07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

idag hade jag och ares en jätte bra dag, vi red ut 4 st och ares blev så till sig att han visste inte vem han skulle hålla koll på att tillslut fick vi gå först ;) han skulle oxå visa upp sig för dom andra, så kul med yngre hästar när dom gör så och dom äldre mer erfarna undrar säkert bara vad han håller på med ;) men men ridturen gick bra och jag är nöjd ;) imon blir det bana ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har du jobbat med din häst på något särskilt sätt för att få henne otittig? Har du några goda råd och saker som kan vara bra att vara medveten om?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ni är jätteduktiga verkligen! Lite läskigt med nerhopp i vettnet bara;).

*kl*

Idag åker jag till Skåne över helgen och ett barn ska ha hand om Barbie. Är lite nervös jag:o.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åh vad roligt det ser ut :laugh:

kl

Igår var min pålle billig en stund när han gjorde skolor ovan mark:grin: Har var en riktig liten :devil: när vi skulle gå över en bro vi har vid stallet. Brukar inte vara något problem men just igår så stod det 4 rådjur på ängen brevid och dom jagade varandra så Plutten blev helt knas.

Så i eftermiddag ska jag rida där igen och ut och galoppera en massa på vägarna för jag tror att det är det han behöver :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hon ser supertrevlig ut!



*kl*

Q har vilat lite efter helgens tävling, red igår och han var en ängel och helt loss i kroppen. Lite terräng och galenskap på bortaplan var precis vad han behövde. På lördag ska han tävla en 110-hoppning och sedan är det terrängträning igen veckan därpå. Ett par helgers tävlingsuppehåll för honom efter det och sedan en helg med hopptävling på lördagen och terrängtävling på söndagen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Hej! nu kan jag vara med i den här tråden, då jag fick hem en 07:a på prov igår :P

149396_10151540476160324_594505323_23401371_2146258798_n.jpg


559642_10151537828800324_594505323_23393934_918510963_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Undret och Charlotte1975: Tack!

Fiorano: Kom inte med på film, men senare hoppade hon först stocken och sen ner i vattnet, superduktig! :love:

Förstår att du är nervös, lite otäckt att åka ifrån sin lilla ögonsten. :o

Nu har jag laddat upp filmen från terrängträningen i söndags, när hästen har börjat fatta grejen och taggar till själv! :bump:

http://youtu.be/1h2FfHBowdo
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack! :D

Jag har ingen plan... :o Har väl tänkt som så att det känns som onödiga pengar att lägga ut på anmälan innan man kvalar, för även om vi skulle råka kvala till final så har vi inte så mycket att hämta där.

Vi rider för att det är kul!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

idag skulle en medryttre till min andra polle rida Ares, hon är duktig och så men man blir lite orolig för han är min ögonsten... Hon rider honom ca 2ggr i månaden, hur tror ni sådant påverkar hästen? hon har ca 2 år ridit en annan häst till mig men när jag fick hem Ares ville hon inget annat än att börja rida honom ;)

Så pga av detta red jag Love på morgonen istället ;) han var bara toppen och min dag på jobbet blir sååå mycket roligare av att få en bra häst stund på morgonen ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Om du skulle råka kvala till lättklass under våren nu så kan väl 900:- knappast räknas som en överdrivet stor kostnad i hela "vad det kostar att ha en unghäst som man utbildar, tränar och tävlar". Och om hon nu skulle gå lättklass utan att vara anmäld, hur surt kommer det inte att kännas när hon har gått en godkänd?

Jag tror mycket väl att hon kan ha något att hämta i det. Hon är naturligt rak under ryttaren ute i terrängen vilket du har mycket att hämta i, det kan faktiskt vara det som gör att hon går lättklass lika enkelt som debutant (eftersom svårigheten som dyker upp är att hinder bli smalare och du måste ha en mer styrbar = mindre vinglig häst). Hon ger intrycket av att vara stabil och stadig vilket också är stora fördelar. En sak som är svår att bedömma är hennes galopp men vrider man upp tempot några hack så ser den antagligen också mer vägvinnande och terränganpassad ut.

Kontentan; OM hon går sina godkända debutant så anmäl henne! Annars så kommer du ju gå och tänka "tänk om" sen. Nästa år ska de gå *-ig eller 130-hoppning och då blir det ännu ett snäpp svårare att få med en häst till finalen. Hästar som är gröna som 4-åringar men har talang har sin störta chans när de växt till sig som 5-åringar men kraven fortfarande inte har blivit alltför höga som när de är 6 år. Dessutom så är en lättklass godkänd som kval med 8 fel i banhoppningen och ett stopp i terrängen och du behöver inta ta hänsyn till optimaltiden alls (om jag inte snurrade till det nu).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Åh, vad duktiga ni är! Det så otroligt lätt ut. *avis*

Undret; Det lät ju som en spännande resa på terrängbanan...not... Tur att du verkar vara en cool ryttare. :D

I måndags var vi iväg till en kollega och red ut ihop med henne och hennes islänning som är en 06:a. Jättetrevligt att rida i nya omgivningar och nytt sällskap.
Idag red vi ut själva i blåsten. Luva och bomull åkte på och hon var riktigt behaglig med tanke på hur icke roliga våra senaste ensamma uteritter varit. Hon har dock insett att springa, fort, fortare, snabbast är jättekul. Från att knappt ha galopperat framåt börjar det gå lite mer än vådligt till emellanåt. :p

Imorgon blir det Pay and jump på hemmaplan. Jag våndas framhoppningen. :crazy: Vilket gör att jag velar på att hoppa 70 o 80, alt gå in på 80. Får se imorgon hur jag gör.

Sen har jag anmält oss till polishästträning i juni. Det kan nog både jag och lillskit behöva. Ska bli SÅ kul! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

I dag har va haft en bra ridstund i ridhuset. Dock tog de ett bra tag att komma upp, men jag klarade de själv. Övade mkt trav halt trav och hon lyssnade fint. Sen blev de ett ordentligt vårbad, schamponering av hela hästen. Smörjer alla grejer och njöt i solen. Hämtade mina beställda nya shortchaps från Dyon innan stallet och de satt som ett smäck.:D Köpte ett nytt skaltäcke till Elle, då hon lyckats ta av sig sitt och strimlat hela insidan. Hoppas på mysridning ute i helgen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Idag har vi varit ute och galopperat! Det var hur härligt som helst:D Hade egentligen tänkt att göra det igår men då öste regnet ner så då blev det tömkörning! I morgon åker vi på 2 dagars ridläger och på tisdag är vi anmälda till en liten klubb dressyr :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kul att så många här har börjat komma igång ordentligt nu!

Vi avklarade terränghästprovet igår, Chatsi var inte så taggad som senaste träningen, men suger ju tag i hinderna när vi rider an. Stod emot rätt rejält i början av banan som gick bort från de andra hästarna (lite förvånande för sån är hon ju inte ute annars), slingrade sig och försökte vända, när vi väl kom till vändningen gick det snabbt. :grin: Banan var nästan exakt samma som den vi red på träning för några veckor sedan, ingen tvekan alls på några hinder. Galopperade glatt rakt igenom vattnet. :love:
Tidsfel fick vi ju rejält förstås.

Bedömning 7,3, kommer inte ihåg all motivering, men iaf lätt galopp, hoppar med stort förtroende för sin ryttare, lyssnar bra på sin ryttare, men mer tempo och mer tryck bakifrån önskas.

Nöjd med min lilla skrutt! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag har åtminstone tre andra ryttare förutom mig själv som rider på min -07:a. Jag tycker att det är superbra.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Sådär, Pay and jump avklarad. Första gången vi startar två klasser, det blev 70 och 80. Hoppade fram till 70 och tog det sen lugnt till 80, red runt utanför ridhuset de ca 10 starter som var emellan.

Hon kändes fin och framåt, lite titt när vi red runt innan. På 70 blev det två stopp på ett rött plank, vilket jag blev lite förvånad över, hon brukar stå emot lite om det är ngt läskigt hinder men hoppar ändå. Plank har vi ju hoppat massor på träning, så jag vet inte. Men tredje gången hoppade hon.

I 80 nollade vi, med lite titt och i botten på nämnda plank, lite orytmiskt i övrigt men med en del fina språng.

I det stora hela är jag väldigt nöjd ändå. 80 kändes inte på något sätt högt heller, vilket känns bra.

Och kors i taket så har jag film!! :p

Från 70;
http://www.youtube.com/watch?v=wAIXmFkENH8&feature=youtu.be

Från 80;
http://www.youtube.com/watch?v=kCzzfVIwUxg&feature=youtu.be
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Q gick sin fjärde tävling idag och sin andra start i 110 och nollade. Bilder kommer senare i veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 290
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp