07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Men nej.... När ska oturen ta slut? :( Ni hinner ju bara börja funka ihop så händer det ngt och så får ni börja om. Hoppas bara det inte gått in i leden utan "bara" är djupare sticksår.

*kl*

Varje ridpass är en upplevelse på min donna. Idag hade jag tänkt värma upp på fältet för att få lite ordentlig galopp med framåtbjudning så hon jobbar igenom i kroppen, och sen gå in på banan och avsluta. Men det blir inte alltid som man tänkt sig. :devil: Någonstans bor det väl en mini-Undret i mig också och jag fick horn i pannan och tänkte att nu kör vi på fältet tills hon coolat lite. Det var en nedbrunnen valborgsbrasa som rök i ena änden, barn som tjoade, sprang och skrek i andra änden, presenningar i hörnen, bilar som kom susande runt dolt hörn samt att kompisen blev tömkörd på ridbanan ett par hundra meter bort som hon hade full fokus på varje gång vi red med huvudet åt det hållet. Jag satt kvar, hon blev liiite trött i kroppen iaf, underlaget suger så där lagom för att de ska få jobba. Men huvudet på henne, tja, det sitter där det ska och slutar aldrig ha koll. Men hur som är jag nöjd med passet.

Jag passade också på att fota min med tanke på hulldiskussionen. Såhär ser min benget ut. Hon är väl ok, dock åt det tunnare hållet och med ökad träningsmängd hade jag gärna sett att det fanns lite att ta och bygga av. Så välkommen härliga vårgräs. :D

(nu skakade hon på huvudet precis men den bilden var den som visade kroppen bäst)

Klickbar för större bild. :)

 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Men är hon inte bara bukig då? Tycker inte 700 kg är så farligt på en stor häst som är rejält byggd.

Hur känns hon över revbenen? Dallrar det när hon rör sig?

Ariel ser ju superfin ut nu, slimmad i kroppen, men känner man på henne och ser henne i rörelse så inser man att hon kan gå ned åtminstone 30 kg till... :crazy:

Tror ändå att hon kommer att få gå utan munkorg i sommar, så får vi inleda bantningen igen till hösten.


Nja, magen sticker ut en bit när man kollar framifrån :o
Över revbenen känner man ett kanske 1cm tjockt fettlager... Fort trodde jag dessutom att hon hade sådana 'depåer' bakom bogen, men idag när jag klämde på dem ordentligt under ridturen kände jag att hon kunde spänna dem, så det kanske är en konstig muskel under och inte lika mycket fett som jag trott iaf...?

Hon ska få vila nu en vecka medan jag åker utomlands, sen ska vi komma igång med den lågintensiva träningen! :)

700kg kanske inte är så hiskeligt mycket, men jag vill ju våga kräva "fälttävlansprestationer" av henne så småningom, och då känns det som om hon skulle må bra av att inte släpa runt på lika mycket. Nu när hon är fem känns det som om jag inte längre kan skylla på baby-fett :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Var får du tag på majs som foder i Sverige? Inte sett krossad majs sen jag lämnade Tyskland men tycker att det är ett ypperligt fodermedel...


Min Q är tacksam, han är lättfödd om han får mycket mat men blir inte fet. Är van vid mina anorektiska fullblod och vet inte vad Q väger, men han är väldigt slimmad för att vara bortåt 175 cm i mkh i alla fall.

Rider för övrigt också enligt åldersprincipen och tycker att hästar upp till 6 års ålder hellre kan ha en vilodag för mycket än för lite. Just nu går Q ganska intensiva pass när han väl rids och gärna flera dagar på raken för att fungera, men då får han också vila ett par dagar på raken med jämna mellanrum. Snittar på 5 dagar/vecka och det är lagom. Efter tävling får han en dags vila för träningsvärken och en dag för att smäla det mentala (till skillnad från de äldre som bara får en dags vila för kroppen och inte någon tid avsedd för att smälta alla intryck efter varje tävling, det bör de vara vana vid med sin erfarenhet).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ett par pics från framridningen i lördags, han får ursäkta de ljuslila skydden med att hans tävlingsskydd har gått sönder :angel:

389684_10150724158021299_731306298_9729071_729365214_n.jpg


540032_10150724157861299_731306298_9729070_1024027714_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Snygg han är! (Hade inte tänkt på skydden om du inte hade påpekat det :angel:)

Nu har jag äntligen börjat rida igen efter han blev sydd för 9 dagar sedan.

Red första gången i söndags. Longerade några varv & skrittade sedan ut en sväng på helt långa tyglar. (Har man världens snällaste häst eller?!)

Igår när jag kom ut var han dock genomsvettig när jag tog in honom från hagen! 38,7 i temp (som sen sjönk till 38,2 innan jag åkte hem.) så fick vila.. Dom måste ha sprungit som dårar av någon anledning för hans hagkompis var också lite svettig. För i morse låg han på normaltemp igen. Så var ut på en underbar tur i förmiddags med hans bästis som sällskap. Trava & galoppera runt en stor åker (klippt runt om för oss hästfolk), helt underbart! :love:

Måndag: Vila
Tisdag: Uteritt 45 min alla gångarter.
Onsdag: Trimma i paddocken.
Torsdag: Uteritt.
Fredag: Vila.
Lördag: Uteritt.
Söndag: Uteritt eller kanske lite hoppning om såret läker bra under veckan.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Fin han är!

kl
Idag har vi varit iväg på en liten dressyrtävling. Red Lc:1 och fick 67,77% och en blågul rosett med oss hem!

KlubbtvlingLjRK1maj035.jpg

562813_3873220550335_1273314689_33753334_182151117_n1.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Grattis, vad duktiga ni är!! :bow:

Charlotte1975: Näe, stackars Elle vad hon råkar ut! :crazy:

Här håller jag fortfarande på och försöker hämta mig efter den intensiva helgen med först terränghästprov och sen debuten i fälttävlan. Jag bara sover och sover, och ska jobba i natt!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Usch det är svårt det där! Har ni fått gräs ute i hagarna så kan det ju bero på det att hon gått upp i vikt. Jag försöker också rida efter dagar-ålder principen.

kl
Bilder från i helgen :)
Ridlgerhgs28-29april065-Kopia-Kopia.jpg

Ridlgerhgs28-29april058-Kopia2-Kopia.jpg


En suddig film från dagens programridning!
http://www.youtube.com/watch?v=M_huudqlOUw&list=UUUIVD6k9nCI64s-s9UWZqbQ&index=1&feature=plcp

Ska se om jag får laddat upp P&J hoppningen som vi klarade felfritt men det är ingen vacker ritt:angel:

Åååh, så fin han är :love:

Docka: Jag rider också efter dagar-ålder principen!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

var ute på jätte lång ritt idag, underbart väder ;) men Ares är inte i så god kondition som vägen var lång, så det blev mycket promenad även för mig ;) red lite intervaller och sen gick lite intervaller, men vi tog oss runt och gullungen var ett energiknippe hela vägen ;) men jag har fått både ont i tårna och träningsverk ;) haha ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

angående mat och vikt, vet ej vad Ares väger men han får obegränsat med hö och ca 4dl musli ;) men han är så stor och ser mager ut även om han lagt på sig både hull och muskler sen han kom ;) jag är iallafall inte orolig för att han skulle få för mycket mat ;) rider honom ca 3-4dagar i veckan, i skogen brukar vi vara lite över en timme och på banan ca 20-30min ungefär, vi rider ut tillsammans med sällskap och har jag ingen och rida med blir det bana, detta pga att han är under UPPFOSTRAN ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Medan Ariel betar kan jag ju posta veckans plan.

Mån. Vila
Tis. Uteritt
Ons. Hoppträning
Tors. Vila
Fre. Tömkörning
Lör. Skritt
Sön. Galoppträning i backe
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Majs kan man köpa rent av till exempel Eggersmann, min Donna får Havens Power +, en müsli med i princip bara svarthavre och majs (o mineralcuber).


Idag hoppade vi vår andra 110 någonsin, o den första räknas knappt eftersom jag åkte av på tredje hindret ;)
Idag var hon helt stråååålande!
Efter en ok, men lite flack 100 (med två strykpet på räcken), så går hon inte och rockar röven av alla i 110! Jag var inte alls beredd på att hon skulle hoppa så väl och stort, så jag tappade tyglarna hela 4 gånger, haha!
I kombinationen la jag henne helfel så hon kom för nära och försökte trycka in två galoppsprång = hon kom inte ut utan att riva. Men förutom den rivningen kom vi över de 11 (!) sprången galant! SÅ HIMLA GLAAAD!:bump:
nellytvlingfalkenberg110_200729643.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack så mycket :D Roligt med terrängprov och fälttävlan!

jarnroos: Tack:) Det ser helt underbart ut att plaska runt i vattnet! Nu är sommaren snart här!

Docka: Vad roligt att det gick så bra på tävlingen!

Våran vecka kommer se ut som följande:
M: ut skritt
T: dressyrtävling
O: vila
T: uteritt el tömkörning
F: vila el tömkörning
L-S: blir ev sadelutprovning någon av dagarna annars så rider jag ut eller hoppar lite beroende på hur fredagen kommer se ut :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

Får hämta hem Elle i kväll. :bump: Väntar på att veterinären ska ringa för att få reda på vad som gäller nu. Men på telefonsamtalen sa de att hon var ohalt, utan temp och att de tagit bort dränaget.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad skönt!!

*kl*
Var och röntgade ryggen på Fille i måndags och där var ett "fynd"...:confused:
En pålagring på ena facett leden, mellan kota 16 och 17, typ lite längre bak än mitt under sadlen.
Vet sa att eftersom jag inte har några problem med honom i dagsläget så var det "inget att hänga upp sig på" och att jag skulle fortsätta rida och utbilda honom som planerat.
Detta är antagligen orsakat av yttre våld, typ gått omkull i hagen, när vi gick över förra året eller liknande.
Men att han ska ju så klart alltid arbeta korrekt och ha en sadel som är anpassad efter honom och gärna med en breeeed tunnel i sadlen så att ryggraden får plats ordentligt och så att det inte trycker någonstans.

Kändes som ett slag i magen när det hittades:cry:, men, nu när jag har fått lite perspektiv på det hela, hunnit läsa litta på nätet osv så känns det inte så farligt ändå.
Allt beror ju på individen och hur just denna reagerar på just detta fyndet. Det finns ju tuseltals hästar som går med något oupptäckt röntgen fynd och lika många som fungerar trotts fynd...

Planen har ju aldrig varit att sälja honom ( då hade jag gjort det när han fick hopp diplomet) så nu är min ända "sorg" att han inte är ett sto, men men, slutar han funka som tävlingshäst så får han bli "lekfarbror" på lösdriften och uppfostra små barnen ;)
Och någongång ska han väl växa upp och bli så snäll så att min mamma kan ha honom så "promenad häst/ hobby häst" :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad var anledningen till att du röntgade? Usch vad tråkigt när man hittar saker som man kanske helst inte ville veta.

Nu har jag hämtat mig såpass att jag kan rapportera om helgen! :o

Fredagens terränghästprov gick ju bra.

På söndagen började vi med dressyren och det är lite deprimerande att jag har jobbat så hårt med den hemma och så märks det ingenting av det på tävling. :crazy: Drog på oss 78,2 straff i dressyren (dvs 51,5%, hade då dessutom en fånig felridning med avslutande halten vid G istället för X, suck! :grin:) Mest 5 or och några 6 or i protokollet, nerdrag pga ostadig form och över tygeln.

Ut och byta utrustning till hoppningen och sen galoppera igång på framhoppningen som ändå kändes ok, fast jag var superstressad över de där 30 minutrarna man har på sig emellan. Inne på hoppbanan red jag som en kratta! :eek: Som tur är så räddade Chatsi oss gång på gång och vi blev felfria! (Jag liksom hörde hon hon bara: Men suck däruppe, skärp dig! :angel:)

Sen stod hon snällt några timmar i transporten och väntade på terrängen, jag lyckades till och med lura henne att dricka! :banana:

Galopperade igång inför terrängen, hoppade fram några språng och sen gick starten! När hon fick syn på första hindret la hon in bromsen direkt! :eek: Jag skrek nåt okontrollerat till henne om att hon var absolut förbjuden att stanna på första hindret, så hon hoppade det lite halvt stillastående, men sen kom hon igång! Blev rädd för en liten backe vi skulle nerför, men ingen mer tvekan på hinder. :love: Felfria, men shit vilken dålig tid, 50 sekunder över optimaltiden! :o

Nu konstaterar vi att:
1. vi måste träna mer dressyr
2. vi måste galoppträna mer
3. jag behöver en ledig dag efter en sån här helg
4. jag tycker ändå att det är lite häftigt att jag genomfört en debutant fälttävlan med min unghäst jag ridit in själv, trots att jag aldrig hoppat mycket tidigare, och aldrig terräng.

Här är filmerna...
Dressyren: http://www.youtube.com/watch?v=cbu5JFMudzg
Hoppningen: http://www.youtube.com/watch?v=j25jiLnNZzg
Terrängen: http://www.youtube.com/watch?v=PxFeai_tZKs
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Men det ser ju hur bra ut som helst! Din häst är verkligen en pärla! Vi alla behöver ju träna mer dressyr men både i hoppningen och terrängen så ser hon riktigt rutinerad ut! Ni är jätteduktiga!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Visst är hon en pärla! :love:

Jag är jättenöjd med hoppningen och terrängen, men besviken på dressyren, att jag tappar henne fullständigt så fort jag kommer in på banan (för hon var rätt fin innan vi red in). Och så är jag irriterad på min (lack of) ridning i hoppningen, men det ser faktiskt bättre ut än det kändes.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 290
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp