07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Cirkus: Det funkar! Härlig galopp hon har!

Åh nu blev jag mer än lovligt glad ! Galoppen har utvecklats enormt, från början var benen mycket raka, men med styrka och träning i de andra gångarterna och galopp rakt fram ute så har galoppen blivit mycket rundare och bättre, även om jag önskar ännu mer av ffa bakbenen, men nu vet jag att det faktiskt är på rätt väg. Faktiskt så har vi inte galopperat henne på ridbana/ridhus mer än ca 6-7 veckor. Hon är otroligt lättlärd och otroligt stadig för att vara riden såpass lite.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Q gick sin första utomhustävling idag, en 110. Eftersom han är a) stor och b) stark och lite galen ibland så är det just nu inte så optimalt att få tre gånger så mycket yta att röra sig på och väldigt mycket mer att titta på. Dessutom en stor tävling med mycket titthinder och kringliggande arrangemang (tredagars nationell). Var dock fin på framhoppningen men lite trött i kroppen, fick lägga en volt inne på banan och sedan rida på lite för att han inte skulle kasta sig vilket gjorde att han petade två. Helt strategiskt val från min sida, bättre att han går rakt och hoppar allt men får med sig någon bom än att han får leka djävulskap mellan hindrena och inte lär sig det han måste lära sig nu (vilket är att uppföra sig och vara ridbar mellan hindrena så att han kan gå upp lite i klasserna).

Nu är det en veckas återhämtning med mycket vila och skogsturer, han ska inte behöva sätta en endaste hov på ridbanan, innan vi drar igång igen. Veckan därpå är rätt lugn men med en hoppträning och på helgen är det först hopptävling på lördagen och sedan en unghästterräng på söndagen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det ser ju kanon bra ut :) Duktigt!

cirkus: Trevlig häst! Vad var det för stam på henne?

kl

Idag blev det ett pass på banan där vi tränade mer på skänkelvikningen! Går fint åt höger och mindre fint åt vänster men jag hoppas att det släpper snart!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Marvin och oxo; Tack så mycket! :laugh: Njuter fortfarande. :D

cirkus; Ser ju väldigt lätt ut. Ut och hoppa mer. :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tack, snälla ni !

Hon är Figaro R-Warsteiner-Good Future.

Hon hoppar varje vecka på träning, det var bara i onsdags som tränaren inte kunde så vi pysslade lite själva. Från att i princip aldrig varit hoppad med ryttare för 8 veckor sedan till att hoppa alla övningar som han lägger upp, visserligen på låg höjd, ca 70 cm, men hon gör det så himla lätt. Nästa steg blir att få antingen dottern eller den andra tjejen som hoppar henne att rida en pay and jump.

Hon är verkligen en fröjd att rida. Idag red vi ut, jag red många flyttningar för skänkel och utomhus på våra fina ridvägar går det hur enkelt som helst. Vi hoppade ett par stockar i skogen också (notera VI, det var alltså jag som red, ni ska veta att jag är en gammal kärring på snart 50, jag börjar själv tycka att jag är ganska käck)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hoppa stockar är roligt! :D

Var på dressyrträning i fredags där vi tränade på att jag behåller henne mellan hjälperna trots att det händer saker runtomkring. Vila igår och idag trimmade vi själva på vallen. Hon var superfin! :love: Vi har verkligen kommit en lång bit på väg, åtminstone på hemmaplan. Det är så roligt att träna! :banana:

Galoppen fick jag inte riktigt igenom men traven var fin, tränade övergångar, halter och igångsättningar och hästen var kvar mellan hjälperna.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Hopptränade igår. Fick mycket beröm för att han börjat "slimma till sig" :angel: och att han börjar orka samla sig och backa av i hoppningen!
Hoppade "klockan" och det var stor förändring sen sist, och sen hoppade vi en liten bana efter det. Allt funkade bra och flöt på ganska bra så det blev en "lätt" träning. Vilket känns bra för vi har två "tuffa" helspäckade veckor framför oss :)

Shema:
M: Galoppintervaller
T: Nya dojjor och skritta/jogga en sväng
O: Vila
T: Hoppträning
F: Longering/tömkörning
L: Dressyr clinic
S: Dressyr clinic

M: Skritta
T: Hopptävling 90+100cm
O: ET (och planerar resten av veckan utifrån "domen" men ska vila torsdag fredag iaf för då ska jag till hufudstaden och titta på hockey VM :p)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL
Hoppar in här och gör ett inlägg. Min 07:a har haft två veckors semester och sen fått komma igång igen. Han var mer avspänd efter den ledigheten så verkar varit ett klokt val. Nu avancerar vi så smått framåt genom att plocka in en medryttare med erfarenhet samt varva det med uteritter på nya vägar samt klättring i skogen och tömkörning. Får se hur han svarar på det framöver.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Idag har jag och min pålle haft kul! Vi har klättrat och varit ute och galopperat en massa! Känns skönt när jag vågar lita på och släppa fram honom i galoppen utan att vara rädd för att han ska få tokspelet!

I morgon blir det hoppträning igen!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Då var det hoppträning idag igen och vi fick hoppa tillsammans med ponnygruppen för vi var dom enda storhäst ekipaget för dagen.
Började med travhoppning på en liten linje snett igenom med 2 upphöjda cavalletti och sedan 1 studds med en grind in och räcke ut efter det skulle man göra en volt runt ett hinder som stod vid E, sakta av till trav och komma på en serie med 3 upphöjda cavalletti och en kryss.
Syftet var att kunna skippa volten vid E och få tillbaka hästarna snabbt.
Sedan övade vi på att komma i ett jämnt tempo i galopp på ett enkel hinder. Började med räcke. Där fick man flyta på några gånger för att få en bra rytm. Samma åt båda hållen.
Efter det var det samma övning med en oxer.

Som avslutning red vi båda hindren! Det var svårt men otroligt nyttigt. Att tillägga är att vi har hoppat 90 cm för första gången och det gjorde vi på studdset! Med skräckblandad förtjusning måste jag säga! Men min häst är tillbaka till sitt vanliga jag om man jämför med förra gången :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kul!

Vi tar det lugnt denna veckan då jag jobbar på annan ort och pendlar, blir så trött av det. Dock har jag fet abstinens nu, har inte ridit på 2 dagar... :angel:

Ingen hoppträning denna veckan, i gengäld blir det två nästa vecka, lite dumt eftersom det är dressyrtävling helgen efter. Hopplöst att stå uppsatt på hoppträningar där den ena går var tredje vecka, och den andra varannan, det blir ofta lite tight med träning för att sen bli ett långt uppehåll.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Har ni planerat någon sommarvila ?

Min åker på bete under Juni.

Idag så hoppade hon på träning igen.
Det var lite olika studs övningar som hon klarade bra, först en liten serie på böjt spår nästan genom ett hörn, men inte så snävt. Sedan en serie på långsidan följt av ett plankhinder som var till höger mot kortsidan, vända åt vänster in på volten hoppa två sockerbitar med bom i ena änden på, fyra galoppsprång emellan. Sen tillbaka på serien på långsidan och sedan serien på böjt spår. Det hela avslutades med hopp över vattenmatta på andra långsida och hennes min när hon upptäckte mattan i fråga var helt obetalbar ! Hon har hoppat en sån förr, men har nog inte sett själva mattan.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nej, han räknas nu vilomässigt till de äldre hästarna vilket ger en eller två kortare (7-14 dagar) vilor under sommaren. I höst då han presterat färdigt för i år (alltså efter Champion of the Youngsters eller om det nu vill sig så Flyinge) så kommer han däremot att få 4-8 veckor beroende på hur han beter sig. Sedan brukar de yngre få ungefär 2 veckors vila under jul och nyår också. Känns han trött i huvudet så får han dock en liten återhämtningsvecka nu och då (han har till exempel en den här veckan med hälften vilodagar och hälften kravlöst i skogen) för att vila kropp och huvud utan att tappa något ridmässigt.

Han fick som 3-åring vila 10 veckor under sommaren och som 4-åring fick han 2 veckor på sommaren och 6 veckor efter championatet.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag kommer ställa av min pålle i 4 veckor för hans hovar har spruckit så mycket nu så vi väljer att låta honom gå barfota en period. När jag väljer att göra det vet jag inte riktigt än för i början av juni hade jag tänkt att starta en dressyr. men det blir antagligen efter det :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hade tänkt låta Elle gå på bete en månad i juni. Men nu blev de ju tyvärr oplanerad vila igen pga sår, så planerna är ändrade. Nu blir de nog ridning hela sommaren men får gå ute på gräs på dagarna (6-22). Någon veckas vila kanske, men inte mer än så.....hon "vilade" ju även 4 månader under vintern pga annan skada. Vore kul att få rida lite snart!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Har ni planerat någon sommarvila ?

Ariel behöver ridas sommartid, dels rent pyskiskt och dels för hullets skull. Hon vilar istället när jag tycker det är tristast att rida, dvs någon gång mellan november och februari. ;)

*kl*

Igår hade vi hoppträning igen, superrolig sådan! Vi travade över bommar på medellinjen där det skulle vara galoppfattning efter bommarna. Först blev det mot kortsidan dvs snäv sväng och sedan längs med hela medellinjen för att träna raka hästar. Ariel var superduktig. :love:

Sedan bytte vi ut galoppen på medellinjen mot att hoppa ett hinder, först koppelräck och sedan oxer. Efter ett par språng över oxern så lyckades Ariel hoppa mig ur sadeln och vi kunde konstatera att jag inte kan hoppa i bomlösa. Den ger mig för lite stöd då Ariel hoppar så mycket med ryggen. :crazy: Så vi hoppade ett språng till över koppelräcket och sedan skrittade vi av medan de andra fortsatte med att hoppa bana.

Nästa vecka tänker jag rida i min gamla allroundsadel istället. Den ligger inte optimalt, men för ridning en gång i veckan är den ok. Sedan blir det inköp av hoppsadel när plånboken medger det. För hoppa är verkligen det bästa Ariel vet. :bump:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Då Ares är så stor och växer så kommer jag kanske inte ge direkt vila under sommaren men vi rider nu max 3 pass i veckan och då tränar jag honom vid hand mesta tiden så säg att jag sitter på honom sammanlagt 40-50min / vecka och på grund av detta lugn vi håller på med kommer jag fortsätta så hela sommaren, kommer oxå att träna mer från marken och tömköra mer ;)

Dom andra får kanske 2 veckor sammanlagt och sedan lite strödagar, men jag har inte tillgång till ridhus så jag ger hellre längre vila på vinterna under värsta köld och stormtider ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min har vilat 5 dagar nu, skulle åkt och hopptränat i tisdags men hästen ville inte in i släpet.. Vi har haft lite stökigt med det under vintern har haft svårt att själv lasta, hinna bak och stänga bommen innan hon går ut, har inte tränat specifikt, men det har ändå funkat ok, några gångers tjafs, sen in och oftast har jag hunnit bak och stänga bommen och kunnat åka inom 10-15 min. I tisdags började hovslagaren att svetsa utanför precis när hon gick in, hon for ut och sen gick hon inte in igen.. Så veckan har vigts åt intensiv lastträning. I onsdags tog det 35 min, i torsdags 10 min och idag 2 minuter, sen rätt på. Provade efter det att skicka in henne då jag alltid är själv och måste kunna lasta ensam ( har inte funkat att skicka innan, hon vågar inte), döm om min förvåning när hästskrället traskade rakt in. Hämtade godismatare från stallet och skickades in 2 x till utan problem.
Ska försöka befästa det här nu och så kör vi igång imorgon igen. Hade ändå tänkt planera in en lugnare vecka om 2 veckor men nu struntar vi i det och kör på.
sommarvila får hon helt i 2 veckor i juli. Sen blir det 3-4 veckors vila i höst när jag är i kina och lägger in lugnare veckor när det passar.

Debuten på tävlingsbanan blir i början av juni.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Igår lyckades jag få till longering mellan regnskurarna. Vart har den fina soliga våren tagit vägen?? Men idag är det bara att hoppas på det bästa och rida ut en sväng :)

Perfekt ridväder!
Ridlgerhgs28-29april097.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 290
Senast: Rosett
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 189
Senast: Fibusen
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 870
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 409
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp