Idag har jag haft travpremiär på min häst. Hon var väldigt förvånad över att det kom en övergång! Hon är så härligt arbetsvillig nu, märks att hon är dödligt trött på att ha tråkigt, den här arbetsglädjen hoppas jag håller i sig framöver nu när hon minns hur trist det kan vara
Jag hade dessutom min gamla medryttare på besök, vilket var perfekt då någon kunde se hur hon rörde sig. Hon såg inget konstigt, men jag känner mig tveksam. Bjudningen var inget fel på alls, min häst var överlycklig att få springa lite och jobbade på bra. Men jag tycker att hon är lite trippig fram, dock kan jag inte säga om det beror på hästen eller på att grusbanan är ganska stenhård nu när det varit torka. Vi ska sprinkla den ikväll, samt att det förhoppningsvis kommer regn imorgon. Hoppas innerligt att det är skillnad på henne då så att jag kan säga att det beror på underlaget...
Däremot vet jag inte riktigt hur man tyder veterinären ordination, glömde såklart att fråga om det (som vanligt) när vi var på kliniken:
2 veckor skritt 40 min. 2 veckor jogg i trav, raka spår och stora böjda, 25 min. 3 veckor jogg i alla gångarter.
Någon som kan tyda detta? Ska man alltså rida totalt 25 min inkl framskritt och avskritt? Jag som brukar skritta fram 20 min får inte ihop det
Jag skrittade iaf 15 min, travade nåt varv, skrittade igen och travade nåt varv till, sedan skrittade jag av några minuter så att det totala blev 25. Vet inte om det är så man ska göra, blev ju knappt nån trav alls. Men det kan ju omöjligt vara så att man ska gå direkt till 25 min trav, det orkar vi ju aldrig och kan knappast vara bra för lederna...