07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Så är det säkert! Min fokuserar rätt bra på en hoppbana, men på en dressyrbana är det tokläskigt och hon tittar på allt runtomkring! :grin:

Idag var vi på terrängträning igen och nu verkar det som om poletten har trillat ner. Chatsi studsade ut på banan och bara: VAR ÄR HINDERNA!? :bump:

Som en helt ny häst att rida, la upp 500 m tempo av sig själv och jag fick hålla i mig. Plötligt var jag tvungen att ta ner tempot rejält inför hinderna vilket krävde lite ny ridning, svårt. Men KUL!! :banana:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Så kul att hon har kommit på att hon är född fälttävlanshäst nu:D!

*kl*

Min lilla stjärna har fått vila idag och njuta av de solstrålar som faktiskt tittat fram:).

Denna veckan blev så här:
Må: Dressyr (red programdelar)
Ti: Skog
On: Dressyr för tränare och red igenom program
To: Vila
Fr: Skrittade ut och red ca 10 min på banan
Lö: Tävling L:B1
Sö: Vila

Nästa vecka är planen:
Må: Skritta ut
Ti: Hoppa
On: Skritta ut
To: Vila och jag far till Skåne
Fr: Vila
Lö: Ridas ut av barnet som har hand om henne (hoppas innerligt att hon sköter sig!)
Sö: Ut med barnet.

Jag kommer hem på måndagen nästa vecka och sen börjar matchningen mot tävlingen på helgen. Ska rida L:B1 igen och ser verkligen fram mot att rida ännu bättre!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

I dag fick min häst stort minus i boken.:mad: Jag skulle tömköra på utebanan. I går gick vi en ny vit b-ponny till stallet som går i en hage bredvid ridbanan. De var de läskigaste min häst sett någonsin. Tog 10 minuter att få in henne på ridbanan, stod fastfrusen och frusta med svansen rakt upp. Väl inne på banan sprang hon runt i passage. I bland är dessa djur rätt korkade. Efter passagen var hon trött och sansade sig. Hoppas på bättre uppförande i morgon.:angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Uppförandet liknar M:s den gången det var en hingst med på hoppträningen! Fast hon var allt annat än rädd.....:d
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

I bland undrar jag hur små hjärnor hästar har.:p Vad kan vara så extremt läskigt med en liten ponny som står helt stilla i hagen?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Överlevde tävlingen i lördags (som för övrigt var Q´s födelsedag) med blandade resultat. Hans första fälttävlan och tävling utomhus någonsin. Mycket att titta på med alla grenar på stora fält och dressyr bland terränghindrena. Fick 58 straff i dressyren och nollade hoppningen trots svårt underlag och väldigt mycket häst överallt. Låg på placering inför terrängen. Första halvan som gick på skogsvägar och längst kanten på ett mindre fält skötte han sig och hoppade allt mycket bra trots några tittiga hinder. Sedan kom vi ut på ett stort öppet fält och då slog det lite slint i skallen på honom. Han kastade sig, rusade åt helt fel håll, stack så jag inte hade en chans att få stopp, slängde sig och var allmänt jävligt svårriden. Fick honom över alla hinder ute på gärdet även om det är tveksamt hur många stopp det genererade. Kom till näst sista hindret men då hade han hoppat alla typhinder inklusive vattnet så jag lät honom kliva av (vi var ändå uteslutna med råge på pappret due to att hästen hade gjort allt utom det han skulle hälften av tiden).

Har konstaterat att det uppenbarligen är stora öppna ytor han inte klarar av utan att bli helt skogstokig. Så nu är det mycket träning samt tävlingar som har just stora öppna ytor han kan förvänta sig. Han uppvisade ju precis samma beteende på första hopptävlingen för året, så det är bara att lyfta honom igenom det (vilket dock är lättare sagt än gjort när han är så stor och stark ibland). Ska även prova ut ny handbroms till terrängen för att slippa de rusningar som är rent utsagt okontrollerade, han bryr sig inte om ifall det är folk ivägen när han hamnar i det läget och då känns det bättre om det går att få stopp på honom.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Ariel tävlingsdebuterade igår och var verkligen klockren på alla sätt. Klev rakt in i transporten, stod som ett ljus, var lugn vid urlastning, perfekt vid veterinärbesiktningarna och under vilopausen. Hon hade 40-48-40 i puls och nollor rakt igenom. :love:

Däremot tyckte hon att det var dödligt tråkigt med distansritt. :crazy: 2 mil var helt okej, men sedan tog det stopp. Hon var absolut inte trött, vilket slutbesiktningen när vi brutit (efter ytterligare 1,5 mil) också visade, men hon tyckte det var trååååkigt.

Så nu blir det att göra om alla planer och drömmar, hon kommer få bli fälttävlanshäst på hobbynivå istället. :grin:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vilken härlig häst! Har du film från KM:et också? :laugh:

KL!

Våran vecka ser ut som följande.... Vila, vila & vila. Igår när jag skulle hämta in Diablo så hittade jag honom helt blodig på bogen. Slutade med 11 stygn & pencillin. :cool:

dsc01096_199633678.jpg

Trött, nysydd kille

http://hannadiablo.blogg.se/images/2012/ihoplappad_199633592.jpg
Öppna inte om ni inte tål blod/sår.

dsc01117_199634379.jpg

Var ut & kolla till honom vid lunch idag. & checka läget så vi fortfarande var kompisar.. (Ser så ut.. :angel:)

http://hannadiablo.blogg.se/images/2012/dsc01109_199634308.jpg
Såret idag, måndag.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Shit vad du är modig :D

Jag vågar knappt trava upphöjda bommar på min snälla häst och du verkar helt lugn med en galning på öppna fält och dessutom hoppar hindrena :rofl:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Drog vargtänder på Divan i lördags så nu är det bettlöst i 10 dagar. Idag ska jag pröva att longera lite i grimma så hon får röra lite på sig och sen gå ut på en promenad, ska tydligen finnas en skog man kan gå i.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

åååå stackare, hade han fastnat i något? vet ni varför ? så man kan förhindra menar jag... såg ut som det läkte fint ju ;)

Idag har jag och Ares varit på första skogsturen på ca 3 veckor tror jag, sist vi var ute fick han värsta spelet och jag var tvungen att hoppa av och leda honom runt skogen, vi har sedan dess tränat som bara den på ledarskaps övningar från marken och tränat på banan, kände att jag inte ville ge mig ut själv med honom än... men idag fick vi sällskap av en medryttare till min andra polle och han gick en bit, tvärstannade och det var lögn att få honom gå vidare, så jag fick hoppa av och leda honom, gick faktiskt en bra bit in på skogsvägen innan jag hoppade upp igen och då gick han fint resten av vägen ;) så slutet gått ;)

men vad hade ni gjort? jag tränar på banan när jag inte har sällskap, har är jäääätte stor och inte mycket hanterad vilket gör att vi är inte så långt som ni har kommit här och därav är han inte heller så himla lydig, men hur gjorde ni i början med era pollar, när ni tex skulle rida ut själva m.m hur löser ni det när dom fryser fast och sen bockar och stegrar och slänger sig m.m

Han är ur gullig och vi tränar på bra och jag har tränare som kommer hit var 14dag så det går framåt, men det är alltid kul och få se hur andra gör ;)

ps min nya ridbana är ingen ridbana utan en pool... :( men jag får vänta tills det torkar och köra på mer med traktorn och försöka få till en lutning åt något håll, samt ringa och kolla upp priset på stenmjöl...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Dom har en kuperad hage. Mycket skog & sten. Så förmodligen har han spetsat sig på en pinne eller liknande & slitit sig loss. Gick runt i hagen igår & försökte hitta orsaken, utan resultat. :(

Men jag vill ju att min häst ska få vara häst om dagarna. Så jag tänker inte stänga in honom i en liten fyrkantshage bara för detta. :bump:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Shit vad du är modig :D

Jag vågar knappt trava upphöjda bommar på min snälla häst och du verkar helt lugn med en galning på öppna fält och dessutom hoppar hindrena :rofl:

Avsaknad av självbevarelsedrift, alternativt en märkligt övertygelse om att han snarare är trotsig än rent ut sagt elak. Hade han velat ha ihjäl mig så hade jag åkt i backen fler gånger än vad jag hittills gjort. Han har bara slängt av mig en gång än så länge och då har jag ändå varit den som suttit på honom sen vi red in honom. Och det är ett halvblod, visst kan det gå fort och vara helt okontrollerat... men tids nog så tar bensinen slut :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Oj, blandade resultat verkligen! Tycker också att du är modig (kanske liite galen?)

Quinny07: Vad tråkigt, men det ser inte så djupt ut iaf? Min är också och klättrar runt i buskar och snår, kom in med ett sår på insidan av ena bakknäet häromdagen, satt nästan uppe vid skapet, enda sättet att se det var att sticka in huvudet under magen...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Så nu blir det att göra om alla planer och drömmar, hon kommer få bli fälttävlanshäst på hobbynivå istället. :grin:

Kan du inte ladda ur henne med något hon tycker är kul precis innan då att hon håller sig på mattan när ni gör det som du tycker är kul då? Hoppa henne dagen innan distanstävlingen eller göra något annat som hon vill så att hon kan skärpa till sig när du behagar också?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

:eek: Nää, du som har kämpat så!! :( Vad hände?

Efter två mil tyckte hon inte det var skoj, så hela motorn dog. Jag fick driva i varje steg och ändå blev det bara långsam trav. :crazy: Spelade ingen roll om vi hade sällskap eller var på väg "hemåt", hon tyckte det var tråååkigt.

Jag försöker se det positiva i att jag fått en väldigt hållbar häst genom all den här träningen. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 290
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp