07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ser verkligen härligt ut! :laugh:

KL

Madame är inne i en trotsperiod nu, i fredags var hon inte så rolig.. Men jag satt mest med ett leende på läpparna, för hon gör det så halvhjärtat (som vanligt) men ändå ska hon inte ge sig förrän typ hundrande gången :p

Igår var hon desto roligare! Testade mig lite. Men när vi väl är ute i skogen och kör lite bus-galopp så har jag en glad häst! Känner mig säker på henne och kan släppa efter, men inte helt. Det är upp med huvudet som gäller, oj så höga framben hon får och frustar. Hon bockar alltså för hon är så glad i att galoppera fort i skogen :D

Här får ni en liten bild på oss, vädret var ostadigt så har ett stort regnställ på mig.. Titta på den fina hästen i stället ;)

iphone-240_198630382.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Sjukt nöjd med gårdagens träning!
Första gången på stora utebanan och jag tror att det gjorde susen för motivationen och det där "lilla extra".
Fick egentligen lite "skäll" för att det gick lite fort bitvis :angel: men vi va nöjda och ystra så ja, jag håller väl med om ett visst övertempo...?

Men vi hoppade lite gympa hoppning på en linje, travbom, två studds, ett galoppsprång till en oxer och sen vidare på en "u-sväng" tillbaka antingen åt höger eller vänster :)

Veckans schema:
Denna veckan:
(hopptäning i går)
Måndag: Skritt/joggingrunda
Tisdag: Galoppjobb
Onsdag: Cykling
Torsdag: Pay and Jump, första ute, 90 cm
Fredag: Vila
Lördag: Longera
Söndag: KM hoppning (90 el 1 m)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Q var och hopptävlade i helgen. Hans tredje tävling och debut i 110 (han har tävlat en 90 och sedan 90 samt 100 de första två tävlingarna). I 100 var han trotsig och en handfull, lät honom ta två rivningar som läxa istället för att rädda honom ur situationen vilket är vad han behöver då han är fruktansvärt stark och svårriden på låga höjder.

I 110 var han riktigt fin, inte lätt men han ansträngde sig betydligt mycket mer när han plötsligt ansåg att hindrena var värda att bemöda uppmärksamhet. Han bajsade över första hindret och fick med sig en bom, men annars hoppade han superb genom hela banan. Och då var den inte lätt, bara relaterade avstånd, knixiga linjer och maxat. Var bara ett hinder som inte var höjt till max och det var insprånget i kombinationen. En trippelbarr var det med också så nu har han sett en sådan för första gången i sitt liv. Är mycket nöjd med honom och med att jag nu hittat hans nivå där vi kan ligga tills han är redo för 120.

Imorgon får han åka och terrängträna och känns det bra så får han åka till Mantorp och tävla fälttävlan för första gången i helgen, min andra häst står med en hovböld så jag fick plötligt en plats i kärran.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

härligt det ser ut med era pållar ;) jag och Ares tog ett pass på banan i vanlig ordning, idag var han faktiskt mycket duktig när jag tog in honom och gjorde iordning honom inför ridpasset, att leda honom till banan gick oxå bättre idag och att skritta fram honom vid hand hade han uppmärksamheten nästan bara på mig ;) detta är vad vi igentligen lägger mest tid på då vi fått ta några steg tillbaka pga vissa humör svängningar som "lilla" ares haft och viss saknad i lydnad ;) men men han var lite mer med på noterna idag...

sen uppsuttet gick han fint och lyssnade mycket bra, vi övade på serpentiner / trav / halt / ryggning, kör inte så långt pass utan snarare att vi gör lite samma saker så han får in rutinen och inser vad som ska göras...

nästa gång vi får till bra sällskap blir det skogstur, annars får det vänta lite då jag känner att han måste lyda bättre för säkerhetens skull, inte en häst man vill ska få värsta bockanfallet för då sitter man inte kvar...

men på banan känns det nu mycket bättre så snart kanske vi vågar oss ut igen ;)

http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphoto...8705858580_542903579_9115948_1885627469_a.jpg

såhär såg han ut i vintras när han kom ( hade inga fler bra bilder på honom uppladdade så nu får detta duga ) men nu får ni ett "ansikte" på ares ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad roligt att det går så bra med honom!

kl
Min pålle fick vila 3 dagar så när jag skulle rida igår så var det som att sitta på en tickande bomb så efter att jag ridit ut en sväng så fick jag plocka ner honom på jorden i paddocken. Idag var han lite lugnare iaf men 3 dagars helvila blir nog för mycket för honom.

Veckan kommer se ut som följande:
M: uteritt + paddock
T: uteritt + paddock
O: Ev uteritt + paddock, cavaletti
T: Dressyrträning
F: ut skritt el vila
L: vila el uteritt
S: vila el uteritt blir kanske att det byts ut mot ett pass dressyr eller hoppning
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Var ute i skogen idag och hade tänkt galoppera lite i favoritbacken. Vädret hade helt andra planer(har plockat ur broddarna och orkade inte brodda i...), så det blev en skrittsväng i skogen på tokladdad ponny. Ser fram mot träningen imorgon när hon är så pigg:). Grämde mig också riktigt idag för att jag bytt till ett tunnare täcke. Hon hade idag ett 150 gr täcke+regntäcke och under dagen har det snöat mycket och legat på 0-3 grader ca. Hon skakade riktigt när jag tog in:(. Så nu är tjocka 300gr täcket på igen!

561210_3361852617019_1590181870_2576281_1507727745_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Idag var det äntligen terrängdebut för året! Q var pigg och lite unghästvinglig och lade mest energi på att existera högt och lågt. Efter lite uppvärmning på stockar tills han landade och började fokusera på uppgiften så gick han riktigt bra. Hoppade lådor, stockar, hus, häckar, stenmur, coffin, kombination, upphopp ur vatten med hinder direkt efter, nedhopp i vatten och annat smått och gott på linjer. Tränaren gav tummen upp för att åka till Mantorp i helgen så nu ska jag se om det går att få en plats till honom.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Jag ska nog inte planera mina veckor för det blir ju ändringar direkt.
Nu blir det iaf vila onsdag och torsdag eftersom jag var tvungen att jobba. Men, men det blir nog bra ändå :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

nu sitter jag på jobbet och är lite spänd, min sambo har harvat klart vi stallet där min nya ridbana ska få en plats ;) så jag lääängtar här ifrån och hem för att se hur det blev samt känna på underlaget vad som kanske mer behöver göras, annars är det upp med belysning och staket ;) när sen underlaget har satt sig mer och blivit ridet på får jag fylla på med sand allt eftersom...

Har funderingar på staket, på min gräsbana har jag haft så kallade " plast stålpar " som man kan använda för att dela av hagar m.m. och sen en bredare vit el-lina ( naturligtvis utan el i men ni vet nog vilken typ jag menar.) Nu hade jag först som fundering på en liten "stenhög" runt med blommor i hörnen, men sen ville en av stalltjejerna gärna löshoppa och ville då ha högt staket... ;) så jag tänkte ta vanliga staketstolpar och en vit bredare lina...?... ;)

hur ser era banor ut? jag tänkte ju först och främst använda mig av det jag har hemma ;) men om ni vet smarta lösningar eller fina saker så säg till ;)

andra banan är 20*40, men denna tänkte jag göra 25*45 pga att jag vill ha lite större när jag hoppar... 20*60 går inte för åkern börjar med en backe efter sådär 50meter och jag kan inte gräva ur där...

vad är era tankar tips ;) ska bli såå skönt med belysning och att ha banan i anslutning med stallet ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Man tackar Maja. :P

I söndags vart det hoppning ute i skogen med en kompis. Vi hoppade nog över allt vi såg tror jag. Hinder, bäckar, träd, you name it!

Veckans schema ser ut så här:

M: Vila
T: Skritt ute
O: Skritt, trav, galopp ute
T: Vila
F: Skritt ute
L: Blåbärshoppning 50 och 70
S: Vila

Queenies sadel sitter inge bra, så jag får rida barbacka när jag är i skogen. Men när jag ska hoppa (på banan) så lånar jag Majas sadel. Den är oskön och jobbig men den funkar :) Så har någon en sadel över, 17¨ gärna svart, så säg till! :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Efter ytterligare lite vila pga utlandsvistelse, igen, för min del var det hoppträning idag. En väldigt följsam och "enkel" träning som dels byggde på just att få en bra känsla med flyt men också träna på moment som ofta dyker upp även i de lättare klasserna.

Så efter en noggrann uppvärmning (älskar min tränares ordentliga, lösgörande och flåsiga, både för häst och ryttare, uppvärmningar) och några enkelskutt började vi på en oxer till ett räcke via bruten linje med sju galoppsprång där vi växlade mellan att ha just sju eller åtta språng. Så det blev räknande, planerande av väg och tänkande på position för att få det rätt. Och jag hade knepigt på min minihäst att få in åtta... :angel: Dags att börja jobba ihop galoppen igen kanske. :p

Sen var det en trekombination med två språng emellan varje, enbart räcken, lätta avstånd emellan. Som avslut sattes det ihop till en bana där det även lades till ett enkelhinder som stod snett över medellinjen dvs antingen knepigt inhopp eller knepigt efter, i det här fallet, beroende på hur det hoppades.

Varje gång blir jag lika förvånad över hur otroligt hjälpsam och snäll hon är. Jag är inte hoppvärldens mest lysande stjärna och rider emellanåt som en kråka och ger henne taskiga förutsättningar, som hon bara fixar. :bow: Vi hamnar i lägen där det i min ryggrad säger "nu blir det stopp, kommer så fel", något hon som tur är inte hör utan hoppar ändå och det utan att rytmen blir jättestörd. Ibland, allt oftare ska sägas, så rider jag trots allt helt ok och då blir det bra och då är hon ännu duktigare. :love:

Tänker inte säga att min höjdrädsla börjar ge med sig men idag låg alla hindren mellan 80 och 100, sista på metern med vattenmatta, och det kändes helt ok! Är inte redo för en hel bana på en meter, men som nu där ett par språng låg på höjden varav två i kombinationen så är det inte längre något som tar allt mitt fokus. :banana:

Har nu några P&J inplanerade och kommer hålla mig på 80, gå upp på 90 om allt känns bra och flyter på fram i slutet av maj.

Romanen är nu slut för idag. :cool: :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Härligt att höra! :banana: Visst är det skönt med snälla hästar som ställer upp och fixar när man sätter dem i skiten. :angel::o (Samtidigt som min häst på inga sätt försöker om det är omöjligt).

Här väntar intensiva veckor, red lite program för mig själv igår. Tror inte på nåt lysande resultat i fälttävlansdressyren, men hoppas att vi inte skämmer ut oss allt för mycket. :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL!

Har varit i London över helgen men Diablo har hållts igång av medryttaren. :laugh:

En kompis till mig provade honom i tisdags. Jag vill ju som säkert många vet, inte tävla just nu. Så vi får se om hon kommer att tävla honom lite framöver. Hon har precis flyttat hem efter att ha pluggat & jobbat nere i Flyinge flera år så & letar själv foderhäst just nu. Så det passar ju bra att hon tävlar honom tills hon hittar rätt häst.

133_199065422.jpg


dibbecamilla_199065322.jpg


http://youtu.be/7iY_Qz2b_To

http://youtu.be/t7ugtweNSKA

Veckans schema:

Måndag: Medryttaren red i paddocken över lite cavaletti.
Tisdag: Hoppning i paddocken, framskrittning för hand, totalt 1h & 20min.
Onsdag: Promenad för hand 15min.
Torsdag: Uteritt.
Fredag: Vila.
Lördag: Medryttaren rider för en kompis.
Söndag: Uteritt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Måste säga att du hittar väldigt trevliga ryttare att hjälpa dig:). Din häst ser bara säkrare och säkrare ut på hinder och han lskar det verkligen. Himla kul att följa honom:). Visst var mamman ren travare?

*kl*

Igår tränade vi för tränare igen och tragglade genom programmet. Travdelen går jättebra, men hjälp vad illa jag red i galoppen... Jag blir så fokuserad på att sitta vackert att jag helt glömmer bort att rida. Suck. På lördag ska jag j-lar i det tänka på att rida genom programmet och skita i hur det ser ut:p!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja, men nu har jag inga fler "på lager" som jag skulle låta hoppa honom.. :angel: Var bara tur att hon flyttade hem precis nu! :bow:

Vad kul att du tycker han ser mer säker ut! Kan bara hålla med faktiskt. :love: Han tycker det är sååå kul!

Japp, mamman ren travare. Pappan är Lambourgini 1028.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tycker det är lite kul att mamman är travare;). Han kan användas som ett gott exempel på hur bra det kan bli med 50% travare:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja, verkligen! Köpte honom på ren chansning som 2,5 åring. Hade inte ens sett honom galoppera. :p Hade ju kunnat blivit hur som helst! Men det hade inte kunnat blivit bättre! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 289
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp