KM också, men eftersom min kameraman står och pratar i telefon och komenterar min ridning så tänker jag ta bort ljudet först innan jag lägger upp det ;) Men det kommer snart :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Synd för dig Habina att det inte riktigt gick som du hade tänkt.

Visst kan en del av mig känna att det blev fel, jag som tänkt mig tävla distans och kanske vara med på unghästfinalen. ;)

Men samtidigt inser jag ju att jag har en superfin häst, som skötte sig prickfritt förutom själva tävlingsmomentet och som dessutom mår bra, det är så lätt att glömma när man har en frisk häst hur oerhört jobbigt det är när den är sjuk eller skadad.

Det är bara en omställning i huvudet när de flesta planer framöver inte gäller längre. :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag skulle inte givit upp ännu !
Gör ett nytt försök och om hon inte "vill" så är det ju bara att bryta.

Min pållas vecka (om det nu blir som jag tänkt mig, v ilket det inte alltid blir)

Måndag: Dressyrlektion
Tisdag: vila
Onsdag: Hopplektion
Torsdag: Skogspromenad
Fredag: Tömkörning
Lördag: Skogspromenad
Söndag: Skogspromenad
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Gör ett nytt försök och om hon inte "vill" så är det ju bara att bryta.

Fast jag är inte intresserad av att göra ett nytt försök, för när motorn dör längst bort på banan blir det lång väg tillbaka. :crazy: Nu red vi ju 1,5 mil med mig konstant skänklandes och peppandes, det var superjobbigt. Vi bröt ju egentligen redan efter 2,2 mil men var ändå tvungna att rida hela sträckan tillbaka också. Skillnad om man är på en ridbana och känner att det inte fungerar.

Mitt liv står inte och faller med att Ariel blir en distanshäst, tycker hon det är roligare med dressyr eller hoppning eller terränghoppning, då får vi syssla med sådant istället.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*


Idag är jag extra glad för jag ska flytta tillbaks till mitt gamla stall :D Äntligen massa uteridningsvägar, skrittmaskin, 2 ridhus och 2 utebanor. Plus bete!

Flyttade för att jag var lite trött på stället efter att ha stått där i 9 år men gräset är inte grönare på andra sidan. Nytt stall = andra problem.
Har varit nöjd med boxen och ridhuset men de ljög ganska kraftigt om ridvägarna. Finns typ 2 slingor som tar 20 min i skritt inget mer....
Där de sa att det fanns fina ridvägar plus sandtag åker det crosscyklar hela tiden....

Nåväl 1 juli flyttar jag!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Förstår hur du tänker men tycker fortfarande inte att du ska ge upp om du vill tävla distans, vet inte om du har möjlighet att tävlingsträna men många unghästar kan ju tappa lite mentalt första gångerna i mer skarpt läge.

Vi var iväg och hoppade igår, gick att lasta både i och ur själv vilket var jätteskönt då jag sällan har sällskap och haft mycket traggel med lastningen i vinter, men aldrig funkat så bra som igår! Hoppningen gick också bra, motorn är inte helt igång men hon är stadig på hinder och helt otittig. Blir ganska lugnt resten av veckan mycket skogen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 290
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp