Här har vi +28 grader varmt sen ngn vecka tillbaka. Jag hatar det haha. dvs jag hatar extrem värme allmänt, men ännu mer hatar jag extrem värme i kombo med häst.
dock har vi haft tur för det blåser på rätt bra trots värmen, bara i måndags som det var totalt vindstilla hittills. Då hade vi bromsar stora som jetplan och hästarna var besvärade trots att alla går med flugtäcken osv. Sen har det blåst och fläktat TACK OCH LOV så det har varit helt ok för hästarna i hagarna, jag hoppas det fortsätter så. Vi brukar inte ha jättemycket broms då sommarhagarna dels ligger i ngt vindstråk där det mer eller mindre alltid fläktar vettigt, och dels inte har några kor i närheten på mil, eller sankmarker heller, det gör också skillnad.
Har haft en lugn vecka med min 00:a för i måndags var Equin ute för halvårskontrollen på honom. fick guldstjärna - helt rak, helt jämnt musklad (har varit lite sämre på vänster sida tidigare och ngn gång ngn liten låsning osv) men inget nu, och musklat på sig och fick beröm för sin överlinje och rakhet. Känns så roligt då det är precis det jag upplevt ridmässigt både jag och tränaren, skönt att få kvitto att man inte hittat på
så utifrån det vilade han måndagen, sen skulle ha ta det lugnt tisdag så då var tränaren ute och red i skogen en timma och joggade lite, igårkväll skulle han ha nya skor så då blev det ingen ridning heller. Men vilka korkade djur de faktiskt är alltså inser man ibland.... dagen för skoning igår kom jag ut och skulle hämta in honom vid 16 för hovis skulle komma ngnstans runt 17 och det var varmt satan så tänkte att han får komma in och svalna av, äta lite osv innan. Han vill alltid med när man hämtar honom, har varit MAX en gång om året han får för sig att han ska "skoja" och inte vill in. Idag fick han för sig det. Han och hans ponnytjej som går i hagen brevid som han avgudar, drog igång ngn överrenskommelse så jag fick inte komma nära, såfort jag gjorde det pep han och brallade och drog iväg.
Jag blev så less så jag gick därifrån, gick in i stallet och var väl där MAX en kvart och väntade. Sen behövde jag ju faktiskt kunna ta in honom pga hovslagarens ankomst osv, så gick ut igen och ropade på honom som om han inte sett mig alls 15 min tidigare. Han tyckte nog inte heller att han hade sett mig den dagen, för nu var läget som nytt och han hummade och kom fram och ville gärna gå med. Puckon är de.
Idag har jag suttit i ett varmt ridhus som var ännu lite varmare eftersom jag var tvungen vattna det innan jag red med sprinklersystemet
Men man ska ju inte tro att häst var ett dugg påverkad av värmen - han var precis lika pigg som alltid, så det var en stor hjälp, eftersom svetten rann på mig själv bara av att öht vara därinne. Hästen var ju också sjöblöt efter passet förstås, men pigg pigg pigg och sammarbetsvillig.
Tränaren är i falsterbo veckan ut så veckoträningen är inställd denna vecka vilket passar bra utifrån hur den sett ut i fråga om slapp-ridning och många vilodagar. Hoppas på att det blir lite svalare nu några dagar, smhi påstår det iallafall
07a är i avtal med en tränare här som rider honom och kommer visa honom lite framöver osv, går jättebra och hon gillar honom skarpt så jag hoppas han kommer säljas den vägen via kontaktnät snart. jag kommer rida lite fortfarande men nu finns det lite mindre behov så vi får väl se hur mkt det egentligen blir. Hoppas jag ändå får vara kvar i tråden hos er.....