07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Hoppar in i tråden som nybliven ägare till en -07:a, val e: Szkopul. Han är grön och efter i sin utbildning så vi har börjat med grundträning då konditionen inte var den bästa. Intressant att läsa hur olika långt hästarna kommit i sin utbildning. Vissa är igång och tävlar medans andra är mer där vi är. Jag hoppas få lite tips och inspiration här i tråden om det kniper =)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hej och välkommen ;) då kanske vi ligger lite mer närmre varann med hästarna, min sattes försiktigt igång i dec och växer fortfarande mycket, så jag rider honom ca 3-4ggr per vecka, då blir det kanske 1-2 pass i skogen mest skritt och någon trav, klättring m.m, på banan blir det mycket grundträning vid hand ( skrittar alltid fram honom vid hand ) och sen uppsuttet ca 20 min som max. Nu dock har han varit i trotsåldern igen så vi har inte ridit ut utan tränat i stallet och på banan med lydnad..

Men han är ur gullig ;) så min polle har gått från benrangel till att sätta fina muskler på denna korta tid och så blir det spännande att se hur han ser ut under och efter sommaren ;)

finns 2 anledningar till att jag inte rider honom så mycket, det ena han växer mycket, det andra är han inte riktigt mogen så efter de korta passen på banan kan han vara rätt trött i huvudet, sen låter jag mina pollar vara ute i hagen mellan 7.30 - 21 och hagen är stooor så jag känner att han sätter mycket muskler själv bara genom att strosa runt där ;) sen är det oxå positivt när dom andra hästarna fostrar honom lite med ;) ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

I går var jag och Fille ute på pay and jump igen.
Ett ner denna gången åxå, kom för nära på ett räcke så trillade översta bommen, men han hoppade snällt alla hinder och det är huvudsaken :)

Film kommer :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Idag har vi sorg i stallet. Kom dit för några timmar sedan och fick veta att en häst avlidit under morgonen:cry: Mina tankar går till hans ägare!

Det blev en uteritt för oss iaf där inte mycket stämde. Vi mötte älgar och annat farligt. Men jag är glad ändå för jag har ju min pärla kvar:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Usch, det är sådant som får en att uppskatta att hästarna ens står upp på benen :(



*kl*

Idag fick Q åka och träna dressyr för första gången på ungefär 7-8 månader. Tänjde på gränserna när det kommer till samlingen och lade fokus på att få igång bakbenen på honom. Han blev riktigt fin på slutet.

Imorgon åker vi till Mantorp där sprattelhästen ska begå sin livsdebut i fälttävlan. Ska bli spännande att se hur han sköter sig. Inga förväntningar men fokus på en bra upplevelse för honom.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi har också haft sorg i stallet i veckan. I tisdags stod en av hästarna vid intag på 3 ben och togs bort direkt. :-( Mkt tråkigt. Har ridit den lite, superkul läromästare som gått GP.

Elle har snart varit hemma i 2 veckor. Hon har skött sig superbra, och jag har ridit 4-5 gånger per vecka. Har haft hjälp vid uppsittning om de funnits folk på plats men även suttit upp själv. På måndag ska jag rida lektion för första gången på mkt länge. Ska bli kul. Tyvärr har min rygg pajat i dag efter lite lek med dottern, så jag hade så ont att jag inte kunde dra longergjorden. :-( Hoppas på att de känns bättre i morgon. Ligger i sängen nu med Back om Track ryggskydd.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja usch sånt är tråkigt! Denna hästen var iofs ganska gammal men var i full kondition och hade varit som vanligt igår, men i morse hade något brustit och hästen dog i boxen :(

Men det här veckan får jag rida ordentligt för nästa helg ska vi på kurs "ridläger" och på söndagen blir det programridning och pay and jump:) Ska bli riktigt kul!

Skönt att Elle sköter sig fin på hemmaplan nu! Det har ni verkligen förtjänat!

Undret: Verkligen! Lycka till på debuten!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag har vi ridit en träningstävling, utomhus i snö och elände. Men suverän träning för riktiga tävlingsdebuten om två veckor på samma bana. Red ihop 70% i L:B1 och hade det inte varit en clear round hade vi vunnit:). Jättenöjd är jag med lilla ponnyn som skötte sig utmärkt. Formen behöver dock bli starkare då hon lätt hamnar bakom i traven och blir lite djup. Men det kommer!

524024_3395669742426_1590181870_2584310_1887636565_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Grattis! Vilka bra % :)

månFare: Välkommen! Fin häst :)

kl

Idag var en bättre dag för oss och det blev först en lugn tur i skogen för att sen gå in på banan en stund. Fick kompisen att ta lite bilder så här kommer några :)
21april-12013.jpg

21april-12014.jpg

21april-12025-Kopia.jpg

21april-12045.jpg

21april-12054.jpg

21april-12065-Kopia.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

har lite dåligt samvete red Ares i måndags och sen har han fått stå... visst han bryr sig säkert inte dessutom växer han så det tar nog ingen som helst skada, det är mer att jag tänker att han kommer explodera imon ;) men men, jag har varit upptagen... idag har jag spenderat hela dagen med att fixa med nya ridbanan, kört traktor hela dan för att jämna ut banan och få den fin, vilket jobb, trodde inte det skulle ta så lång tid att jämna ut små gropar och vinklar, phuu, var klar 18.30 och visst det är inte mörkt ute men jag är helt slut ;) koncentrerade mig järnet, visst kan jag köra traktor med det var första gången jag grävde och jämnade ut och det gick inte allt för fort... var skit kul dock ;)

hästarna spenderade dagen med att kolla på mig, undra om dom visste var där skulle bli ;) träning träning träning ;)

Nu är det dock så att jag upptäckte en envis j_vla vattenpöl som inte ville fyllas igen utan fylld med matjord och lerig... funderar på hur jag ska göra, måste nog låta banan vila som den är tills den sätter sig eller torkar och sen rider där...

nu är det sand och jord, men hade tänkt på sikt fylla den och då vet jag inte vad jag ska ha överst, mer sand ?? el fint grus?? vad är era erfarenheter? vad gillar ni att rida på ( säg inte padex, det ligger utanför min budget ) ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Grus, sand kan bli så djupt. Hellre hårt underlag än djupt!

elle12: Fin! Ser verkligen stabilt ut!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Shit, 70%! Grattis! Det där är bara sånt jag drömmer om. :p Då ser vi fram emot att se en likadan bild men en blågul rosett nästa vecka då. ;)

oxo; Fy vad trist med stallkompisen. Åldern gör väl det kanske något lättare men aldrig lätt när det kommer så chockartat.

Månfare; Välkommen! Min 07:a hade kunnat vara efter Szkopul om han inte stått så långt bort. En sådan fantastisk hingst! :love:

elle12; jättestabilt och fint!

Charlotte; Så himla roligt att läsa att det funkar så bra hemma på egen hand nu. Håller alla tummar att det håller i sig och du behåller din fina tjej. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

tackar. Ja han ser fin ut på bilderna. Jag har inte sett han live och nu finns han ju inte längre. Är fin på bilderna iaf. Vet du nåt om hur han förärver sig?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

elle12: Fin! Ser verkligen stabilt ut!

Ja, han har varit ute några gånger nu, men han har haft lite svårt att koncentrera sig på hinder och sett mycket annat runt banan. Denna gånger var det ännu mer grejor än vanligt runt banan och då blev han faktiskt mer fokuserad på hindren. Precis som att det var så mycket ( tält och grejor precis vid banan) så att han gjorde det han skulle istället. Stolt uppfödare såklart när det går bra;) Kan väl inte tro att han mognat, för han är valpig och +175 cm... så det var nog så att det var tillräckligt mycket för att få honom fokuserad för stunden. Han ska dit nästa vecka igen, så vi får väl se om han lyckas koncentrera sig då igen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jörgen Larsson som rider? ser så ut..
Tycker han är en sperbra unghästryttare verkligen.

Mycket trevlig häst :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

så, nu har jag iallafall hunnit rida båda pållarna, Tog lektion på Love och det gick jätte bra fast han var pigg.. sen pratade jag med min tränare om hur jag skulle börja lägga upp arbetet med Ares, än så länge är det ju mest arbete från marken i lydnad m.m och så avslutar jag passen uppsuttet, så jag känner att det är lite dyrt att ta ut tränare för att hon ska titta på medans jag tränar honom från marken lixom. men men, jag frågade ändå efter lektionen med Love vad jag ska börja med och vi bestämde att jag jobbar som jag brukar först från marken, sen uppsuttet ska jag börja på stora mitten volten och öka / minska volten med hjälp av antingen inner/ytter tygel och inner/ ytter skänkel så han börjar sätta under sig bak benen mer så att vi så snart som möjligt kan börja med öppna ;)

Efter vår lektion var jag super taggad att rida och även fast Ares vilat hela veckan var han suuuper dukting och gjorde allt jag bad om, själv hade jag förväntat mig en över pigg polle, men han lyssnade så fint så ;) så då blir man på bra humör ;)

hade oxå tur med vädret, har varit varmt och skönt och nu ska jag ner till stallet igen för att putsa läder, gissa vad det har börjat ös regna ;( men tur att ridningen redan var gjord ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 289
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp