Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tränade i helgen och det trillade ner några polletter. Mest av det tråkiga slaget tyvärr, men kanske bra att ha något att jobba mot/från. Så här: jag får ingen känsla alls när jag rider Casp. Förr hade jag ett system och jag kunde känna: När hästen känns så här, så gör jag det här och jobbar för att det ska bli så här... Typ. På C har jag inte det ALLS. Jag har bara ett sorts "släcka bränder"-ridning nu. Det som är mest akut är det jag försöker stävja/lösa. Jag vet inte vad jag vill, eller hur jag skulle vilja att det kändes, och jag blir då frustrerad och aldrig nöjd.
Ur detta har jag två potentiella lösningar: 1. jag funderar ut hur vad jag vill nå inför varje pass, det är jag dålig på idag. Men vet jag vad jag vill innan är målet lättare att nå. Sen, vare sig det tar lång eller kort tid, så ska jag nöja mig när jag nått det jag vill ha. 2. Jag får rida lite andra hästar så jag uppskattar min egen mer.
I vilket fall blir det en träningsvecka. MÅ i morgon och KÖ på torsdag. Är hälften livrädd inför torsdag, hälften aspepp. Jag VILL så gärna att det ska gå bra att jag inte vågar tro på annat än magplask. Sån är jag just nu...
Nä, han gör faktiskt inte det. Jag har inte direkt bett om det heller. Hittills har jag känt att det spelat så stor roll men nu har det grott i mig på sistone. Ska styra upp det har jag tänkt!@Amanda_F men hjälper inte dina tränare dig med det du beskriver ?
Det är ju hela syftet med att ha tränare liksom - att de ska hjälpa dig så att du även i egen hemmaregi i vardagen mellan träningar ska kunna ha en känsla/upplägg/plan ?
”Att det ska gå bra” på träning som du uttrycker är ju självklart vad alla som rider för tränare vill - men samtidigt är det ju inte syftet i sak med att rida för tränaren x dag att allt bara rullar på och tränaren står där och säger bra typ .
Syftet med att träna för någon är ju att få hjälp där och då och några aha utifrån dagsformen på den träningen (samt även långsiktigt) verktyg att ta med sig hem i vardagen så att man får hjälp med just planen och ”vad du vill” osv .
Eller missförstår jag totalt vad du menar ?
Jag ska hitta tillbaka till det har jag tänkt. För nu vet jag inte vart i ryggraden jag gömt det.@Amanda_F Men använd det systemet du redan kan då ? Peder sa ju rätt bra i dokumentären om Allan att alla hästar får lära sig hans system och sen när dom gjort det kan han anpassa sig till hästen.
MÅ kommer till oss varje vecka och vi har tränat senaste året för honom regelbundet. Tror att @Jfrelin har en annan relation till honom för att de känt varandra längre. Jag har tidigare sökt mer hjälp än vad jag gjort nu, och det är uppenbart att det jag har nu inte funkar för mig.@Jfrelin tycker dina reflektioner är väldigt bra och håller med om väldigt mycket !
Sen samtidigt så är det ju inte riktigt så att tränare som rekommenderas osv, fungerar med alla elever och vice versa - beroende mycket på vad du skriver också : hur en tränare ”fungerar” för att vara som mest - i relation till hur ngn elev i sin tur ”fungerar” .
Tror mycket av denna problematik går bort om man tränar regelbundet för samma tränare och enl ovan funderingar och din trygghet utifrån ditt scenario
Tror det blir svårare om man tränar lite mindre regelbundet, känner sig vilsen, och samtidigt med det ändå tränar sporadiskt för flera olika .
Men det är min egen personliga reflektion i sammanhanget bara .
Jag har kommunicerat men inte fått den responsen jag önskat. Men med det sagt så tycker jag fortfarande att det är en väldigt bra tränare. Men just denna sak skiljer oss åt. Jag vet varför det är så, och har accepterat läget men söker därför kompletteringar. FÖ vill jag att vi lämnar diskussionen här. Tack.@Jfrelin jamen precis . Och det blir dessutom väldigt svårt för den mest engagerade tränare att på bästa sätt hjälpa sin elev om inte eleven kommunicerar tydligt vad den känner /upplever . Alltför många elever är passiva /försiktiga gällande detta och dåbblir ju träning särskilt om man inte rider regelbundet för tränaren i kombo därefter .
Vill man inte rida innerskänkel mot yttertygel och framåt ska man ABSOLUT inte rida för min tränare.